پیام مازند

آخرين مطالب

کسی به فکر روستاییان جویباری نیست

آبگرفتگی مزارع در تابستان/ تخریب کانال 200 ساله مقالات

آبگرفتگی مزارع در تابستان/ تخریب کانال 200 ساله
  بزرگنمايي:

پیام مازند - جویبار - تخریب کانال قدیمی و 200 ساله یک روستا در جویبار و مرمت نشدن آن سبب شده تا آبگرفتگی مزارع مشکل دیرینه برخی روستاهای چویبار در چله تابستان قلمداد شود.

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: جویبار از یک سو با مشکل کمبود آب کشاورزی مواجه است و از سوی دیگر مدیریت نشدن آب‌های سطحی، سبب هدررفت آب و یا آبگرفتگی روستاها و مزارع می‌شود.
سال هاست که مسئولان مهمترین مشکل و چالش شهرستان جویبار را کمبود آب کشاورزی و آب شرب بیان می‌کنند و هر ساله جلسات بی شماری با حضور مسئولین شهرستان و استانی برای رفع مشکل آب کشاورزی برگزار می‌شود و در نهایت هم بدلیل کمبود اعتبارات راهکار خاصی برای حل این معضل ارائه نمی‌شود.
دیدن افرادی از روستای فوتم علیای جویبار که در چله تابستان پشت در اتاق مسئولان ایستاده اند تا مشکل آب گرفتگی مزارع روستایشان را مطرح کنند، تعجب آور است، از اینرو در یکی از روزهای گرم تابستان روانه این روستا شدیم.
یکی از اعضای شورای روستای فوتم علیا در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه حدود 200 سال پیش کانالی به عرض 8 متر توسط مردم همین منطقه برای انتقال آب به مناطق پایین دست احداث شد، گفت: متأسفانه چند سال پیش برای توسعه آب بندان بخشی از این کانال قدیمی را تخریب و حالا کشاورزان چندین روستا در فصل کشاورزی با مشکل آب گرفتگی اراضی خود مواجه هستند.

متأسفانه چند سال پیش برای توسعه آب بندان بخشی از این کانال قدیمی را تخریب و حالا کشاورزان چندین روستا در فصل کشاورزی با مشکل آب گرفتگی اراضی خود مواجه هستند
محمد علیزادهاظهار داشت: هر ساله چند صد هکتار از اراضی و باغات کشاورزان با مشکل مواجه هستند، تنها سوال من از مسئولان این است که گناه این مردم زحمت کش که در ایام گرم سال برای کسب رزق و روزی حلال زحمت می کشند چیست؟
وی در ادامه تصریح کرد: متأسفانه این مشکل تنها به فصل کشاورزی برنمی گردد، بلکه در زمستان نیز بیش از هزار خانوار از روستاهای پایین دست منطقه جویبار با مشکل عبور و مرور مواجه هستند.
این عضو شورای روستای فوتم علیا صحبت‌هایش را با این سوال که کجاست گوش شنوایی که به درد مردم توجه کند، ادامه داد: قرار بود 12 سال پیش زیر آب بندان برای انتقال آب لوله گذاری شود اما تاکنون هیچ اقدامی در این روستا انجام نشده است.
علیزاده خاطر نشان کرد: این لوله گذاری زیر آب بندان هزینه چندانی ندارد، اگر مسئولان توان اجرای این کار را ندارند، اهالی همین روستا حاضرند با هزینه شخصی خود این کار را بعد از 12 سال به سرانجام برسانند.
وی با اشاره به اینکه در مجموع 200 متر لوله گذاری و در مدت 4 روز این کار انجام می‌شود، گفت: بنده چندین بار به مسئولین مربوطه مراجعه کردم اما مرا بعنوان اخلال گر متهم کردند در حالی که بنده به عنوان عضو شورا تنها به دنبال احقاق حق مردم این روستا بودم.
در ادامه یکی از کشاورزان روستای فوتم علیا در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه انتهای کانال انتقال آب مسدود شده است، گفت: در تابستان با مشکل آب گرفتگی زمین‌های کشاورزی و در زمستان نیز با مشکل عبور و مرور در خیابان‌ها مواجه هستیم.
عباس عباسی بیان کرد: چند سال پیش حدود 50 میلیون تومان برای احداث دستگاه پمپاژ برای انتقال آب هزینه شده اما الان مدتی است این موتورخانه تعطیل است و هرروز شاهد خسارت محصول برنج خود هستیم.
وی تصریح کرد: اگر این دستگاه پمپاژ به کار گرفته شود مشکل آب گرفتگی چندین هزار هکتار و حتی آب گرفتگی جاده روستای بیزکی نیز حل می‌شود.
یکی دیگر از اهالی روستای فوتم علیا با اشاره به اینکه چند وقت دیگر کشاورز باید محصول برنج خود را برداشت کند، گفت: با این حجم آب موجود در زمین‌ها، هر کشاورز برای جمع آوری محصول خود باید به صورت سنتی چندین کارگر را به کار بگیرد که این کار هزینه چند برابری را برای کشاورزان این منطقه به همراه خواهد داشت.

ذوالفعلی جباری یادآور شد: مسیر این کانال از قائمشهر آغاز و به مناطق پایین دست ادامه داشت اما شورای وقت با قدرت خود این مسیر قانونی را برای توسعه آب بندان تخریب کرد و امروز بیش از 60 هکتار از اراضی شالیزاری این روستا با مشکل آب گرفتگی مواجه هستند.
با توسعه آب بندان که توسط اهالی همان منطقه احداث شد یک قسمت این کانال مسدود شد و امروز شاهد آب گرفتگی زمین‌های کشاورزی هستیم
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جویبار در خصوص مشکل آب گرفتگی اراضی روستای فوتم علیا گفت: در گذشته کانال انتقال آب که از قائمشهر آغاز و به مناطق پایین دست شهرستان وصل می‌شد با توسعه آب بندان که توسط اهالی همان منطقه احداث شد یک قسمت این کانال مسدود شد و امروز شاهد آب گرفتگی زمین‌های کشاورزی هستیم.
علی شعبانی با بیان اینکه در دونقطه این آب بندان زیرگذر نصب شده است، اظهار داشت: بعد از هر بار لایروبی، سطح زیرگذرها با آببندان همسطح نخواهد شد و همین مسئله در انتقال آب مشکل ایجاد کرده است.
وی گفت: نصب لوله بتنی زیر آب بندان با هزینه‌های گزافی همراه است و در آینده لایروبی آب بندان و رفع رسوب این لوله گذاری که طول آن حدود 284 متر می‌شود یکی دیگر از مشکلاتی است که باید به آن توجه کرد.
شعبانی با بیان اینکه در رفع این مشکل باید مسائل فنی لحاظ شود افزود: در گذشته ایستگاه پمپاژی توسط جهاد کشاورزی با دو پمپ قوی در این روستا احداث شده اما امروز به خاطر مسائلی که ما اطلاع نداریم، کار این پمپاژ متوقف شده است.
مدیر جهاد کشاورزی جویبار بیان کرد: پایین بردن زیرگذرها، جابجایی مرز آب بندان ها و وصل شدن دوسر کانال آب از راهکارهای حل مشکل آب گرفتگی اراضی و باغات این روستا است.

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/90974/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

برگزاری دوره‌های رایگان آموزش صنایع دستی در لرستان

شرکت 27 واحد تولیدی مازندران در نمایشگاه اکسپو

ربودن کودک 4 ساله از مقابل چشمان مادرش

تغییراتی در چشم که باید نگران تان کند!

چرا رهبری درباره گشت ارشاد و طرح نور تذکر داده بودند؟

حادثه تلخی که برای یک اتوبوس در اصفهان رخ داد

قابلیت جدیدی از اندروید 15 برای استفاده از گوشی در تاریکی

اعلام حمایت طلاب حوزه علمیه خواهران استان آذربایجان شرقی از طرح نور فراجا

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

انتخابات در خرم‌آباد و چگنی به صورت الکترونیکی برگزار می‌شود

تاثیر سفر‌های نوروزی در بازار مسکن شمال

چگونه کشور‌های جهان از خورشید طلا و از باد پول می‌سازند؟!

رصد صفحات فضای مجازی قم در قالب طرح نور /به 150 نفر تذکر داده شد

توضیحات پلیس درباره طرح نور/ 90 درصد تذکر گیرندگان حجاب، پوشش خود را اصلاح کردند

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

خادم: پیچ هرز را هر چقدر بپیچانی، هرز است

40 درصد روستاهای بابل از نعمت گاز برخوردارند

تاخیر در واریز وجه قابل پرداخت کالابرگ فروشندگان را به دردسر انداخت

(تصاویر) اسکناس دوره ناصرالدین شاه قاجار چه بود و ارزش آن چقدر بود؟

استقلال سیاسی کشور ایران بی‌مثال است / تداوم جدی در اجرایی شدن طرح نور

تجمع بانوان قمی حمایت از طرح نور عفاف و حجاب

بازدید منتخبان مردم قم در مجلس از مرکز تحقیقات اسلامی نور

محمد خوش‌چهره: «اقتصاد» میدان شلغم‌فروشان شده است!

تجمع بانوان قمی در حمایت از طرح نور عفاف و حجاب

وضعیت راه‌های کشور؛ ترافیک سنگین در جاده‌های چالوس، هراز و آزادراه تهران - شمال

حمایت همه جانبه دستگاه قضایی استان از طرح نور فراجا

بازدید جامعه ورزش کشور از یادمان‌های جنوب غرب خوزستان

اظهارات سردار جعفری در مورد طرح نور، ماجرای تذکر رهبر انقلاب و لایحه حجاب/ فرمانده قرارگاه فرهنگی اجتماعی بقیه الله (عج) سپاه: همه باید از طرح نور حمایت کنند

پرونده مافیایی در دنیای ایجنت‌ها؛ وقتی کمیسیون انتقال منجر به تهدید می‌شود

قدردانی بانوان در مرکز گلستان از مجریان طرح ملی «نور»

وضعیت ویتامین دی مازندرانی ها رو به بهبود است

نرخ جدید عوارض آزادراه خرم آباد - پل زال اعلام شد

حمایت بیش از هزار استاد حوزه علمیه قم از اجرای طرح «نور» فراجا

حمایت 220 ایرانی خارج از کشور از ایتام مازندرانی

رائفی پور: 600 میلیون تومان پول به یکی از دوستانم داده ام، هر ماه سود آن را می دهد /مستاجرم

ضارب دانش‌آموزان آملی بازداشت شد

راه‌های روستایی متاثر از سیلاب مازندران باز شد

دو هزار اصله درخت جایگزین ویلاهای غیرمجاز نوشهر شد

شرکت 20 هزار نفر در المپیاد ورزشی فرهنگی بسیجیان مازندران

سردار رادان: هیچ ماموریتی حساس‌تر از اجرای «طرح نور» نیست

سردار رادان با اشاره به طرح نور: در قلمرو انتظامی هیچ ماموریتی حساس تر از این ماموریت وجود ندارد/ 90 درصد تذکرگیرندگان رفتار و پوشش خود را اصلاح و با پلیس همکاری کرده‌اند/ پلیس در کنار طرح نور، از دیگر ماموریت‌های خود غافل نخواهد شد

افزایش ذخایر آبی سدهای مازندران

فعالیت بیش از 400 هزار سفیر سلامت در مازندران

سردار رادان: پلیس اصراری به انتقال خودرو‌های توقیفی با جرثقیل ندارد

آغاز به کار مرکز خدمات جامع سلامت فارابی کیش در گرامیداشت هفته سلامت

افتتاح پایگاه سلامت خانواده با محوریت مادر وکودک درمجتمع مسکونی مهستان کیش

بهره گیری از مشارکت حامیان ایتام خارج از کشور

حمایت از اجرای طرح عفاف و حجاب نور