پیام مازند

آخرين مطالب

جشنواره مدل موی ایرانی در آرایشگاه‌های شهرستان نور مقالات

  بزرگنمايي:

پیام مازند - ساری - اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نور با همکاری اتحادیه آرایشگران مردانه این شهرستان جشنواره‌ای را با عنوان «جشنواره مدل موی ایرانی» راه اندازی کرده است تا جوانان را به داشتن مدل موی ایرانی ترغیب کند.

 مدل مو یکی از دغدغه‌های جوانان است که معمولاً هر سال اشکال مختلفی نیز به آن اضافه می‌شود. در سال‌های اخیر با افزایش حضور جوانان در فضای مجازی و بیشتر شدن ارتباط اقشار مختلف جامعه با دنیای مد و فیلم‌های سینمایی خارجی، مدل‌های مختلفی برای اصلاح موی مردان در جامعه باب شده و استفاده می‌شود.
انواع و اقسام مدل‌های منتسب به برخی چهره‌های مشهور دنیای سینما، موسیقی یا فوتبال جهان یا مدل‌هایی برآمده از برخی فرهنگ‌ها و فرقه‌ها طی سال‌های اخیر در جامعه بین جوانان و نوجوانان باب شده است، مدل هایی که بسیاری از آنها چندان با عرف جامعه سازگار نیست و مورد تایید قرار نمی گیرد.
مسئولان اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان نور می گویند که به مناسبت آغاز فصل تابستان و پایان سال تحصیلی، این جشنواره را راه اندازی کرده اند تا برای دور شدن نوجوانان و جوانان از مدل‌های غیرمتعارف مو فرهنگسازی کنند.
مقابله فرهنگی با مدل‌های نامتعارف
جشنواره مدل موی ایرانی رویدادی است که به پیشنهاد و با طراحی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان نور، همراهی اتحادیه آرایشگران مردانه این شهرستان و پشتیبانی اداره صنعت، معدن و تجارت نور آغاز شده و تعدادی از آرایشگاه‌های این شهرستان نیز به این جریان پیوستند.
داوود فلاح رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نور در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه هدف از برگزاری این جشنواره، ترغیب آرایشگران و جوانان و نوجوانان به استفاده از مدل‌های متعارف موی سر است، گفت: برخی جوانان و نوجوانان ما بدون اینکه آشنایی خاصی با مدل‌های موی غربی داشته باشند، صرفاً برای تنوع مدل‌هایی را انتخاب می‌نند که برازنده آنها نیست. بعضی آرایشگاه‌ها نیز با اجرای این مدل‌های مو به فراگیرتر شدن انتخاب این مدل‌های نامناسب کمک می‌کنند. به همین دلیل تصمیم گرفتیم که در شهرستان با برگزاری چنین جشنواره‌ای، ذهن جوانان و نوجوانان و همچنین آرایشگران را به سمت طراحی و ارائه مدل‌های موی متعارف و مناسب فرهنگ ایرانی-اسلامی در جامعه امروز هدایت کنیم.
وی افزود: تا کنون 15 آرایشگاه در شهرهای رویان، نور، چمستان، ایزدشهر و بلده از اجرای این طرح استقبال کردند و به جشنواره پیوستند. با همکاری اتحادیه آرایشگران مردانه نور، استقبال آرایشگاه‌های شهرستان از حضور در این پویش رقابتی و انگیزشی در شهرستان در حال افزایش است.
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان نور با اشاره به لزوم توجه به پدافند غیرعامل در همه حوزه‌های اجتماعی گفت: هدف از این جشنواره سوق دادن جوانان و نوجوانان به سمت مدل‌های متعارف و مناسب جامعه ایرانی است. ضمن اینکه آرایشگران نیز می‌توانند با طرح‌هایی خلاقانه و مناسب، در مقابله با تهاجم فرهنگی نقش ایفا کنند.
فلاح یادآور شد: آرایشگاه‌های شهرستان تا پایان تیر ماه فرصت دارند که با فرستادن تصویر مدل‌های اجرا شده روی موی جوانان و نوجوانان، به دبیرخانه جشنواره در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان نور، در این جشنواره شرکت کنند. پس از آن با حضور کارشناسان داوری مدل‌ها انجام می‌شود و در نیمه نخست مرداد نیز برگزیدگان معرفی خواهند شد که به آرایشگران برتر جوایزی اهدا می‌شود. همچنین از افرادی که مدل‌های برگزیده روی موی آن‌ها اجرا شد تقدیر خواهد شد.
آرایشگاه‌ها به مثابه مکان‌های فرهنگی
فلاح این اقدام را سدی در مقابل شاخه‌ای از تهاجم فرهنگی برشمرد و تصریح کرد: آرایشگاه‌ها صرفاً مکانی خدماتی نیستند. بلکه مکان‌های فرهنگی به حساب می‌آیند و آرایشگران نیز با توجه به هنری که دارند هنرمند محسوب می‌شوند و با این نقش مهم فرهنگی باید بیشتر در برنامه‌ریزی‌ها مورد توجه قرار داشته باشند. به همین دلیل تصمیم گرفتیم به جای اینکه آرایشگران یا مشتریان جوان و نوجوان آن‌ها را با تذکر دادن به سمت استفاده نکردن از مدل‌های غیرمتعارف هدایت کنیم، با این روش انگیزشی، اثرگذاری‌شان در مسائل فرهنگی جامعه را به آرایشگران نشان دهیم.
این مسئول خاطرنشان کرد: آرایشگاه‌هایی که عضو این جریان شده باشند با نصب یک بنر مشخص شده‌اند. مدل خاصی نیز به آرایشگاه‌ها برای اجرا ارائه نشده و اعلام کردیم مدل‌هایی که صرفاً غربی یا اجرا شده از روی مدل‌های غربی امروز نباشند و با فرهنگ ما مطابقت داشته باشند ارزیابی و داوری می‌شود.
رئیس اتحادیه آرایشگران مردانه شهرستان نور نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا از برنامه‌ریزی برای جذب تعداد بیشتری از آرایشگاه‌های این شهرستان در اجرای این جشنواره خبر داد و گفت: این اتحادیه حدود 200 عضو در سراسر شهرستان دارد که در تلاش هستیم تا برای همه این اعضا اطلاع‌رسانی لازم برای برگزاری این جشنواره را انجام دهیم.
فرهنگ بیگانه لابلای موی جوانان ایرانی
محمد صلاحی افزود: البته پیش از اینکه پروانه فعالیت برای هر آرایشگاه صادر شود نیز به این موضوع که اجرای مدل‌های غربی و غیرمتعارف نباید در دستور کار آرایشگاه‌ها قرار بگیرد تأکید می‌شود، اما در این جشنواره هدف ایجاد انگیزه و تأکید بر ارائه مدل‌های موی مناسب برای جوانان ایرانی است.
وی اظهار داشت: بسیاری از مدل های نامتعارفی که امروز در جامعه می‌بینیم، به خواسته خود مشتریان اجرا می‌شوند و آرایشگران به تنهایی در اجرای این مدل‌ها دخیل نیستند. این مدها معمولاً هر سال به اشکال مختلف دیده می‌شوند. تلاش بر این است که گرایش جوانان به این مدل موها با ارائه مدل‌های زیبای مناسب کاهش یابد.
سال 1393 نیز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فراخوان جشنواره‌ای با نام «هنر دهم» در تهران را منتشر کرده بود که در آن با هدف مقابله با تهاجم فرهنگی، قرار بود مدل‌های موی مناسب با فرهنگ ایرانی-اسلامی ارائه شود. همچنین مقرر شده بود که با برگزاری این جشنواره ژورنال برترین مدل‌های موی ایرانی رونمایی شود و جشنواره در دوره‌های آتی به صورت ملی و بین‌المللی برگزار شود.
  

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/88782/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شنیدن شدن صدای چندین انفجار در عراق و سوریه

شنیده شدن صدای انفجاری در استان بابل عراق

نساجی در خانه دوباره قرمز می‌پوشد

جراحت سنگین داور، بازداشت و حکم جلب؛ فرجام تلخ کشتی نونهالان

ضرب سکه طلا را ‌خیانت‌ به مملکت می‌دانیم

با ورود مستقیم کشاورزان به بورس برنج، دست سودجویان قطع می‌شود

وضعیت راه‌های کشور؛ترافیک نیمه سنگین در جاده چالوس و آزادراه تهران–پردیس

اجرای برنامه‌های شاد برای کودکان و نوجوانان خرم آبادی

کشاورزان مازندران به استقبال کشت زراعی جدید رفتند

برنامه‌ریزی ناسا برای تجدید قوای کاوشگر ستاره‌های نوترونی

نخستین نشای مکانیزه مازندران آغاز شد

افزایش 20 درصدی فوتی ناشی از حوادث کار در مازندران

رهایی محکوم به قصاص از چوبه دار در مازندران

غایب بزرگ مقابل تراکتور: یک گلزن

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

غیور مردان بوشهری در بِستر غیور زنان بوشهری شکوفا شدند

تغییر استاندار مازندران تکذیب شد

شتاب ساخت مسکن مازندران در دولت سیزدهم

جیب بارانه بگیران پر پول شد

زنجیره انسانی مازندرانی‌ها ‌در حمایت از عملیات وعده صادق

کشف انبار لوازم خانگی 12 میلیارد ریالی قاچاق در خرم آباد

شکل‌گیری زنجیره‌ علوی‌تباران در حمایت از عملیات وعده صادق

رشد هزار میلیاردی خروج سرمایه از بورس

مدیریت هوشمندنیاز اساسی مازندران در آموزش عالی

حمایت مردم اردبیل از اجرای طرح «نور» فراجا

تنبیه دانش‌آموز مرزن‌آبادی توسط معلم در حال پیگیری است

توت فرنگی جویبار در سبد میوه مناطق مختلف کشور

اولین نشای برنج در مازندران انجام شد

عزل معاون متخلف به‌دلیل تنبیه دانش‌آموز مرزن‌آبادی

شکل‌گیری زنجیره‌ علوی‌تباران در نوار ساحلی مازندران در حمایت از عملیات وعده صادق

شالیکاری در مازندران مکانیزه شود

قدردانی از زحمات نیروی انتظامی استان یزد

قدردانی نماینده ولی‌فقیه در استان از اجرای طرح نور

رد شایعات تغییر استاندار مازندران

(تصاویر) تشکیل زنجیره انسانی در ساحل مازندران

برگزاری جشن گلریزان، دست‌های ماندگار در نوشهر

حمایت مردم محمودآباد از عملیات « وعده صادق»

زنجیره انسانی در ساحل نکا

اجرای 12 پروژه آبرسانی در رامسر

رهایی محکوم به قصاص از چوبه دار در کجور مازندران

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

محدودیت‌های ترافیکی جاده‌های شمالی کشور

اعمال محدودیت‌های ترافیکی پایان هفته در محورهای مواصلاتی مازندران

قهرمانی اراک در مسابقات والیبال دانشجویان منطقه پنج دانشگاه آزاد

تدوین نقشه مهندسی فرهنگی استان مازندران

سالگرد درگذشت دست‌نشان با حضور کادرفنی نساجی

زنجیره مردمی حمایت از عملیات «وعده صادق» در سواحل دریای مازندران

موضوع ایثار و شهادت موضوع بسیار مهم دولت سیزدهم است/بکارگیری ظرفیت های مردمی از برنامه های جدی بنیاد است