پیام مازند

آخرين مطالب

سوءتفاهم حقوق ماهانه برای ناجیان طرح‌های دریا سياسي

  بزرگنمايي:

پیام مازند - ساری- ناجیان غریق طرح‌های دریا در سواحل مازندرانی خزر در حالی همه ساله با گذشت نخستین ماه از طرح چهار ماهه دریا طلب حقوق و دستمزد می کنند و کار را تا تهدید ترک ساحل و گاهی محقق کردن آن پیش می‌برند که به اعتقاد متولیان امر این خواسته و تهدید غیرقانونی است و با قراردادی که امضاء کرده‎اند، در تضاد است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، طرح دریا که هر ساله به مدت چهار ماه از ابتدای خرداد تا پایان شهریور در سواحل مازندران اجرا می شود، یکی از مهم ترین اقدامات حوزه امنیت گردشگری در سواحل استان محسوب می شود. یکی از دستاوردهای این طرح کاهش پیوسته و سالانه میزان مرگ و میر ناشی از غرق شدگی بوده است.
در کنار استقرار و حضور دستگاههای نظارتی، انتظامی و امدادی ، استقرار ناجیان غریق برای مدیریت ساحل و گردشگران از اصلی ترین بخش های طرح دریا است . همه ساله با اجرای طرح دریا ناجیان غریق در امتداد سواحل دریای خزر و نقاط حادثه خیز سواحل مستقر می شوند تا مردم و مسافران را از خطرات ناشی از غرق شدگی نجات دهند.
امسال نیز به رسم سال های اخیر از ابتدای خرداد ماه با آغاز رسمی طرح دریا حدود یکهزار ناجی غریق زن و مرد از سوی هیات نجات غریق استان در بیش از 370 نقطه شنا ممنوع سواحل مازندران مستقر شدند. البته با احتساب ناجیان غریق بخش های خصوصی این عدد به بیش از 2 هزار و 200 ناجی در خط ساحلی خزر در محدوده مازندران می رسد .
با توجه به اینکه فصل فعالیت این ناجیان محدود به عمر طرح دریا می شود ، اما همواره پس از گذشت نخستین ماه گزارش ها و مشاهدات عینی حاکی از ترک برخی ناجیان از پست های خود است. با وجود اینکه ترک پست ساحلی از سوی ناجیان غریق هر ساله با یک بهانه و یا دلیل واحد تعویق در پرداخت حقوق انجام می گیرد، ولی بررسی های خبرنگار ایرنا نشان می دهد که یک سوء تفاهم مزمن سبب این مشکل شده است.
نکته جالب این که همه ساله درخواست دستمزد ماهیانه یا ادعای تاخیر در پرداخت حقوق ناجیان نه تنها از سوی برخی مراجع حمایت می شود ، بلکه بعضی رسانه ها نیز بدون توجه به ماهیت حقوقی قراردادهای موجود تبدیل به علمدار این جریان می شوند تا برخی از ناجیان بتوانند در اوج مسافرپذیری سواحل تهدیدشان را در صورت نگرفتن پاسخ مثبت برای دریافت فوری حقوق اجرایی کنند.
بررسی های خبرنگار ایرنا نشان می دهد که بر اساس قرارداد ناجیان با طرح دریا پرداخت، دستمزد آنها پس از پایان دوره چهار ماهه طرح قابل پرداخت است. با این وصف سخنگوی طرح دریا در مازندران چندی پیش اعلام کرد که دستمزد ماه خرداد ناجیان غریق در مناطق شنا ممنوع پرداخت شده است و دستمزد تیر ماه نیز در روزهای آینده پرداخت می شود.
پرداخت حقوق ناجیان غریق فعال در طرح های دریا شامل شناگاههای بخش خصوصی و استیجاری بر عهده مدیران این مناطق است و این دسته از ناجیان نیز برابر قردادشان با کارفرما حق و حقوقشان را دریافت می کنند.
هیات نجات غریق متصدی مدیریت و نظارت بر فعالیت ناجیان و تایید صلاحیت کاری آنها است، اما طرح ساحل زیر نظر چند دستگاه اجرایی می شود که در بالای این هرم استانداری مازندران قرار دارد.
در بررسی های خبرنگار برای پاسخ به این پرسش که آیا ترک ساحل توسط ناجیان به دلیل عدم دریافت حقوق قانونی است یا خیر از یک دستگاه دو نظر متفاوت به دست آمد. در حالی که رئیس هیات نجات غریق استان ترک ساحل از سوی ناجیان را خلاف قانون و قرارداد می داند، برخی روسای شهرستانی این مسئله را تنها راه ناجیان برای دریافت دستمزد خودمی دانند و مهر تایید بر آن می زنند.
رئیس هیات نجات یکی از شهر های ساحلی مازندران در گفت گو با خبرنگار ایرنا گفت: با گذشت 86 روز کاری از فعالیت ناجیان غریق در سواحل در قالب طرح تابستانی دریا، فقط 78 درصد از حقوق ماه خرداد را دریافت کرده اند.
این مسئول افزود : در یک هفته گذشته 14 نفر از ناجیان سواحل محمودآباد (بجز ساحل بخش سرخرود) به دلیل تعویق در پرداخت حقوق پست های خود را ترک کردند و در هفته های قبل تر نیز شاهد ترک ساحل از سوی ناجیان بوده ایم.
وی با بیان اینکه شهریور ماه زمان پیک سفر مسافران و گردشگران به ساحل خزر است ، تاکید کرد: عدم دریافت حقوق و ترک پست ناجیان به نگرانی بزرگی تبدیل شده است که با جان مردم ارتباط دارد.
به گفته این رئیس هیات نجات غریق شهرستانی : ناجیان آنها را تهدید کرده اند که اگر تا پایان مرداد ماه حقوق دریافت نکنند همه ساحل را ترک خواهند کرد و باید مسئولان در پرداخت حقوق این قشر دست بجنبانند.
ترک ساحل توسط ناجیان خلاق قرارداد است
رئیس هیات نجات غریق استان مازندران اما در گفت گو با ایرنا ، اظهارات رییس هیات شهرستانی را ناشی از توجیه نبودن وی در مورد قرارداد ناجیان فعال در طرح دریا دانست و توضیح داد: طبق قرارداد ، پرداخت حقوق این افراد پس از پایان طرح قابل پرداخت است و در هیچ جای قرار داد دولت و یا هیات نجات غریق تعهدی برای پرداخت ماهیانه حقوق ندارند.
نقی کریمیان افزود: ارتباط ما با ناجیان به صورت کارکنان و کارگران دائمی نیست و فعالیت آنها در ساحل بر اساس قرارداد فصلی و پرداخت دستمزد در پایان فصل فعالیت است.
وی با بیان اینکه هیات نجات غریق حتی قبل از امضای قرارداد به ناجیان نیز به صورت شفایی تذکر می دهد که ممکن است پرداخت دستمزدشان تا 6 ماه نیز به طول بینجامد، گفت: اگر چه در پایان ماه خرداد مبلغی به حساب ناجیان پرداخت شد ، ولی این مبلغ هم خارج از قرارداد و برای کمک به آنها و نشان دادن حسن نیت بوده است.
رئیس هیات نجالت غریق مازندران در باره ترک پست توسط برخی ناجیان هم اظهار بی اطلاعی و تاکید کرد: ناجیانی که اقدام به ترک غیر موجه طرح دریا کنند مشمول اقدامات تنبیهی از جمله عدم پرداخت دستمزد و همچنین سوء سابقه برای سال های آینده می شوند.
کریمیان پرداخت حقوق ناجیان را امری زمان بر توصیف کرد و گفت: به علت چند دستگاهی بودن طرح دریا و دریافت بودجه از سازمان مدیریت و سپس انتقال آن به هلال احمر و از آنها به هیات نجات غریق پروسه ای چند ماهه رقم می خورد و این موضوع در ابتدا به تمامی ناجیان اطلاع رسانی شده است.
وی درخواست حقوق به صورت ماهانه و بموقع را نوعی بهانه جویی توصیف کرد و افزود: متاسفانه رسانه های مجازی و مکتوب نیز بدون اطلاع داشتن از حقایق قرارداد ناجیان همواره با هجمه های خود به هیات نجات غریق و استانداری فشار وارد می کنند، اما این موضوع به معنای تن دادن به خواست غیر قانونی ناجیان نیست.
طرح دریا بی شک به عنوان یکی از طرح های اساسی در جهت تامین امنیت گردشگری ساحلی لازم الاجراست اما اجرای این طرح به نظر می رسد نیاز به کارشناسی بیشتری دارد چه از نظر به کاریگیری ناجیان متعهد و چه از نظر رسیدگی به وضعیت و قراداد ناجیان.
اجرای ناقص بسیاری از طرح های گردشگری امروزه به یک اپیدمی عادی برای مازندران تبدیل شده است،‌ اما گردشگری ساحلی و توجه به امنیت جانی مسافران که بسیاری ناآشنا با دریا و خطر ات آن هستند،‌ طرح دریا را حساس تر از بقیه طرح ها و اماکن تفریحی در شمال می کند ،‌به همین دلیل باید با دقت نظر بیشتری اجرا شود.
9919/1654

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/93533/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مرگ تلخ یک دانشجوی دندانپزشکی در رفسنجان

ماجرای دستگیری یک قاتل فراری در شوش

حرکت پر سر و صدای آمریکا علیه ایران

انتصاب مدیرکل توسعه منابع انسانی بنیاد شهید و امور ایثارگران

اطلاعیه شماره 4 فراجا در خصوص عفاف و حجاب

دانشگاه آزاد نور میزبان یک‌هزار و 378 داوطلب آزمون سراسری 1403

هشدار محدودیت تردد در محور کرج-چالوس

خوزستان میزبان کاروان راهیان نور جامعه ورزش کشور

جشنی سه هزار ساله که در ساری برگزار می‌شود + فیلم

رگبار باران و وزش باد در مازندران

چهارمین اطلاعیه پلیس درباره عفاف و حجاب / هوشمندسازی در طرح نور

نشاکاری 25 درصد شالیزار‌های محمودآباد

صدور هشدار نارنجی هواشناسی در مازندران

اطلاعیه شماره 4 فراجا درباره طرح نور

مراسم معارفه استاندار مازندران آغاز شد

پلیس به دنبال پرونده‌سازی برای موضوعات هنجاری و ارزشی نیست/ طرح نور هوشمند می‌شود

تصاویر نجومی چهارم اردیبهشت (23 آوریل)

اعزام زائران عمره مفرده از 10 اردیبهشت

رفع تصرف 4 هزار متر مربع از اراضی ملی در شهرستان ساری

اختصاص 200 میلیاردتومان تسهیلات اشتغال مددجویان مازندران

ورود وزیر کشور به مازندران

اعزام سه هزار لرستانی به منطقه عملیاتی بازی‌دراز

مسدود شدن 84 صفحه اینستاگرامی هنجارشکن در بوشهر

محاکمه دوباره کارگردان متهم به تجاوز

اتفاق خبرسازی که برای هنجارشکن‌ های اینستاگرام افتاد

اطلاعیه مهم تامین اجتماعی درباره سن بازنشستگی

آسمان مازندران امروز ابری همراه با رگبار باران

هفته آینده، نخستین پرواز زائران عمره مفرده از مازندران

اطلاعیه شماره 4 فراجا در خصوص حفظ حریم و حرمت زنان سرزمین

اطلاعیه شماره 4 فراجا در اجرای «طرح نور»

جنجال بزرگ نماوا در سینما؛ واقعا چقدر خرج می‌کنید؟

هشدار محدودیت تردد در محور کرج چالوس

ورود مدعی العموم به موضوع زباله، چالش بزرگ محیط زیست رامسر

محل‌های رفع نقص کارت ورود به جلسه آزمون سراسری در مازندران

خریدار پرسپولیس پول را واریز کرد

نشاکاری 25 درصد شالیزارهای محمودآباد

وقوع حادثه تصادف در جاده خرم آباد - اندیمشک + فیلم

لزوم مدیریت مسائل فرهنگی در تفرجگا‌ها و سواحل مازندران

معرفی 14 میلیارد تسهیلات توسعه باغ در ساری

زنگ خطر سیلاب در 23 شهر مازندران

ورزشگاه خرم آباد در اختیار تیم خیبر قرار می‌گیرد

مرگ 178 نفر بر اثر مسمومیت با قرص برنج در مازندران

178 نفر پارسال بر اثر مسمومیت با قرص برنج در مازندران فوت کردند

اجرای «طرح نور» هوشمند می‌شود!

گسترش بارش‌های بهاری طی امروز در آسمان مازندران

جلوگیری از 212 مورد تغییر کاربری غیرمجاز در اراضی لرستان

سازمان منطقه آزاد کیش پیگیر حقوق مودیان مالیاتی است

رویکردی متفاوت دربزرگترین گردهمایی بین المللی فعالان گردشگری درکیش/ پوستر نمایشگاه بین المللی گردشگری کیش رونمایی شد

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با فرمانده تیپ 37 سپاه اردبیل دیدار کرد

سومین دیدار چهره به چهره سال 1403 مدیر کل بنیاد شهید خراسان رضوی با 60 تن از جامعه معزز ایثارگری