پیام مازند

آخرين مطالب

نمایشگاه مد و لباس؛ نقش ایرانی بر تار و پود خارجی اقتصادي

نمایشگاه مد و لباس؛ نقش ایرانی بر تار و پود خارجی
  بزرگنمايي:

پیام مازند - ساری - نمایشگاه مد و لباس ایرانی - اسلامی با نام " پارسی پوشی " در حالی امسال به لحاظ برنامه ریزی و تبلیغاتی متفاوت تر از سال های گذشته در مازندران آغاز به کار کرد که در محتوا همچنان مشکل همیشگی خود یعنی نقش زدن بر جنس خارجی را حفظ کرده است، مشکلی که بیش از همه با برچسب قیمت خودنمایی می کند و با توضیحات فروشندگان و شرکت کنندگان پرواضح می شود.

نمایشگاه مد و لباس ایرانی اسلامی از چهارم تیر ماه در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی مازندران در قائمشهر افتتاح شده و قرار است امروز به کارش پایان دهد.
پوشاک ارائه شده در این نمایشگاه اغلب ملزومات عفاف و حجاب است؛ یعنی چادر کهنه با چادر نو در این نمایشگاه با پرداخت بخشی از هزینه تعویض می‌شود، خیاط‌هایی در نمایشگاه حضور دارند که چادر و مانتو را با قیمت 30 هزار تومان می‌دوزند و فعالیت های فرهنگی جنبی هم به آن اضافه شده مانند پاسخگویی به شبهات در باره حجاب و عفاف و غیره.
با وجود تخفیف 10 تا 30 درصدی و همچنین مشوق‌هایی که در نظر گرفته شده اما برخی بازدیدکنندگان معتقد بودند بعضی از اجناس نمایشگاه مانند چادر، گران است و یا از نظر قیمت، تفاوتی با بازار ندارد.
اگرچه نمایشگاه، عنوان پوشاک ایرانی اسلامی و پارسی‌پوش را یدک می‌کشد اما برچسب‌های جنس کره‌ای و ژاپنی بر روی چادرها خودنمایی می‌کند. آن بخش از تولیدات هم که ایرانی است، ادامه حیاتشان در گرو واردات نخ کره‌ای قرار دارد.
ضعف مزمن در ولید پارچه مشکی
یک طراح و تولید کننده ملزومات عفاف و حجاب که از استان تهران در این نمایشگاه حاضر است گفت: در این نمایشگاه با غرفه طرح تعویض چادر مشکلی کهنه با نو و چادر نماز کهنه با نو و غرفه انواع چادرهای زنانه و دخترانه حضور پیدا کرده‌ایم.
مهدی تقی‌زاده درباره طرح تعویض چادر کهنه با چادر نو، اظهار کرد: فلسفه طرح تعویض، نذر حجابی است که در این بخش انجام می‌دهیم محصولی که 250 هزار تومان قیمت دارد با 140 هزار تومان در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد.
وی در پاسخ به این پرسش که عنوان نمایشگاه "پارسی‌پوش" است اما چادرهایی از جنس ژاپنی و کره‌ای در نمایشگاه ارائه شده است، افزود: تمام تولید کنندگان، مصرف کنندگان و همچنین مسئولان مطلع هستند که 90 درصد پارچه مشکی وارداتی است و در 40 سال اخیر قدمی برای تولید پارچه مشکی برنداشتیم چون زیرساخت نداریم، 10 درصد تولید داخل هم باز از نخ کره‌ای تولید می‌شود، این نقطه ضعف ما است که هنوز نتوانستیم پارچه مشکی را در داخل تولید کنیم.
تقی‌زاده با بیان اینکه فعالان اقتصادی باید بدانند سود در صادرات است نه در واردات، تصریح کرد: اگر تولید داخلی داشته باشیم قیمت‌ها هم کاهش یافته و اجناس با قیمت کمتری به مصرف کننده ارائه می‌شود
این تولید کننده با اشاره به اینکه عنوان نمایشگاه "مد و لباس ایرانی و اسلامی" است و کلمه عفاف و حجاب هم بر روی خود ندارد، خاطرنشان کرد: پارسی‌پوش، حامی نمایشگاه است و من ایرادی به این قضیه نمی‌بینیم و خرسندم یک شرکت از بخش عفاف و حجاب حمایت می‌کند.
وی گفت: کسانی که ادعا می‌کنند پوشاک عفاف و حجاب در دسترس ما نیست این نمایشگاه‌ها محلی برای تهیه این نوع البسه است و مصرف کننده با کمترین قیمت می‌تواند لباس ایرانی و اسلامی تهیه کند.
تلفیق پوشاک سنتی با مد روز
تولید کننده و طراح پوشاک از شهرستان محمودآباد مازندران در این نمایشگاه، درباره تولیدات خود گفت: لباس‌هایی که طراحی می‌کنم تولید سنتی و برگرفته از لباس اقوام ایرانی است که از برش و آیینه‌کاری گرفته تا طرح کاشی‌کاری را می‌توانید در این لباس‌ها مشاهده کنید.
الهام منصوری با بیان اینکه مشتری‌هایش افرادی هستند که " کار تک " سفارش می‌دهند و تک‌دوزی می‌کند، افزود: تلاش کردم پوشاک سنتی تولید کنم و تولیداتم به سمت محصولات اروپایی و شکل مدرن نرود.
مسئول انجمن مد و لباس محمودآباد درباره قیمت تولیدات خود اظهار کرد: قیمت لباس‌ها بستگی به نوع پارچه دارد و همچنین حق‌الزحمه دوخت، چراکه طراحی لباس را جزو تخفیف حساب می‌کنم.
وی با بیان اینکه لباسی طراحی کرده که برگرفته از شلیته (نوعی لباس مازندرانی) است، تصریح کرد: می‌توانیم لباس‌هایی طراحی کنیم که پوشاک سنتی ما احیا شود که نوعی تلفیق است و در عین اینکه پوشاک سنتی است اما بر اساس مدل روز دوخته شده است.
حمایت از تولید داخل
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری مازندران هم درباره اهمیت برگزاری نمایشگاه‌های اینچنینی به خبرنگار ایرنا گفت: مردم نسبت به پوشش و حجاب، دغدغه‌هایی دارند و بر اساس این نیازهای جامعه و مطالبات اقشار مختلف که با طرز تفکر متفاوت دارند بر این شدیم بخشی از مطالبات را که برپایی نمایشگاه است پاسخ دهیم.
سمیه قاسمی طوسی از دیگر دلایل برگزاری نمایشگاه مد و پوشش ایرانی و اسلامی را رونق تولید عنوان کرد و ادامه داد: بخشی از لزوم برگزاری نمایشگاه هم برمی‌گردد به تولیدی‌هایی که در این زمینه فعالیت می‌کنند و ویژه عفاف شناخته می‌شوند این تولیدی‌ها باید تقویت شوند و نمایشگاه محل مناسبی برای حمایت از تولید داخل است.
وی با اشاره به اینکه امکاناتی در این نمایشگاه فراهم آورده شده که اقشار متوسط به پایین جامعه بتوانند از شرایط نمایشگاه بهره برده و لباس مورد نظر خود را با قیمت مناسب تهیه کنند، افزود: شاید هزینه 30 هزار تومانی دوخت چادر و مانتو، مقرون به صرفه نباشد اما در نمایشگاه این کار انجام می‌شود.
طوسی ادامه داد: کارکرد دیگر نمایشگاه، حضور مسئولان است، وقتی مسئولان حضور می‌یابند از نزدیک با ظرفیت‌های حوزه بانوان و به ویژه با تولیدی‌هایی که در این عرصه فعالیت می‌کنند آشنا می‌شوند.
این مسئول تصریح کرد: استاندار مازندران در حین بازدید از نمایشگاه در جریان مشکلات تولیدکنندگان این حوزه قرار گرفت و به اداره کل بانوان دستور داد پیگیر مطالبات باشد و مشکلات تولیدی‌ها بررسی و رفع شود.
وی درباره گران بودن برخی اقلام ارائه شده در نمایشگاه گفت: دوخت چادر در نمایشگاه رایگان است، شرط حضور در نمایشگاه، ارزان‌تر بودن قیمت‌ها نسبت به بازار با تخفیف 10 تا 30 درصدی است.
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری مازندران با بیان اینکه نمایشگاه سال گذشته در مکان محدودتری برگزار شده بود، گفت: این نمایشگاه امسال در محل نمایشگاه بین‌المللی با حضور طراحان معتبرتری در حال برگزاری است و از طرح‌ها و ایده‌های مختلف در برگزاری نمایشگاه‌های اینچنینی استقبال می‌کنیم.
نمایشگاه مد و لباس ایرانی اسلامی از ساعت 17 تا 23 پذیرای علاقه‌مندان است و تولیدکنندگانی از استان‌های مازندران، قم، خراسان رضوی، تهران و اصفهان در این نمایشگاه حاضر هستند.
9927/‌1654

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/89035/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جراحت سنگین داور، بازداشت و حکم جلب؛ فرجام تلخ کشتی نونهالان

ضرب سکه طلا را ‌خیانت‌ به مملکت می‌دانیم

با ورود مستقیم کشاورزان به بورس برنج، دست سودجویان قطع می‌شود

وضعیت راه‌های کشور؛ترافیک نیمه سنگین در جاده چالوس و آزادراه تهران–پردیس

اجرای برنامه‌های شاد برای کودکان و نوجوانان خرم آبادی

کشاورزان مازندران به استقبال کشت زراعی جدید رفتند

برنامه‌ریزی ناسا برای تجدید قوای کاوشگر ستاره‌های نوترونی

نخستین نشای مکانیزه مازندران آغاز شد

افزایش 20 درصدی فوتی ناشی از حوادث کار در مازندران

رهایی محکوم به قصاص از چوبه دار در مازندران

غایب بزرگ مقابل تراکتور: یک گلزن

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

غیور مردان بوشهری در بِستر غیور زنان بوشهری شکوفا شدند

تغییر استاندار مازندران تکذیب شد

شتاب ساخت مسکن مازندران در دولت سیزدهم

جیب بارانه بگیران پر پول شد

زنجیره انسانی مازندرانی‌ها ‌در حمایت از عملیات وعده صادق

کشف انبار لوازم خانگی 12 میلیارد ریالی قاچاق در خرم آباد

شکل‌گیری زنجیره‌ علوی‌تباران در حمایت از عملیات وعده صادق

رشد هزار میلیاردی خروج سرمایه از بورس

مدیریت هوشمندنیاز اساسی مازندران در آموزش عالی

حمایت مردم اردبیل از اجرای طرح «نور» فراجا

تنبیه دانش‌آموز مرزن‌آبادی توسط معلم در حال پیگیری است

توت فرنگی جویبار در سبد میوه مناطق مختلف کشور

اولین نشای برنج در مازندران انجام شد

عزل معاون متخلف به‌دلیل تنبیه دانش‌آموز مرزن‌آبادی

شکل‌گیری زنجیره‌ علوی‌تباران در نوار ساحلی مازندران در حمایت از عملیات وعده صادق

شالیکاری در مازندران مکانیزه شود

قدردانی از زحمات نیروی انتظامی استان یزد

قدردانی نماینده ولی‌فقیه در استان از اجرای طرح نور

رد شایعات تغییر استاندار مازندران

(تصاویر) تشکیل زنجیره انسانی در ساحل مازندران

برگزاری جشن گلریزان، دست‌های ماندگار در نوشهر

حمایت مردم محمودآباد از عملیات « وعده صادق»

زنجیره انسانی در ساحل نکا

اجرای 12 پروژه آبرسانی در رامسر

رهایی محکوم به قصاص از چوبه دار در کجور مازندران

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

محدودیت‌های ترافیکی جاده‌های شمالی کشور

اعمال محدودیت‌های ترافیکی پایان هفته در محورهای مواصلاتی مازندران

قهرمانی اراک در مسابقات والیبال دانشجویان منطقه پنج دانشگاه آزاد

تدوین نقشه مهندسی فرهنگی استان مازندران

سالگرد درگذشت دست‌نشان با حضور کادرفنی نساجی

زنجیره مردمی حمایت از عملیات «وعده صادق» در سواحل دریای مازندران

موضوع ایثار و شهادت موضوع بسیار مهم دولت سیزدهم است/بکارگیری ظرفیت های مردمی از برنامه های جدی بنیاد است

گردهمایی فعالان هنری مساجد مازندران

مطالبه عمومی برای اجرای طرح نور درمازندران

لزوم استفاده از ظرفیت‌های دانشگاه آزاد برای پویایی و شکوفایی کشور