رخت نو بر تن سال مازندرانی
فرهنگي
بزرگنمايي:
پیام مازند - ساری - فردا چهارشنبه دوم مرداد آغاز سال 1531 تبری و جشن سال نو به همین مناسبت است، جشنی که زمانی بسیار دور در سراسر جغرافیای تبرستان برپا داشته می شد ولی امروز تنها در بخش هایی از مازندرانی آن هم به بهانه فراموش نشدن تقویم تبری برپا داشته می شود.
به گزارش ایرنا، دوم مرداد همزمان با اول "فردینه ما" روز نخست سال تبری است و مازندرانیها در این روز به شکرانه برداشت محصول که در گذشته گندم و جو بود، جشن برگزار میکنند.
تبرستان یا طبرستان به لحاظ جغرافیایی شامل استان مازندران، بخش هایی از استان های گلستان و گیلان، استان تهران و شمال استان سمنان بوده است که از قرن دهم هجری خورشیدی نام مازندران بر این سرزمین نهاده شد.
علت نامگذاری طبرستان یا «تپورستان» به دلیل وجود قوم «تپور» بوده است که چهار هزار سال پیش در این استان زندگی می کردند. در واقع طبری ها با پیشینه چهار هزار ساله خود یکی از قدیمی ترین اقوام ساکن در ایران هستند که پیش از آریایی ها در این منطقه زندگی می کردند.
تولد یک تقویم
روایت مورد قبول در باره مبدا سال طبری محاسبه آن از دوم مرداد 133 سال پیش از هجرت مصادف با پادشاهی «قباد ساسانی» و حاکمیت فرزندش «کیوس» بر طبرستان است. گفته می شود در این سال مردمان طبرستان با برقراری یک روز کبیسه به نام «ششک» سال را از گردش بازداشتند.
در تقویم باستانی طبری فصل بهار 100 روز شامل 50 روز بهار سرد و 50 روز بهار گرم، تابستان 85 روز، پاییز سرد 50 روز و زمستان هم 80 روز است.
پنج روز اضافه هر سال در ماه های دوازده گانه سال طبری محاسبه نمی شود، بلکه به عنوان «پتک» به آخر سال افزوده می شود و روز اضافه سال های کبیسه هم «ششک» گفته می شود.
نخسین روز سال طبری هم «فردینه ماه» نام دارد.
نام ماه های طبری هم عبارت از «فردینه ماه، کرچه ماه، هر ماه، تیر ماه، ملار ماه، شروینه ماه، میر ماه، دونه ماه، ارکه ماه، د ماه، و همنه ماه و نوروز ماه» است.
برخی از پژوهشگران فرهنگ عامه و تاریخ پژوهان معتقدند که تقویم طبری به لحاظ علمی و دقت بسیار فراتر از تقویم میلادی است و تعدادی هم بر این باورند که ستاره شناسان تپوری یک هزار و 700 سال قبل از میلاد مسیح این تقویم را تهیه کردند که کوچک ترین خطایی در آن دیده نمی شود.
جشن "یار" یا باج و خراج
علی رمضانی پژوهشگر مازندرانی در باره آغاز سال 1531 مازندرانی به ایرنا گفت: بر اساس یافتههای جدید، گاهشمار مازندرانی در 1531 سال قبل تصویب شده است.
وی افزود: از دوران هخامنشیان، آریاییها در ایران جشنهای زمستانه و تابستانه برگزار میکردند. جشن تابستانه با عنوان "یار" در ایران برگزار میشد که به معنای گرما و "حار" عربی است. این جشن همزمان با فصل گرما و در مرداد ماه برگزار میشد.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه جشن زمستان هم با عنوان "ثرد" برگزار میشد، افزود: این جشن سابقه طولانیتری نسبت به دیگر جشنها دارد.
عضو ستاد برگزاری جشن سال نو مازندرانی گفت : جشن سال نو با عنوان "نو سال" در واقع جشن خراج یا خرمن بود. حکام محلی در زمان برداشت محصول، این جشن را برگزار و باج و خراج خود را دریافت میکردند.
رمضانی درباره سابقه جشن سال نو مازندرانی یادآور شد: ابوریحان بیرونی در کتاب تحقیق ماللهند از تنها جشنی که نام میبرد جشن سال نو مازندرانیها است.
وی با اشاره به اینکه جشن سال نو مازندرانی، جشن مالکان اراضی بود که در فصل برداشت محصول برگزار میشد، افزود: کشاورزان با برداشت محصول، در این جشن شرکت میکردند.
این پژوهشگر با بیان اینکه این جشن در سالهای اخیر به ویژه از زمان اصلاحات اراضی مورد غفلت قرار گرفته و کمتر به آن پرداخته شده است، اظهار کرد: امسال با تشکیل ستاد برگزاری جشن سال نو مازندرانی، در صدد احیای این جشن هستیم.
رمضانی گفت : انتظار داریم این جشن، رویکرد مردمی داشته و شکل دولتی به خود نگیرد.
وی افزود: برای احیای جشن سال نو مازندرانی، نیاز است هر مازندرانی از گاهشمار تبری استفاده کنند.
سال نو، کایری و برنامهریزی سفر زیارتی
دیگر پژوهشگر مازندرانی هم در باره آئینهای سال نو مازندرانی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در ساری گفت : خانه تکانی و پختن غذاها و شیرینیهای محلی از آداب سال نو مازندرانی است.
فریده یوسفی با بیان اینکه زنان مازندرانی سفره سال نو پهن میکردند، افزود: سنت تحویل سال نو با عناوین مختلفی مانند "مارمه"، "خش لینگ" یا "خش په" به شکل خاصی برگزار میشد.
نویسنده کتاب آئینهای باستانی مردم مازندران ادامه داد: مازندرانیها در جشن سال نو، به دیدار بزرگترها و یا خانوادههای عزادار میرفتند و رخت عزا را با لباس رنگ روشن، عوض میکردند.
این پژوهشگر با بیان اینکه مرداد، فصل قد کشیدن ساقههای برنج بود، گفت : در این دیدارها از کمک برای برداشت محصول یا "کایر" صحبت میکردند و برنامهریزی برای سفر زیارتی بعد از برداشت محصول هم از دیگر موضوعات در این دید و بازدیدها بود.
وی خاطرنشان کرد: پوشیدن لباس نو و رنگ روشن و پختن غذای روز عید از آیینهایی بود که مردم مازندران در جشن سال نو تبری برگزار میکردند.
9927/1654
-
سه شنبه ۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۲:۵۰
-
۱۶۹ بازديد
-
-
پیام مازند
لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/90955/