پیام مازند

آخرين مطالب

نور افکن روی پرونده خودروسازان مقالات

نور افکن روی پرونده خودروسازان
  بزرگنمايي:

پیام مازند -

پیام مازند


مجلس یازدهم در روزهای اخیر پنجمین تحقیق و تفحص از خودروسازان را کلید زده آن هم در حالی که تحقیق و تفحص‌های پیش از این به اذعان مجریانش تاکنون در حذف مفاسد بزرگ این صنعت، ناکام بوده است. صنعت از نفس افتاده خودرو کشور از یک سو تحت فشارهای تحریم به سختی روزگار می‌گذراند و از دیگر سو همچنان تیغ بران جریان فساد و مافیا، پیکرش را به شدت آزرده کرده و نگاه تند انتقادی مصرف کنندگان واقعی را هم در مقابلش می‌بیند.
در روزهایی که حال صنعت خودرو به هیچ روی خوش نیست و به انتظار تدابیر شفابخش مجلس، دولت و قوه قضائیه است، به دفتر کار علی علیلو نماینده ادوار مجلس و رئیس هیئت تحقیق و تفحص از صنعت خودروسازی در مجلس نهم رفتیم و با او از روزگار پرچالش این صنعت تحت سیطره مافیا و رانت گفتیم و شنیدیم.
شما همواره از این که در نتیجه تحقیق و تفحص از صنعت خودرو منجر به برخورد جدی با مفسدان منجر نشده، انتقاد کرده‌اید. حتی فرمودید برخی از این شرکت ها و افراد به‌واسطه نفوذی که در سیستم دارند، امروز جری‌تر و پرروتر شده‌اند. این«جری‌تر شدن» چطور اتفاق افتاده است؟
این‌ها برای فعالیت‌هایشان پوشش‌هایی ایجاد کرده‌اند. متأسفانه برخی مسئولان ما یا از روی خامی یا از روی جبر و به دلیل شرایط کشور آن هم تحت عنوان اینکه این مافیا فلان عدد اشتغال ایجاد و سرمایه‌گذاری کرده‌، چنین تخلفات و فسادهایی را پذیرفته‌اند. واقعیت اما این است که برخی از این خطوط تولید صرفاً نوعی پوشش و «رُخی» برای ماجراست. مثلاً اگر قرار است براساس نیاز و قرارداد منعقد شده از فلان قطعه هزار عدد تولید کنند، 100 عدد تولید و 900 عدد را وارد می‌کنند. خودشان اذعان دارند که صرفه اقتصادی و سودی برایشان ندارد که درگیر تولید این هزار قطعه شوند! این‌ها معتقدند سود کم این 100 قطعه را با این خط تولید بدست می‌آوریم و 900 قطعه وارد می‌کنیم! هر زمان هم که می‌خواهند تولیدشان را به رخ کشور و مسئولان بکشند آن 100 قطعه را به رخ می‌کشند .این افراد از طرفی دیگر در شرکت‌های طرف قراردادشان، نفوذ کرده‌اند و عضو هیئت مدیره شده‌ و تصمیم‌سازی می‌کنند! افرادی هم از این‌ها حمایت و به نفعشان توصیه‌ها و مصاحبه‌هایی می‌کنند و از خطوط تولیدشان بازدید می‌کنند! چنین افراد و شرکت‌های بانفوذی اوضاع را خیلی خوب مهندسی می‌کنند. اتاق فکری به نفع‌ این جریان شکل گرفته و فعالیت‌های رسانه‌ای و ارتباطاتی را به خوبی مدیریت می‌کنند تا اقدامات غیرقانونی را ادامه دهند و نفوذشان را حفظ کنند. در واقع در سایه این نفوذ، توصیه‌ها و رانت‌هایی که می‌گیرند، منافعشان تأمین و جایگاهشان در صنعت مادر حفظ می‌شود. این‌ها خودشان را با قیمت بالا به خودروساز تحمیل می‌کنند و به تعبیری اگر خودروساز با آن قیمت کالا را نخرد، آن قدر نفوذ دارند که برایش هزینه ایجاد کنند! بر اساس تحقیق و تفحص‌های گذشته در بعضی خودروها 20 تا 25 و در برخی دیگر 35 تا 40 درصد افزایش قیمت بی‌ضابطه وجود دارد که این افزایش قیمت نه به دلیل گرانی مواد اولیه بلکه ناشی از فعالیت مافیا و انحصار آن‌هاست. منظور از مافیا دقیقاً آن‌هایی هستند که هم در قدرت دخیل هستند و هم در ثروت که برخی صنایع بزرگ ما از جمله فولاد، معادن، آلومینیوم و خودروسازی به شدت با آن عجین شده‌اند.ما در دوره تحقیق و تفحص و با استناد به آن قوانین و مصوبات به رئیس‌جمهور و وزیر صمت وقت، نامه رسمی نوشتیم اما امروز با جرئت در تلویزیون ظاهر می‌شوند و از عدم استناد به آن مصوبات حرف می‌زنند!
تا جایی که من به خاطر دارم شما از سال 1392 تاکنون همیشه از رسیدگی نکردن قوه قضائیه به این پرونده‌ها گلایه کرده‌اید.
من بارها مبتنی بر مستندات معتبر گفته‌ام این آفت‌ها در صنعت خودرو وجود دارد اما از قوه قضائیه نه رسیدگی دیده‌ایم، نه شفافیت و نه اعلام نتیجه. حدود هشت سال پیش 13 پرونده از این تخلفات تشکیل شده بود که برخی امروز «سالبه به انتفاء موضوع» شده‌اند، اما برخی همچنان جاری و ساری هستند . متأسفانه حتی در دوره آقای رئیسی فسادستیز و مصمم که آثار کاری و عزم جزمش را در قوه قضائیه دیدیم، در این حوزه اتفاقی که باید می‌افتاد، نیفتاد! در دوره حضور ایشان در قوه قضائیه و با توجه به فشاری که ایشان وارد آورد، این پرونده‌ها تا دفتر دادگاه هم رفت اما همچنان رسیدگی شروع نمی‌شود! در همین لحظه اطلاع دارم که نزدیک به هشت ماه است پرونده‌ای به دادگاه رسیده اما به آن رسیدگی نمی‌شود! این‌ها مجموعه‌ای از تخلفات است که از سوی افرادی ذی‌نفوذ انجام می‌شود که مصوبه شورای رقابت را هم با رأی اعضا عوض می‌کنند آن هم مصوبه‌ای که کاملاً به جا و درست است و در دیگر کشورها هم مشابهش وجود دارد و جاری است. برای مثال این واضح است که وقتی خودروسازی در خودروسازی دیگر هم سهامدار و عضو هیئت مدیره است، انحصار ایجاد می‌شود! یا اینکه یک قطعه‌ساز در شرکت مادر، عضو هیئت مدیره است و به دنبال کرسی دوم و سوم هم هست، در حالی که خودش تأمین کننده همان شرکت هم هست پس طبعاً انحصار ایجاد می‌شود. این موارد به بداهت عقلی، تخلف است و مصوبه و قانونش هم در شورای رقابت هم بوده، اما چقدر قدرت و نفوذ می‌خواهد که تغییرش بدهند؟! نفوذ که فقط جاسوسی نیست. امروز جنگ ما و مشکل بزرگ کشور، اقتصادی و به تعبیری همین رانت‌هاست.
وقتی ساختارها و پایه‌ها ویران و آشفته است، برخورد با مافیا و جریان خلق فساد در خودروسازی صرفاً از سوی قوه قضائیه مثمر ثمر نیست و شاید بیشتر حرکتی روبنایی باشد. چطور دست مفسدان را برای فعالیت بی‌پروا تا این حد باز گذاشته است؟
تا زمانی که در نظام و قوه قضائیه، بازرسی کل کشور و دستگاه‌های نظارتی عزمی جزم برای برخورد و جمع کردن این نوع تخلفات وجود ندارد، شرایط صنعت خودرو درست نخواهد شد، اما ما به دنبال برخورد اساسی و پایدار و در واقع اصلاح ساختارها هستیم. در دل ساختار غلط صنعت خودرو ساختارهای غلط دیگری مثل ساختارهای فشل سهامداری، شرکت‌های اقماری و زیان‌های انباشته و... وجود دارد. علت اصلی بروز رانت‌ها و فسادها همین ساختارها هستند. مثلاً در ساختار سهامداری، همچنان دولت در حال تُرکتازی است و قطعاً دولت جدید هم این روند را ادامه می‌دهد و نمی‌تواند فی البداهه این ساختارها را رها کند؛ چون صنعت آسیب بیشتری می‌بیند و دچار هرج و مرج می‌شود. دولت باید در ساختار سهامداری، تکلیف خودش را روشن کند. در کجای دنیا دولت با داشتن 5 یا 6 درصد سهام، مدیر عامل و هیئت مدیره انتخاب می‌کند، می‌بُرد و می‌دوزد و همه کار می‌کند؟! اگر هم دولت سهام بیشتری دارد باید پرسید چرا؟ مگر دولت تولیدکننده و متصدی بنگاه‌داری است؟ دولت باید سر جای خودش بنشیند و سیاست‌گذاری، نظارت و حمایت (هر بخشی به اقتضای خودش) کند. جنس این حمایت متفاوت از تزریق چند هزار میلیارد پول به خودروسازی‌هاست؛ پولی که احتمالاً هیچ وقت قادر هم نیست چاه عمیق و تاریک خودروسازی‌ها را پر کند. طبعاً در این شرایط ارتقایی هم اتفاق نمی‌افتد بلکه با این سیستم بانک‌ها فقط به بدهی‌ها، جرایم و دیرکردشان اضافه می‌شود.

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/230875/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

حمایت هزار استاد حوزه علمیه قم از بازگشت ون‌های گشت ارشاد

اجتماع بزرگ مردم قم در حمایت از طرح نور عفاف و حجاب فراجا

حجاب هیچگاه مسئله امنیتی نیست

تکمیل راه‌ دورود - خرم‌آباد مطالبه جدی مردم است

اردوی جهادی دامپزشکی در شوراب خرم آباد

سردار رادان: حجاب هیچگاه مسئله امنیتی نیست

آئین غبارروبی گلزار شهدای خرم‌آباد

ضرورت لایروبی حوضچه نیروگاه نکا/ پیشرفت زباله سوز ساری شتاب گرفت

مردم همراه و حامی پلیس برای اجرای طرح نور هستند

12 زنجیره ارزش در مازندران تعریف شد/ حضور 27 واحد تولید در اکسپو

سردار رادان: در طرح نور، رئیس جمهور از ما حمایت کرده است

سردار رادان: در طرح نور، ما حمایت رئیس جمهور و قوه قضائیه را داریم

حسن یزدانی به تشک برگشت

طرح نور طرحی برای صیانت از عفاف و حجاب دختران ایران

اعلام نرخ جدید کرایه تاکسی در خرم آباد

اجتماع دختران دانش آموز در حرم حضرت معصومه (س)

آئین تجلیل از، برترین‌های المپیاد‌های علمی دانش آموزی در بابل

نوجوان 16 ساله ناپدید شده در جنگل‌های رامسر پیدا شد

حمایت قاطع بسیج اساتید حوزه علمیه استان همدان از طرح نور فراجا

اجرای اقدام عملی برای رفع چالش‌های پیش‌روی توسعه اقتصادی مازندران

پول رسید، پرسپولیسی‌ها خندیدند

سردار رادان: در طرح نور به‌دنبال حجاب و عفاف و صیانت از دختران و خواهران خودمان هستیم/ شهادت می‌دهم که رئیس قوه قضائیه در حمایت از طرح حجاب و عفاف مردانه کنار ما بوده/ شهادت می‌دهم رئیس‌جمهور از ما حمایت کرده است

رادان: طرح نور، طرح امنیتی انتظامی نیست

سردار رادان: طرح نور اصلا طرح امنیتی و انتظامی نیست

تجمع مردمی و بانوان کرمانشاهی در حمایت از اجرای طرح نور

ریتم شبانه‌روزی یا ساعت بدن چیست؟

جلسه شورای فرهنگ عمومی - ساری

لبخند شکوفه های بهاری در مازندران

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

نقشه مهندسی فرهنگی خراسان جنوبی آماده رونمایی است

ذخیره‌سازی 2831 تن مرغ در سردخانه‌های مازندران

برگزاری نشست دبیران کانون‌ خدمت رضوی شهرهای مازندران

27 رقم برنج در کشور معرفی شده است

تجمع مردمی و بانوان کرمانشاهی در حمایت از اجرای «طرح نور»

توزیع انواع بذور اصلاح و گواهی شده برنج بین کشاورزان شهرستان بابل

بیانیه حوزه علمیه خواهران استان یزد در حمایت از طرح نور فراجا

روند تکمیل نیروگاه زباله‌سوز ساری شتاب می‌گیرد

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

تردد این خودروها در جاده چالوس ممنوع شد

کشف محموله میلیاردی باتری‌های قاچاق در بابل

تجمع حافظان نور در حرم حضرت معصومه (س)

(تصاویر) شکوفه‌های بهاری مازندران

سهراب و فروغ برای هم شعر می‌خواندند/ فرح پنج بار برای افتتاحیه نمایشگاه سهراب آمد ولی او در نمایشگاه حاضر نمی‌شد؛ هیچ دلیل سیاسی هم نداشت

لزوم افزایش صندوق اعتباری فناوری مازندران

خصوص واقعی قبل از هیاهوی واگذاری!

بهره برداری از دفتر بسیج ورزشکاران شهرستان ساری

برگزاری تجمع حمایتی مردم و بانوان کرمانشاهی از اجرای «طرح نور»

همه مسئولان باید برای اجرای طرح نور کمک کنند

راهپیمایی « جمعه خشم» در مازندران برگزار می شود

برگزاری تور بین المللی دوچرخه‌سواری خزر؛ اواخر اردیبهشت