پیام مازند

آخرين مطالب

رهاسازی بیش از 550 هزار گونه با ارزش خاویاری در رودخانه‌های مازندران اقتصادي

رهاسازی بیش از 550 هزار گونه با ارزش خاویاری در رودخانه‌های مازندران
  بزرگنمايي:

پیام مازند - ایسنا/مازندران یکی از مزیت‌های رشد و توسعه در استان مازندران، توجه به مباحث شیلاتی است، موضوعی که به واسطه برخوردار بودن این استان از دریا و سواحل بکر، به هیچ عنوان دور از دسترس نیست، نکته بسیار مهم این است که ماهی و سایر گونه های آبزی در ذائقه و فرهنگ بخش عمده‌ای از مردم به عنوان غذایی لذت بخش و در منوی اصلی مطرح هستند، به علاوه صنعت شیلات برای مناطقی که به دریا دسترسی دارند یکی از صنایع سودآور محسوب می شود و مازندران نیز یکی از مهم ترین مناطق مستعد برای توسعه اقتصاد شیلات است.

در این میان، در اذهان بسیاری از مردم جامعه به ویژه در مازندران، برخی مسائل هنوز پاسخ مشخصی برای آنها وجود نداشت، به عنوان مثال، سیر آخرین تحولات تکثیر گونه‌های خاویاری در مازندران به کجا رسیده است و یا اینکه در مراحل اولیه تکثیر این گونه های ارزشمند، شاهد تلفات زیادی هستیم، برای رفع این مشکل، چه راهکارهایی از سوی مسئولان در نظر گرفته شد.
موارد مربوط به مسائل شیلاتی تنها به این دو عامل ختم نمی‌شود، پروژه پرورش ماهیان در قفس در استان مازندران که در برهه‌ای از زمان، به آن ویژه توجه شده بود، به کجا رسید و در مجموع پاسخ به این سوال حیاتی است که اقتصاد شیلات، در 6 ماه نخست امسال، چقدر از لحاظ آمار، بر روی اقتصاد مازندران اثر گذاشت.
رکود صادرات ماهیان گرمابی به دلیل بسته شدن مرز ایران و عراق
حسن اسحاقی مدیرکل شیلات استان مازندارن در این زمینه به گفت‌وگو با ایسنا نشست، وی از صادرات 10 هزار تن انواع محصلات شیلاتی به ارزش 19.5 میلیون دلار در سال 99 خبر داد و در تشریح علل کاهش 50 درصدی صادرات در 6 ماهه نخست سال جاری، تصریح کرد: متاسفانه در برهه کنونی معضل جدیدی را شاهد بودیم که آن هم در خصوص تولیدات ماهیان گرمابی بود، چرا که با بسته شدن مرزها با کشور همسایه یعنی عراق با توجه به سیاست های کلان آن کشور، رکود وحشتناک در صادرات محصولات شیلاتی رقم خورد.

پیام مازند


اسحاقی با ابراز امیدواری از جبران کاهش صادرات در 6 ماهه دوم سال خواستار حل مشکلات از طریق مراجع ذیربط نظیر وزارت خارجه شد و تاکید کرد: در بازارهای منطقه ای باید به سمت شناسایی و پیداکردن بازارهای هدف صادراتی جدید از جمله کشورهای حوزه CIS و حاشیه خلیج فارس و کشورهای شرقی و غربی حرکت کنیم و در آینده و با توجه به اتفاقات پیش رو لازم است به دنبال بازارهای اروپایی و امثال آن نیز باشیم.
رهاسازی بیش از 550 هزار گونه با ارزش خاویاری در رودخانه‌های مازندران
وی همچنین درباره آخرین تحولات تولید و تکثیر و پرورش ماهیان خاویاری در استان مازندارن، گفت: از رسالت های اصلی سازمان شیلات ایران و اداره کل شیلات استان مازندران مباحث بازسازی گونه های استخوانی و خاویاری ارزشمند دریای خزر است که در این زمینه 2 مرکز بسیار استراتژیک شهید رجایی و شهید باهنر در استان وجود دارد.
مدیرکل شیلات مازندران از وجود مشکلات بسیار مهم از جمله عدم تخصیص ملی بابت 2 مرکز فوق الذکر یاد کرد و افزود: علیرغم همه این چالش ها، انقلاب بزرگی در 2 مرکز شهید رجایی و شهید باهنر در سال 99 انجام گرفت که طی آن بیش از 500 هزار قطعه گونه خاویاری «قره برون» و بیش از 50 هزار قطعه گونه پرورشی «فیل ماهی» از لاین های بسیار با ارزش شیلات استان در این مراکز، تولید و تکثیر و در رودخانه های شاخص شیلاتی استان رهاسازی شد.
واقعی شدن آمار قفس‌های دریایی در مازندران
اسحاقی اضافه کرد: تولیدات فوق الذکر با کیفیت بسیار عالی همچنین در اختیار بخش خصوصی برای ارسال به سایر نقاط کشور قرار گرفت و این بزرگترین دستاوردی بود که با وجود همه مشکلات در چند سال اخیر با کمک همکاران اداره کل و 2 مرکز نامبرده رقم خورد.

پیام مازند


وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اجرای راهکارهایی در جهت کاهش تلفات مراکز در مراحل تولید و تکثیر گونه های ارزشمند خاطرنشان کرد: خوشبختانه در تولید و تکثیر این 2 گونه استراتژیک تلفات آنچنانی وجود نداشت زیرا معاونت تخصصی شیلات استان به درجه ای از تجربه، دانش و تخصص رسیده است که چنین مشکلاتی حادث نشود اما در 2 برهه زمانی، نخست به دلیل فقدان تخصیص منابع مالی تهیه غذای بچه ماهیان مقدور نشد و دیگر زمانی بود که با خشکسالی شدید کیفیت آب تغییر کرد، جز این حوادث غیرمترقبه، تلفات دیگری مشاهده نشد.
اسحاقی در پایان از بروزرسانی و واقعی شدن آمارهای اداره کل شیلات مازندران در مورد پروژه های ماهی در قفس های دریایی خبر داد و با بیان اینکه از پایان مهرماه این پروژه ها آغاز می شود اظهار کرد: گزارش ماهیان در قفس سال 98 حدود 500 تن بود که در برنامه جهش تولید با به آب انداختن نزدیک به 30 قفس در سطح استان، این آمار به 700 تن ارتقا یافت که امیدواریم تا پایان 1400 این رسالت و روند تداوم داشته باشد.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/234225/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تجمع حمایت از طرح نور فراجا در دزفول

قاسمپور: با این واگذاری فصل آینده قرارداد بازیکنان 40-50 میلیارد است/مگر فولاد خوزستان کم هزینه کرده که اینجای جدول است؟

(ویدیو) «ایکس» سالانه از کاربرانش پول می‌گیرد!

استمرار محدودیت‌های ترافیکی در هفتمین روز اردیبهشت

جریمه یک میلیاردی خیبر خرم آباد در کمیته انضباطی

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

طولانی‌ترین تونل ریلی خاورمیانه در لرستان احداث می شود

معرفی نفرات برتر رده سنی نوجوانان دختر کاراته قهرمانی کشور

پیگیری تکمیل راه آهن دورود به خرم‌آباد

تکمیل راه‌آهن دورود - خرم‌آباد از منابع مختلف پیگیری می‌شود

اعلام حمایت قاطع دستگاه قضایی استان کرمانشاه از طرح نور فراجا

توان نیروگاهی نکا برای تولید برق افزایش یافته است

(تصاویر) اجتماع مردم قم در حمایت از طرح نور فراجا

اجاره آپارتمان 30 تا 50 متر در تهران؛ رستاخیز یکخوابه‌ها

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

حمایت هزار استاد حوزه علمیه قم از بازگشت ون‌های گشت ارشاد

اجتماع بزرگ مردم قم در حمایت از طرح نور عفاف و حجاب فراجا

حجاب هیچگاه مسئله امنیتی نیست

تکمیل راه‌ دورود - خرم‌آباد مطالبه جدی مردم است

اردوی جهادی دامپزشکی در شوراب خرم آباد

سردار رادان: حجاب هیچگاه مسئله امنیتی نیست

آئین غبارروبی گلزار شهدای خرم‌آباد

ضرورت لایروبی حوضچه نیروگاه نکا/ پیشرفت زباله سوز ساری شتاب گرفت

مردم همراه و حامی پلیس برای اجرای طرح نور هستند

12 زنجیره ارزش در مازندران تعریف شد/ حضور 27 واحد تولید در اکسپو

سردار رادان: در طرح نور، رئیس جمهور از ما حمایت کرده است

سردار رادان: در طرح نور، ما حمایت رئیس جمهور و قوه قضائیه را داریم

حسن یزدانی به تشک برگشت

طرح نور طرحی برای صیانت از عفاف و حجاب دختران ایران

اعلام نرخ جدید کرایه تاکسی در خرم آباد

اجتماع دختران دانش آموز در حرم حضرت معصومه (س)

آئین تجلیل از، برترین‌های المپیاد‌های علمی دانش آموزی در بابل

نوجوان 16 ساله ناپدید شده در جنگل‌های رامسر پیدا شد

حمایت قاطع بسیج اساتید حوزه علمیه استان همدان از طرح نور فراجا

اجرای اقدام عملی برای رفع چالش‌های پیش‌روی توسعه اقتصادی مازندران

پول رسید، پرسپولیسی‌ها خندیدند

سردار رادان: در طرح نور به‌دنبال حجاب و عفاف و صیانت از دختران و خواهران خودمان هستیم/ شهادت می‌دهم که رئیس قوه قضائیه در حمایت از طرح حجاب و عفاف مردانه کنار ما بوده/ شهادت می‌دهم رئیس‌جمهور از ما حمایت کرده است

رادان: طرح نور، طرح امنیتی انتظامی نیست

سردار رادان: طرح نور اصلا طرح امنیتی و انتظامی نیست

تجمع مردمی و بانوان کرمانشاهی در حمایت از اجرای طرح نور

ریتم شبانه‌روزی یا ساعت بدن چیست؟

جلسه شورای فرهنگ عمومی - ساری

لبخند شکوفه های بهاری در مازندران

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

نقشه مهندسی فرهنگی خراسان جنوبی آماده رونمایی است

ذخیره‌سازی 2831 تن مرغ در سردخانه‌های مازندران

برگزاری نشست دبیران کانون‌ خدمت رضوی شهرهای مازندران

27 رقم برنج در کشور معرفی شده است