پیام مازند

آخرين مطالب

معاون اجتماعی پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا:

تقویت؛ نظارت دامنه آسیب های اجتماعی را کم می کند اجتماعي

  بزرگنمايي:

پیام مازند - معاون اجتماعی پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا گفت: تقویت نظارت دامنه آسیب های اجتماعی را کم کرده و پلیس امنیت عمومی رقم می زند.
به گزارش ایسنا مازندران، مهدی بهرامی درنخستین همایش تخصصی نقش مشارکت های اجتماعی در کاهش اعتیاد که در مجتمع فرهنگی و هنری پیامبر اعظم (ص ) رویان برگزار شد، با اشاره به سخنان امام خمینی (ره) اعتیاد توطئه دشمن است، اظهار کرد: پیش از ورود آمریکایی ها به افغانستان تولید مواد مخدرحدود 180 تن بود که اکنون بر اساس گفته های سازمان ملل به 10 هزار تن رسیده است.
وی با بیان اینکه در کشور 2 میلیون و 800 هزار نفرمصرف کننده مواد مخدروجود دارد، تصریح کرد: حدود 80 درصد خانواده ها هیچ آگاهی از مواد مخدر ندارند واگر مواد مخد را در لوازم فرزندان خود ببینند، نشناخته و راه مقابله با آن را نمی دانند.
معاون اجتماعی پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا اعتیاد را عامل 50 درصد از آسیب های اجتماعی دانست وگفت: تقریبا 11 درصد بودجه کشور در حوزه مواد مخدر هزینه می شود.
بهرامی با اشاره به اینکه اکنون در مزرهای افغانستان تشکیلات شیشه وجود دارد که قبلا تولید تریاک، هروئین و مرفین بود، خاطرنشان کرد: متاسفانه قیمت شیشه از 100 الی 150 میلیون تومان به 5 میلیون تومان کاهش یافته که بسیار نگران کننده است.
وی با بیان اینکه نیروهای مسلح آخرین ضربه گیر اجتماعی است، افزود: از آنجایی که جوانان ایرانی در مقابل آمریکایی ها ایستادند و دانش خود را به رخ کشیدند، دشمن هم با برنامه ریزی و جنگ نرم در حوزه مواد مخدر و اکثر آسیب ها با برنامه های حساب شده می خواهد جوان های متفکر را درحوزه های اجتماعی، اقتصادی و امنیت خارج کند.
معاون اجتماعی پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا حوزه کاری پلیس را امنیت عمومی عنوان کرد و گفت: حاکمیت باید تولید امنیت کند و ما حافظان امنیت هستیم که در تولید امنیت نقش چندانی نداریم اما با این وجود نیروی انتظامی درسراسر کشورسال گذشته حدود 1میلیون 800 هزار نفر آموزش چهره به چهره را انجام داده است.
بهرامی بیان کرد: مواد مخدر صنعتی که محرک ها نامیده می شوند، نقش عصب را بازی کرده و با ترشح هورمون بسیار زیاد سیستم مغزی را تحت تاثیر خود قرار می دهد و افرادی که مواد مخدر صنعتی مصرف می کنند به دلیل ترشح بیش از حد هورمون در مغزشان دیگربر نمی گردند.
وی یادآورشد: علیرغم اقدامات بسیار خوب در بحث اعتیاد ولی در دو حوزه پیشگیری و درمان با مشکل رو به رو هستیم که با دانایی و اطلاعات می توان در حوزه پیشگیری موفق عمل کرد.
معاون اجتماعی پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا لذت طلبی و خوش گذرانی دوعامل اصلی گرایش به مواد مخدرعنوان کرد و ادامه داد: با کنترل عوامل باید به فرزندان کمک شود چون وقتی این مواد مخدر خصوصا مواد مخدر صنعتی از حالت پیشگیری عبورو بحث درمان را به خود گیرد بسیار مشکل خواهد بود.
بهرامی یکی از دلایل عدم موفقیت در مددکاری اجتماعی را سازمانی کردن آن دانست و گفت: عدم دانش کافی سازمان های مردم نهاد وعدم مهیا کردن زیر ساخت سازمان های مردم نهاد در حوزه مددکاری اجتماعی از علل عدم موفقیت مددکاری اجتماعی در این حوزه است.
وی از نقش پر رنگ و اثر گذار و کاربردی مشارکت اجتماعی در کاهش اعتیاد سخن گفت و افزود: با افزایش دانش در زمینه اعتیاد و درگیرکردن افراد محله به مسائل اجتماعی می توان کاهش اعتیاد را از محله ها شروع کرد. در گذشته مردم به صورت سنتی در مراسمات شادی و مختلف باهم درگیر بودند و کنش اجتماعی وجود داشت اما اکنون به دلایل مختلف از حالت سنتی خارج شده و این مهارت وجود ندارد و اگر بخواهیم در بحث مهارت های اجتماعی وارد شویم باید افراد محله را در گیر مسائل اجتماعی کینم که البته هر محله و منطقه کنش های مختلفی دارند.
معاون اجتماعی پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا خاطرنشان کرد: با وجود شناخت مسئله اعتیاد و نظریه پردازی های بسیار و طرح ها و برنامه های مختلف ولی متاسفانه دراجرا و نظارت اجرا درحوزه مشارکت های اجتماعی با مشکل روبه رو هستیم که باید نظارت در اجرا تقویت شود.
*اعتیاد به عنوان آسیب اجتماعی شناخته شده است
علی اسماعیلی نماینده مردم نور و محمود آباد در مجلس شورای اسلامی گفت: امروزه اعتیاد به عنوان آسیب اجتماعی شناخته شده و قشرهای مختلف جامعه به ویژه دانش آموزان درگیر این معضل هستند.
وی افزود: اکنون بررسی ها نشان داده اغلب خانواده ها از پیامدهای سوء پدیده اعتیاد سطح آگاهی آنها بسیار پایین است.
نماینده مردم نور و محمودآباد در مجلس شورای اسلامی اظهارکرد: دسترسی آسان مردم به مواد مخدر صنعتی معضل نگران کننده ای است که با توجه به محدودیت مالی در توان دولت نیست که با آن مقابله کند.
اسماعیلی تاکید کرد: باید از ظرفیت تشکل های مردم نهاد برای ریشه کنی این پدیده خانمانسوز بهره گرفت ضمن آنکه روند بروکراسی اداری در بعد پیشگیری از اعتیاد تسهیل داد.
وی گفت: مجلس شورای اسلامی در این حوزه قوانین خوبی مصوب و تاکید دارد تا همه مسئولان بویژه مراکز علمی و آموزشی پای کار بیایند و به اعتقادم در آگاهی بخشی از خطرات اعتیاد باید از مهدکودک ها آغاز کرد.
*خانواده مهم ترین منبع جامعه پذیری است
علی شادمان فرماندار نور در ادامه این همایش اظهار کرد: انتقال مجموعه آموزه های اعتقادی، ارزشی، هنجاری، آداب و رسوم یک جامعه توسط نسلی به نسل دیگر را جامعه پذیری گویند.
وی خانواده را یکی از مهمترین منابع جامعه پذیری دانست و افزود: خانواده یکی از قریمی ترین نهاد در مقایسه بادیگر نهاد ها مانند نهاد آموزشی چون آموزش و پرورش، دانشگاه ها و مهد کودک ها است که فرهنگ و اداب و ارزش های جامعه را به نسل های بعدی انتقال می دهند.
فرماندار نور تصریح کرد: همسالان منابع مهم در اجتماعی کردن جامعه و نقش کلیدی و تعیین کننده را داشته که گاهی اوقات جوانان و کودکان تاثیر پذیری که از این منبع دارند، شاید خانواده را پشت سر بگذارند.
شادمان با اشاره به اینکه صدا و سیما یکی از منابع انتقال فرهنگ است، بیان کرد: صدا و سیما می تواند بایسته های علمی و فرهنگی، اعتقادی و ارزشی را با مولفه های فرهنگی و اعتقادی را به نسل بعدی انتقال دهد.
فرماندار نور گفت: امروزه سازمان های مردم نهاد نقش کلیدی را در جامعه پذیر کردن افراد جامعه به عهده دارند و هر فردی با عضویت در این سازمان ها پویایی خاص خود را دارد.
وی با اشاره به اینکه بر اساس پژوهش های مختلف فرزندان خانواده های معتاد استعداد بیشتری برای معتاد شدن دارند، افزود: همان گونه که در مراحل مختلف جامعه پذیر کردن جامعه اموزه های مثبت به یک نسلی انتقال داده می شود، آموزه های منفی هم قابل انتقال خواهد بود و اعتیاد یکی از نمونه های منفی است.
فرماندار نور خاطر نشان کرد: متاسفانه جامعه در برابر جوگیری از این آسیب بی حس شده که خطرش به مراتب بسیار زیاد است. زمانی که جامعه بی حس شود نسبت به فرزند و دوستان فرزند بی تفاوت می شود و انچه که داده های آماری نشان می دهد40 درصد جرائم ناشی از مواد مخدراست که باید جدی گرفته شود.
*علم به همراه دین و ایمان راه برون رفت از آسیب های اجتماعی
حجت الاسلام قنبر علی احمدی امام جمعه نور با اشاره به اینکه انسان خواسته های طبیعی و غیر طبیعی دارد، اظهار کرد: خواسته های طبیعی با طبیعت و فطرت انسان عجین است ولی برخی خواسته ها با خواسته های فطری انسان نیست بلکه یک عادت است.
وی افزود: عادت های اجتماعی مانند اعتیاد به مواد مخدر از جمله عادت هایی که بر اثر تلقین و وسوسه های نفسانی به وجود می آید.
امام جمعه نور ادامه داد: انسان ها علاقه مند به آرامش هستند که یکی از خواسته های فطری انسانها است که البته بعضی از افراد با عادت به اشتباه می گیرند حرکت به سمت دنیای ماشینی شدن به جای نزدیک شکردن به فطرت که دین تجویز می کند به سمتی حرکت می کند که آرامش وخلاء فطری ما را تامین نمی کند .
حجت الاسلام احمدی بحران معنویتی را مهمترین مشکل در دنیای صنعتی و نیمه صنعتی دانست و گفت: افزایش خودکشی ها و اختلالات روانی، کمبود عواطف، اعتیاد، فقر و گرسنگی از جمله آسیب های اجتماعی که با بحران معنویت ظهور پیدا می کند.
وی خاطرنشان کرد: علم همراه با دوبال دین و ایمان می توانند خیلی از مسائل و آسیب های اجتماعی را یکی پس از دیگری حل کند و راهش تقویت دین و آموزه های دینی در جامعه است.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/93237/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آفتاب گرم بهاری در مازندران

رستاخیز یکخوابه ها در تهران / اجاره آپارتمان 30 تا 50 متر

ماجرای قطع 40 اصله درخت در کجور نوشهر از زبان رئیس منابع طبیعی

موج کوتاه در دریای خزر

بازدید بیش از 3میلیون زائر از یادمان‌های شهدا

سخنان سردار رادان درباره اجرای طرح حجاب «نور»/ «چشم مردم وقتی به بی‌حیایی عادت کند، آرام آرام غیرت گرفته می شود»

اعلام آمادگی روس‌ها برای سرمایه گذاری در بندر امیرآباد

افتتاح مجموعه ورزشی پشته حسین آباد خرم آباد

وضعیت جاده‌ها، امروز 7 اردیبهشت 1403؛ ترافیک سنگین در محور چالوس

ماجرای قطع 40 درخت در نوشهر

پرهزینه و زیان‌ده؛ پول قرارداد پرداخت بازیکنان استقلال و پرسپولیس از جیب کارگران و بازنشستگان!

طرح مشاوران ترامپ برای مجازات کشور‌هایی که دلار را کنار می‌گذارند

تداوم پایداری جوی تا نیمه هفته آینده در مازندران

رشته های دانشگاهی را به سمت نیازهای جامعه سوق دهیم

ترافیک سنگین در محور چالوس/بارش باران در برخی محورهای 3 استان

طرح نیمه‌تمام زباله‌سوز ساری به کجا رسید؟

شکایت شرکت نقل‌وانتقالاتی از پورتو برای پول انتقال طارمی

علاقه مندی روس‌ها برای سرمایه گذاری در بندر امیرآباد

تصاویری از تجمع روحانیون در حمایت از طرح «نور» با لباس جنگی

ترافیک سنگین در محورهای کرج - چالوس

برگزاری جلسه بررسی نحوه تقسیم و توزیع آب در دشت هراز

تقدیر پلیس از بانوان آبادانی

ضرب و شتم شدید یک پرستار در بیمارستان چالوس/ پیگیری قضایی در حال انجام است

نشست استاندار مازندران با نخبگان و شرکت‌های دانش‌بنیان استان

روس‌ها متقاضی سرمایه گذاری در بندر امیرآباد

تصاویر قطع 40 اصله درخت در کجور آرشیوی است

نور فلسفه و حکمت، روشنی‌بخش مسیر نصف جهان شدن اصفهان

ایمن سازی و تاب آوری خط تغذیه گاز 110 میلیمتر پلی اتیلن در چگنی

ماجرای قطع 40 اصله درخت در کجور چیست؟

ضرورت لایروبی مستمر حوضچه نیروگاه نکا

استقبال از قهرمان قایقرانی آسیا و مرد المپیکی در بابلسر

تعجب آلمانی‌ها از سرعت سقوط پول ملی ایران!

لزوم لایروبی مستمر حوضچه نیروگاه نکا

دعوت استاندار از سرمایه گذاران و خیران برای مشارکت در طرحهای توسعه استان

دعوت استاندار لرستان سرمایه گذاران و خیران برای مشارکت در طرحهای توسعه استان

برگزاری با کیفیت کنکور مورد توجه دولت سیزدهم است

استقبال بابلسری‌ها از مرد المپیکی قایقرانی

موسوی سومین طلایی مازندران در پیکار‌های انتخابی ووشو جام جهانی

ترافیک سنگین در محور چالوس/ این محورها مسدود هستند

ضرب‌الاجل استاندار لرستان برای قدیمی‌ترین پروژه خرم‌آباد

تقدیر آیت‌الله مکارم‌شیرازی از اقدامات فراجا در مسئله حجاب

عملیات «وعده صادق» ابهت پوشالی و شکستنی اسراییل رو اثبات کرد

دولت سیزدهم در مبارزه با فساد کارنامه خوبی ارائه دهد

اجرای اعمال محدودیت‌های ترافیکی در محورهای مواصلاتی مازندران

پایان نوبت نخست آزمون سراسری مازندران در صحت و امنیت

(تصاویر) تجمع روحانیون در حمایت از « طرح نور » با لباس جنگی

ببینید | پول بده لایک کن!

چالوس / ضرب و شتم پرستار در بیمارستان

از «گشت ارشاد» تا «طرح نور» فقط دو نوروز فاصله افتاد؛ برای زنان پرونده قضایی تشکیل می‌شود؟

تاکید امام جمعه قم بر همراهی همه دستگاها برای استمرار اجرای طرح نور