پیام مازند

آخرين مطالب

دنیای پس از کنکور سياسي

  بزرگنمايي:

پیام مازند - ساری – ایرنا – کنکور سراسری به عنوان آزمونی نفس گیر و استرس زا علاوه بر دوران برزخی که برای دانش آموز در طول دوره تحصیلی متوسطه و حتی قبل از آن،‌ می سازد؛ ‌دنیایی پر از استرس و اضطراب قبولی یا عدم قبولی را به همراه دارد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، همواره یکی از دغدغه‌های بزرگ نوجوانان و جوانان در ایران موضوع کنکور است و قبول نشدن یا شدن در کنکور سراسری برای نوجوانان به علت چندین دهه تکرار و تلقین به نوعی تصنعی با سرنوشت آنها گره خورده است.
استرس‌های قبل کنکور که امروزه حتی به مقاطع پایین‌تر و حتی ابتدایی نیز رسیده به یکطرف، استرس‌های پس از آزمون کنکور روی دیگر سکه اضطراب و نگرانی کنکور است که بعضاً حتی تا سال‌ها بر زندگی فرد سایه خواهد انداخت.
سایه‌ای که منبع آن ترس از سرزنش دیگران و مقایسه شدن، تحقیر شدن و امثال اینگونه برداشت‌هایی است که به گفته بسیاری از کارشناسان شاید تا چندین دهه در زندگی فرد رسوب کند.
اما مهمترین آن اضطراب و نگرانی پس از کنکور تا اعلام نتایج است که از نظر استرس و اضطراب دست کمی از روزهای قبل از کنکور ندارد. حال که این آزمون را پشت سر گذاشته‌اید، بدانید دورانی که باید منتظر نتایج بمانید نیز خود دورانی پر استرس محسوب می‌شود.
دنیا با کنکور پایان نمی‌یابد
یک مشاور کنکور در گفت گو با ایرنا افزود: کنکور پایان خط زندگی نیست و چه خوب یا بد دیگر هر اتفاقی قرار بوده رخ دهد افتاده و فکر کردن به کنکور و استرس داشتن درباره قبولی یا رد شدن تأثیری در آینده افراد نخواهد داشت.
علی پیش نماز زاده با بیان اینکه نصیحت کردن بسیار آسان‌تر از عمل کردن، افزود: اما همه باید بدانند که مهم نیست کنکور را چگونه پشت سر گذاشته‌اند زیرا در این زمان استرس هیچ کمکی به فرد نمی‌کند.
وی با تاکید بر اینکه نخستین راهکار برای پشت سر گذاشتن کنکور فراموشی آن است، گفت: آزمون دهندگان باید سعی کنند هر چیزی که به کنکور ربط پیدا می‌کند را از خود دور کنند، از جمله کتاب‌ها، جزوه‌ها و یادداشت‌ها و…
این مشاور تحصیلی اظهار داشت: از خانواده، دوستان و به خصوص فامیل‌های محترم که علاقه عجیبی به مسائل خصوصی دارند خواهش کنید درباره کنکور با فرد کنکور دهنده صحبت نکنند.
برای دنیای پس از کنکور برنامه ریزی کنید
پیش نماز زاده گفت: یکی از موفق آمیزترین راه برای مقابله با استرس پس از کنکور و همچنین برخورد واقع بینانه با دنیای پس از کنکور، برنامه ریزی برای آینده است.
این مشاور تحصیلی همچنین اظهار داشت کنکوری‌ها به یاد داشته باشند که تمامی انسان‌ها متفاوت از یکدیگرند و هر فرد باید با دیدی واقع‌بینانه توانایی‌های خود را معین کند.
به گفته او، کنکوری‌ها، توانایی‌ها و شرایط خود را با والدین و اطرافیان خود در میان بگذارند تا انتظارات دیگران نیز از آنها افزایش نیابد، و آن‌گاه با آرامش و اطمینان برای رو به رو شدن با نتایج آزمون آماده شوند.
پیش نماز زاده با بیان اینکه رسیدن به آرامش بزرگ‌ترین رمز پیروزی و خوشبختی است و باید از فشارهای رقابتی پرهیز شود، افزود: کنکوری‌ها ابتدا به آرامش درونی فکر کنند و با پرهیز از فشارهای رقابتی که تمام‌نشدنی است خود را در حالات آرام و راحت و بدون تنش تصور کنند.
وی ادامه داد: اگر پسر هستید و فرجه یکساله شما هم به پایان رسیده حداقل تا شهریور ماه فرصت دارید به کارهای مورد علاقه‌تان بپردازید و بعد از آن هم به خدمت سربازی اعزام شوید. اگر هم دختر هستید و یا هنوز یک سال دیگر برای کنکور فرصت دارید حداقل تا شهریور ماه برنامه درس و کتاب و … را فراموش کنید.
کنکوری‌ها به جمع خانوادگی بازگردند
مشاوره خانواده در گفت گو با ایرنا به بازگشت کنکوری‌ها در جمع خانوادگی تاکید کرد و اظهار داشت: به احتمال زیاد اغلب کنکوری‌هادر این مدت بر اثر فشار و استرس‌ها حسابی خانواده را عذاب داده‌اند و یا از آنها فاصله گرفته‌اند.
صدیقه خسروانی تاکید کرد: کنکوری‌ها حداقل در این مدت که نه دانشجو هستند و نه دانش آموز و هیچ کسی از آنها انتظار کار عملیاتی و مسئولیت پذیری ندارد، سعی کنند به اجتماعات خانوادگی بازگردند.
وی با بیان اینکه کنکوری‌ها این مدت بهترین فرصت را دارند تا دل خانواده خود را به دست بیاورند، ادامه داد: مشارکت در فعالیت‌های خانه، رفتن به مسافرت خانوادگی، وقت گذرانی و یا شب زنده داری‌ها بهترین فرصت است.
با دوستان خود بیشتر ارتباط بر قرار کنید
این مشاور خانواده صحبت کردن بلافاصله با دوستان و هم قطاران کنکوری را یکی از راه‌های آرامش بخش برای دوران پس از کنکور دانست.
البته خسروانی تاکید کرد که صحبت در مورد اینکه چه سؤالاتی را درست پاسخ داده و چند درصد اشتباه داشته‌اید و مقایسه خود با دوستانتان و کلاً حرف زدن پیرامون موضوع کنکور کاملاً اشتباه است.
وی ادامه داد: انجام این کار، تنها موجب افزایش بی‌مورد استرس در فرد شده و بدون اینکه از نتیجه امتحان خود مطمئن باشد، باعث می‌شود که خود را دچار ناراحتی و دلهره کند.
مشاور مسائل خانواده افزود: کنکوری‌ها سعی کنند با دوستانشان در مورد مسائل روزمره و یا برنامه‌های آینده صحبت کنند، زیرا بازگشت به روال عادی زندگی اولویت هر فرد کنکوری است.
ورزش فراموش نشود
خسروانی فعالیت بدنی مهم‌ترین راه جلوگیری از تنش و آرام‌کننده روان و جسم دانست و افزود: تمرینات موزون، معتدل و یکنواخت بهترین انتخاب است.
وی ورزشهایی همچون قدم زدن، شنا کردن، دوچرخه‌سواری و آهسته دویدن را به کنکوری‌ها پیشنهاد کرد و افزود: گوش کردن به موسیقی ملایم و آرامش بخش و حتی بی کلام می‌تواند استرس زدا باشد.
خسروانی با بیان اینکه ورزش به فرد آرامش می‌دهد و در بدن آندورفین ایجاد کرده که همچون یک مسکن طبیعی عمل می‌کند، افزود: اگر از ورزش کردن روزانه به طور مستمر تنبلی‌تان می‌آید، از برنامه ورزشی چند روز در هفته آغاز کنید.
خسروانی اظهارداشت بسیاری از کنکوری‌ها در سال آخر قبل از کنکور، فعالیت‌های خارج برنامه و تفریحی خود را به دلیل حجم درسی بالا کنار می‌گذارند باید بعد از کنکور فعالیت‌هایی را که به آن علاقه‌مند هستند و به خاطر کنکور رها کرده اند دوباره از سر بگیرند.
وی تصریح کرد: صرف نظر از نتیجه آزمون سراسری، اکنون وقت آن است که به دلیل درس خواندن‌ها و تلاش‌هایی که برای این آزمون کرده‌اند، خود را تشویق کرده و از اوقات فراغت خود لذت ببرند و به انجام فعالیت‌های بپردازند که به آنها علاقه‌مند هستند.
چند روز پس از کنکور
این مشاور خانواده در پایان اظهار داشت: چنانچه در چند روز پس از کنکور فرد به سطح قابل قبولی از آرامش فکری رسیده است، در نتیجه در صورت تمایل می‌تواند به سراغ کلید سوال‌های کنکور برود.
به گفته خسروانی با این کار می‌تواند به طور میانگین رتبه خود را حدس بزند و این کار کمک می‌کند که خود را برای دیدن رتبه نهایی آماده سازد و در نتیجه پس از اعلام رتبه، فرصت خود را برای انتخاب رشته از دست نداده و بدون هیچ‌گونه اعتراضی، زمان در نظر گرفته شده را به انتخاب رشته می‌پردازد.
/‏1899/‏9919

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/89517/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

وزارت کشور عراق وقوع انفجار در این کشور را تکذیب کرد

شنیدن شدن صدای چندین انفجار در عراق و سوریه

شنیده شدن صدای انفجاری در استان بابل عراق

نساجی در خانه دوباره قرمز می‌پوشد

جراحت سنگین داور، بازداشت و حکم جلب؛ فرجام تلخ کشتی نونهالان

ضرب سکه طلا را ‌خیانت‌ به مملکت می‌دانیم

با ورود مستقیم کشاورزان به بورس برنج، دست سودجویان قطع می‌شود

وضعیت راه‌های کشور؛ترافیک نیمه سنگین در جاده چالوس و آزادراه تهران–پردیس

اجرای برنامه‌های شاد برای کودکان و نوجوانان خرم آبادی

کشاورزان مازندران به استقبال کشت زراعی جدید رفتند

برنامه‌ریزی ناسا برای تجدید قوای کاوشگر ستاره‌های نوترونی

نخستین نشای مکانیزه مازندران آغاز شد

افزایش 20 درصدی فوتی ناشی از حوادث کار در مازندران

رهایی محکوم به قصاص از چوبه دار در مازندران

غایب بزرگ مقابل تراکتور: یک گلزن

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

غیور مردان بوشهری در بِستر غیور زنان بوشهری شکوفا شدند

تغییر استاندار مازندران تکذیب شد

شتاب ساخت مسکن مازندران در دولت سیزدهم

جیب بارانه بگیران پر پول شد

زنجیره انسانی مازندرانی‌ها ‌در حمایت از عملیات وعده صادق

کشف انبار لوازم خانگی 12 میلیارد ریالی قاچاق در خرم آباد

شکل‌گیری زنجیره‌ علوی‌تباران در حمایت از عملیات وعده صادق

رشد هزار میلیاردی خروج سرمایه از بورس

مدیریت هوشمندنیاز اساسی مازندران در آموزش عالی

حمایت مردم اردبیل از اجرای طرح «نور» فراجا

تنبیه دانش‌آموز مرزن‌آبادی توسط معلم در حال پیگیری است

توت فرنگی جویبار در سبد میوه مناطق مختلف کشور

اولین نشای برنج در مازندران انجام شد

عزل معاون متخلف به‌دلیل تنبیه دانش‌آموز مرزن‌آبادی

شکل‌گیری زنجیره‌ علوی‌تباران در نوار ساحلی مازندران در حمایت از عملیات وعده صادق

شالیکاری در مازندران مکانیزه شود

قدردانی از زحمات نیروی انتظامی استان یزد

قدردانی نماینده ولی‌فقیه در استان از اجرای طرح نور

رد شایعات تغییر استاندار مازندران

(تصاویر) تشکیل زنجیره انسانی در ساحل مازندران

برگزاری جشن گلریزان، دست‌های ماندگار در نوشهر

حمایت مردم محمودآباد از عملیات « وعده صادق»

زنجیره انسانی در ساحل نکا

اجرای 12 پروژه آبرسانی در رامسر

رهایی محکوم به قصاص از چوبه دار در کجور مازندران

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

محدودیت‌های ترافیکی جاده‌های شمالی کشور

اعمال محدودیت‌های ترافیکی پایان هفته در محورهای مواصلاتی مازندران

قهرمانی اراک در مسابقات والیبال دانشجویان منطقه پنج دانشگاه آزاد

تدوین نقشه مهندسی فرهنگی استان مازندران

سالگرد درگذشت دست‌نشان با حضور کادرفنی نساجی

زنجیره مردمی حمایت از عملیات «وعده صادق» در سواحل دریای مازندران