پیام مازند

آخرين مطالب

مهر گزارش می‌دهد؛

یک گام تا انقراض تنها پستاندار خزر/ اجماع خزرنشینان برای نجات فک مقالات

یک گام تا انقراض تنها پستاندار خزر/ اجماع خزرنشینان برای نجات فک
  بزرگنمايي:

پیام مازند - ساری - تلفات غیرعادی تنها پستاندار دریای خزر، نفس فک دریای مازندران را بیش از پیش به شماره انداخته و فاجعه مرگ دسته‌جمعی این گونه را تکرار کرده است.

خبرگزاری مهر ، گروه استان‌ها: طی 6 ماه گذشته به طور تقریبی هر 15 روز مرگ و تلفات یک فک خزری در دریای خزر گزارش شده است و امواج دریا، لاشه آنان را پس از چند روز به ساحل کشانده است.
بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد که مرگ این پستانداران در آب‌های میانه دریا رخ داد و تیرها بیش از همه چیز به سمت بیماری ویروسی نشانه می‌رود که در دهه‌های اخیر، بارها و بارها فک را به کام مرگ کشانده است.
علاوه بر بیماری ناشناخته، شکار بی رویه و هجوم شانه داران دهه دهه‌های گذشته نسل تنها پستاندار دریای خزر را به شماره انداخت و به اکنون شمار جمعیت آن در دریاچه خزر حدود 100 هزار قلاده تخمین زده می‌شود.
تنها پستاندار دریای خزر یک گام تا انقراض و پیوستن به خاطره‌ها فاصله دارد و عواملی نظیر آسیب‌های فیزیکی، گرفتارشدن در تور صیادان، بیماری و شکار بی رویه، روند حذف شدن این گونه جانوری را سرعت بخشیده است.
یک کارشناس محیط زیست در مازندران با بیان اینکه دریای خزر زیستگاه فک خزری به شمار می‌رود، اظهار داشت: متأسفانه طی دهه‌های اخیر روند انقراض این گونه جانوری سرعت گرفته است.
محسن جعفری در گفتگو با خبرنگار مهر شکار این گونه به ویژه در سواحل شمالی خزر و کشورهای حاشیه از یک سو، بروز بیماری‌ها و ویروس را از دیگر دلایل کاهش شمار گونه جانوری فک در سال‌های اخیر برشمرد و گفت: نقش آسیب‌های فیزیکی، برخورد با شناورها و گرفتارشدن در تور صیادان نیز در کاهش جمعیت این گونه بی تأثیر نبوده است.

پیام مازند


وی با تاکید بر اینکه باید برنامه‌هایی برای شناورها در نظر گرفته شود تا هنگام مشاهده این گونه خزری رفتار مناسبی داشته باشند و از برخورد و آسیب آنها جلوگیری شود، تدوین این برنامه را امری ضروری دانست.
وی با اشاره به مرگ دسته جمعی فک‌های خزری در سال‌های بین 2003 تا 2007 براثر شیوع ویروسی بین فک‌ها بیان کرد: آلودگی‌های نفتی، سموم کشاورزی و نفوذ فاضلاب‌های کشاورزی، صنعتی و خانگی در کاهش شمار تنها پستانداران خزری تأثیر به سزایی داشته است.
آلودگی‌های نفتی، سموم کشاورزی و نفوذ فاضلاب‌های کشاورزی، صنعتی و خانگی در کاهش شمار تنها پستانداران خزری تأثیر به سزایی داشته است
این کارشناس با عنوان اینکه در حاشیه شمالی خزر و در کشورهای اطراف سهمیه شکار فک درنظر گرفته می‌شود، ادامه داد: صدور مجوز شکار حدود 20 هزار قطعه فک در کشورهایی نظیر قزاقستان از دیگر عواملی است که فرایند انقراض را سرعت داده است.
وی تنویر افکار عمومی و اطلاع رسانی به صیادان و ارائه آموزش‌های لازم به آنان را در صیانت از گونه خزری فک مؤثر دانست و گفت: باید صیادان و ماهیگیران بدانند که فک رقیب آنان نیست و اگر در دام آنان گرفتار و زخمی شد برای نجات آن تلاش کنند.
آمار و ارقام نشان از کاهش 95 درصدی گونه فک خزری نسبت به دهه قبل را نشان می‌دهد و به اذعان کارشناسان، حفاظت از زیستگاه فک خزری باید در دستور کار پنج کشور حاشیه خزر قرار گیرد. طرحی که همچنان روی میز و کاغذ مانده است. طی سال جاری ، تلفات غیرعادی فک خزری در سواحل خزر در مازندران و گیلان و گلستان گزارش شد و فقط در دو استان مازندران و گیلان 20 قلاده فک تلف شدند.
14 قلاده فک امسال تلف شدند
حسینعلی ابراهیمی مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران با بیان اینکه از ابتدای سال جاری شاهد تلفات غیر عادی فک‌ها در سواحل دریای خزر در استان مازندران هستیم که تعداد آنها تاکنون به 14 قلاده رسیده است.
وی گفت: تلفات فک‌های خزری در شرایطی اتفاق افتاد، که متوسط تلفات در سال‌های گذشته سه تا چهار قلاده و عمدتاً ناشی از صدمات فیزیکی و گرفتار شدن در تورهای صیادی بوده است.
وی ادامه داد: از طریق سازمان حفاظت محیط زیست، در حال بررسی اطلاعات از میزان و علل مرگ و میر فک خزری در دیگر کشورهای واقع در سواحل شمالی و شرقی دریای خزر هستیم.
مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران افزود: با هماهنگی انجام شده با معاونت دریایی سازمان حفاظت محیط زیست، قرار شد تیمی متشکل از متخصصین سازمانی برای بررسی و اظهار نظر در خصوص علت تلفات و ارائه راهکارهای اجرایی در کنترل تلفات به منطقه اعزام شوند.
بررسی‌های اولیه محیط زیست، شیوع بیماری ویروسی را بین فک‌ها تقویت می‌کند، هرچند طی سه دهه اخیر بیش از 90 درصد جمعیت پستاندار خزر از بین رفته است. تعیین سهمیه شکار از سوی کشورهای حاشیه دریای خزر به جز ایران برای بهره برداری از پوست، گوشت و روغن این حیوان مهمترین دلیل انقراض این گونه است و باید ممنوعیت صدور و شکار این حیوان در دستور کار کشورهای حاشیه قرار گیرد.
تلفات ناشی از آسیب فیزیکی نیست / ‏‬ احتمال شیوع بیماری
رئیس اداره حیات وحش محیط زیست مازندران احتمال بروز بیماری را در مرگ گونه درمعرض انقراض فک مؤثر دانست و گفت: تلاش برای نمونه برداری از لاشه‌ها ادامه دارد.
کوروس ربیعی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه فک خزری به عنوان تنها پستاندار دریای خزر در معرض انقراض قرار دارد، افزود: همه ساله در حوزه جنوبی دریای خزر و کشورهای همسایه شمالی شاهد تلفات گونه فک خزری هستیم.
وی افزود: بیماری‌ها، آسیب‌های فیزیکی ناشی از افتادن در تور صیادان و شکار بی رویه در سواحل شمالی از جمله دلایل تلفات فک‌های خزری به شمار می‌رود.

پیام مازند


وی ادامه داد: امسال شاهد تلفات 14 قلاده فک خزری در ساحل مازندران و شش قلاده در گیلان بودیم و به نظر می‌رسد در اثر عوامل بیماری در دریا تلف شده بودند و لاشه فک‌ها پس از چند روز به ساحل منتقل شده است.
ربیعی تصریح کرد: تلفات فک‌ها ناشی از صدمات فیزیکی و افتادن در تور نیست و برای نمونه برداری نیاز به آن داریم که یک یا دو روز از مرگ فک گذشته باشد.
وی از فعال کردن اکیپ‌هایی برای کشف لاشه‌ها در قسمت‌های میانه دریا خبر داد و گفت: احتمال زیاد مرگ فک‌ها ناشی از شیوع بیماری ویروسی است که در دهه‌های قبلی نیز شاهد مرگ این گونه براثر بیماری بوده‌ایم.
ربیعی، هجوم شانه دار و اختلال در چرخه غذایی سبب شده تا فک خزری در معرض انقراض قرار گیرد.
طبق آمارها در دهه 90 میلادی حدود یک میلیون قلاده فک در خزر زیست می‌کرد که اکنون شمار آن به 100 هزار قلاده رسیده است و هنوز خاطره تلخ مرگ دسته جمعی فک‌ها در سال‌های 2003 تا 2007 از یاد نرفته است و تلفات غیرعادی فک‌ها در سال جاری ، هشدار مرگ دسته جمعی این گونه را به صدا درآورده است.

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/233305/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مرگ خاله بر اثر تیراندازی خواهرزاده پنج ساله

کشف جسد یک دانشجو در ارتفاعات سرچشمه

معاون سلامت و توانمندسازی اجتماعی  بنیاد شهید و امور ایثارگران با جمعی از جانباران قطع نخاعی دیدار کرد

سیلاب بهاری راه 7 روستای مازندران را مسدود کرد

زمینه‌های فرهنگ‌سازی حجاب؛ گرایش ذاتی به حیا و خانواده‌دوستی

وزیر ناتوان و برکنار شده، چطور استاندار استانی چون مازندران می شود؟ /از عجایب و غرایب دولت رئیسی

جنایت در لواسان تهران به سبک سریال مشهور آمریکایی

9 دلیل پنهان «احساس خستگی دائمی» که از آن‌ها بی خبر بودید

اعلام حمایت طلاب حوزه علمیه خواهران استان هرمزگان از طرح نور فراجا

لاستیک‌سازی خرم‌آباد در مرحله دریافت تسهیلات

لاستیک‌سازی خرم‌آباد همچنان در مرحله دریافت تسهیلات

آخرین تصمیم دولت درباره افزایش تعطیلی آخر هفته

قدردانی بانوان کیش از پلیس در اجرای طرح نور

پیام تقدیر استاندار سابق از مردم مازندران

پلیس در «طرح نور» به سمت هوشمندسازی پیش می‌رود

پول موسسه رائفی پور از کجا می‌آید؟

(ویدئو) صحبت کردن یک محیط‌بان با خرس قهوه‌ای با لهجه مازنی

فحش‌های پول‌ساز؛ درآمد باورنکردنی فدراسیون فوتبال از 3 پرونده!

برگزاری سفر راهیان نور جامعه ورزش کشور در خوزستان

فحش‌های پول‌ساز! 450 میلیون درآمد فدراسیون از 3 پرونده

زلزله مرزن آباد مازندران خسارتی نداشت

کلاهبرداری قاتل برای پرداخت دیه میلیاردی | سرنوشت قاتلی که رویای آزادی در سر دارد

مشارکت خوب یزدی‌ها در اجرای طرح نور

پیش‌فروش شنل نامرئی‌کننده آغاز شد: فول‌سایز 60 میلیون تومان / فیلم

ضارب متواری دانش آموزان آملی دستگیر شد + فیلم

شدت بارش‌ها همچنان ادامه دارند

مازندران رتبه دوم کشور در سطح زیر کشت توت‌فرنگی

راننده ضارب دانش‌آموزان آملی دستگیر شد / دادستان آمل تشریح کرد

فحش های پول ساز / 450 میلیون درآمد فدراسیون از 3 پرونده

راننده ضارب دانش‌آموزان آملی دستگیر شد

کودک 5 ساله خرم‌آبادی خاله‌ 14 ساله‌اش را کشت!

وقوع زمین لرزه در مرزن آباد/ خسارتی ثبت نشد

مصدومیت 3 دانش آموز آملی براثر تصادف

تیراندازی مرگبار کودک 5 ساله به سمت خاله 14 ساله‌

اظهارات جدید وزیر کشور درباره گشت ارشاد و طرح نور

دستگیری ضارب دانش‌آموزان آملی

کشف 3 تن چوب جنگلی قاچاق در تنکابن

بارانی که بوی شکوفه‌های بهار نارنج می‌دهد

سیلاب در دلیجان

نخستین روز کاری استاندار جدید مازندران

واریز پول؛ دقیقا یک روز پس از فروش پرسپولیس

اجرای سند تحول قضایی در مازندران

وزیر کشور: اجرای حجاب یک دستور قانونی است/ بانوانی که در این زمینه دچار اهمال و غفلت باشند با تذکر باید به آن احترام گذارند؛ اگر توجه نکنند طبق قانون ورود می‌شود/ فراجا با ورود افراد آموزش دیده اقدام به اجرای طرح نور کرده است

وزیر کشور: اجرای حجاب یک دستور قانونی است

مرزن آباد لرزید

ضارب دانش آموزان آملی دستگیر شد

لزوم ایجاد اقتصاد دریاپایه در مازندران

اجرای موفق طرح نور در کرمانشاه

ضرورت رسیدگی به پرونده‌ها در کمترین زمان

تصادف مینی بوس با کامیون در بابل 2 مصدوم داشت