پیام مازند

آخرين مطالب

مشکلات اقتصادی و سلامت هنرمندان مهم‌ترین دغدغه اهالی تئاتر فرهنگي

مشکلات اقتصادی و سلامت هنرمندان مهم‌ترین دغدغه اهالی تئاتر
  بزرگنمايي:

پیام مازند -

پیام مازند


هنر نمایش و در واقع تئاتر سال‌هاست با مشکلات اقتصادی متعددی دست و پنجه نرم می‌کند و این هنر کهن و ارزشمند در کشور ما هر روز با بی توجهی مسئولان در شرایط بدتری قرار می‌گیرد و اهالی تئاتر نیز به واسطه این وضعیت در امرار معاش دچار مشکلات بسیاری شده‌اند.
به گزارش خبرنگار برنا، با تغییر دولت و به تبع آن تغییر مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انتظار می‌رود که مدیران جدید با نگاهی متفاوت و دغدغه‌مندتر به مشکلات موجود در عرصه تئاتر رسیدگی کنند.
بدیهی است که در روزهای اخیر به دلیل شیوع ویروس کرونا و تعطیلی طولانی مدت تماشاخانه‌ها و طبیعتاً تعطیلی پروژه‌های مختلف بیکاری و خانه‌نشینی هنرمندان مشکلات معیشتی را بیش از پیش متوجه این قشر کرده و انتظار می‌رود رسیدگی به این مشکلات و از طرفی به طور کل مشکلات اقتصادی تئاتر در اولویت قرار بگیرد.
در گفت‌وگو با چند تن از اهالی تئاتر انتظاراتشان از مسئولان جدید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را جویا شدیم که در ادامه می‌خوانید:
توماج دانش‌بهزادی: امروز سلامت هنرمندان اصلی‌ترین مسئله تئاتر ایران است
توماج دانش‌بهزادی بازیگر و کارگردان تئاتر و سینما در گفت‌وگو با خبرنگار برنا، اظهار داشت: در این دو سالی که درگیر شیوع کرونا بودیم با توجه به مشکلاتی که به وجود آمده و اتفاقاتی که رخ داده مهم‌ترین مسئله‌ای که انتظار می‌رود مسئولان جدید وزارت فرهنگ و ارشاد به آن رسیدگی کنند سلامت هنرمندان است.
دانش‌بهزادی خاطرنشان کرد: ما امروز چه در صحنه و چه در مقابل دوربین امکان رعایت پروتکل‌ها را نداریم و جان همه بازیگران و اهالی تئاتر در خطر است. هنرمندان امروز حتماً نیازمند ایجاد یک فضای امن هستند که بتوانند در شرایطی که از لحاظ مالی دچار ضررهای اقتصادی بسیار شده‌اند کار کنند و نمایش روی صحنه ببرند. اگر سلامت اهالی تئاتر تأمین نشود قطعاً امکان کار برایشان وجود ندارد و مشکلات مالی و معیشتی دوچندانی گریبان‌گیر آن‌ها خواهد شد.
او افزود: امروز مهم‌ترین مسئله در تئاتر ایران از نظر من همان سلامتی هنرمندان است و باید هر چه سریع‌تر به شکل وسیع واکسیناسیون هنرمندان انجام شود. پس از واکسیناسیون مسئله مهم در تئاتر ایران همان مسئله معیشت است. پس از دولت محمود احمدی‌نژاد اولین جایی که در کشور ما ویران شد همین تئاتر و هنر نمایش بود. در همه جای جهان به هنر تئاتر کمک می‌شود و اگر مسئولان دولت جدید می‌خواهند برادری خود را با هنرمندان ثابت کنند بهتر است معیشت اهالی تئاتر را در اولویت مسائل خود قرار دهند. تئاتر جامعه کوچکی است که در کشور ثروتمندی چون ایران رسیدگی به مشکلات معیشتی این جامعه کوچک کار چندان سختی نیست.
این بازیگر در ادامه گفت: در مجلس انقلابی بهتر است تمهیداتی اندیشیده شود که تئاتر را به عنوان شغل بپذیرند و به مسائلی چون بیمه هنرمندان رسیدگی شود. اگر مسئله سلامت، معیشت و به رسمیت شناختن حرفه تئاتر در اولویت مسئولان جدید کشور قرار بگیرد قطعاً هنرمندان به باقی مسائل شناخت دارند و بعد از این همه سال همه ما می‌دانیم که کار کردن در کشور ما چه شرایطی دارد و باید چه کارهایی انجام دهیم و لازم نیست که مسئولان مدام نکات تکراری را مطرح کنند و ارزش هنر را پایین بیاورند.
مریم کاظمی: وزیر جدید با ریشه‌یابی و کارشناسی موثر، انصاف و عدالت مالی را در تئاتر برقرار کند
مریم کاظمی کارگردان تئاتر در گفت‌وگو با خبرنگار برنا، درباره وضعیت اقتصاد تئاتر و اولویت‌هایی که برای رسیدگی به این مسئله در تئاتر ایران وجود دارد، گفت: بارها کلمه اقتصاد در 15 سال گذشته استفاده شده و آنچه به شغل ما مربوط است کلمات ترکیبی مثل اقتصاد تئاتر یا اقتصاد هنر را مشتق کرده است.
کاظمی تصریح کرد: بخصوص در هجده ماه گذشته ترمیم یا بهبود اقتصاد را داروی عبور از بحران کرونا دانسته ایم. زیرا کلمه اقتصاد ما را به یاد پول می اندازد و پول به قدرت خرید و قدرت خرید به دستمزد و دستمزد به کار و کار به استخدام و استخدام به حقوق و حقوق به بودجه و بودجه به وزیر و وزیر به هیئت وزیران و هیئت وزیران به کمیسیون ها و کمیسیون ها به مجلس و مجلس به تصویب و تصویب به عمل. عمل در شرایط عادی و پشتیبانی در شرایط غیر عادی . این چرخه زیبای کار درست و منطقی و سالم و امید بخش است که تقریبا به رویا و خیال تبدیل شده است.
او افزود: حال این چرخه را به صورتی که واقعا هست تصویر می کنیم. اقتصاد به سمینار و گفتگو و نشست در مورد آن می انجامد. برای سمینارها پول لازم است . پول ها با تورم کم می آید. بنابراین به دلیل کمبود پول ناتمام می ماند.
این کارگردان در ادامه تأکید کرد: وقتی برای سمینارها و نشست ها پول نیست برای تولید و اجرا هم پول نیست. خودتان از هر کجا می توانید پول تهیه کنید و سالنهای ما را اجاره کنید و از گیشه پول در بیاورید و برای خودتان کار ایجاد کنید . ما پول نداریم. کار به رانت و خودی و غیر خودی می انجامد و استخدام به قبول شرایط نابرابر می رسد.
کاظمی تصریح کرد: حقوق نداریم زیرا این کار تعریف نشده است و طبق قوانین کشوری جزو مشاغل ثبت شده نیست و هرچقدر توانستی بگیری به زرنگی خودت مربوط است. پس بودجه چه می شود. بودجه همیشه کم می آید. عده ای تصمیم می گیرند بودجه ها چگونه هزینه شود و به بانک های هنری مثل صندق اعتباری هنر ، انجمن هنرهای نمایشی ، موسسه توسعه هنرهای معاصر دستور پرداخت داده می شود. ولی آیا تصمیمات درستی برای هزینه ها گرفته شده است؟
او در ادامه افزود: به معاون وزیر گزارش داده می شود که بودجه کم است. معاون وزیر براساس گزارش در شورای معاونین مطرح می کند . به استحضار وزیر می رسد و وزیر بر اساس گزارش در هیئت دولت مطرح می کند. بله ..... می توان حدس زد بودجه می تواند اضافه شود ولی آیا کار و پول و قدرت خرید و معیشت و بیمه بیکاری و متعاقب آن اقتصاد حل شده است؟ خیر.
کاظمی در پایان اظهاراتش خاطرنشان کرد: این چرخه سال هاست تکرار می شود. من از وزیر جدید انتظار دارم به درون گزارش و مکتوبات روتین رخنه کند و با ریشه یابی و کارشناسی موثر در لابلای این چرخه جستجو کند و نقاط معیوب را کور کند . مهم برقراری انصاف و عدالت مالی است. من از وزیر جدید می خواهم شرایطی فراهم کند تا نظارت کافی برای رسیدن به این ایده آل باشد که هر گونه پول و بودجه و ساختمان و امکانات هنری متعلق به همه کسانی است که در این رشته فعالیت می کنند و اعتماد به آینده شغلی اشان ندارند. کسانی که ممکن است معروف یا ناشناخته ، کارکشته یا تازه کار ، کم تجربه یا با تجربه باشند. امکانات متعلق به همه است.
هادی مرزبان: مسئولان نقش تئاتر در حل معضلات اجتماعی و فرهنگی را نادیده نگیرند
هادی مرزبان کارگردان و بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرنگار برنا، اظهار داشت: من از مسئولان جدیدی که به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلام می‌آیند به عنوان عضوی از خانواده تئاتر انتظار دارم که ما را باور داشته باشند و اگر تئاتر ندیده‌اند یا شناختی از آن ندارند هم حتماً تاریخ تئاتر ایران را مطالعه کنند و ببینند در تاریخ هنر تئاتر ایران چه بزرگانی حضور داشتند و چه افرادی کار کردند.
مرزبان خاطرنشان کرد: ما 40 سال است که در این کشور کار می‌کنیم و شرایط را می‌شناسیم و در شرایط مختلف کار را ادامه داده‌ایم؛ دیگر نمی‌توان ما را گزینش کرد. علاقه‌مندان به تئاتر، مسئولان و... ما را می‌شناسند و بهتر است مسئولان جدید هم با ما همکاری داشته و اجازه دهند کار کنیم.
او افزود: به نظر من همین که دخالت بی مورد صورت نگیرد و به اهالی تئاتر اجازه فعالیت داده شود کافی است. ما سال‌هاست در این عرصه فعالیت داشته‌ایم و خودمان می‌دانیم چه کارهایی باید انجام دهیم و شرایط کار در کشور را می‌شناسیم.
این کارگردان تئاتر در پایان اظهاراتش تأکید کرد: مسئولان نگاهشان به تئاتر را باید تغییر دهند، مسئولان جدید به دیدن نمایش‌های تئاتر بیایند و بدانند که با تئاتر می‌توان بسیاری از مشکلات جامعه را حل کرد و اشکالات بسیاری را حل کرد. اگر مسئولان به اهالی تئاتر اعتماد کنند و اجازه فعالیت بدهند و ما را باور داشته باشند قطعاً با این هنر ارزشمند مشکلات بسیاری در کشور ما از بین می‌رود.

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/227845/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

وزارت کشور عراق وقوع انفجار در این کشور را تکذیب کرد

شنیدن شدن صدای چندین انفجار در عراق و سوریه

شنیده شدن صدای انفجاری در استان بابل عراق

نساجی در خانه دوباره قرمز می‌پوشد

جراحت سنگین داور، بازداشت و حکم جلب؛ فرجام تلخ کشتی نونهالان

ضرب سکه طلا را ‌خیانت‌ به مملکت می‌دانیم

با ورود مستقیم کشاورزان به بورس برنج، دست سودجویان قطع می‌شود

وضعیت راه‌های کشور؛ترافیک نیمه سنگین در جاده چالوس و آزادراه تهران–پردیس

اجرای برنامه‌های شاد برای کودکان و نوجوانان خرم آبادی

کشاورزان مازندران به استقبال کشت زراعی جدید رفتند

برنامه‌ریزی ناسا برای تجدید قوای کاوشگر ستاره‌های نوترونی

نخستین نشای مکانیزه مازندران آغاز شد

افزایش 20 درصدی فوتی ناشی از حوادث کار در مازندران

رهایی محکوم به قصاص از چوبه دار در مازندران

غایب بزرگ مقابل تراکتور: یک گلزن

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

غیور مردان بوشهری در بِستر غیور زنان بوشهری شکوفا شدند

تغییر استاندار مازندران تکذیب شد

شتاب ساخت مسکن مازندران در دولت سیزدهم

جیب بارانه بگیران پر پول شد

زنجیره انسانی مازندرانی‌ها ‌در حمایت از عملیات وعده صادق

کشف انبار لوازم خانگی 12 میلیارد ریالی قاچاق در خرم آباد

شکل‌گیری زنجیره‌ علوی‌تباران در حمایت از عملیات وعده صادق

رشد هزار میلیاردی خروج سرمایه از بورس

مدیریت هوشمندنیاز اساسی مازندران در آموزش عالی

حمایت مردم اردبیل از اجرای طرح «نور» فراجا

تنبیه دانش‌آموز مرزن‌آبادی توسط معلم در حال پیگیری است

توت فرنگی جویبار در سبد میوه مناطق مختلف کشور

اولین نشای برنج در مازندران انجام شد

عزل معاون متخلف به‌دلیل تنبیه دانش‌آموز مرزن‌آبادی

شکل‌گیری زنجیره‌ علوی‌تباران در نوار ساحلی مازندران در حمایت از عملیات وعده صادق

شالیکاری در مازندران مکانیزه شود

قدردانی از زحمات نیروی انتظامی استان یزد

قدردانی نماینده ولی‌فقیه در استان از اجرای طرح نور

رد شایعات تغییر استاندار مازندران

(تصاویر) تشکیل زنجیره انسانی در ساحل مازندران

برگزاری جشن گلریزان، دست‌های ماندگار در نوشهر

حمایت مردم محمودآباد از عملیات « وعده صادق»

زنجیره انسانی در ساحل نکا

اجرای 12 پروژه آبرسانی در رامسر

رهایی محکوم به قصاص از چوبه دار در کجور مازندران

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

محدودیت‌های ترافیکی جاده‌های شمالی کشور

اعمال محدودیت‌های ترافیکی پایان هفته در محورهای مواصلاتی مازندران

قهرمانی اراک در مسابقات والیبال دانشجویان منطقه پنج دانشگاه آزاد

تدوین نقشه مهندسی فرهنگی استان مازندران

سالگرد درگذشت دست‌نشان با حضور کادرفنی نساجی

زنجیره مردمی حمایت از عملیات «وعده صادق» در سواحل دریای مازندران