پیام مازند

آخرين مطالب

سه گانه ترسناک کرونایی، سدی مقابل فرزندآوری مقالات

سه گانه ترسناک کرونایی، سدی مقابل فرزندآوری
  بزرگنمايي:

پیام مازند -

پیام مازند


به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری، یادآوری روزگاری که خانواده‌های پر جمعیت با سه یا چهار فرزند به هر بهانه‌ای در خانه مادربزرگ جمع می‌شدند تا دید و بازدید و دورهمی خانوادگی حال همه را خوب کند شاید برای دهه هفتادی‌ها سخت و برای دهه هشتادی‌ها غیر ممکن باشد، اما برای دهه شصتی‌ها خاطره‌ای توأم با تلخی و شیرینی است.
برای یک مازندرانی خانه مادربزرگ رنگ و بوی دیگری دارد خانه‌های کاهگلی با حیاط بزرگ که هر تعداد بچه می‌توانست در آن بازی کند پسر‌ها کشتی بگیرند و دختر‌ها گوشه آرام کنار هم با عروسک هایشان بازی کنند آن موقع ما نمی‌دانستیم نرخ رشد جمعیت مان چقدر است از نرخ باروری خبری نداشتیم، اما یک چیز را خیلی خوب می‌دانستیم ما خیلی زیاد بودیم خیلی...
این روزها اما زیاد بودن، دردسر‌های خاص خودش را دارد زمانه عوض شده است، کلید آن خانه‌های حیاط دار بزرگ در دستان انبوه‌سازان افتاده است که در یک وجب جا چنان برجی می‌سازند که هر واحدش، چون قوطی کبریت جای نفس کشیدن برای ساکنینش نمی‌گذارد.
از مشکل سر و صدا و فرهنگ آپارتمان نشینی که بگذریم معیشت چنان امان مردم را برده است که حتی از خواب فرزند دار شدن هم می‌ترسند، اما در یکی دو سال گذشته به همه این معضلات یک عامل مهم دیگر هم باید اضافه کنیم کرونا، بلایی که بیشتر از ما نسل‌های بعد از ما را تحت تاثیر قرار می‌دهد و سوال مهم اینجاست چه آینده‌ای در انتظار آیندگان مان است . 
هر روز کمتر از دیروز
قطار اهداف انسان‌ها همیشه در ایستگاه ترس متوقف می‌شود ترس از شکست، ترس از آینده، ترس از ازدواج و ترس از بچه دار شدن، بچه، کودک، نوزاد شاید ترسناک‌ترین واژه برای مازندرانی‌ها باشد این را می‌توان از نرخ باروری این استان فهمید که رتبه 30 کشور را به خود اختصاص داده است.
سری به اداره ثبت احوال مازندران می‌زنم، در طبقه سوم این ساختمان مدیرکل ثبت احوال استان در دفتر انتظارمان را می‌کشد مجتبی فاطمی از اوضاع نابسامان فرزندآوری مازندران نسبت به استان‌های دیگر خبر می‌دهد و می‌گوید مازندران کمترین میزان باروری را بعد از گیلان به خود اختصاص داده است.
او با بیان اینکه میزان فرزندآوری مازندران طی 10 سال گذشته 33 درصد کاهش پیدا کرده است گفت: تعداد 44 هزار و 316 تولد در سال 89 ثبت شده است که این مقدار در سال 99 به 30 هزار و 175 تولد رسیده است.

پیام مازند

مدیر کل ثبت احوال مازندران ادامه داد: تعداد متولدین سال 98 قبل از همه گیری کرونا ثبت شده است 33 هزار و 902 ولادت بود که این مقدار در سال 99 با کاهش 11 درصدی به 30 هزار و 375 ولادت رسید.
او با بیان اینکه اگر بخواهیم تاثیر کرونا بر میزان باروری مازندرانی‌ها را بیشتر مورد ارزیابی قرار دهیم باید متولدین سال 1400 را نیز بررسی کنیم گفت: 11958 نوزاد در پنج ماهه اول 1400 به دنیا آمدند که این تعداد در مقایسه با مدت مشابه پارسال 6.6 درصد کاهش داشته است.
آمار‌های ارائه شده اداره ثبت احوال مازندران و صحبت‌های مدیرکل این نهاد از روز‌های بسیار سخت در آینده مازندران خبر می‌دهد روز‌هایی که کرونا نیز آن را ملتهب‌تر از ایام دیگر سال می‌کند.
مثلث ترس
لذتِ شیرینِ مادر شدن رویای همیشگی دختران این سرزمین است، دخترانی که از بچگی عروسک خود را مانند فرزندی در آغوش می‌گیرند، چون مادری مهربان حواسشان به دختر یا پسر خیالی شان است، اما آن روز‌ها چقدر زود سپری شد حالا انگار زنان مازندرانی از همین عروسک‌ها هم می‌ترسند.
با شهرزاد جوان متخصص زنان و زایمان در آمل تماس می‌گیرم.
در ابتدای صحبت هایش می‌گوید: متاسفانه زوجین به دلیل عدم فرهنگ سازی، درک درستی از بارداری در شرایط کرونایی ندارند، شرایطی که در آن هیچ نیازی به مراجعه به بیمارستان نیست و مادران فقط در زمان زایمان به بیمارستان مراجعه می‌کنند، جلسات مراقبت از جنین و مشاوره‌ها عموماً در مطب‌های خصوصی و با رعایت تمامی شیوه نامه‌های بهداشتی انجام می‌شود.

پیام مازند

 جوان به سه گانه ترس از کرونا و تاثیر آن بر کاهش تمایل به فرزندآوری اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: بسیاری از مادران با پیش بینی احتمال ابتلای خود به کرونا می‌ترسند جنین نیز در معرض خطر قرار بگیرد، برخی‌ها نیز از مراجعه به بیمارستان و مراکز بهداشتی بخاطر تصور آلوده شدن به کرونا در این مکان‌ها واهمه دارند و در نهایت مادرانی هم هستند که از عاقبت خود می‌ترسند، نکند به کرونا مبتلا شوند، نکند کرونا جانشان را بگیرد و فرزند بی مادر بماند و همه این سه عامل بسیاری از خانواده‌ها را از فرزندآوری منصرف می‌کند.
متخصص زنان و زایمان ، نقش عوامل دیگر مانند مشکلات اقتصادی و معیشتی و ترس از آینده فرزند را هم در میزان ناباروری افراد تاثیرگذار می‌داند و می‌گوید: اگر مشکل خانواده‌ها فقط ترس از شرایط کرونایی باشد باید بگویم که هیچ جای نگرانی نیست و با رعایت نکات بهداشتی می‌توان فرزند سالم به دنیا آورد.
 جوان گفت: اگرچه درمان قطعی برای کووید 19 وجود ندارد و با خود مراقبتی و رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی باید از این مسیر خطرناک عبور کرد، اما واکسیناسیون مادران باردار یکی از راهکار‌های کاهش استرس خانواده‌ها برای فرزندآوری است واکسیناسیونی که به صورت همه گیر برای همه مادران باردار یا کسانی که تمایل به بارداری دارند باید انجام شود.
صحبت‌های خانم جوان شاید برای تعداد زیادی از خانواده‌هایی که به دلیل شرایط کرونایی ترس از بچه دار شدن دارند دلگرم کننده باشد خانواده‌هایی که نمی‌دانند که عدم فرزندآوری چه تاثیری بر آینده این کشور خواهد گذاشت؟
بچه دار شدن انگیزه می‌خواهد
فرزندان این دوره و زمانه از نعمت فامیل فقط عمو و خاله‌های تلویزیونی را دیده اند و خانواده را فقط از دید خودشان معنا می‌کنند البته باید به استانی که نصف ازدواج هایش به طلاق منجر می‌شود حق بدهیم که رتبه یکی مانده به آخر را در نرخ باروری کشور داشته باشد شاید این موضوع را یک جامعه شناس بهتر از یک آدم عادی درک کند. 
با علوی روانشناس، جامعه شناس و پژوهشگر حوزه سلامت تماس می‌گیرم می‌گوید: مولفه‌های ناباروری در زن و مرد یکسان است و زوجین به یک میزان در ناباروری سهیم هستند.
وی با بیان اینکه کرونا شرایط روحی بدی را در کشور به وجود آورده است، گفت همه گیری کرونا شاید به زودی تمام شود، اما عوارض روحی و روانی این همه گیری تا سال‌های سال در ذهن افراد تاثیرگذار خواهد گذاشت.
علوی گفت: عدم توازن بین اشتغال و تحصیل شرایط را برای ازدواج به خطر انداخته، نبود امنیت خاطر و نداشتن امکانات حداقلی انگیزه جوانان را برای تشکیل خانواده کاهش داده و همه گیری کرونا نیز باعث شده بسیاری از خانواده‌ها برای فرزند دار شدن محتاط‌تر از گذشته عمل کنند.

پیام مازند

 علوی جامعه شناس و پژوهشگر حوزه سلامت از اتفاق مهم و خطرناکی در آینده کشور خبر می‌دهد و می‌گوید: کرونا نه تنها فرزندآوری را کاهش داده بلکه هرم جمعیتی کشور را نیز دستخوش تغییر کرده، کافی است نگاهی به سن جان باختگان کرونایی بیندازیم، جوانان 25 تا 45 ساله‌ای که در سن ازدواج و فرزندآوری بودند، اما حالا دیگر در بین ما نیستند.
او با بیان اینکه این نکات تأثیر زیادی در روند فرزندآوری در آینده خواهد داشت، گفت با بررسی‌های به عمل آمده به این نتیجه رسیده‌ایم که کرونا هرم سنی کشور را در آینده به شدت تغییر خواهد داد و توازن بین سنین مختلف کشور را به هم خواهد زد.
علوی گفت: تغییر در هرم سنی کشور‌ها معمولاً زمانی رخ می‌دهد که آن کشور درگیر جنگ یا نسل‌کشی شده باشد، کرونا هم جنگ پنهانی است علیه ما علیه آینده فرزندان ما.
او می‌گوید: عوارض کرونا سال‌های سال گریبان مردم را خواهد گرفت شاید تلفات اصلی کرونا شامل نسلی شود که والدین شان به دلیل ترس از این بیماری آن‌ها را هرگز به دنیا نمی‌آورند.
کارشناسان حوزه جمعیت سال هاست که درباره کاهش جمعیت و نرخ باروری هشدار می‌دادند و از منفی شدن نرخ باروری تا 20 الی 25 سال آینده خبر می‌دادند، اما این پیش‌بینی‌ها قبل از شیوع کرونا بود، ویروسی که همچون کاتالیزگر سرعت رسیدن به این فاجعه را بیشتر و بیشتر خواهد کرد.
گزارش: محمد حسین رمدانی
انتهای پیام / ک

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/229128/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

حمایت هزار استاد حوزه علمیه قم از بازگشت ون‌های گشت ارشاد

اجتماع بزرگ مردم قم در حمایت از طرح نور عفاف و حجاب فراجا

حجاب هیچگاه مسئله امنیتی نیست

تکمیل راه‌ دورود - خرم‌آباد مطالبه جدی مردم است

اردوی جهادی دامپزشکی در شوراب خرم آباد

سردار رادان: حجاب هیچگاه مسئله امنیتی نیست

آئین غبارروبی گلزار شهدای خرم‌آباد

ضرورت لایروبی حوضچه نیروگاه نکا/ پیشرفت زباله سوز ساری شتاب گرفت

مردم همراه و حامی پلیس برای اجرای طرح نور هستند

12 زنجیره ارزش در مازندران تعریف شد/ حضور 27 واحد تولید در اکسپو

سردار رادان: در طرح نور، رئیس جمهور از ما حمایت کرده است

سردار رادان: در طرح نور، ما حمایت رئیس جمهور و قوه قضائیه را داریم

حسن یزدانی به تشک برگشت

طرح نور طرحی برای صیانت از عفاف و حجاب دختران ایران

اعلام نرخ جدید کرایه تاکسی در خرم آباد

اجتماع دختران دانش آموز در حرم حضرت معصومه (س)

آئین تجلیل از، برترین‌های المپیاد‌های علمی دانش آموزی در بابل

نوجوان 16 ساله ناپدید شده در جنگل‌های رامسر پیدا شد

حمایت قاطع بسیج اساتید حوزه علمیه استان همدان از طرح نور فراجا

اجرای اقدام عملی برای رفع چالش‌های پیش‌روی توسعه اقتصادی مازندران

پول رسید، پرسپولیسی‌ها خندیدند

سردار رادان: در طرح نور به‌دنبال حجاب و عفاف و صیانت از دختران و خواهران خودمان هستیم/ شهادت می‌دهم که رئیس قوه قضائیه در حمایت از طرح حجاب و عفاف مردانه کنار ما بوده/ شهادت می‌دهم رئیس‌جمهور از ما حمایت کرده است

رادان: طرح نور، طرح امنیتی انتظامی نیست

سردار رادان: طرح نور اصلا طرح امنیتی و انتظامی نیست

تجمع مردمی و بانوان کرمانشاهی در حمایت از اجرای طرح نور

ریتم شبانه‌روزی یا ساعت بدن چیست؟

جلسه شورای فرهنگ عمومی - ساری

لبخند شکوفه های بهاری در مازندران

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

نقشه مهندسی فرهنگی خراسان جنوبی آماده رونمایی است

ذخیره‌سازی 2831 تن مرغ در سردخانه‌های مازندران

برگزاری نشست دبیران کانون‌ خدمت رضوی شهرهای مازندران

27 رقم برنج در کشور معرفی شده است

تجمع مردمی و بانوان کرمانشاهی در حمایت از اجرای «طرح نور»

توزیع انواع بذور اصلاح و گواهی شده برنج بین کشاورزان شهرستان بابل

بیانیه حوزه علمیه خواهران استان یزد در حمایت از طرح نور فراجا

روند تکمیل نیروگاه زباله‌سوز ساری شتاب می‌گیرد

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

تردد این خودروها در جاده چالوس ممنوع شد

کشف محموله میلیاردی باتری‌های قاچاق در بابل

تجمع حافظان نور در حرم حضرت معصومه (س)

(تصاویر) شکوفه‌های بهاری مازندران

سهراب و فروغ برای هم شعر می‌خواندند/ فرح پنج بار برای افتتاحیه نمایشگاه سهراب آمد ولی او در نمایشگاه حاضر نمی‌شد؛ هیچ دلیل سیاسی هم نداشت

لزوم افزایش صندوق اعتباری فناوری مازندران

خصوص واقعی قبل از هیاهوی واگذاری!

بهره برداری از دفتر بسیج ورزشکاران شهرستان ساری

برگزاری تجمع حمایتی مردم و بانوان کرمانشاهی از اجرای «طرح نور»

همه مسئولان باید برای اجرای طرح نور کمک کنند

راهپیمایی « جمعه خشم» در مازندران برگزار می شود

برگزاری تور بین المللی دوچرخه‌سواری خزر؛ اواخر اردیبهشت