پیام مازند

آخرين مطالب

سردار کارگر: مهدکودک‌ها، اولین ایستگاه نشر معارف دفاع مقدس می‌شوند/ برقراری اردوهای «راهیان نور» از نیمه دوم امسال فرهنگي

سردار کارگر: مهدکودک‌ها، اولین ایستگاه نشر معارف دفاع مقدس می‌شوند/ برقراری اردوهای «راهیان نور» از نیمه دوم امسال
  بزرگنمايي:

پیام مازند -

پیام مازند


خبرگزاری فارس ـ گروه حماسه و مقاومت ـ آزاده لرستانی: تاریخ عضویتش در سپاه اول مهر ماه سال 1358 است. در اول اسفند ماه سال 1369 درجه سرتیپ دومی‌اش را گرفت و هم‌ زمان به تحصیل نیز پرداخت و دکترایش را در زمینه جغرافیایی و برنامه‌ریزی شهری گرفت. سال 1359 ازدواج کرد که ماحصل این ازدواج سه فرزند به نام محمدمهدی، فاطمه و محمدرضا است.
او اکنون 5 نوه دارد که اوقات فراغتش را بیش‌تر به آن‌ها اختصاص می‌دهد.

پیام مازند

سردار بهمن کارگر، اولین نفر از سمت چپ
بچه‌محل شهید بروجردی، شهید باقری و حاج احمد متوسلیان، 5 سال در مناطق جنگی حضور داشت و مدتی هم عضو شورای فرماندهی غرب کشور بود. بعد از دفاع مقدس هم ریاست سازمان نظام وظیفه و معاون اجتماعی ناجا را در کارنامه فعالیت‌هایش دارد. سردار بهمن کارگر هم اینک رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس است و در آخرین روز چهل و یکمین سالگرد دفاع مقدس با حضور در خبرگزاری فارس به تشریح فعالیت‌هایش در بنیاد حفظ آثار پرداخت که در ادامه می‌خوانیم:

پیام مازند

مهدکودک‌ها ایستگاه اول نشر آثار دفاع مقدس می‌شوند
با توجه به پیشرفت تکنولوژی در زمینه سمعی و بصری و همچنین گسترش روزافزون شبکه‌های مجازی و پیام‌رسان‌ها چه تمهیداتی را برای نشر آثار مرتبط با دفاع مقدس در نظر گرفتید؟
همان طور که از اسم بنیاد ما معلوم هست، در زمینه حفظ و نشر ارزش‌های دفاع مقدس باید به دنبال این باشیم که این موارد را برای مخاطب نشر دهیم. در این باره، اکثر جوانان مخاطب ما هستند و همین مخاطب با آن ابزارهایی که گفتید، مطالب را دریافت می‌کند. البته برای همه اقشار حرکت می‌کنیم، چون یک سری از مخاطبان ما، اقشار قدیمی و سنتی هستند. با این وجود باید در نظر داشت برای نشر مفاهیم دفاع مقدس مستلزم آن است که از دوران کودکستان و دبستان انجام شود که الحمدلله مهدکودک‌ها زیر مجموعه آموزش و پرورش قرار گرفتند که این تصمیم، اتفاق خوبی است.

پیام مازند

سردار کارگر، سومین نفر از سمت راست
یکی از زیرمجموعه‌های بنیاد، مرکز توسعه و ترویج فرهنگ دفاع مقدس در فضای مجازی و ماهواره‌‌ای است که درباره اپلیکیشن‌ها و بازی‌های رایانه‌ای سرمایه‌گذاری‌هایی کرده است و امیدوارم در سال 1401 شاهد اتفاقات خوب در این زمینه باشیم. همچنین در حوزه رسانه نیز با تأسیس خبرگزاری دفاع مقدس در سال 1392، به صورت تخصصی برای نشر دفاع مقدس گام برداشته‌ایم.
یادمان کانال کمیل به شهرداری تهران واگذار شده است
از آنجایی که نگهداری یادمان‌ها را به راهیان نور کشور واگذار کرده‌اید، برای حفظ آن‌ها چه اقداماتی صورت گرفته است؟
بنده به صورت همزمان، رئیس بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس و راهیان نور هستم. برخی از یادمان‌ها را به سازمان‌های مختلف از جمله سپاه، ارتش، نیروی انتظامی و حتی شهرداری تهران سپرده‌ایم. به طور مثال آقای زاکانی خواستار سپردن یادمان کانال کمیل و حنظله به شهرداری تهران شده بود که با درخواست ایشان موافقت کردیم.

پیام مازند

ثبت ملی 58 یادمان دفاع مقدس
خب! برخی از یادمان‌ها از جمله یادمان شهید علی هاشمی در خطر آسیب و تخریب قرار دارند، برای این گونه یادمان‌های فکری شده است؟
من چنین گزارشی ندارم. اگر شما همچین گزارشی دارید، بفرستید حتماً رسیدگی می‌کنم. البته این مورد را متذکر بشوم که ما به دنبال ساختن یادمان‌ها نیستیم، چون اعتقاد داریم اگر بنایی را برای یادمانی بسازیم، آن را از حالت طبیعی و بکر، خارج کرده‌ایم. 57 یادمان ثبت ملی داشتیم که امسال هم یک یادمان دیگر اضافه شد که در مجموع 58 یادمان دفاع مقدس در کشور داریم. این یادمان‌ها،‌ موزه طبیعی هشت سال جنگ تحمیلی عراق علیه ایران است.
از سال 91 جلوی ساخت و ساز در محوطه یادمان‌ها را گرفتیم تا حالت طبیعی‌اش را از دست ندهد. مثلاً اگر خواستند سرویس بهداشتی در محل احداث کنند، گفتیم دور از یادمان این کار را انجام دهند. در زمینه یادمان‌ها کار خوبی که کردیم، این بود که به عنوان میراث فرهنگی کشور، آن‌ها را ثبت ملی کردیم. البته این کار، بسیار زمان‌بر است و گاهی چهار تا پنج سال طول می‌کشد. در خصوص یادمان شهید علی هاشمی در هور، چون آنجا وضعیت خاص خودش را دارد به طور طبیعی در خطر تخریب قرار دارد. چون به اقتضای هور، گاهی آب بالا و پایین می‌رود و به طور کلی شرایط محیطی مزید بر علت است.

پیام مازند

انتشار 6 هزار و 500 کتاب دفاع مقدس در 7 سال
در حوزه ادبیات دفاع مقدس، کارهای خوبی را در سال‌های گذشته از سوی بنیاد شاهد بودیم و بنیاد پاتوق نویسندگان متعهد انقلابی بود، اما به مرور این شور و اشتیاق برای فعالان ادبیات دفاع مقدس به کاستی گراییده است. البته شاید کرونا هم بی‌تأثیر نبوده باشد.
اتفاقاً من بر عکس شما فکر می‌کنم. آن شورا بسیار فعال است و ماهیانه جلسه دارد. آقای گلعلی بابایی و همکارانشان مدام در بنیاد رفت‌ و آمد هستند. در زمینه ادبیات دفاع مقدس، اعتقاد دارم که همه کشور، تهران نیست و باید این ادبیات را به همه کشور ببریم. در این زمینه، استان‌هایمان فعال شده‌اند. در حوزه آثار دفاع مقدس تا قبل از سال 1393 در طول بیش از 20 سال، تنها 700 عنوان کتاب مرتبط با دفاع مقدس منتشر شده بود. اما از سال 1393 تاکنون بالغ بر 6 هزار و 500 کتاب در سراسر کشور به چاپ رسانده‌ایم. با توجه به ترسیم نقشه کاری ادبیات دفاع مقدس در 3 سطح ملی، منطقه‌ای و محلی در نظر داریم کار تألیف کتاب‌ها را به لایه‌های پایین‌تر کشور ببریم. چون شاید برخی موضوعات تنها در سطح محلی یا منطقه‌ای جذابیت داشته باشد. بنابراین هدف ما تربیت نویسنده است و در این میان، از تقویت نویسنده‌های آماتور هم غافل نشده‌ایم. در حوزه ادبیات، فیلم و سریال هم جشنواره «فانوس» را راه‌اندازی کردیم. در این زمینه، همه استان‌ها پای کار آمدند و کارهای هنری‌شان را عرضه کردند.

پیام مازند

یکی دیگر از کارهایی که در زمینه ادبیات دفاع مقدسی انجام دادیم این بود که با توجه به ذائقه مخاطب، حجم کتاب‌ها را متناسب با سلیقه مخاطب جوانمان کم کردیم. در این راستا، در مراسم تجلیل از پیشکسوتان جهاد و مقاومت از 200 کتاب گویای دفاع مقدس هم رونمایی کردیم که این کار با همکاری ایران صدا انجام شده است. درباره پاتوق نویسندگان دفاع مقدسی هم تلاش داشتیم که اوج کارهای آن‌ها در سال 1400 گُل کند، اما به خاطر قضیه کرونا کمی با تأخیر روبرو شد. همچنین با توجه به فعالیت 25 موزه دفاع مقدس در کشور، امیدواریم با برگزاری کلاس‌های مرتبط با ادبیات دفاع مقدس،‌ شاهد شکوفایی بیش‌تر در این زمینه باشیم.
بیش از 2 هزار یادمان در سراسر کشور وجود دارد
یکی از وظایف بنیاد، تملک، حفظ و بهره‌برداری از آثار مرتبط با دفاع مقدس است. چه اقداماتی را در سال‌های اخیر انجام دادید؟
در این زمینه، آیین‌نامه‌ای نوشته شده که فعلاً 58 یادمان تملک شده است. این در حالی است که بیش از 2 هزار یادمان در سراسر کشور وجود دارد و کارهای مرتبط با آن در حال انجام است. تا جایی که امکانش بود، یک سری از ابزار آلات و ادوات جنگ اعم از هواپیما، هلیکوپتر، تانک، خمپاره و غیره، تحت تملک در آمده که بیش‌تر آن‌ها در باغ موزه‌های دفاع مقدس به نمایش درآمده است. حتی این اواخر در باغ موزه دفاع مقدس تهران، ماشینی که در آن آقای فخری‌زاده شهید شده بود،‌ در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفت. البته این را باید بگویم که متأسفانه در زمان سازندگی، برخی از تجهیزاتی را که در خوزستان باقی مانده بود به ذوب آهن بردند و آن‌ها را ذوب کردند.

پیام مازند

وجود 13 میلیون سند در قالب 68 کلان پروژه دفاع مقدس
البته باید در نظر داشت در کنار این آثار فیزیکی، آثار معنوی جنگ هم جایگاه خودش را دارد. از سال 1391 تلاش کردیم اسناد مرتبط با جنگ را که بیش از 13 میلیون سند است در قالب 68 کلان پروژه دفاع مقدس جمع‌آوری کنیم. در حال حاضر بنیاد حفظ آثار و نشر دفاع مقدس بالغ بر 25 میلیون سند دارد. اسنادی که ممکن است در جایی دیگر نباشد. این 68 کلان پروژه در واقع جعبه سیاه جنگ است که همه موارد مرتبط با جنگ را در آن پیدا خواهید کرد که الحمدلله در سال گذشته،‌ کار آن به پایان رسید. در تلاشیم که این اسناد را در اختیار مردم به خصوص نخبگان، دانشجویان و محققان در فضای مجازی قرار دهیم. چرا که هرقدر اسناد دفاع مقدس را بیش‌تر حفظ کنیم از تحریف آن جلوگیری کرده‌ایم.
تجلیل از 2 میلیون و 700 هزار پیشکسوت جهاد و ایثار
در حوزه معنوی جنگ، تجلیل و تکریم از پیشکسوتان جهاد و مقاومت را انجام دادیم. این کار به دنبال دستور رهبر انقلاب در سال 1396 انجام شد که معظم‌له خواستار رسیدگی به قضیه پیشکسوتان شده بودند. در مهرماه همان سال 500 نفر از فرماندهان در رده لشکر و همتراز آن را مورد تجلیل قرار دادیم تا هفته دفاع مقدس امسال که یک میلیون پیشکسوت جهاد با حضور حجت‌الاسلام رئیسی رئیس جمهور مورد تجلیل و تکریم قرار گرفتند. در نهایت در این چهار سال 2 میلیون و 700 هزار نفر از پیشکسوتان تجلیل شدند. یکی از کارهای دیگر در حوزه معنوی جنگ، ثبت و ضبط تاریخ شفاهی جنگ است که هر کدام از رزمندگان،‌ شهدا، جانبازها و خانواده‌های آن‌ها را شامل می‌شود؛ یعنی چیزی حدود 5 تا 6 میلیون کتاب خواهد شد.

پیام مازند

این اقدامات، تنها شامل دفاع مقدس است یا محور مقاومت را هم شامل می‌شود؟
حوزه محور مقاومت را هم شامل می‌شود. البته یک مقدار با تأخیر در این زمینه ورود کردیم،‌ آن هم به خاطر اینکه حاج قاسم سلیمانی و همرز‌مانش در حال نبرد بودند و نمی‌شد اطلاعات درز پیدا کند. وقتی پیروزی حاصل شد و داعش شکست خورد، با موافقت حاج قاسم،‌ محور مقاومت هم در باغ موزه دفاع مقدس گنجانده شد.
چه مقدار از پژوهش و روش‌های علمی در حفظ آثار مرتبط با دفاع مقدس بهره بردید؟
به هر حال گریزی از پژوهش و تحقیقات نیست و باید به آن پرداخته شود. در این عرصه، پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس با نام شهید سپهبد پاسدار حاج قاسم سلیمانی تأسیس شده که زیر نظر سرلشکر رحیم صفوی فعالیت می‌کند. این پژوهشگاه در موضوعات راهبردی کار می‌کند. در سطح تاکتیکی و عملیاتی هم سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج پژوهش‌های دفاع مقدس در زیرمجموعه بنیاد ورود پیدا کرده است که کار 68 کلان پروژه را آن‌ها انجام دادند.

پیام مازند

راه‌اندازی مجدد راهیان نور از نیمه دوم سال
سردار! برنامه کوتاه‌مدت شما در بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس چیست؟
برنامه کوتاه‌‌مدتم، شهادت در راه خداست. اما در حوزه بنیاد،‌ در زمینه ساخت باغ موزه‌ها تکمیل 3 باغ موزه دفاع مقدس است که تعداد باغ موزه‌ها را در پایان سال به عدد 27 می‌رساند. امیدواریم تا پایان سال 1404، 10 باغ‌موزه جدید را احداث کنیم. تحقق سند راهبردی با عنوان چشم‌انداز 1404 را در پیش‌رو داریم. همچنین درصددیم از نیمه دوم سال جاری، مجدداً راهیان نور را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی راه‌اندازی کنیم و آمار بازدید زائران راهیان نور را از 7 میلیون نفر به 10 میلیون نفر در سال 1404 برسانیم. از دیگر برنامه‌ها، هر استان باید 60 عنوان کتاب در حوزه دفاع مقدس به چاپ برساند و باغ موزه‌ها هم 100 عنوان کتاب چاپ کنند.
احداث باغ موزه بین‌المللی طبس و تولید 100 انیمیشن دفاع مقدسی
در زمینه تولید بازی‌های رایانه‌ای هم امیدواریم امسال حداقل از یک بازی رایانه‌ای و در سال 1401، هر فصل یک بازی رایانه‌ای فاخر رونمایی کنیم. در حوزه مستندسازی نیز مستند 100 قسمتی «معیار» با همکاری صداوسیما در حال آماده شدن است که در این مستند،‌ تمام وقایع مرتبط با جنگ به تصویر کشیده خواهد شد. همچنین تولید 100 انیمیشن با محوریت عملیات‌های دفاع مقدس در دست اقدام است که کار بسیار نو و جدیدی است. سریال‌هایی با موضوع سرداران شهید از جمله شهید مهدی باکری، شهید علی صیادی شیرازی، شهید بروجردی و شهید احمد کاظمی در حال ساخت یا اقدام است.

پیام مازند

در این اواخر نیز بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس در شورای اجتماعی کشور، شورای فرهنگی عمومی کشور و شورای عالی جوانان عضو شده است که امیدواریم به زودی در شورای عالی میراث فرهنگی هم عضو شود. همچنین تلاش داریم برخی کارها را به تشکل‌های مردم‌نهاد به خصوص جوانان واگذار کنیم. تأسیس باغ موزه بین‌المللی طبس را در دست اقدام داریم که کلنگ آن هفتم مهرماه به زمین زده شد و امیدواریم در سال 1402 مورد بازدید مردم کشورمان و گردشگران خارجی قرار گیرد.
انتهای پیام/

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/233273/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ضرورت تمدید اعتبار پروانه چاههای کشاورزی در مازندران

معرفی شخصیت امام(ره) در دستورکار متولیان فرهنگی قرار گیرد

برگزاری مسابقات تکواندو قهرمان قهرمانان تکواندو پسر مازندران

وعده جدید درویش به بازیکنان پرسپولیس

اندیشه های امام خمینی برای نسل کنونی جامعه بازخوانی و تبیین شود

دستگیری عاملان نزاع و درگیری دسته‌جمعی در خرم‌آباد

افزایش 8 درصدی ماموریت های اورژانس مازندران

شرکت های بین المللی حمل ونقل مازندران تعیین تکلیف می شوند

پسماند کشاورزی یکی از معضلات زیست محیطی مازندران

مازندرانی ها 16 هزار بار به اورژانس مزاحمی زنگ زدند

تولید 21 اثر در نخستین کارگاه طراحی پوستر جوانی جمعیت در بابل

دستگیری 2 حفارغیر مجاز و کشف و ضبط فلزیاب در بهشهر

16 هزار تماس مزاحمی سال گذشته در اورژانس مازندران ثبت شده است

بی حجابی فرهنگ تحمیلی جوامع غربی بر جامعه اسلامی است

محور کرج -چالوس طی 2 روز آینده از ساعت 9 تا 15 مسدود می‌شود

برداشت توت‌فرنگی در مزارع مازندران

انتصاب سرپرست جدید موسسه آموزشی علوم وفنون کیش

اعلام برنامه های هفته سلامت در نشست رییس مرکزتوسعه سلامت با خبرنگاران

ساخت و ساز در کیش باید الگوی صنعت ساختمان سازی در کشور باشد

ماجرای گروگان گیری دختر 16 ساله در تهران

انتقاد شدید روحانی مشهور از گرانی کمرشکن

در دیدار رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران با مدیران ارشد بیمه دی مطرح شد؛ بیمه دی موجب رضایتمندی خانواده‌‌ی بزرگ ایثار و شهادت و مایه‌ی آبرومندی در دولت گردید

بنیاد شهید تا پایان فروردین 1403 ، حدود 2 هزار میلیارد تومان به بیمه دی بدهی دارد

نشست هم اندیشی با تشکل‌های ایثارگر استان کرمانشاه

پیدا شدن جسد گردشگر گم شده در جنگل‌های ساری

یک شهید و هشت زخمی در حمله به مقر حشد الشعبی عراق

واکنش حماس به انفجار‌ها در پایگاه نیرو‌های حشد الشعبی

محور کرج ـ چالوس برای 2 روز مسدود است

یک شهید و 8 مجروح در انفجار پایگاه کالسو در عراق

تاثیر دیپ‌ فیک‌ ها بر انتخابات هند؛ استقبال سیاستمداران از پدیده غیر واقعی (فیلم)

محور کرج -چالوس در 2 روز آینده از ساعت 9 تا 15 مسدود می‌شود

برنامه های ارتحال امام خمینی(ره) باید پربارتر از گذشته برگزار شود

آتش سوزی جنگل های سکوتپه ساری خاموش شد

دشمنان در تلاش برای منفی جلوه دادن طرح نور (عفاف و حجاب) هستند

دستگیری متخلفان شکار و صید در 4 شهر مازندران

درگیری 38 ساعته در اردوگاه نور شمس طولکرم/ شهادت هفت فلسطینی

کشف انبار کالای قاچاق در خرم آباد

انتصاب مدیر شرکت شهرک‌های کشاورزی مازندران

دموکراسی دیپ‌ فیک‌ در هند/ چگونه هوش مصنوعی شکل انتخابات 2024 را تغییر داد؟ (فیلم)

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 1 اردیبهشت 1403

زمان دقیق افزایش حقوق بازنشستگان 1403 اعلام شد

فوت گردشگر گم شده در جنگل‌های ساری

وضعیت جاده‌ها / انسداد محور چالوس به مدت 2 روز

جزئیات حمله به پایگاه «کالسو» در استان «بابِل» عراق

نقره داغ شدن متخلفان زمین خواری در عباس آباد

دستگیری 2 حفارغیر مجاز در شهرستان بهشهر

2 پروژه توسعه و مرمت آبگرم‌های شهرستان رامسر در دست اقدام است

سقوط مرگبار جرثقیل در بندر امام خمینی

مرگ تلخ و دردناک دو مرد ایرانی داخل چادر مسافرتی

اطلاعیه فراجا درباره برخی برخورد‌های اخیر گشت ارشاد