پیام مازند

آخرين مطالب

ارجاع به مطب؛ نسخه بیمارستانی برخی از پزشکان مازندران مقالات

  بزرگنمايي:

پیام مازند - ساری- برخی از شهروندان مازندرانی از آنچه که ارجاع بیماران توسط برخی پزشکان در بیمارستان های دولتی برای ادامه درمان به مطب شخصی می نامند گله کرده و خواستار چاره اندیشی مسئولانه در این مورد شدند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، این افراد می گویند که برخی از پزشکان هنگام مراجعه بیماران به بیمارستان ها و مراکز درمانی دولتی، آنها را به بهانه های مختلف مانند نبود امکانات لازم در بیمارستان به مطلب شخصی یا کلنیک های خصوصی ارجاع می دهند و بقیه روند درمان را در آنجا پی می گیرند.
شهروندانی که این مشکل را با خبرنگار ایرنا در میان گذاشتند، مدعی هستند که این موضوع جدید نیست ولی با توجه به وضعیت اقتصادی مردم در شرایط حاضر این کار فشار زیادی به آنها وارد کرده و انتقاد از این نحوه رفتار سودجویانه را افزایش داده است.
تعدادی از بیمارانی هم که می گویند برای درمان بیماریشان به صورت اورژانسی یا به اختیار به خاطر شرایط اقتصادی و صرفه جویی به مراکز درمانی دولتی مراجعه کردند، پزشک آنها شخصاً یا توسط منشی از آنها خواسته تا برای ویزیت بعدی که ادامه درمان اولیه محسوب می شود به مطب شخصیش مراجعه کند.
سلیمه درزیان بیمار بابلی که می گوید برای معالجه شکستگی دست دخترش به بیمارستانی در این شهر مراجعه کرده، مدعی شد که پزشک معالج دست دخترش را در بیمارستان دولتی گچ گرفته ولی برای باز کردن گچ آنها را وادار کرده تا به مطب شخصی مراجعه کنند و برای همین کار هم چند برابر تعرفه بیمارستان از آنها هزینه دریافت کرد.
وی افزود: سال گذشته هم خودم برای درمان به بیمارستان دولتی مراجعه کردم و در آنجا نه تنها دکتر متخصص مرا به یک بیمارستان خصوصی ارجاع داد، بلکه دستور داد تمام فرآیند پس از جراحی در مطب شخصی او انجام شود.
عزیزالله نائیجی یک بیمار از شهرستان آمل هم گفت: برای درمان و قطع خونریزی پارگی دستم به بیمارستان آمل و بخش اورژانس مراجعه کردم که پس از چند ساعت بخیه زدن دستم توسط پزشک معالج بیمارستان و باندپیچی مرخص شدم اما دکتر اعلام کرد که برای ویزیت بعدی به مطبش مراجعه کنم.
وی افزود: پس از مراجعه آنکه در موعد مقرر برابر دستور پزشک به مطب خصوصیش رفتم، علاوه بر دریافت ویزیت، هزینه 60 هزار تومانی برای کشیدن پنج بخیه از من دریافت شد، در حالی که این عمل در بیمارستان با 9 هزار تومان انجام می‌شد.
این شهروند آملی گفت: اینکه بیمار به مطب برود یا نرود، موضوعی شخصی است، اما وقتی یک عمل جراحی یا کار درمانی دیگر در این حد در بیمارستان‌های دولتی انجام می‌شود چگونه ممکن است که امکان موارد تکمیلی درمان آن گونه که پزشک عنوان می‌کند، در بیمارستان میسر نباشد؟
سپیده فقیهی نیز که می گوید برای جراحی جزئی چشم به یکی از بیمارستان‌های ساری مراجعه کرد و مورد درمان قرار گرفت، منشی چشم پزشک معالج علاوه بر او به تمامی بیمارانی که توسط وی جراحی می‌شدند نوبت مراجعه بعدی برای ویزیت و حصول اطمینان از نتیجه عمل را در مطب خصوصیش تعیین می کرد.
وی افزود: در مراجعه بعدی به مطب تنها یک ویزیت بسیار معمولی از سوی پزشک صورت گرفت و هیچ گونه نیاز خاصی به ویزیت تخصصی در مطب و یا تجهیزات خاصی احساس و استفاده نشد در حالی که هزینه ویزیت که برای پزشکان متخصص رقمی بالاست بر همه بیماران عمل شده دکتر تحمیل می‌شد.
ارجاع غیرقانونی
وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از سال ها پیش به صورت مکرر ارجاع بیمار از بیمارستان به مطب‌های شخصی را ممنوع اعلام کرد. همچنین طبق راهنمای عمومی اخلاق حرفه‌ای شاغلان حرفه پزشکی و وابسته سازمان نظام ‏پزشکی جمهوری اسلامی ایران، پزشکان نباید بیماران را از بیمارستان دولتی به مطب شخصی ارجاع دهند و حق تبلیغ دارو و لوازم پزشکی را نیز ندارند.
‏راهنما عمومی‬ اخلاق‬ حرفه‬ ای‬ شاغلان‬ حرفه‬ پزشکی‬ را‬ شورای عالی نظام پزشکی تصویب کرده‬ است‬‬ و‬ در ماده 30 این آئین نامه حتی‬ تاکید‬ شده‬‬ که‬ لازم است در ارجاع بیماران به دیگر شاغلان ‏حرف پزشکی و وابسته یا مؤسسات پاراکلینیکی از جمله مراکز تصویربرداری، داروخانه، بیمارستان، آزمایشگاه و غیره منافع و ‏مصالح پزشکی بیمار در اولویت قرار داده شود.‌
همچنین بر اساس اصول این‬ راهنما‬، ‬ همه ارجاعات پزشکی باید در راه مصالح بیماران بر طبق موازین پذیرفته شده علمی ‏و بر اساس صلاحیت یا کیفیت مراکز ارائه کننده به شکلی باشد که بیمار رنجی‬ غیر از رنج بیماری را تحمل نکند.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مازندران هم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد: هر گونه ارجاع بیمار در بیمارستان‌های دولتی به مطب خصوصی جرم و عمل مجرمانه است.
دکتر حامد روحانی زاده با بیان اینکه مهم نیست به چه بهانه‌ای این عمل انجام می‌شود، افزود: در صورت مشاهده و یا گزارش از سوی بیماران با پزشک متخلف علاوه بر برخورد قانونی بر اساس آئین نامه وزارت بهداشت، امکان برخورد قضائی و انتظامی نیز وجود دارد.
وی اظهار داشت: تمامی مراحل درمان از صفر تا 100 که در بیمارستان‌های دولتی انجام می‌شود باید در همان مرکز و یا مراکز مرتبط انجام شود و پزشک معالج حق ارجاع بیمار به مطب را ندارد.
او با بیان اینکه حراست و تیم نظارت دانشگاه علوم پزشکی مازندران همواره به صورت مستمر فرایند درمان بیماران در بیمارستان‌های دولتی و حتی خصوصی را رصد می‌کنند، از مردم خواست در صورت مشاهده چنین اقدامی از سوی پزشکان به مسئولان بیمارستان و یا به صورت مستقیم به دانشگاه علوم پزشکی استان اطلاع رسانی کنند تا با متخطیان برخورد جدی شود.
تاکید معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مازندران در حالی است که بسیاری از بیمارانی و شهروندانی که با خبرنگار ایرنا گفت و گو کردند در پاسخ به این پرسش که چرا از پزشک خاطی شکایت نکردند و تن به این خواسته غیرقانونی دادند، معتقد بودند که پیگیری درمان برای آنها مهم تر بوده و نمی خواستند سلامتشان را به خاطر درگیر شدن با پزشک در یک فرایند نامشخص به خطر بیندازند.
آنها بر این نکته تاکید داشتند که وظیفه نظارت بر رفتار پزشکان و جامعه پزشکی موضوعی نیست که آن را بیماران یا خانواده اشان انجام دهند بلکه این دستگاه یا دستگاههای متولی هستند که باید " راهکار مسئولانه " اندیشه کنند تا چنین مشکلی رخ ندهد.
البته تعدادی از افراد هم این پاسخ را تکرار می کردند که حتی در صورت شکایت کار به جایی نمی رسد و در نهایت پزشک با استفاده از قدرت و نفوذش در مجموعه می تواند مشکلش را حل کند ولی مشکل بیمار که درمان بیماریش است ممکن است با درد و رنج بیشتری همراه شود.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی همچنین گفت: البته باید یادآور شد که برخی بیماران نیازمند مراجعه مستمر به پزشک هستند که شاید در برخی بیمارستان‌ها با وجود حجم بیماران از کیفیت لازم برخوردار نشوند.
دکتر روحانی زاده تاکید کرد: دولت در سالهای اخیر تمام امکانات پزشکی را در اختیار مردم در جهت سلامت و امنیت آنها گذاشته است و نباید برای مواردی خاص کل نظام پزشکی را خدشه دار کرد.
ناآگاهی و فقدان مطالبه گری پاشنه آشیل نظارت
معاون دانشگاه علوم پزشکی مازندران با تاکید بر غیر قانونی بودن هرگونه ارجاع پزشکی یا پیرا پزشکی به کلینیک های خصوصی یا مطلب شخصی، گفت: متأسفانه مردم به دلایل نامعلوم اطلاعیه‌های وزارت بهداشت در بیمارستان‌ها و یا مطالبات خود را به خوبی نمی‌شناسند و مطالعه نمی‌کنند.
دکتر روحانی زاده افزود: تمامی حقوق بیماران از جمله حق ارجاع در منشور اخلاقی وزارت بهداشت درج و در تمامی بیمارستان‌های استان نصب شده است. باید بیماران و مراجعین به خوبی این مطالب را مطالعه و نسبت به تخلفات و حقوق خود مطالبه گر باشند.
وی تاکید کرد: رسانه‌ها نیز در آگاهسازی از حقوق بیماران نقش خود را به خوبی ایفا نکردند و جا دارد در این زمینه بیش از پیش آگاهی سازی را در سر فصل کاری خود داشته باشند.
معاون دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه مجموعه نظارتی این دانشگاه در کمترین زمان به مطالبات و شکایات مردم رسیدگی خواهد کرد، گفت: حقوق مردم تنها و فقط از طریق آگاهی خودشان قابل باز پس گیری است.
استان مازندران 24 بیمارستان دولتی و 11 بیمارستان خصوصی دارد.
9919/‏1654

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/88351/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تشکیل زنجیره انسانی حمایت از عملیات وعده صادق امروز در سواحل مازندران

بازی مرگ و زندگی پرشور‌ها در قائم شهر

راهنمای بازیابی ارزهای دیجیتال دزدیده شده + راهکارهای افزایش امنیت حساب

برخورد بازدارنده دستگاه قضایی با متخلفان حوزه منابع طبیعی و محیط زیست

اعمال محدودیت‌های ترافیکی در جاده‌های مازندران

کوراش کاران نهاوندی راهی مسابقات آسیایی و جهانی شدند

واژگونی اتوبوس مسافربری در یزد حادثه ساز شد

تنبیه دانش‌آموز مرزن آبادی توسط معلم در حال پیگیری است

نقشه استعمار، ایجاد اسرائیل بزرگ

کنایه سنگین نماینده مجلس به رئیسی درباره قیمت دلار

رئیسی اسرائیل را تهدید به پاسخ شدیدتر کرد

مازندران/ تنبیه بدنی یکی از دانش آموزان دوره متوسطه اول از سوی معلم

قدردانی فراجا از همکاری مردم در اجرای طرح نور

وضعیت راه‌های کشور؛ ترافیک سنگین در جاده چالوس و هراز

مرکز تخصصی تئاتر مساجد در مازندران رونمایی شد

زرد، آبی، بی‌خوابی/ چگونه تلفن هوشمند چرخه زیستی را مختل می‌کند؟

حراست ورزش مامور رسیدگی به چاقوکشی در کشتی!

مشکل بزرگ دولت بریتانیا؛ رومن آبراموویچ با پول فروش چلسی چه خواهد کرد؟

هشدار صندوق بین‌المللی پول در مورد شکنندگی مالی

گم شدن پول‌هایی که قرار بود خرج بی‌خانمان‌های کالیفرنیا شود

پول‌ طلا و نقره مشکلات اقتصادی را حل می‌کند

ضرب سکه‌های طلا خیانت به کشور است

راهکارهایی برای خرید و فروش انرژی توسط بخش خصوصی در مازندران

گردهمائی بزرگ و صمیمی جانبازان 70 درصد همدان با مسئولان استان

نماینده فارس در اندیشه صدرنشینی لیگ برتر هندبال کشور

تاجران پول در نظام سرمایه داری همان بانک‌ها هستند

حراست وزارت ورزش به میدان آمد؛ رسیدگی فوری به جنجال چاقوکشی در کشتی مازندران

معرفی نفرات برتر مسابقات کوراش قهرمانی کشور و انتخابی تیم ملی زنان

آغاز جشنواره استانی طنزواره میرماه در محمودآباد

برترین کاراته‌کا‌های ایران مشخص شدند

ضرورت راه‌اندازی خانه هنرمندان در مازندران

600 هزار مترمکعب تصفیه خانه وارد مدار شد/آبرسانی به 5000 روستا

اصلاح حکمرانی آموزشی بر پایه دانش و اخلاق

اهدای گل توسط جمعی از بانوان بابلی به کارکنان نیروی انتظامی برای اجرای طرح نور + تصاویر

صندوق بین‌المللی پول خوش‌بین شد | تورم ایران وارد کانال 30 درصدی می‌شود

دختران خراسان شمالی فاتح مسابقات کوراش قهرمانی کشور

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش: امنیت کشور مرهون حضور همه جانبه ارتش در کنار سایر نیروهای مسلح است

دلیل عجیب و متفاوت یک مرد برای خفه کردن همسرش

بازگشت نساجی به خانه برای دیدار حساس با تراکتور

سکه‌های طلا در خانه‌ها انبار شده و هیچ مشکلی از جامعه را رفع نمی‌کند

دختران خراسان شمالی فاتح مسابقات کوراش قهرمانی کشور شدند

ورود حراست وزارت ورزش به ماجرای چاقوکشی در کشتی مازندران

زمزمه های ورود ایران چک های 500هزار تومانی به بازار

ورود حراست وزارت ورزش و جوانان به اتفاقات مسابقات کشتی در مازندران

بیکاری فارغ التحصیلان مازندران بالاتر از میانگین کشور

محسن اراکی: در نظام اقتصادی باید طلا و نقره واسطه معامله باشند/ خیانتی که به سرمایه‌های این مملکت می‌شود ضرب سکه‌های طلا است/ یک تکه کاغذ در هر کشور قدرت ارزش متفاوتی دارد؛ این بزرگ‌ترین دزدی است که در آمریکا رقم می‌خورد

رییس کمیسیون حقوقی مجلس: ایرادات لایحه حجاب را برطرف کردیم، ببینیم شورای نگهبان چه کار می‌کند/ طرح نور نیروی انتظامی جدا از قانون مجلس است

معرفی فرصت های سرمایه گذاری کیش از رسانه ملی

سرهنگی: اجرای دقیق قوانین مناطق آزاد باعث حفظ و جذب سرمایه گذاران و جلوگیری ازخروج آنان از کشور می شود

توصیه داور مسابقه «میدون» به دانشجویان برای تجارت موفق/ چگونه می‌توان نرم‌افزارهای جهانی را تبدیل به مدل ایرانی کرد؟