پیام مازند

آخرين مطالب

واکسن هراسی چالشی برای مهار کرونا مقالات

واکسن هراسی چالشی برای مهار کرونا
  بزرگنمايي:

پیام مازند - ساری - واکسن‌هراسی و بی‌توجهی به دستورالعمل‌های بهداشتی اتفاق ناگوار و چالش جدی در اجرای طرح واکسیناسون سراسری است که جمعی از پزشکان و متخصصان حوزه بهداشت و درمان مازندران نسبت به عواقب ترس واهی ناشی از تزریق واکسن و شیوع گسترده کرونا هشدار دادند.

به گزارش ایرنا، براساس آمار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از زمان آغاز واکسیناسیون سراسری در کشور تاکنون دستکم 20 تا 40 درصد گروه پرخطر اعم از سالمندان و جوانان باوجود اولویت بندی‌های انجام شده برای نام نویسی و تزریق واکسن کرونا اقدام نکردند.
متخصصان حوزه بهداشت و درمان بی رغبتی گروه های پرخطر برای تزریق واکسن را چالش جدی برای مهار کرونا ویروس در مازندران عنوان می کنند و براساس ارزیابی های یکی از پزشکان خانواده و گفت و گوی چهره به چهره وی با اقشار مردم نشان می دهد با وجود شیوع افسار گسیخته کرونا ویروس، از هر 100 نفر واجد شرایط تزریق واکسن کرونا 10تا 20 نفر علاقه برای تزریق ندارند.
عواملی زیادی را در ارتباط با بی رغبتی برخی از اقشار مردم در تزریق واکسن کرونا می توان برشمرد که از جمله آن، هجمه های رسانه ای افراد طرفدار تجویز گیاهان دارویی و پاشیدن بذر ترس ناشی از عواقب واکسن کرونا در جامعه، اضطراب ناشی از عوارض بعد از تزریق واکسن، هجمه رسانه های معاند خارج از کشور باهدف بی کیفیت جلوه دادن واکسن های تولید داخل و در نهایت عوام گرایی و بی توجهی توده ای از مردم به صحبت های افراد صاحب نظر در ارتباط فواید واکسن برای مهار کرونا ویروس است.
گفت و گوی خبرنگاران ایرنا در مازندران با افرادی که رغبتی برای تزریق واکسن کرونا ندارد نشان می دهد که دلایل این افراد برای تزریق نکردن واکسن کرونا مبنای علمی و کارشناسی ندارد و عوام گرایی و و اضطراب ناشی از عوارض احتمالی واکسیناسیون از دلایل واکسن نزدنشان مطرح شده است.
اظهار نظر غیرکارشناسی شهروندان در تزریق واکسن
یکی از شهروندان ساروی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: خودم مشکلی برای تزریق واکسن ندارم اما نظر مربی باشگاهم برای تزریق واکسن چیز دیگری است. باشگاه بدنسازی می روم و مربی ام می گوید اگر واکسن تزریق کنی، سال ها تلاشت برای بدنسازی به باد می رود و به این خاطر نمی خواهم واکسن بزنم.
این شهروند 50 ساله ساروی در ادامه افزود: البته در صحبت های مسوولان وزارت بهداشت مبنی بر عوارض نداشتن واکسن کرونا شنیده بودم و این روزها سردرگم هستم و نمی دانم واکسن را تزریق کنم یا خیر.
وی ادامه داد: مطمئن هستم که رویکرد مربی بدنسازی ام که می گوید تزریق واکسن کرونا خطر دارد، اشتباه است اما چون طبق برنامه ها وی پیش می روم می ترسم در فعالیت حرفه ایم خدشه وارد شود.
وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا که ورزشکاران المپیکی ایران قبل از عزیمت به توکیو واکسن کرونا تزریق کردند اما مشکل جسمانی برایشان به وجود نیامد، نتواست جوابی بدهد و گفت به طور قطع راجب تزریق از واکسن بیشتر تحقیق خواهد کرد.

پیام مازند


ترس کاذب ناشی از عوارض واکسن کرونا
یکی از شهروندان جویباری در گفت و گو با ایرنا گفت: سواد درست و حسابی ندارم اما پسر بزرگم می گوید که واکسن کرونا برای من که 80 سال سن دارم خطرناک است و ممکن است برایم مشکلی به وجود بیاید.
وی خاطر نشان کرد: تاکنون سه مرتبه پزشک خانواده محل زندگیم برای تزریق واکسن کرونا با من تماس گرفتند اما پسرم به دلایل مختلف اجازه نداده تا واکسن تزریق کنم.
این شهروند جویباری تصریح کرد: خدارو شکر سابقه بیماری خاصی ندارم اما پسرم به من به شدت وابستگی دارد و می گوید اگر واکسن بزنی اتفاقی برایت می افتد.
وی ادامه داد: خوشبختانه خواهرم که 75 سال سن دارد در روزهای گذشته واکسن زد و الان حالش خوب است و به طور حتم پسرم با دیدن شادابی خواهرم بعد از تزریق واکسن، برای تزریق واکسن من هم اقدام خواهد کرد.
تبلیغات مصرف گیاهان دارویی به جای تزریق واکسن
یکی از شهروندان نکایی که در روزهای گذشته برای تزریق واکسن اقدام کرد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: شیادان در فضای مجازی برای فروش گیاهان دارویی با عنوان درمان و پیشگیری از کرونا تبلیغات زیادی می کنند اما این گیاهان به هیچ عنوان نمی تواند جایگزین واکسن کرونا باشد و مردم به شایعات اثربخشی این گیاهان توجه نکنند.
رحیم صدری افزود: ماه های گذشته برای خرید گیاهان دارویی که فروشنده آن در فضای مجازی ادعا می کرد برای پیشگیری و درمان کرونا موثر است، اقدام کردم اما متاسفانه پنج روز بعد از مصرف این داروها به دلیل رعایت نکردن دستورالعمل های بهداشتی به کرونا ویروس مبتلا شدم و خداروشکر بعد از سپری کردن دوران نقاهت اکنون حالم خوب است.
وی تصریح کرد: در روزهای گذشته نوبت تزریق واکسن من اعلام شد و برای تزریق واکسن اقدام کردم و خداروشکر اکنون حالم خوب است و از مردم می خواهم گول شیادان فضای مجازی برای فروش گیاهان دارویی را نخورند و حتما واکسن بزنند و هیچ چیز برای پیشگیری از کرونا جای واکسن را نمی گیرد.
اما کارشناسان حوزه بهداشت و درمان نسبت به تزریق واکسن و هوشیاری آحاد جامعه به جوسازی ها و خیال پردازی واهی در ارتباط با عواقب تزریق واکسن کرونا تاکید دارند و معتقدند در این شرایط حساس و در زمان فراگیری شیوع کرونا ویروس، رعایت دستورالعمل های بهداشتی، واکسن و استفاده از ماسک رویه های مهم برای عبور از این بحران است.
واکسیناسیون تنها راه موثر مبارزه با کرونا
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: تنها راه موثر برای مبارزه با کرونا واکسیناسیون است و دانشگاه علوم پزشکی با تمام توان برای اجرای این طرح در تلاش است.
محمدرضا شیران خاطر نشان کرد: تا تاریخ دوم شهریور 1400 بیش از یک میلیون و 320 هزار دز به جامعه هدف در مازندران واکسن تزریق شد و با پیگیری های مستمر دستکم 50 هزار دز واکسن جدید در روزهای گذشته به استان وارد شده است.

پیام مازند


وی اضافه کرد: دشمنان درصدد ناکارآمد جلوه دادن کادر بهداشت و درمان از تزریق جوسازی های رسانه ای هستند تا با پاشیدن بذر ناامیدی در جامعه و بی رغبت کردن مردم نسبت به تزریق واکسن، روند شیوع کرونا در کشور افزایش یابد اما مردم ما هوشیار هستند و با همکاری با وزارت بهداشت و تزریق سراسری واکسن برای مهار این ویروس خطرناک در تلاش خواهیم بود.
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مازندران تصریح کرد: اولویت اصلی وزارت بهداشت ادامه روند واکسیناسیون سراسری در کشور است و تمام توان خود را برای مقابله با این ویروس خطرناک و مرموز به کار گرفته ایم.
لطفا اطلاعات غلط منتقل نکنیم
یک پزشک خانواده در ساری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: سند علمی برای عوارض شدید بعد از تزریق کرونا وجود ندارد و واکسن های ایرانی و خارجی از کیفیت لازم برخوردار هستند.
نعیم قلیان تصریح کرد: همچنین برخی افراد غیرکارشناس با نشر اطلاعات غلط می گویند که تزریق واکسن کرونا باعث می شود که بیماران نتوانند داروهایی که برای درمان بیماری هایشان مصرف می کنند بعد از تزریق واکسن استفاده کنند که این صحبت ها اشتباه است و هیچ تداخل جدی بین مصرف واکسن کرونا و مصرف داروهای روزانه افراد بیمار وجود ندارد.
وی اضافه کرد: ورزشکاران و دیگر اقشار جامعه در هر حرفه ای که مشغول به کار هستند می توانند بعد از تزریق واکسن کرونا به زندگی خود ادامه دهند و از مردم عاجزانه می خواهم به شایعات پیرامون واکسن کرونا توجه نکنند و برای تزریق واکسن اقدام کنند.
قرار نیست بعد از تزریق واکسن ماسک نزنیم
متخصص بیماری های عفونی در شهرستان قائمشهر در گفت و گو با ایرنا گفت: قرار نیست بعد از تزریق واکسن کرونا ماسک نزنیم بلکه بیشتر باید رعایت دستورالعمل های بهداشتی دنبال شود.
علی شوپایی ادامه داد: بعضی از کارشناسان حوزه بهداشت و درمان معتقدند که بدن انسان بعد از تزریق 2 دُز واکسن مقاوم می شود و دیگر نیازی به استفاده از ماسک نیست اما این نظریه اشتباه است چراکه حتی بعد از تزریق واکسن احتمال ابتلا فرد به کرونا به صورت خفیف وجود دارد.
وی ادامه داد: بیشترین تاثیر تزریق واکسن برای جلوگیری از بستری ها و فوت است و به طور قطع در کنار رعایت دستورالعمل های بهداشتی و استفاده از ماسک و پرهیز از رفتن به مراسم و دورهمی ها برای افول و ریشه کنی شیوع کرونا ویروس می توان اقدام کرد.
متخصص بیماری های عفونی تصریح کرد: مطالعات نشان می دهد که عوارض تزریق واکسن کرونا بسیار ناچیز و کوتاه مدت است و تنها راه مدیریت مقابله با کرونا ویروس، واکسیناسیون سراسری است.
از سوی دیگر روانشناسان معتقدند ترس فرد از یک موضوع خاص به طور عمده از ناآگاهی تاثیر می پذیرد و میدان داری اصحاب رسانه و فرهنگ سازی در ارتباط با اهمیت واکسیناسیون از رویکردها مثبت برای مدیریت مقابله با کرونا و جلوگیری از واکسن هراسی در جامعه است
ترس از واکسن از ناآگاهی تاثیر می پذیرد
روانشناس و مشاور خانواده در گفت و گو با ایرنا گفت: یکی از دلایل ترس برخی از مردم در تزریق واکسن کرونا، ناآگاهی است و باید فرهنگ سازی در ارتباط با اهمیت تزریق واکسن افزایش یابد.
دکتر شقایق ملک زاده ادامه داد: یکی از دلایل خود مراقبتی و تزریق واکسن داشتن امید برای ادامه زندگی است و افرادی که انگیزه برای رسیدن به اهداف خود دارند بیشتر از خود و خانوداده هایشان مراقبت می کنند.
وی تصریح کرد: همواره مردم به دیدگاه های پزشکان و مسوولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی توجه ویژه‌ای داشتند و ملاک برای سلامت فرد و جامعه توجه به توضیحات متخصصان حوزه بهداشت و درمان است.

پیام مازند


ملک زاده تصریح کرد: تزریق واکسن و رعایت دستورالعمل های بهداشتی می تواند روند شیوع و تعداد جان باختگان شیوع کرونا ویروس را در جامعه کاهش دهد و پدیده واکسن هراسی معضلی است که باید برای رفع آن با دیدگاه روان شناسی و جلب اعتماد آحاد جامعه اقدام کرد.
به گزارش ایرنا، به باور کارشناسان افزایش بی‌سابقه تعداد مبتلایان به بیماری و رکوردزنی‌های پیاپی و غم‌انگیز در تعداد مرگ‌ومیرها ایران را در صدر کشورهای آلوده به ویروس کرونا قرار داده است؛ امری که ناشی از سرعت کم واکسیناسیون و امتناع گروهی از اقشار جامعه از تزریق آن است.
میزان بستری روزانه بیماران کرونایی به ازای هر یکصد هزار نفر در مازندران به 30 نفر رسیده است و میزان ریسک در بعضی شهرستان ها مانند آمل به حدود 50 رسیده است این در حالی است که میانگین کشوری کمتر از 10 نفر است که این آمار اهمیت توجه و تسریع در رعایت واکسیناسیون و مقابله با واکسن هراسی در جامعه را بیشتر مشخص می کند.
آمار فوتی های روزانه هم نشانگر وخامت وضعیت کرونایی مازندران در مقایسه با سایر نقاط کشور است و تعداد قربانیان کرونا در مازندران از یکم مرداد تا یکم شهریور بر اساس آخرین آمارهای اعلام شده به یک‌هزار و 62 نفر رسید.
برچسب‌ها
مازندران واکسن واکسیناسیون سراسری وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/226269/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

غیور مردان بوشهری در بِستر غیور زنان بوشهری شکوفا شدند

تغییر استاندار مازندران تکذیب شد

شتاب ساخت مسکن مازندران در دولت سیزدهم

جیب بارانه بگیران پر پول شد

زنجیره انسانی مازندرانی‌ها ‌در حمایت از عملیات وعده صادق

کشف انبار لوازم خانگی 12 میلیارد ریالی قاچاق در خرم آباد

شکل‌گیری زنجیره‌ علوی‌تباران در حمایت از عملیات وعده صادق

رشد هزار میلیاردی خروج سرمایه از بورس

مدیریت هوشمندنیاز اساسی مازندران در آموزش عالی

حمایت مردم اردبیل از اجرای طرح «نور» فراجا

تنبیه دانش‌آموز مرزن‌آبادی توسط معلم در حال پیگیری است

توت فرنگی جویبار در سبد میوه مناطق مختلف کشور

اولین نشای برنج در مازندران انجام شد

عزل معاون متخلف به‌دلیل تنبیه دانش‌آموز مرزن‌آبادی

شکل‌گیری زنجیره‌ علوی‌تباران در نوار ساحلی مازندران در حمایت از عملیات وعده صادق

شالیکاری در مازندران مکانیزه شود

قدردانی از زحمات نیروی انتظامی استان یزد

قدردانی نماینده ولی‌فقیه در استان از اجرای طرح نور

رد شایعات تغییر استاندار مازندران

(تصاویر) تشکیل زنجیره انسانی در ساحل مازندران

برگزاری جشن گلریزان، دست‌های ماندگار در نوشهر

حمایت مردم محمودآباد از عملیات « وعده صادق»

زنجیره انسانی در ساحل نکا

اجرای 12 پروژه آبرسانی در رامسر

رهایی محکوم به قصاص از چوبه دار در کجور مازندران

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

محدودیت‌های ترافیکی جاده‌های شمالی کشور

اعمال محدودیت‌های ترافیکی پایان هفته در محورهای مواصلاتی مازندران

قهرمانی اراک در مسابقات والیبال دانشجویان منطقه پنج دانشگاه آزاد

تدوین نقشه مهندسی فرهنگی استان مازندران

سالگرد درگذشت دست‌نشان با حضور کادرفنی نساجی

زنجیره مردمی حمایت از عملیات «وعده صادق» در سواحل دریای مازندران

موضوع ایثار و شهادت موضوع بسیار مهم دولت سیزدهم است/بکارگیری ظرفیت های مردمی از برنامه های جدی بنیاد است

گردهمایی فعالان هنری مساجد مازندران

مطالبه عمومی برای اجرای طرح نور درمازندران

لزوم استفاده از ظرفیت‌های دانشگاه آزاد برای پویایی و شکوفایی کشور

فریدونکنار؛ میزبان مرحله استانی جام شهید عجمیان

هشدار در مورد احتمال آتش سوزی جنگل‌ها در مازندران

ساخت 11هزارمین مسکن روستایی دراستان مازندران

30 دانشگاه در فاز اول رویکرد خود را به حکمت بنیان تغییر می‌دهند

اعلام محدودیت‌های ترافیکی در این محور شمالی

رهایی محکوم به قصاص از چوبه دار در کجور

شهدا، فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه زنده نگه داشته اند

رشد اقتصادی ایران به روایت صندوق بین‌المللی پول

حکم شرعی امتیاز خودروی واگذار شده چیست؟

حمایت مردم شهرستان نور از عملیات سپاه و فراجا

هشدار آتش سوزی در جنگل های مازندران

اعمال محدودیت ترافیکی در جاده کرج- چالوس و آزادراه تهران - شمال

6 مدال بانوان مازندرانی در مسابقات کوراش قهرمانی کشور