پیام مازند

آخرين مطالب

ماجراجویی‌هایی قانون‌گریزانه کرونایی در جاده‌های مازندران مقالات

ماجراجویی‌هایی قانون‌گریزانه کرونایی در جاده‌های مازندران
  بزرگنمايي:

 پیام مازند- این روزها که ویروس مرگبار کرونا در استان مازندران تندتر از هر استان دیگری جولان می‌دهد، مازندران یک بار دیگر بر خلاف همه استان‌ها که روزهای آرام و خلوتی را پشت‌سر گذاشتند، محل حضور و خوش‌گذرانی مسافرانی بود که بی‌توجه به پروتکل‌های بهداشتی وارد این استان شدند. مسافرانی که این بار شگردهای متعددی برای گشت و گذار در این استان به کار گرفتند، بی آن که باور کنند این سفر می‌توانسبت به قیمت جان‌ خودشان تمام شود.

استفاده از کارت ملی توسط افراد بومی، سوار شدن بر اتاق بار نیسان‌های آبی و پنهان شدن زیر چادر برای ورود به استان، جابه‌جایی خودروهای پلاک غیربومی با استفاده از یدک‌کش‌ها، عبور از جاده‌های صعب‌العبور، استفاده از بومیان به عنوان راننده خودروهای شخصی فقط گوشه‌ای از تلاش مسافران و به اصطلاح گردشگران برای دور زدن محدودیت‌های کرونایی در رسیدن به مازندران و دیگر استان‌های شمالی کرونازده بود.

شیوه‌هایی که این روزها در شبکه‌های مجازی و به سوژه طنز و تأسف مردم مازندران و استان‌های دیگر تبدیل شده و این پرسش را ایجاد می‌کند که این میزان از بی‌توجهی به سلامت خودشان و جامعه در این افراد در چه چیزی ریشه دارد؟

البته به اعتقاد بسیاری از کاربران در فضای مجازی بسیاری از این شیوه‌ها چندان جدید نیستند و طی 18 ماه اخیر بارها تکرار شده‌اند و حالا به دلیل سختگیری‌ها بیشتر به چشم آمدند. روش‌هایی که برای برخی از مسافران به بخشی از هیجان سفر تبدیل شده است و صرف هزینه‌های زیاد و اعمال جریمه نیز برای آن‌ها اهمیتی ندارد.

عده‌ای دیگر هم با رسیدن به ورودی‌های مازندران دلایلی را برای سفر خود مطرح می‌کنند تا ماموران را برای باز کردن مسیر متقاعد کنند. مراقبت از پدر و مادر بیمار، حضور در مراسم درگذشت بستگان، رسیدگی به امور خانواده و انجام فعالیت‌های کشاورزی برخی از دلایلی بود که این مسافران بیان می‌کردند تا تعطیلات را در مازندران بگذرانند. تعطیلاتی که هدف آن خانه‌نشینی بیشتر و قطع زنجیره انتقال بود، اما برای برخی از شهروندان همواره معنای دیگری دارد.

البته در این میان کسانی هم هستند که حتی عبور از محدودیت‌ها و حضور در مازندران را به این دلیل که در مازندران ویلا و ملکی دارند حق شهروندی خود می‌دانند. افرادی که به اعتقاد بسیاری از کاربران فضای مجازی احتمالا خودشان در صفحه‌های اجتماعی منتقدان سرسخت مدیریت کرونا در کشور هستند، اما خودشان برای سفر به استانی با وضعیت بحرانی هر توجیهی را به کار می‌گیرند و به هر روشی متوسل می‌شوند تا به سفری بروند که می‌تواند به قیمت جان‌شان تمام شود.

طی روزهای اخیر همزمان با آغاز تعطیلی یک هفته ای ستاد ملی مدیریت کرونا، آنچه دوربین پلیس و همچنین شهروندان استان‌های شمالی به تصویر کشید در برخی موارد شگفت‌آور بود. عبور برخی خودروهای غیربومی از مسیرهای کوهستانی که عمدتا برای دامداران استفاده می‌شود و حتی بومیان نیز با خودرو از آن‌ها عبور نمی‌کنند بسیاری از کاربران فضای مجازی را از این میزان اصرار برای ورود به استانی که شرایطی کاملا بحرانی دارد متعجب کرده است. این فرآیند در مسیرهای کوهستانی جاده سوادکوه و هراز دیده شده و توسط شهروندان به تصویر کشیده شد.

علاوه بر آن برخی نیز شگردهای به اصطلاح لاکچری‌تری را به کار گرفتند. به این صورت که خودشان با هواپیما به مازندران سفر ‌کردند و خودروهای‌شان را نیز سوار بر کامپیون‌های حمل خودرو به مازندران فرستادند.

اصرار به سفر و حضور در استانی که بیشترین ضریب خطر ابتلا به کرونا در هفته‌های اخیر و حدود 9 درصد مرگ‌های کرونایی کشور را دارد و همچنین تعداد مجموع مراجعات روزانه کرونایی آن به حدود هفت هزار نفر در روز رسیده بود، اقدامی غیرمنطقی و غیرعاقلانه است.

 اما به نظر می‌رسد عبور از موانع و پست‌های پلیس برای بسیاری از مسافران به یک لذت مضاعف تبدیل شده است و نباید تکرار این رفتارها را غیرمحتمل دانست. به همین دلیل است که احمد حسین‌زادگان استاندار مازندران هفته گذشته و پس از هجوم مسافران به این استان در جلسه استانی ستاد مقابله با کرونا اعلام کرد نسخه مدیریتی واحد مدیریت کرونا برای مازندران کارساز نیست.

البته این سوءرفتار اجتماعی نه فقط برای مازندران، بلکه برای تمام کشور خطرناک است. تجربه اثبات کرده که هر بار چنین موجی از سفر به ویژه به سمت استان‌های شمالی شکل گرفت مدتی بعد شدت درگیری سایر استان‌ها با ویروس کرونا نیز بیشتر شده است. طی روزهای اخیر نیز بسیاری از پزشکان و مسئولان حوزه بهداشت و درمان اعلام کردند که با توجه به سفرها و تجمع‌های ایجاد شده در تعطیلات پشت‌سر گذاشته شده احتمال این که موج پنجم به سرعت به موج ششم وصل شود وجود دارد.

بازگرداندن بیش از 11 هزار خودرو  

طبق آخرین گزارش پلیس راه مازندران از ابتدای اجرای طرح محدویت‌های کرونایی در ظهر روز یکشنبه 24 مرداد  تا روز جمعه 12 هزار و 410 دستگاه خودرو از از ورودی‌های استان مازندران با ممانعت پلیس به مبدا برگشتند و 6 هزار و 566 خودرو نیز به دلیل مقاومت در مقابل پلیس، علاوه بر بازگشت به مبدأ مشمول پرداخت جریمه 10 میلیون ریالی شدند.

سرپرست پلیس راه مازندران با اشاره به اینکه ورودی‌های مازندران تا پنجم شهریور همچنان بسته است وخودروها اجازه ورود به استان را ندارند به خبرنگار ایرنا گفت: هر خودروی غیر بومی در مناطق مختلف استان مازندران مشاهده شود توسط ماموران پلیس راه و دوربین‌های نطارتی 10 میلیون ریال جریمه می‌شود.

سرهنگ هادی عبادی از برنامه‌ریزی برای جریمه خودروهای مسافران و غیربومیان در استان هنگام خروج از مازندران نیز خبر داد و اظهار کرد: از صبح روز پنجشنبه تمام خروجی‌های استان مانند ورودی‌ها تحت کنترل قرار گرفته و هر خودرویی که با پلاک غیربومی از استان خارج می‌شود با توجه به حضور غیرقانونی‌اش در مازندران 10 میلیون ریال جریمه خواهد شد.

به گفته وی این جریمه‌ها مشمول همه خودروهای مسافران استان می‌شود که چه پیش از اعمال محدودیت و چه پس از آن وارد استان شدند. یعنی حتی اگر خودرویی پیش از ساعت 12 روز یکشنبه 24 مرداد که اعمال ممنوعیت تردد بین استانی آغاز شد وارد مازندران شده باشد نیز هنگام خروج جریمه خواهد شد.

ساحل خشت سر محمودآباد در عصر عاشورا
ازدحام مسافران در ساحل خشت‌سر محمودآباد - 28 مرداد 1400

 تعطیلات و تشدید  وخامت شرایط کرونایی استان

طبق پیش‌بینی‌های مسئولان بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران تعطیلات پیش رو و هجوم مسافران به این خطه که پیش از محدودیت آغاز شد و همچنان به شیوه‌های مختلف برای ورود به استان اصرار دارند می‌تواند وخامت اوضاع کرونایی مازندران که در این پیک تعداد بیماران بستری آن به بیش از 2 برابر پیک های قبلی رسیده است تشدید کند.

معاون بهداشت و درمان دانشگاه علوم پزشکی مازندران در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: مفهوم از تعطیل کردن کشور برای مقابله با ویروس کرونا به حداقل رساندن ارتباطات افراد جامعه و خانه‌نشینی است تا زنجیره انتقال ویروس قطع شود. تا زمانی که این مفهوم به درستی درک و قوانین اعمال نشود نمی‌توان از تعطیلات انتظار قطع زنجیره ویروس را داشت.

وی به ترافیک در مبادی ورودی استان اشاره کرد و گفت: حجم زیادی از مسافران وارد استان شدند که این مساله می‌تواند اوضاع کرونایی مازندران را وخیم‌تر کند. مگر اینکه مسافران وارد شده کاملا در ویلاهای خود بمانند و از خانه خارج نشوند که امری بعید است.

دکتر قاسم اویس  افزود: با وجود اینکه مشاغل غیر سطح یک بنا بر اعلام ستاد ملی کرونا تعطیل شد، ولی حضور مسافران در شهرهای استان اماکن سطح یک را شلوغ می‌کند که سبب انتقال و جابجایی ویروس می‌شود. این روند هم برای مردم استان و هم برای مسافران خطرناک است.

وی خاطرنشان کرد: طبق پیش‌بینی ما با توجه به شرایط پیش آمده، تعطیلات پیش رو نه تنها  تاثیری در بهتر شدن وضعیت کرونایی استان ندارد، بلکه ممکن است وخامت اوضاع را بیشتر کند.

بررسی‌ها  از شهرهای ساحلی مازندران از جمله محمودآباد ازدحام مسافران در ساحل را نشان می‌دهد که می‌تواند سبب گردش کرونا در استان و تشدید وخامت شرایط کرونایی شود.

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/225492/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اگر فضا پر از ستاره است پس چرا اینقدر تاریک است؟!

اعزام دانشجویان به اردو‌های راهیان نور غرب

الیمالات نور نابود شد؛ با عوامل اصلی برخورد کنید

پلیس اصفهان خبر داد: اجرای هوشمندانه طرح نور در فضای مجازی

اجرای هوشمندانه طرح نور در فضای مجازی

دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی سرپرست شهرداری نور شد

فیلم| رانش جادهٔ عباس‌آباد به کلاردشت

کشف 5 تن چوب جنگلی قاچاق در کلاردشت

نظارت پلیس فتای قم بر فضای مجازی همزمان با اجرای طرح نور

تور بین المللی دوچرخه سواری خزر به میزبانی محمودآباد

محموله میلیاردی باتری‌های قاچاق در بابل کشف شد

برخورد جدی با دستگاه‌هایی که مرتکب ترک فعل شوند

آغاز فصل نوغانداری در مازندران

طرح نور با جدیت ادامه می‌یابد

دو عضو کانون مازندران منتخب در مسابقه دوست فلسطینی من

خط‌کشی 100 کیلومتر محورهای مواصلاتی مازندران

خودرو‌های متخلف طرح نور که راننده دارد با جرثقیل حمل نمی‌شود

(ویدئو) وقوع سیل در مازندران با آمل و بابل و سوادکوه چه کرد؟

پیام تسلیت رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی شهادت جانباز گرانقدر «سلمان کلیوند عباسی»

نشست هم‌اندیشی تشکل‌های ایثارگری با دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد

حمایت سرلشگر سپاه از طرح حجاب و تذکر رهبری: اصل ماموریت که زیر سوال نمی‌رود | صوت

(ویدیو) اظهارات سردار جعفری در مورد طرح نور، ماجرای تذکر رهبر انقلاب و لایحهٔ حجاب

توسعه زیرساخت‌ها در بنادر امری ضروری است

مصادیق نصرت الهی در جامعه ایران/تقدیر از فراجا بابت طرح نور

وعدۀ افتتاح ورزشگاه خرم‌آباد در سفر دوم رئیس‌جمهور

معرفی 48 واحد از املاک دانشگاه علوم پزشکی لرستان برای مولدسازی

تمامی مدارس بهشهر تک نوبته هستند

تأمین هزار و 224 هکتار زمین برای ساخت مسکن ملی در لرستان

فعالیت 75 دفتر خدمات الکترونیک قضائی در مازندران

بازدید جامعه ورزش کشور از یادمان‌های دفاع مقدس در جنوب غرب خوزستان

161 میلیارد تومان نقدینگی به بازار سهام تزریق شد

ممنوعیت‌های تردد در محور‌های شمالی در پایان هفته اعلام شد

آغاز ثبت نام آزمون زبان دکتری تخصصی دانشگاه پیام نور

تصمیم گیری در خصوص اجرای طرح حامیم و جشنواره ملی نهج البلاغه

800 هزار تن روغن و گندم از بنادر مازندران وارد شد

فرشاد مومنی: به سوی روند قهقرایی گسترش فقر و عقب ماندگی حرکت می کنیم/ راحت می گویند نقشی در افزایش نرخ ارز نداریم! / وزیر مسئول تولید، می گوید آنقدر واردات کرده ایم که گلوگاه های گمرکی بند آمده! با عنوان «اصلاحات پارامتریک» از جیب حقوق بگیران سرقت می کنند

اظهارات سرلشکر جعفری در مورد ماجرای تذکر رهبر انقلاب درباره نحوه اجرای طرح نور

بیش از 8000 عضو هیات علمی خانم در دانشگاه‌ها فعالیت می‌کنند

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 5 اردیبهشت 1403

آمریکا: مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم

مادر شهیدان «محمد حسن و محمدحسین نیرنگ» آسمانی شد

هدف گذاری آموزش مهارت‌های دیجیتال به 300 هزار نفر در کشور

سیاه‌چاله چیست و چگونه نور را می‌بلعد؟!

وزیر کشور: اساس طرح نور اصلاح با تذکر است / مأموران فراجا برای نحوه برخورد توجیه شده‌اند

15 عنوان برنامه هفته عقیدتی سیاسی در ساری اجرا می شود

ضرورت توجه به زیرساخت‌های حوزه امنیت غذایی

چطور بهار را به بالکن خانه ها ببریم؟ | ایده های برای نگهداری گیاهان در بالکن‌های2 متری

حسن یزدانی به تمرین تیم ملی نیامد | تکلیف کاپیتان و دو نفر با هم مشخص می‌شود

دستگیری سارق حرفه‌ای سیم و کابل برق با 30 فقره سرقت

حدادی: عدد شش برای ما مقدس است!