پیام مازند

آخرين مطالب

پشت پرده افزایش قیمت برنج در بازار عمده‌فروشی مازندران مقالات

پشت پرده افزایش قیمت برنج در بازار عمده‌فروشی مازندران
  بزرگنمايي:

پیام مازند- خرید و فروش برنج نو امسال از ابتدای ورود به بازار با افزایش حدود 6 هزار تومانی نسبت به سال قبل در هر کیلو گرم  29 تا 31 هزار تومان شروع شد و تا 10 روز پیش نیز ثابت ماند ولی بعد از آن با افزایش پنج هزار تومانی باعث نگرانی مصرف کنندگان شد.

اگر چه تا پیش از افزایش اخیر ، تقریبا احساس رضایت بین هر دو سمت تولید و تقاضا در بازار برنج مازندران وجود داشت، اما خبر افزایش قیمت دلار و به تبع آن افزایش قیمت برنج های خارجی سبب شد تا قیمت برنج داخلی در خرده فروشی ها بویژه در شهر های بزرگ تهران ، کرج ، مشهد ، و اصفهان بین 45 تا 48 هزار تومان قیمت بخورد ، وضعیتی که عرضه و تقاضا را یکباره در شالیکوبی های مازندران  تحت تاثیر قرار داد و برای بسیاری از کشاورزان به شوک تبدیل شد.

گزارش های میدانی  نشان می دهد که تقاضا برای خرید برنج به صورت خرده و عمده ای طی روزهای اخیر ناگهان زیاد شده است و کشاورزان نیز همه محصولشان را آماده فروش در اختیار دارند و خرید و فروش نیز همانند گذشته به صورت آرام  و با رونق نسبی اما با قیمت جدید انجام می شود. 

معمولا هر ساله بخشی از داد و ستد و خرید و فروش برنج در سه ماهه اول پس از برداشت شالی بین کشاورزان و مصرف کنندگان بومی استان صورت می گیرد و طی آن خانوارها به صورت میانگین نیاز ساله اشان را بین 150 تا 250 کیلو گرم یکجا تامین می کنند. پس از این مرحله بخش دیگری از خرید و فروش توسط تاجران انجام می شود که عمدتا صاحبان شالیکوبی ها هستند.

افزایش قیمت ناگهانی اخیر پس از گذشت کمتر از 45 روز و به صورت پیش بینی نشده سبب شده است تا برنج کاران به صورت مستقیم منتفع شوند.

هر ساله در 45 روز آخر سال تا حدود 2 ماه از گذشت سال جدید آن هم طبق قاعده بازار که همان عرضه و  تقاضا برای برنج کیفی طارم محلی وجود دارد ، افزایش قیمت رخ می دهد ، زمانی که برنج اصلا دراختیار کشاورز نیست و  همه سود این افزایش قیمت به جیب تاجر می رود، اما این که امسال پیش از خارج شدن محصول از دست کشاورز و تولید کننده با افزایش قیمت مواجه شود ، به نوبه خود بی سابقه بوده است. 

بررسی های میدانی خبرنگار ایرنا نشان می دهد این ادعا که به خاطر بالا بودن قیمت برنج داخلی ، خریدار وجود ندارد و برنج روی دست کشاورزان و در شالیکوبی ها باقی مانده است، صحت ندارد و شالیکوبی داران می گویند که شوک قیمتی اخیر سبب شده است تا کشاورزان کمتر تمایل به فروش برنجشان حتی به خانوارهای بومی داشته باشند و منتظرند تا بازار به ثبات اطمینان بخش برسد.

در حال حاضر بر اساس  اظهارات تولید کنندگان و صاحبان شالیکوبی ها هرکیلوگرم برنج طارم کیفی به قیمت 34تا 35هزار تومان خرید و فروش می شود و بیشتر کشاورزان نیز که محصولشان را در اختیار دارند از این قیمت راضی هستند.

طبق آمار رسمی جهاد کشاورزی مازندران امسال 215هزارهکتار از زمین های کشاورزی استان زیر کشت برنج رفت که  برداشت ارقام طارم محلی و میان رس شامل فجر ،ساحل و خزر برابر با حدود 180 هزار هکتار انجام شده است.

پشت پرده افزایش قیمت برنج در بازار عمده‌فروشی مازندران

بوی رونق در  شالیکوبی‌ها

 استان مازندران حدود یکهزار و 200 واحد شالیکوبی دارد که علاوه بر تبدیل شالی به برنج سفید ، به عنوان محل خرید و فروش برنج به صورت عمده نیز شناخته می شوند. در همین راستا  چند تن از صاحبان چند شالیکوبی در بابل و آمل که حدود 60 درصد زمین های شالیزاری در این شهرستان ها وجود دارد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ضمن تایید افزایش حدود پنج هزار تومانی قیمت برنج طارم محلی طی 10 روز اخیر گفتند که بازار خرید و فروشی برنج به صورت روزانه از سوی کشاورزانی که بیشتر به نقدینگی نیاز دارند انجام می شود و این افزایش قیمت سبب شد تا بازار رونق بیشتری نیز پیدا کند ؛ چراکه عرضه و تقاضا به اندازه کافی وجود دارد ، البته تقاضا بیشتر شده است.

آنان می گویند : اگرچه عمده کشاورزان به علت کم دانستن قیمت برنج تا 2 هفته قبل همه محصولشان را وارد بازار نمی کردند و فقط مقدار کمی از محصولشان را باهدف کسب نقدینگی  فروختند ، اما قیمت امروز برنج سبب شد تا عرضه نیز بیشتر شود ؛ یعنی به همان نسبت که تقاضا وجود دارد ، برنج برای عرضه از سوی کشاورز نیز هست.

مدیر یک شالیکوبی در بابل و از آگاهان بازار برنج مازندران افزایش قیمت برنج را در 2 مرحله تا 10 هزار تومان در هر کیلو گرم در بازه زمانی که هنوز کار برداشت شالی به پایان نرسیده ، بی سابقه توصیف کرد و گفت : خوشبختانه افزایش قیمت برنج در حالی خودش را نشان داده است که سود آن به حق به جیب کشاورزان می رود.

فتاح حسینی در عین حال توضیح داد : قیمت 35 تا 36هزار تومان برنج کیفی طارم با توجه به هزینه تولید امسال اصلا بالا نیست و در واقع می توان گفت که این قیمت به عنوان کف بازار ،قیمت کارشناسی به لحاظ هزینه تولید، نرخ تورم و در مقایسه با افزایش قیمت دیگر کالاها است. 

وی افزایش مرحله دوم قیمت برنج  را برای مصرف کنندگان بومی استان مازندران سنگین توصیف کرد و ادامه داد: در حال حاضر بیشتر مشتریان بازار برنج استان خانوارهای مازندرانی هستند که زمین شالیزاری ندارند و هر ساله به صورت مستقیم از خویشاوندان و یا از شالیکوبی ها به طور متوسط 150 تا 250 کیلو گرم برنج مصرفی سالانه خود را خریداری می کنند.

وی قیمت فعلی برنج کیفی تولیدی مازندران را به نسبت قیمت برنج خارجی مناسب دانست و گفت : یکی از دلایل افزایش مرحله دوم قیمت برنج تولید داخل ، عدم نظارت بر بازار برنج خرده فروشی در شهرهای بزرگی همچون تهران بوده است.

این کارشناس بازار عمده فروشی برنج مازندران  تصریح کرد : امروزه به دست آوردن قیمت بازار محصولات در هر نقطه از کشور کاری آسانی است و از طرفی فضای مجازی وضعیت بازار را به راحتی در اختیار همه قرار می دهد، این که برنج طارم محلی با اختلاف حدود 20 هزار تومان در هر کیلو گرم نسبت به قیمت شالیکوبی های استان در شهرهای بزرگ خرید و فروش شود ، بسیار فاحش است و این عاملی برای افزایش تقاضا و بالا رفتن قیمت برنج در عمده فروشی های استان  شده است.

پشت پرده افزایش قیمت برنج در بازار عمده‌فروشی مازندران

ابراز رضایت شالیکاران 

یکی از کشاورزان بابلی که در محل شالیکوبی در بخش لاله آباد در حال بار گیری محصول خود برای فروش به یکی از تاجران بوده است،قیمت  هر کیلوگرم برنج کیفی طارم 35 هزار تومان را کاملا منطقی و قابل قبول دانست و گفت: کشاورزان از 45 روز گذشته برای تامین نقدینگی مشغول فروش محصولشان هستند و از طرفی آحاد مردم کشور در جریان بی ثباتی بازار و وضعیت بی سرو سامان قیمت های نهاده های کشاورزی هستند و می دانند که امسال هزینه تولید برنج چندین برابر شده است.

سید رمضان اسماعیل تباربا ذکر این نکته که بازار خرید و فروش برنج جدید امسال از 40 روز پیش با قیمت 29 تا 31هزار تومان در شالیکوبی های استان شروع شد و شماری از کشاورزان بخشی از محصولشان را باهمین  قیمت  فروختند، بیان داشت: این که برنج کیفی 30 هزار تومانی تا 48هزار تومان به دست مصرف کننده در شهرهای بزرگ برسد ، بی انصافی است.

وی با بیان این که به نظر می رسد ، بی نظارتی بر بازار خرده فروشی ها سبب شد تا شاهد افزایش قیمت برنج تولید داخل باشیم، گفت : افزایش قیمت دلار و به تبع آن بالا رفتن قیمت برنج های خارجی ، قیمت برنج تولیدی استان را بالا برده است ، این که اختلاف 4 تا 6هزار تومانی بین برنج تکیفی طارم محلی با برنج خارجی تایلندی و یا هندی داشته باشد ، حداقل ممکن است.

او افزود : سال97  قیمت هر کیلو برنج طارم محلی  17 تا 21هزار تومان بود که سال 98  به 23 تا 25 هزار تومان رسید و سال گذشته هم از 26 هزار تومان در هر کیلو گرم شروع شد و این قیمت با  ورود برنج جدید طی 45 روز حداکثر به قیمت 28 تا 29هزار تومان عرضه و خرید و فروش شد.

این کشاورز تصریح کرد: قیمت برنج در حالی طی سه سال اخیر کمتر از 10 هزار تومان در هر کیلو اضافه شده که قیمت نهاده های کشاورزی تا 500 درصد و دیگر کالاهای اساسی از جمله روغن و نان و لوازم خانگی سه تا پنج برابرشد.

وی گفت : اگر قیمت برنج سال جاری را 2 برابر سال 97 در نظر بگیریم ، امسال باید حداقل قیمت برنج طارم محلی 34 هزار تومان می شد که اکنون به این قیمت رسید که البته این قیمت هم با توجه به هزینه تولید و نرخ تورم ، برای کشاورز دندانگیر نیست.

اسماعیل تبار توضیح داد : امسال هر کیسه کود شیمیایی فسفاته 50 کیلویی را 650 هزار تومان ، سم یک لیتری دیازینون برای مبارزه با کرم ساقه خوار را 350 هزار تومان خریداری کردیم و برای یک هکتار نشاء کاری مکانیزه تا 9میلیون تومان هزینه  شده است ضمن این که تنش کم آبی به همراه  روشن کردن پمپ های چاه کشاورزی و هزینه سوخت نیز به مشکلاتمان اضافه شد.

تعادل قیمت به نفع تولید و مصرف 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران نیز ضمن تایید ضمن تایید خرید  فروش برنج با قیمت 34 تا 35 هزار تومان در هر کیلو گرم گفت که این قیمت برای تولید کنندگان مناسب است و  از آنجایی که همه محصول اکنون در اختیار کشاورزان قرار دارد ، با رضایتمندی و محصولش را درحال عرضه هستند.  

عزیزالله شهیدی فر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اظهار این که همه مردم و مسئولان کشور نسبت به افزایش هزینه تولید به عنوان بزرگ ترین مشکل کشاورزان برنجکار استان مازندران واقف هستند، توضیح داد: کشاورز با قیمت 29 تا 31 هزار تومان نیز در حال فروش محصولش بوده است و همواره دغدغه قدرت خرید مصرف کندگان را دارد ، چراکه علاوه بر این که  مصرف کننده محصولشان  هستند ، بخشی از مشتریانشان نیز اقوام و آشنایان هستند که قدرت خرید آنان نیز  از نظر آنان مهم است.

وی با توضیح این نکته که اکنون سود منطقی با این قیمت به جیب کشاورزان می رود و تولید کنندگان نیز مشکلی در عرضه ندارند و آماده فروش محصولشان نیز هستند،گفت: به نظر می رسد نظارت بر بازار خرید و فروش باید بیشتر شود تا اختلاف بین قیمت محل تولید و عرضه در خارج از استان زیاد نشود چون اختلاف 20 هزار تومانی قیمت هر کیلو گرم برنج با همه هزینه حمل و نقل و بسته بندی بی انصافی در حق مصرف کنندگان و البته تولید کنندگان است.

شهیدی فر با ذکر این نکته که کشاورزان نیز به هیچ عنوان محصولشان را با هدف بالاتر رفتن قیمت انبار نمی کنند، گفت : تجربه تلخ انبار  کردن مرکبات توسط برخی از کشاورزان و دلالان سودجو نشان داده است که چگونه با واردات ، ضربه سنگین به آنان وارد شد ، چراکه که به قیمت و سود منطقی راضی نشدند و نتیجه اش را نیز دیدند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران متوسط سرانه زمین شالیزاری در مازندران را کمتر از هفت دهم هکتار دانست و بیان داشت : از آن جایی که بخشی از محصول توسط خود کشاورز مصرف می شود و بخشی دیگر را به دوستان و خویشاوندان توزیع می کند ، عملا برنج زیادی برایش باقی نمی ماند که بخواهد به امید افزایش قیمت انبار کند و کشاورز به هیچ عنوان برنج تولیدی خودش را با هدف افزایش قیمت انبار نمی کند.

 شهیدی فر با اظهار این که امسال هزینه تولید برنج به علت افزایش حدود 500 درصدی قیمت نهاده‌های کشاورزی از جمله کود و سم بسیار سنگین بود ، افزود : هزینه تولید برنج طارم هاشمی در سال گذشته 21 هزار و 500 تومان و حداکثر قیمت فروش این محصول نیز در طول سال بین 25 تا 27 هزار تومان بود و باید قبول کنیم قیمت 29تا 31 هزار تومان امسال که تا 2هفته قبل خرید و فروش می شد به نسبت هزینه های سنگین کشاورزان ، راضی کننده نبود.

وی بیان داشت: کشاورزان و تولید کندگان مازندران کاملا اطلاع دارند که دولت در سال های گذشته با کنترل میزان واردات و همچنین جلوگیری از خارج شدن ارز دولتی و نیمایی برای واردات برنج خارجی ، حمایت خوبی از برنجکاران  داشت و این حمایت امسال نیز از کشاورزان صورت گرفت که مطمئنا در این شرایط شالیکاران موقعیت مصرف کنندگان را درک کرده و نسبت به عرضه محصولشان اقدام می کنند که البته طبق گزارش های میدانی این وضعیت وجود دارد و خرید فروش از رونق نسبی برخوردار است.

مازندران 230 هزار هکتار اراضی شالیکاری دارد که سالانه با تولید بیش از 900 هزار تن برنج سفید، 42 درصد برنج کشور را تامین می‌کند.

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/227345/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

راهنمای بازیابی ارزهای دیجیتال دزدیده شده + راهکارهای افزایش امنیت حساب

برخورد بازدارنده دستگاه قضایی با متخلفان حوزه منابع طبیعی و محیط زیست

اعمال محدودیت‌های ترافیکی در جاده‌های مازندران

کوراش کاران نهاوندی راهی مسابقات آسیایی و جهانی شدند

واژگونی اتوبوس مسافربری در یزد حادثه ساز شد

تنبیه دانش‌آموز مرزن آبادی توسط معلم در حال پیگیری است

نقشه استعمار، ایجاد اسرائیل بزرگ

کنایه سنگین نماینده مجلس به رئیسی درباره قیمت دلار

رئیسی اسرائیل را تهدید به پاسخ شدیدتر کرد

مازندران/ تنبیه بدنی یکی از دانش آموزان دوره متوسطه اول از سوی معلم

قدردانی فراجا از همکاری مردم در اجرای طرح نور

وضعیت راه‌های کشور؛ ترافیک سنگین در جاده چالوس و هراز

مرکز تخصصی تئاتر مساجد در مازندران رونمایی شد

زرد، آبی، بی‌خوابی/ چگونه تلفن هوشمند چرخه زیستی را مختل می‌کند؟

حراست ورزش مامور رسیدگی به چاقوکشی در کشتی!

مشکل بزرگ دولت بریتانیا؛ رومن آبراموویچ با پول فروش چلسی چه خواهد کرد؟

هشدار صندوق بین‌المللی پول در مورد شکنندگی مالی

گم شدن پول‌هایی که قرار بود خرج بی‌خانمان‌های کالیفرنیا شود

پول‌ طلا و نقره مشکلات اقتصادی را حل می‌کند

ضرب سکه‌های طلا خیانت به کشور است

راهکارهایی برای خرید و فروش انرژی توسط بخش خصوصی در مازندران

گردهمائی بزرگ و صمیمی جانبازان 70 درصد همدان با مسئولان استان

نماینده فارس در اندیشه صدرنشینی لیگ برتر هندبال کشور

تاجران پول در نظام سرمایه داری همان بانک‌ها هستند

حراست وزارت ورزش به میدان آمد؛ رسیدگی فوری به جنجال چاقوکشی در کشتی مازندران

معرفی نفرات برتر مسابقات کوراش قهرمانی کشور و انتخابی تیم ملی زنان

آغاز جشنواره استانی طنزواره میرماه در محمودآباد

برترین کاراته‌کا‌های ایران مشخص شدند

ضرورت راه‌اندازی خانه هنرمندان در مازندران

600 هزار مترمکعب تصفیه خانه وارد مدار شد/آبرسانی به 5000 روستا

اصلاح حکمرانی آموزشی بر پایه دانش و اخلاق

اهدای گل توسط جمعی از بانوان بابلی به کارکنان نیروی انتظامی برای اجرای طرح نور + تصاویر

صندوق بین‌المللی پول خوش‌بین شد | تورم ایران وارد کانال 30 درصدی می‌شود

دختران خراسان شمالی فاتح مسابقات کوراش قهرمانی کشور

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش: امنیت کشور مرهون حضور همه جانبه ارتش در کنار سایر نیروهای مسلح است

دلیل عجیب و متفاوت یک مرد برای خفه کردن همسرش

بازگشت نساجی به خانه برای دیدار حساس با تراکتور

سکه‌های طلا در خانه‌ها انبار شده و هیچ مشکلی از جامعه را رفع نمی‌کند

دختران خراسان شمالی فاتح مسابقات کوراش قهرمانی کشور شدند

ورود حراست وزارت ورزش به ماجرای چاقوکشی در کشتی مازندران

زمزمه های ورود ایران چک های 500هزار تومانی به بازار

ورود حراست وزارت ورزش و جوانان به اتفاقات مسابقات کشتی در مازندران

بیکاری فارغ التحصیلان مازندران بالاتر از میانگین کشور

محسن اراکی: در نظام اقتصادی باید طلا و نقره واسطه معامله باشند/ خیانتی که به سرمایه‌های این مملکت می‌شود ضرب سکه‌های طلا است/ یک تکه کاغذ در هر کشور قدرت ارزش متفاوتی دارد؛ این بزرگ‌ترین دزدی است که در آمریکا رقم می‌خورد

رییس کمیسیون حقوقی مجلس: ایرادات لایحه حجاب را برطرف کردیم، ببینیم شورای نگهبان چه کار می‌کند/ طرح نور نیروی انتظامی جدا از قانون مجلس است

معرفی فرصت های سرمایه گذاری کیش از رسانه ملی

سرهنگی: اجرای دقیق قوانین مناطق آزاد باعث حفظ و جذب سرمایه گذاران و جلوگیری ازخروج آنان از کشور می شود

توصیه داور مسابقه «میدون» به دانشجویان برای تجارت موفق/ چگونه می‌توان نرم‌افزارهای جهانی را تبدیل به مدل ایرانی کرد؟

ارسال پول به چین چگونه است ؟

تاریخ افزایش کرایه حمل و نقل عمومی اعلام شد