پیام مازند

آخرين مطالب

پنج درصد از زباله ها در شهرهای مازندران تفکیک شد اجتماعي

  بزرگنمايي:

پیام مازند- محمود علی ركنی با بیان اینكه براساس چالش هایی که در استان مشاهده می شود، شهرهایی همانند ساری، آمل و بابل كه جمعیت بیشتری دارند دارای میزان پسماند بیشتری هستند، اظهار كرد: سرانه تولید زباله در روز به ازای هر نفر بین 800 تا یک کیلو گرم است یعنی در حدود 3 هزار و 150 تن زباله  در روز در مازندران زباله تولید می شود.

وی با اشاره به  اینکه این میزان از تولید زباله در ایام تعطیلات خصوصا این روزها که حدود 60 میلیون گردشگر به این استان آمدند، بیشتر است، تصریح کرد: این حجم مسافر و گردشگر همراه با جمعیت مازندران میزان زباله را در روز به سه برابر می رساند.

معاون نظارت و پایش اداره كل حفاظت محیط زیست مازندران، میزان تولید شیرابه را به ازای هر تن زباله تقریبا  500 لیتر عنوان كرد و گفت:  خود این شیرابه ها همراه با انواع فلزات سنگین و سموم هستند که بسیار آلاینده است.

ركنی خاطرنشان كرد: هر لیتر شیرابه می تواند چند برابر لیتر حجم آب را آلوده کند و شرایط نامناسبی برای منابع آبی به وجود آورد.

وی با بیان اینکه در طرح ساماندهی  و تفکیک زباله از مبدا در سال 97 چیزی حدود پنج درصد از زباله ها در شهرهای مازندران تفکیک شد، افزود: این تفکیک در برخی شهرها به صورت کامل انجام شد اما این فرآیند در شهرهای دیگر به شکل کامل انجام نشد.

معاون نظارت و پایش اداره كل حفاظت محیط زیست مازندران بیان كرد: هدف از اجرا کردن طرح جداسازی زباله های تر از خشک این بوده که زباله های خشک به سمت صنایع تبدیلی و تکمیلی هدایت شده و با مواد اولیه ای پردازش و تبدیل به کالایی شود تا بتوان از آن استفاده كرد كما اینكه  همین کالا قرار بود مجدد به طبیعت بازگردد و آلودگی زیادی را ایجاد کند.

ركنی با بیان اینكه در زباله تر اگر اقدامات درست انجام شود می توان آنرا به کمپوست و پودر آلی تبدیل كرد، یادآورشد: با توجه به اینکه خاک مازندران آن حاصلخیزی قبل را از دست داده بعضا در مواردی میزان مواد آلایشی خاک زیر یک است و همین کود تولیدی از زباله تر کمک خواهد کرد تا حاصلخیزی خاک بالاتر رود  یا می توان از آن برای كاربردهای دیگر استفاده كرد.

وی ادامه داد: صنایعی در استان وجود دارند كه زباله های پلاستیكی و مواد مختلف پلاستیكی را جدا می كنند و در فرآیند تولید مواد پلاستیكی دیگری مانند گلدان كه محدودیت بهداشتی ندارد تولید و مجددا استفاده می شود كه البته  چنین فرآیندی به صورت سیستماتیک و منظم وجود ندارد.

*بازیافت اقدامی موثر در حوزه كاهش پسماندهای منفی زباله

معاون نظارت و پایش اداره كل حفاظت محیط زیست مازندران بازیافت را یكی از اقدامات موثر دانست و متذكر شد: علمای مدیریت پسماند از بازیافت به عنوان انقلاب مدیریت مواد زاید جامد یاد می كنند یعنی اگر بازیافت به صورت درست انجام، زباله تر و خشک از هم جدا و زباله های خشک هركدام بر اساس جنس تفكیک شود، می توان ارزش افزوده ای ایجاد كرد كه هم جلوی تخریب و آلودگی زیست محیطی را می گیرد و از سوی دیگر منجر به ایجاد اشتغال مولد می شود.

ركنی با بیان اینكه استفاده از زباله به عنوان سوخت یكی دیگر از راهكارهای استفاده از زباله است، تاكید كرد: این امر نیازمند تكنولوژی پیشرفته ای است تا موجب آالودگی نشود و بایدگفت درخیلی از  جاها استفاده از زباله سوز با درجه  بالا باعث می شود تا قابلیت استفاده بیشتری داشته باشد.

وی با بیان اینكه تبدیل به كود آلی بهترین راه حل در زباله تر است، یادآور شد: در صورتی كیفیت كود آلی می تواند خوب باشد كه تصفیه از مبدا صورت گیرد و اگر در كمپوست تفكیک از مبدا انجام نشود باعث ایجاد ناخالصی و در نتیجه ایجاد اشكال دركیفیت كود آلی می شود و در آن صورت ارزش خود را از دست می دهد.

معاون نظارت و پایش اداره كل حفاظت محیط زیست مازندران با تاكید بر اینكه در این روش باید حتما تفكیک از مبدا و جداسازی زباله تر از خشک انجام شود، افزود: در این روش زباله خشک به سمت صنایع تبدیلی و زباله تر به سمت كمپوست رفته و می تواند پاسخگوی نیازمندی باشد.

*مدیریت تلفیقی پسماند، راه حلی برای رفع معضل زباله

ركنی مدیریت تلفیقی پسماند را یكی از موثرترین راه حل های رفع معضل زباله دانست و گفت: نباید یک نسخه واحد برای همه استان ها ارائه  شود به طور مثال نباید گفته شود تنها راه حل در مازندران تولید انرژی از زباله است بلكه باید از روش های مختلف استفاده شود.

وی با بیان اینكه در حال حاضر تكنولوژی های مختلفی وجود دارد كه تولید انرژی می كند، تصریح كرد: استارت آپ ها و دانش بنیان در حال پردازش روش های نوین هستند و  باید از همه این تكنولوژی ها استفاده شود.

معاون نظارت و پایش اداره كل حفاظت محیط زیست مازندران درباره نحوه دفع زباله در این استان با بیان اینكه  در سه شهر بابل، تنكابن و بهشهر كارخانه كمپوست وجود دارد، اظهار کرد: كه  با ظرفیت كامل كار نمی كنند اما گام های اولیه را برای اینكه تولید كمپوست كنند، انجام دادند

رکنی تصریح کرد: دو كارخانه تولید انرژی در ساری با ظرفیت 450 تن و در نوشهر با 250 تن در حال احداث است كه نوشهر با پیشرفت فیزیكی 90 درصد و ساری با پیشرفت فیزیكی 40 درصد در حال اجرا است و امیدواریم چالش های پیش رو هر دو نیروگاه برطرف شود. 

وی با اشاره به اینكه  در سایر نقاط مازندران وضعیت دفع زباله بیشتر به صورت دپو و تخلیه بوده كه غیر بهداشتی صورت می گیرد، افزود: بارها در خصوص روش غیر بهداشتی تاكید شده است و در بیشتر شهرها هم پیگیری قضایی در حال انجام بوده تا مرتفع شود.

*استفاده از تكنولوژی های نوین راهكار مدیریت درست 

معاون نظارت و پایش اداره كل حفاظت محیط زیست مازندران با تاكید بر اینكه باید از تكنولوژی روز در زباله استفاده شود، اظهار كرد: راهكار دنیا استفاده از تكنولوژی های نوین  و استفاده از مدیریت تلفیقی برای مدیریت درست است.

رکنی درباره چگونگی كنترل زباله در سواحل گفت: در برخی شهرها همانند بابلسر و فریدونكنار محل دپوی زباله نزدیک به دریا بوده كه شایسته نیست و با پیگیری مراجع قضایی جمع آوری آن دستور كار قرار دارد.

وی با تاكید بر اینكه باید عزم را جزم و به سمت اعمال مدیریت اصولی پسماند و زباله با استفاده از تفكیک از مبدا و استفاده از تكنولوژی های نوین رفت، تصریح كرد: هیچ جای دنیا مشكلی تحت عنوان پسماند و زباله نداشته و مدیریت می شود و ما هم این قابلیت را داریم كه زباله و پسماند را مدیریت كنیم.

معاون نظارت و پایش اداره كل حفاظت محیط زیست مازندران گفت: در یک سری از شهرها همانند ساری، بابل، بابلسر، نوشهر، چالوس بخشی از فاضلاب تصفیه می شود و در یازده شهر دیگر هم طرح اجرایی برای پیاده كردن سیستم و شبكه تصفیه فاضلاب مصوب شده که این یک كار مهم و كلیدی بوده كه نیازمند پیگیری است.

*سرانه تولید فاضلاب برای هر مازندرانی 180 لیتر در روز

رکنی با بیان اینكه سرانه تولید فاضلاب برای هر مازندرانی 180 لیتر در روز است، متذكر شد: با توجه به جمعیت سه میلیونی، مازندران در سال حدود 200 میلیون متر مكعب فاضلاب در حوزه خانگی و در حوزه كشاورزی2.6 دهم میلیارد متر مكعب فاضلاب تولید می شود كه جزء آلاینده های فاضلابی است.

وی با بیان انكه چهار نوع فاضلاب خانگی، روان آب، صنعتی و كشاورزی وجود دارد، ادامه داد: در فاضلاب خانگی هر حجم متر مكعب از فاضلاب حدود 5 تا 20 متر مكعب آب را آلوده می كند و آب هایی كه برای آبیاری اراضی كشاورزی استفاده می شود نیز حاوی سموم و كودهای شیمیایی است كه می تواند حجم آلایندگی بالاتری داشته باشد.

معاون نظارت و پایش اداره كل حفاظت محیط زیست مازندران از روان آب ها هم در برخی نقاط  به عنوان یک فاضلاب كه موجب آلودگی می شود،  یاد شده و گفت: در كشورهای پیشرفته روان آب ها و كیفیت آن به عنوان یک شاخص محسوب می شود اما متاسفانه در كشور ما در این حوزه كار زیادی انجام نشده است.

*ضرورت مدیریت یک پارچه در حوزه فاضلاب

رکنی با اشاره به وضعیت فاضلاب های صنعتی افزود: حدود 80 تا 90 درصد واحدهای صنعتی دارای سیستم تصفیه هستند اما ضرورت است كه مدیریت یک پارچه در حوزه فاضلاب و پسآب تعریف  شود تا هم ظرفیت های آبی استان تقویت شود و از این سرمایه های گران سنگ درست استفاده شود و هم فاضلاب ها مدیریت شود.

وی یادآور شد: در صورتی كه این حجم فاضلابی كه تولید می شود تصفیه شود، ارزش افزوده اقتصادی خیلی زیادی را به همراه دارد.

معاون نظارت و پایش اداره كل حفاظت محیط زیست مازندران بیان کرد: طبق بررسی های صورت گرفته هر متر مكعب آبی كه در اختیار مردم قرار می گیرد 700 تا 800 میلیون تومان برای كشور و وزارت نیرو هزینه دارد و اگر بتوان  فاضلاب ها را تجهیز و تصفیه كنیم و برای آبیاری اراضی كشاورزی مورد استفاده قرار گیرد، كمک زیادی به این بخش خواهد كرد.

رکنی خاطرنشان کرد: مدیریت یک پارچه در فاضلاب و پسآب موجب صرفه جویی در ذخایر آب های زیر زمینی و سطحی خواهد شد.

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/93223/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تغییراتی در چشم که باید نگران تان کند!

چرا رهبری درباره گشت ارشاد و طرح نور تذکر داده بودند؟

حادثه تلخی که برای یک اتوبوس در اصفهان رخ داد

قابلیت جدیدی از اندروید 15 برای استفاده از گوشی در تاریکی

اعلام حمایت طلاب حوزه علمیه خواهران استان آذربایجان شرقی از طرح نور فراجا

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

انتخابات در خرم‌آباد و چگنی به صورت الکترونیکی برگزار می‌شود

تاثیر سفر‌های نوروزی در بازار مسکن شمال

چگونه کشور‌های جهان از خورشید طلا و از باد پول می‌سازند؟!

رصد صفحات فضای مجازی قم در قالب طرح نور /به 150 نفر تذکر داده شد

توضیحات پلیس درباره طرح نور/ 90 درصد تذکر گیرندگان حجاب، پوشش خود را اصلاح کردند

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

خادم: پیچ هرز را هر چقدر بپیچانی، هرز است

40 درصد روستاهای بابل از نعمت گاز برخوردارند

تاخیر در واریز وجه قابل پرداخت کالابرگ فروشندگان را به دردسر انداخت

(تصاویر) اسکناس دوره ناصرالدین شاه قاجار چه بود و ارزش آن چقدر بود؟

استقلال سیاسی کشور ایران بی‌مثال است / تداوم جدی در اجرایی شدن طرح نور

تجمع بانوان قمی حمایت از طرح نور عفاف و حجاب

بازدید منتخبان مردم قم در مجلس از مرکز تحقیقات اسلامی نور

محمد خوش‌چهره: «اقتصاد» میدان شلغم‌فروشان شده است!

تجمع بانوان قمی در حمایت از طرح نور عفاف و حجاب

وضعیت راه‌های کشور؛ ترافیک سنگین در جاده‌های چالوس، هراز و آزادراه تهران - شمال

حمایت همه جانبه دستگاه قضایی استان از طرح نور فراجا

بازدید جامعه ورزش کشور از یادمان‌های جنوب غرب خوزستان

اظهارات سردار جعفری در مورد طرح نور، ماجرای تذکر رهبر انقلاب و لایحه حجاب/ فرمانده قرارگاه فرهنگی اجتماعی بقیه الله (عج) سپاه: همه باید از طرح نور حمایت کنند

پرونده مافیایی در دنیای ایجنت‌ها؛ وقتی کمیسیون انتقال منجر به تهدید می‌شود

قدردانی بانوان در مرکز گلستان از مجریان طرح ملی «نور»

وضعیت ویتامین دی مازندرانی ها رو به بهبود است

نرخ جدید عوارض آزادراه خرم آباد - پل زال اعلام شد

حمایت بیش از هزار استاد حوزه علمیه قم از اجرای طرح «نور» فراجا

حمایت 220 ایرانی خارج از کشور از ایتام مازندرانی

رائفی پور: 600 میلیون تومان پول به یکی از دوستانم داده ام، هر ماه سود آن را می دهد /مستاجرم

ضارب دانش‌آموزان آملی بازداشت شد

راه‌های روستایی متاثر از سیلاب مازندران باز شد

دو هزار اصله درخت جایگزین ویلاهای غیرمجاز نوشهر شد

شرکت 20 هزار نفر در المپیاد ورزشی فرهنگی بسیجیان مازندران

سردار رادان: هیچ ماموریتی حساس‌تر از اجرای «طرح نور» نیست

سردار رادان با اشاره به طرح نور: در قلمرو انتظامی هیچ ماموریتی حساس تر از این ماموریت وجود ندارد/ 90 درصد تذکرگیرندگان رفتار و پوشش خود را اصلاح و با پلیس همکاری کرده‌اند/ پلیس در کنار طرح نور، از دیگر ماموریت‌های خود غافل نخواهد شد

افزایش ذخایر آبی سدهای مازندران

فعالیت بیش از 400 هزار سفیر سلامت در مازندران

سردار رادان: پلیس اصراری به انتقال خودرو‌های توقیفی با جرثقیل ندارد

آغاز به کار مرکز خدمات جامع سلامت فارابی کیش در گرامیداشت هفته سلامت

افتتاح پایگاه سلامت خانواده با محوریت مادر وکودک درمجتمع مسکونی مهستان کیش

بهره گیری از مشارکت حامیان ایتام خارج از کشور

حمایت از اجرای طرح عفاف و حجاب نور

زلزله در مرزن‌آباد ؛ جدیدترین گزارش‌ها از زلزله 3.7 ریشتری در نزدیکی چالوس

گلایه نماینده ولی فقیه در مازندران از انتصاب وزیر سابق به استانداری

تداوم طرح نور با جدیت