پیام مازند

آخرين مطالب

مروارید جنگل های نکا در رویای ثبت ملی/گردش مالی 10 میلیاردی تمشک مقالات

  بزرگنمايي:

پیام مازند - نکا-در حالی تمشک به عنوان مروارید سیاه جنگل های شمال و نکا در رویای ثبت ملی است که به دلیل نبود صنایع فراوری،بخش عمده ای از این میوه جنگلی از بین می رود و تنها40درصد آن در نکا برداشت می شود.

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها – زینب پیله کوهی: سنتی بودن فرآیند تولید برخی محصولات باعث شده تا دستگاه‌های اجرایی مرتبط همچون گردشگری و جهاد کشاورزی آمار دقیقی از میزان این تولیدات نداشته باشند اما با نگاهی به بازارهای محلی و مغازه‌های مازندران مشخص می‌شود که این تولیدات سوغات خوشایندی برای مسافرانی است که از اقصی نقاط کشور به این استان سفر می‌کنند.
دومین جشنواره ملی تمشک نکا در حالی به کار خود پایان دارد که این محصول با نام نکا در حال ثبت ملی است.
حسین حسن نژاد معاون سیاسی امنیتی استاندار مازندران یکشنبه شب در آئین اختتامیه دومین جشنواره ملی تمشک جنگلی نکا گفت: این جشنواره فرصت بسیار خوبی برای شهروندان، روستانشینان و همچنین گردشگران فراهم کرده است تا ضمن معرفی این محصول فرصت اشتغال و درآمد پایدار را برای خود رقم زنند.
وی افزود: نه تنها تمشک بلکه صدها محصول زراعی دیگر می‌تواند فرصت اشتغال، شادابی و نشاط اجتماعی را برای عموم مردم فراهم کند.
معاون سیاسی امنیتی استاندار مازندران ضمن تاکید بر بکارگیری ویژه از این ظرفیت‌های خود رو، متذکر شد: با استفاده و تبلیغ این ظرفیت‌ها جرقه سرمایه گذاری و رونق اقتصادی در شهرستان زده می‌شود.

تمشک بخش کوچکی از موزه مردم شناسی نکا
سید مهدی احمدی شهردار نکا در حاشیه مراسم در گفتگو با خبرنگار مهر از جشنواره تمشک به عنوان بخش کوچکی از موزه مردم شناسی شهرستان نکا یاد کرد و افزود: قطعاً این ظرفیت می‌تواند در ابعاد مختلف دیگر ظرفیت‌های گردشگری شهرستان نکا را معرفی کند تا سالیان سال تداعی کننده اتفاق خوب در حافظه جمعی شهروندان باشد.
این مسئول از تمشک به عنوان نماد و هویت گردشگری شهرستان نام برد که در این راستا مراحل اولیه ثبت ملی این محصول به نام شهرستان نکا انجام شده و به مرور طی روزهای آینده شاهد ثبت نهایی این محصول خواهیم بود اگر چه شهرستان نکا در حوزه هلو و شلیل و همچنین گیاهان دارویی در بین دیگر شهرستان‌ها زبانزد عام است
وی با اشاره به سه ظرفیت ساحل مروارید، پارک جنگلی قرمرض و رودخانه نکا بیان کرد: خوشبختانه با مساعدت و همچنین همکاری شهروندان نکایی ساحل مروارید در بین دیگر سواحل استان در جایگاه بسیار خوبی قرار دارد و همچنین در حوزه پارک جنگلی امیدواریم تا سال آینده شاهد افتتاح و بهره برداری از پارک جنگلی قرمرض در این شهرستان باشیم.
‌ گردش مالی 10 میلیارد تومانی تمشک در نکا
فرماندار نکا نیز در گفتگو با خبرنگار مهر معرفی ظرفیت‌ها، دعوت تولید کنندگان و بهبود شرایط موجود، ایجاد شور و نشاط اجتماعی و همچنین زنده نگه داشتن فرهنگ اصیل مردم را از جمله اهداف برگزاری این جشنواره برشمرد.
عبدالجواد توحیدی مقدم به گردش مالی 10 میلیارد تومانی این محصول اشاره و بیان کرد: در بازه زمانی 40 روزه بیش از یکهزار و 200 تن تمشک از مراتع جنگلی شهرستان نکا استحصال می‌شود که در این میان 56 هزار نفر کارگر روز کار مشغول به کار شده که برای هریک طی این مدت 40 روزه 8 میلیون درآمد پایدار فروش را رقم می‌زند.
نماینده عالی دولت در نکا بر صنایع تبدیلی این محصول تاکید و متذکر شد: اگر شرایط صنایع تبدیلی فرآورده‌های تمشک در این شهرستان فراهم آورده شود قطعاً در اقتصاد این منطقه اثرگذار و شاهد رونق تولید و چرخه اقتصادی خواهیم بود.
محمدپور کارآفرین نمونه نیز در گفتگو با خبرنگار مهر در حوزه تولید فرآورده‌های تمشک در نکا از این شهرستان به عنوان مهد تمشک ایران یاد کرد و افزود: روزانه یکهزار و 400 نفر با استحصال 25 تن و گردش مالی 280 میلیون با تمشک درگیر هستند.
وی گفت: طی 40 روز متوالی این آمار به یکهزار تن و گردش مالی 10 میلیارد و فرصت شغلی 56 هزار نفر روز کاری فراهم می‌شود.
تمشک به دنبال هویت بخشی و برندسازی
علی شیرازی مدیرکل امنیتی انتظامی مازندران نیز در حاشیه اختتامیه این مراسم امنیت را بستر ساز توسعه در تمامی جوامع اعلام و ادامه داد: برای ایجاد امنیت استان خوشبختانه بسترهای بسیار خوبی فراهم شده به طوری که این امنیت توسعه و شکوفایی اقتصاد استان را به همراه دارد.
به گفته امید نجفی دبیر دومین جشنواره ملی تمشک جنگلی نکا، این جشنواره با هدف توسعه و پویایی قابلیت‌ها و توانمندی‌های شهروندان و روستانشینان نکایی و همچنین فرصت‌های گردشگری و ایجاد فرصت‌های شغلی با برپایی 100 غرفه 29 خرداد ماه سال جاری آغاز و در 2 تیر ماه سال جاری با تقدیر از سفیران تمشک در عرصه اطلاع رسانی، فرهنگی، اقتصادی و… به کار خود پایان داد.
وی اجرای موسیقی زنده سنتی، نمایشگاه جانبی از صنایع دستی، فرآورده‌های میوه تمشک از جمله شربت، مربا و بستنی تمشک، پخت نان و غذای محلی و همچنین برگزاری مسابقات بومی محلی را از جمله برنامه‌های اجرایی دومین جشنواره ملی تمشک جنگلی نکا عنوان کرد.
  حال که سطح زیادی از جنگل‌های شهرستان نکا پوشیده از بوته‌های تمشک است و تنها 40 درصد این محصول مورد استفاده و مابقی به طور طبیعی از بین می‌رود باید برای 60 درصد باقی مانده چاره اندیشی شود تا از این طریق گردش مالی شهرستان و شرایط اشتغال فصلی روستانشینیان رونق یابد چرا که علاوه بر کارآفرینی فرصتی برای جذب گردشگر و توسعه پایدار را نیز می‌توان برای شهرستان فراهم آورد.

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/88651/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

4 جای دیدنی بابلسر که نباید بعد از اجاره ویلا از دست بدهید

چراغ خطی چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

توسعه و مرمت آبگرم‌های رامسر با جذب سرمایه گذار

پرداخت وام مسکن روستایی در مازندران

اعلام زمان تبلیغات مرحله دوم انتخابات مجلس دوازدهم

افزایش تولید نفت اوپک پلاس از ماه جولای

لزوم همت مضاعف در مسئولان برای تحقق شعار سال

با پول کم، گوشی تاشو بخرید/ عکس

زخمی شدن 9 نظامی صهیونیست در درگیری‌های اردوگاه نورشمس

ربودن دختر نوجوان توسط پسر 25 ساله برای 10 میلیارد تومان

دادستانی از اقدام قانونی فراجا در طرح نور حمایت می‌کند

برداشت توت فرنگی در مزارع مازندران

پیشکسوتان حوزه روابط عمومی در مازندران تقدیر می شوند

ضرورت تمدید اعتبار پروانه چاه‌ های کشاورزی

50 یادمان شهدای گمنام در مازندران نیازمند تکمیل است

پلیس به دنبال کشف جنایت های قاتل سریالی مخوف + جزئیات

دستگیری عاملان نزاع دسته جمعی در خرم آباد

هوشمندسازی در کاهش تلفات از اولویت‌های پلیس راهور

هشدار صندوق بین المللی پول به آمریکا

موزه دفاع مقدس مازندران محل انتقال فرهنگ جهاد است

آمار اساتید انتقالی پیام نور به فنی و حرفه ای

مسأله حجاب فراتر از یک مقوله اجتماعی است

محور کرج - چالوس طی 2 روز آینده از ساعت 9 تا 15 مسدود می‌شود

دو حفار غیرمجاز آثار باستانی در مازندران دستگیر شدند

فوت گردشگر گم‌شده در جنگل‌های ساری

پیدا شدن پیکر بی جان 2 جوان در این استان

تهران صاحب آرامستان جدید در این دو منطقه می شود

ضرورت تمدید اعتبار پروانه چاههای کشاورزی در مازندران

معرفی شخصیت امام(ره) در دستورکار متولیان فرهنگی قرار گیرد

برگزاری مسابقات تکواندو قهرمان قهرمانان تکواندو پسر مازندران

وعده جدید درویش به بازیکنان پرسپولیس

اندیشه های امام خمینی برای نسل کنونی جامعه بازخوانی و تبیین شود

دستگیری عاملان نزاع و درگیری دسته‌جمعی در خرم‌آباد

افزایش 8 درصدی ماموریت های اورژانس مازندران

شرکت های بین المللی حمل ونقل مازندران تعیین تکلیف می شوند

پسماند کشاورزی یکی از معضلات زیست محیطی مازندران

مازندرانی ها 16 هزار بار به اورژانس مزاحمی زنگ زدند

تولید 21 اثر در نخستین کارگاه طراحی پوستر جوانی جمعیت در بابل

دستگیری 2 حفارغیر مجاز و کشف و ضبط فلزیاب در بهشهر

16 هزار تماس مزاحمی سال گذشته در اورژانس مازندران ثبت شده است

بی حجابی فرهنگ تحمیلی جوامع غربی بر جامعه اسلامی است

محور کرج -چالوس طی 2 روز آینده از ساعت 9 تا 15 مسدود می‌شود

برداشت توت‌فرنگی در مزارع مازندران

انتصاب سرپرست جدید موسسه آموزشی علوم وفنون کیش

اعلام برنامه های هفته سلامت در نشست رییس مرکزتوسعه سلامت با خبرنگاران

ساخت و ساز در کیش باید الگوی صنعت ساختمان سازی در کشور باشد

ماجرای گروگان گیری دختر 16 ساله در تهران

انتقاد شدید روحانی مشهور از گرانی کمرشکن

در دیدار رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران با مدیران ارشد بیمه دی مطرح شد؛ بیمه دی موجب رضایتمندی خانواده‌‌ی بزرگ ایثار و شهادت و مایه‌ی آبرومندی در دولت گردید

بنیاد شهید تا پایان فروردین 1403 ، حدود 2 هزار میلیارد تومان به بیمه دی بدهی دارد