پیام مازند

آخرين مطالب

کورسوی رونق بازار مسکن در مازندران سياسي

  بزرگنمايي:

پیام مازند - ساری- باز شدن قفل بانک ها برای پرداخت تسهیلات و افزایش سقف تسهیلات ورشد لاک پشتی خرید و فروش ،روزنه ای هر چند کوچک برای شکسته شدن رکود در این حوزه پرطمطراق اقتصادی در مازندران ایجاد کرد.

به گزارش خبرنگارایرنا،رشد 79 درصدی پرداخت تسهیلات خرید و ساخت مسکن و افزایش 18 درصدی سپرده گذاری ها برای خرید مسکن در ماههای اخیر نشان از ذوب شدن یخ بازار مسکن در این خطه شمال کشور دارد.
اگرچه همین کورسوی امید نیز تا حدودی ساخت و سازها را در این استان افزایش داده است،ولی دست اندرکاران بخش مسکن ،روزهای خوش رونق در بازار را منوط به رشد سقف تسهیلات متناسب با قیمت و قدرت خرید مسکن متقاضیان می دانند.
براساس آمارسازمان نظام مهندسی ساختمان مازندران در نیمه نخست سال جاری 3.5 میلیون مترمربع ساخت وساز در این استان انجام شده است که رشد لاک پشتی نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته است.
دبیرانجمن انبوه سازان مسکن در مازندران دلیل رکود بازار مسکن در چهار پنج سال اخیر را ناشی از افزایش قیمت مسکن و کاهش قدرت خرید مردم اعلام کرده است.
علی اکبر زورقچیان می گوید با کاهش قدرت خرید و فاصله بین جیب مردم تا قیمت مسکن نباید انتظار داشت که به این زودی ها شاهد رونق دوباره این حوزه باشیم.
وی گفت درشرایط فعلی به دلیل اختلاف بین قدرت خرید جامعه و قیمت مسکن، افزایش سطح تسهیلات نیز نتوانست رونق چندانی را در بازار مسکن ایجاد کند ودولت برای رونق دراین حوزه باید قدرت خرید مردم را افزایش دهد.
این انبوه ساز مسکن در مازندران راهکار اصلی برای افزایش قدرت خرید مردم را علاوه بر افزایش سقف تسهیلات متناسب با قیمت مسکن و رشد درآمدهای مردم به خصوص جوانان به عنوان متقاضیان اصلی بازار مسکن ازطریق اشتغال می داند.
زورقچیان کاهش قیمت نهایی مسکن با تدوین سیاست های حمایتی برای رونق ساخت و ساز در بافت فرسوده را از دیگر راهکارها برای رونق بازار این حوزه مهم اقتصادی در کشور دانست.
دبیرانجمن انبوه سازان مازندران معتقد است : ساخت و ساز در بافت فرسوده به دلیل تخفیف عوارض شهرداری و فراهم بودن زیرساخت ها از لحاظ هزینه تمام شده، قیمت نهایی مسکن را کاهش می دهد .
به گفته وی دولت می تواند با ایجاد مشوق برای مالکان آنها را ترغیب به واگذاری اراضی خود در این بخش برای ساخت و سازکند.
طبق آماررسمی اداره کل راه و شهرسازی مازندران ،حدود 4هزار و 800هکتار معادل 30درصد از مساحت شهرهای این استان بافت فرسوده است که 600 هکتار از این اراضی نیز مربوط به شهر ساری مرکز استان مازندران است.
*** بی رونقی مسکن/ فشار بر اجاره
دبیرانجمن انبوه سازان مسکن مازندران گفت که رکود بازار مسکن در سال های اخیر فشار مضاعفی را به مستاجران وارد کرده و هر روز سقف اجاره ها را افزایش داده است.
زورقچیان افزود : اگر دولت فکری به حال رونق بازار مسکن نداشته باشد، فشار به بازار اجاره ها بیشتر می شود و مستاجران زیر فشار زیادتری قرار می گیرند.
*** نبود تناسب بین تسهیلات و قیمت مسکن
نایب رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان مازندران می گوید : اگرچه تحرک نیم بندی در بازار مسکن در این خطه از شمال کشور همانند سایر نقاط ایران ایجاد شده، ولی این میزان تحرک نمی تواند نشانه خروج از رکود این حوزه تلقی شود.
محمد فیروزیان گفت که در نیمه نخست سال جاری 3.5 میلیون متر مربع ساخت و ساز در این استان طبق پروانه نظارتی صادره از سوی نظام مهندسی ساختمان داده شده است که افزایش چندانی نسبت به مدت مشابه سال قبل نداشته است.
وی افزود : میزان ساخت و ساز سال 94 که حدود 5.5 میلیون متر مربع بوده در مقایسه با سال قبل از آن (93) با کاهش 30 درصدی مواجه شد و این نشان می دهد که این حوزه آن چنان شاهد تحرک در بازار نبوده است.
وی دلیل اصلی کم تحرکی و یا همان رکود بازار مسکن را کاهش قدرت خرید مردم از یکسو و متناسب نبودن سقف تسهیلات با قیمت مسکن می داند.
فیروزیان میانگین هر متر مربع مسکن را در شهر ساری مرکز استان 20 تا 25 میلیون ریال اعلام کرد و برای یک واحد مسکونی 100 متری که بیشترین تقاضای مشتریان نیز در این حوزه است را 2 میلیارد تا 2 میلیارد و 500 میلیون ریال اعلام کرد.
وی افزود : برای شهر ساری با جمعیت بالای 200 هزار نفر میزان تسهیلات پیش بینی با شرایط ویژه فعلی 800 میلیون ریال است که کمتر از 40 درصد قیمت یک واحد مسکونی است و این تسهیلات نمی تواند متقاضیان را صاحب مسکن کند.
فیروزیان افزود : علاوه بر آن میانگین اقساط این تسهیلات نیز به گونه ای است که شاغلان با درآمد 15 میلیون ریال در ماه نمی توانند اقساطش را پرداخت کنند و عمده متقاضیان مسکن از این حوزه حذف می شوند.
وی افزایش سقف تسهیلات بانکی به میزان حداقل 60 تا 70 درصد قیمت مسکن و کاهش اقساط بازپرداخت را از راهکارهای اصلی برای رونق بازار مسکن می داند.
رئیس اتحادیه مشاوران املاک مرکز مازندران امیدوارست که در ماههای آینده با ابلاغ سیاست های جدید پولی و مالی دولت به خصوص در بخش تسهیلات برای زوج های جوان بازار مسکن نیز جان بگیرد.
سید مجتبی پیرزاده می گوید : در شرایط فعلی تغییرات اساسی در بازار مسکن از لحاظ خرید و فروش در مقایسه با سنوات گذشته صورت نگرفته است.
وی افزود : هم اکنون میانگین قیمت هرمتر مربع مسکن در شهر ساری بین 20 تا 25 میلیون ریال است و نیاز هر زوج جوان برای خرید مسکن بین 1.4 تا 2 میلیارد ریال است و این میزان پس انداز با شرایط بد اقتصادی و بیکاری در اختیار متقاضیان قرار ندارد.
پیرزاده راهکار رونق مسکن را در افزایش سقف تسهیلات، کاهش نرخ سود و افزایش زمان بازپرداخت می داند و معتقد است که این تسهیلات باید حداقل باید 50 درصد قیمت مسکن را تامین کند تا متقاضیان را به سمت خرید سوق دهد.
به گفته وی در شرایط فعلی تسهیلات مسکن با نرخ سود 18درصدبرای هیچ فرد متقاضی مسکن نه تنها صرفه اقتصادی ندارد ، بلکه بازپرداختنش نیز برایشان دشوار است.
*** ذوب شدن یخ رکود در استان با رشد 79 درصدی پرداخت تسهیلات
مدیرامور شعب بانک مسکن مازندران گفت که میزان تسهیلات پرداختی برای خرید و ساخت مسکن در این استان در هفت ماهه سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال قبل حدود 79 درصد افزایش یافت.
مصطفی تقوی در گفت و گو با خبرنگارایرنا افزود : در این مدت چهار هزار و 454 میلیارد ریال تسهیلات خرید و ساخت مسکن در این خطه شمال کشور به متقاضیان پرداخت شده است.
وی اضافه کرد : درسال جاری برای ساخت شش هزار و 165 واحد مسکونی به میزان 2 هزار و 667 میلیارد ریال تسهیلات داده شد که این پرداختی درمدت مشابه سال قبل برای 2 هزار و 583 واحد مسکونی به میزان یک هزار و 145 میلیارد ریال بود.
به گفته وی در بخش ساخت مسکن از لحاظ تعداد 62 درصد و از لحاظ ارزش ریالی حدود 133 درصد پرداختی ها بیشتر شده و این نشان از حرکت به سمت رونق مسکن در استان است.
تقوی اظهارداشت : همچنین درهفت ماهه سال جاری برای خرید 2 هزار و 920 واحد مسکونی در استان افزون بر یک هزار و 147میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شد که این پرداختی در سال گذشته برای 2هزار و 647 واحد به ارزش 800 میلیارد ریال بود.
مدیرامور شعب بانک مسکن مازندران گفت که در بخش خرید مسکن نیز از لحاظ تعداد تسهیلات پرداختی 10،5 درصد و ارزش پرداختی حدود 43درصد رشد مشاهده شده است.
به گفته تقوی میانگین رشد پرداخت تسهیلات برای خرید و ساخت مسکن در این استان در هفت ماهه سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از سطح میانگین کشوری نیز پنج درصد بیشتر رشد کرد.
وی میانگین رشد تسهیلات پرداختی در سطح کشور را برای خرید و ساخت مسکن حدود 74 درصد عنوان کرده است.
*** رشد 18 درصدی منابع بانک مسکن
مدیرامور شعب بانک مسکن رشد 18 درصدی منابع بانک متبوعش را از دیگر دلایل برای ذوب شدن یخ رکود حوزه مسکن دانست و گفت که میانگین رشد منابع این بانک در مقایسه با سایر بانک های دولتی حدود 2 برابر است.
تقوی پیش بینی کرد تا نزدیک شدن به روزهای پایانی سال رونق حوزه مسکن در این استان نمود بیشتری پیدا می کند و تجربه بیش از 2 دهه کار در بانک مسکن نشان می دهد که پس از یک دوره رکود، بار دیگر رونق به این حوزه بر می گردد و این احتمال می رود تا رونق مسکن در سال آینده پررنگتر باشد.
وی سیاست های پولی و مالی دولت به خصوص پرداخت تسهیلات ارزان قیمت با نرخ سود 8 و 9.5 درصدی را برای خانه اولی ها و زوج های جوان و 2 وام برای یک خانه را دیگر نشانه های رونق بازار مسکن می داند.
این مدیربانکی در مازندران پیشنهاد کرد تا دولت برای کاهش هزینه تمام شده مسکن به خصوص برای دهک ها 7 تا 10 باید مشوق هایی را برای تسریع در ساخت و ساز بافت فرسوده فراهم کند.
تقوی معتقد است که رونق ساخت و ساز در بافت فرسوده به دلیل فراهم بودن زیرساخت ها و امکانات و نرخ پایین سود تسهیلات که برای این بخش حدود هشت درصد برای خانه اولی ها پیش بینی شده، می تواند رونق بخش مسکن و مسکن دار شدن اقشار کم درآمد را رقم بزند.
در مازندران طبق آمار سازمان مدیریت وبرنامه ریزی افزون بر 900 هزار واحد مسکونی برپاست که 500 هزار واحد از این مسکن در شهرهای مازندران وجود دارد.
سازمان مدیریت و برنامه ریزی بعد خانوار در این استان را سه نفر برای هر خانوار اعلام کرده که با احتساب جمعیت یک میلیون و800 هزار نفری ساکن در شهرهای این خطه شمال کشور، به نظر می رسد این استان همچنان با کمبود 100 تا 150 هزار مسکن برای شهرنشینان مواجه است.
با احتساب وجود 4800 هکتار بافت فرسوده در شهرهای مازندران و برنامه ریزی مناسب برای نوسازی این بافت با سیاست های مشوقی دولت می توان انتظار داشت تا کمبود مسکن در شهرها با استقرار در بافت فرسوده تامین شود و بخش زیادی از متقاضیان بی مسکن ، خانه دار شوند.
خبرنگار : حسین فلاحتی ** انتشاردهنده : سید محسن حسن نیا
/1899/6982

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/93619/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نقشه مهندسی فرهنگی خراسان جنوبی آماده رونمایی است

ذخیره‌سازی 2831 تن مرغ در سردخانه‌های مازندران

برگزاری نشست دبیران کانون‌ خدمت رضوی شهرهای مازندران

27 رقم برنج در کشور معرفی شده است

تجمع مردمی و بانوان کرمانشاهی در حمایت از اجرای «طرح نور»

توزیع انواع بذور اصلاح و گواهی شده برنج بین کشاورزان شهرستان بابل

بیانیه حوزه علمیه خواهران استان یزد در حمایت از طرح نور فراجا

روند تکمیل نیروگاه زباله‌سوز ساری شتاب می‌گیرد

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

تردد این خودروها در جاده چالوس ممنوع شد

کشف محموله میلیاردی باتری‌های قاچاق در بابل

تجمع حافظان نور در حرم حضرت معصومه (س)

(تصاویر) شکوفه‌های بهاری مازندران

سهراب و فروغ برای هم شعر می‌خواندند/ فرح پنج بار برای افتتاحیه نمایشگاه سهراب آمد ولی او در نمایشگاه حاضر نمی‌شد؛ هیچ دلیل سیاسی هم نداشت

لزوم افزایش صندوق اعتباری فناوری مازندران

خصوص واقعی قبل از هیاهوی واگذاری!

بهره برداری از دفتر بسیج ورزشکاران شهرستان ساری

برگزاری تجمع حمایتی مردم و بانوان کرمانشاهی از اجرای «طرح نور»

همه مسئولان باید برای اجرای طرح نور کمک کنند

راهپیمایی « جمعه خشم» در مازندران برگزار می شود

برگزاری تور بین المللی دوچرخه‌سواری خزر؛ اواخر اردیبهشت

(تصاویر) رانش زمین در جاده عباس‌آباد به کلاردشت

مازندران؛ مهد علم و دانش و نیروی انسانی کارآمد

کیش در صدر مناطق آزاد نشست/ تقدیر ویژه‌ی معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد از مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان رتبه‌ی برتر روابط عمومی و تصویرسازی

دیدار چهره به چهره مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با جامعه معظم ایثارگری

کسب مقام قهرمانی و سومی تیم گیلان در رقابت‌های آب‌های آرام کشور

لوکاشنکو: غربی‌ها برای کنترل اوکراین، آن را به معتاد پول و سلاح تبدیل کرده‌اند

حمایت بیش از هزار استاد حوزه علمیه قم از اجرای طرح «نور» در زمینه حجاب

دعوت 60 کاراته‌کا به مرحله دوم انتخابی تیم امید و جوانان

نفرات دعوت شده به مرحله دوم انتخابی تیم ملی کاراته مشخص شدند

شرکت 20 هزار بسیجی در المپیاد جام شهید عجمیان

روزهای گرم اردیبهشتی در آسمان مازندران

انهدام باند سارقان و کشف 26 فقره سرقت در شهرستان خرم‌آباد

کسب مدال طلای المپیاد کشوری ریاضی توسط دانش‌آموز بابلی

محسن رضایی:باید از ظرفیت فرماندهان ارشد جنگ برای تربیت راویان جوان بهره برد

ماسه‌خواری پرونده همیشه باز در سواحل مازندران

لزوم توجه به باورهای فرهنگی جامعه

اعمال محدودیت ترافیکی در جاده کرج- چالوس و آزادراه تهران - شمال

پیش‌بینی وضع هوای مازندران در 6 روز آینده

مبادله تجاری 11 میلیون دلاری گمرکات مازندران و پاکستان

ادامه مراسم جمعه‌های خشم در مازندران

ضرب‌الاجل استاندار لرستان برای تعیین‌تکلیف برج‌های خرم‌آباد

شکوفه های بهاری در مازندران

ثبت بیش از 64 میلیون تردد در جاده های مازندران

پیش بینی تولید 1500 قلم کالای دانش بنیان در مازندران

حمایت حوزه‌های علمیه خواهران و جامعه‌الزهرا (س) از طرح نور

محمودآباد میزبان تور بین‌المللی دوچرخه سواری خزر شد

لزوم تقویت دانشگاه فرهنگیان

گسترش حمایت از دانش‌بنیان‌ها در مازندران

کشف رشوه خواری و پولشویی بیش از 20 میلیاردی در استان یزد