پیام مازند

آخرين مطالب

جهانگردی مرکبات مازندران/ رقص دلالان روی بال های یک حشره مقالات

جهانگردی مرکبات مازندران/ رقص دلالان روی بال های یک حشره
  بزرگنمايي:

پیام مازند -

پیام مازند


به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری، رسیدیم به روزهایی که‌گرمای تابستان جای خودشان را به خنکای پاییز و‌سرمای زمستان می دهند و کم کم برداشت مرکبات آبدار و خوشمزه شروع می شود، میوه هایی که زیبایی این فصل را چندین برابر می کند.
از باغات مرکبات گذر می کنیم در حالی که سبدهای کشاورزان پر می شوند از نارنگی های درشت و خوش رنگ و لعاب و کشاورزی که با گفتن برکت ان‌شاءالله مشغول چیدن نارنگی ها هستند، نارنگی های پر دردسری که با کش و‌قوس های فراوان بالاخره روانه بازارها شده اند.
مصوبه ای تلخ برای محصولی ترش
حرف و حدیث ها در مورد نارنگی سبز از همان آغاز بسیار بود چرا که رنگ سبز و طعم ترش آن به مذاق خیلی ها خوش نیامده بود، از همان ابتدا که نارنگی های نوبرانه به بازار آمدند زمزمه ها شروع شد ابتدا از تهران که می گفتند " نارنگی های سبز چون رنگ آوری شده اند سرطان زا هستند و سمی" و همین ادعا کافی بود تا نسخه نارنگی های سبز در مازندران پیچیده شود.
مسئولان استان اواخر شهریور جلسه ای گرفتند و برداشت و عرضه نارنگی های سبز را تعزیراتی کردند، یعنی باغدار اگر بخواهد نارنگی های سبزش را که هنوز قندش کامل نشده بچیند معرفی می شود به تعزیرات و جریمه و مابقی داستان، فصل چیدن نارنگی را هم از اول مهر ماه اعلام کردند تا مردم مزه واقعی نارنگی های شمال را بچشند.
با رسانه ای شدن این مصوبه برخی ها می گفتند چه لزومی به دخالت دولتی ها است، بازار خودش راهش را پیدا می کند و برخورد چکشی با این موضوع دودش را روانه چشم های باغدار می کند، برخی ها هم از این تصمیم حمایت کردند که اگر اینگونه شود نارنگی ها با طعم و رنگی پاییزه روانه بازار می شود اما دلالان همان موقع دست بکار شدند، بهانه هایشان را هم مسئولان جور کرده بودند کافی بود ترس به دل باغدار بیفتند که " نارنگی های سبز را نمی توانید بچینید چون جریمه تان می کنند، چند روز دیگر هم همه باغداران محصولشان را برداشت می کنند و بازار پر می شود از نارنگی و کسی نارنگی های شما را نمی خرد اما ما همین الان همه محصولتان را یکجا می خریم " قیمت اما نصف قیمت قبل از مصوبه!!

پیام مازند

بابازاده یکی از باغداران میاندورودی است می گوید: نارنگی های سبز شاید کمی ترش مزه بود اما هر چه بود مانند بسیاری از میوه های دیگر نوبرانه وارد بازار می شد و باغدار راضی، فروشنده راضی و خریدار هم حتما راضی بود که برای هر کیلو 15 هزار تومان می‌داد.
او که بخشی از محصولش را با همین قیمت فروخته بود می‌گوید فردای بعد از آن مصوبه دلالان سراغش آمده اند و همه آنچه که در چند سطر بالاتر گفته شده بود را به او گفتند و ترس به دلش انداختند و قیمت دادند هر کیلو 5 هزار تومان؟!
بابازاده می گفت: بعضی از باغداران میاندورودی به خاطر نیاز مالی و ترس از اینکه نکند همین قدر هم دستشان را نگیرد همه محصول باغشان را روی درخت فروختند.
از آن مصوبه انتقاد می کرد و می گفت: انگار مسئولان نمی دانند هر فنی بزنند دلالانی که گوشه رینگ نشسته اند بدلش را بلدند حتی بهتر از آنها.
هر چه بود شهریور تمام شد و مهرماه آمد و سوت چیدن نارنگی های پیش رس مازندران هم نواخته شد ، دلالان اما باز هم گوشه رینگ منتظر ماندند تا شاید ترفندی دیگر به کارشان بیاید.
رقص دلالان روی بال های یک حشره
دسترنج کشاورزان مازندرانی بعد از 6 ماه با بهترین کیفیت به ثمر نشست این را دکتر حدادی نژاد عضو هیئت علمی باغبانی دانشگاه کشاورزی مازندران می گوید وقتی چند عدد نارنگی را در آزمایشگاهش آزمایش می کند.
او می گوید: دستگاه ها درصد قند و اسید و کیفیت محصول را دروغ نمی گویند اعداد هستند و صفحه نمایش ، می گوید قند و اسید نارنگی ها متناسب است، بافت میوه ها هم سالم هستند و آماده مصرف.
می پرسم چرا می گفتند خوردن نارنگی های زودرس مضر است و در جواب می گوید: نارنگی های زودرس با وجود رنگ سبزشان رسیده اند حتی اگر 20 درصد رنگ و بافت آنها تغییر کند و به زردی بزند.

پیام مازند

دل مشغولی باغداران تمامی نداشت ترسی مانند خوره هر سال در پاییز به جانشان می افتاد آنها می ترسیدند از مهمان نا خوانده ای که سال های سال محصولشان را نابود می کرد حشره ای زرد و خاکستری رنگ، بومی آمریکای جنوبی که اگرچه بزرگ نیست اما خسارات بزرگی می تواند به میوه ها بزند مگس مدیترانه ای، مگس هایی که لاروشان را درون میوه های نارنجی رنگ تخم گذاری می کنند و میوه از همان نقطه شروع می کند به پوسیدن.
سری به باغ های مرکبات می زنیم هیچ ردی از مگس مدیترانه نیست که اگر باشد میوه های پوسیده الان روی زمین و زیر درختان مرکبات باید ریخته شده باشند با کشاورزان که هم صحبت می شویم آنها هم می گویند هنوز گله های مگس مدیترانه را در باغ هایشان ندیده اند اما نگران هستند.
نگرانی هایشان هم یکی و دو تا نیست یکی می گوید به آنها گفته اند مگس های مدیترانه ای در راه هستند و اگر محصولشان را نفروشند روی دستشان می ماند، یکی دیگر می گفت: کیفیت محصول امسال خوب است اما پشتمان به جایی گرم نیست یکی دیگر از کشاورزان که خودش سالها از پشت میزنشینان جهاد کشاورزی استان بود می گوید هزینه مقابله با این آفت خیلی زیاد است و اگر اینکار انجام نشود کشاورزان روزانه خسارات بالایی می دهند و یک شبه 4 تا 5 تن میوه از بین می رود و مجبوریم با عجله محصولمان را بسپاریم دست کسی که پول نقد دارد شما هر چه می خواهی اسمش را بگذار، دلال ، سورتینگ دار، انباردار.
نه اینکه نباشد ، هست ولی آنقدر نیست
مهمانان ناخوانده مدیترانه ای اما انگار امسال پایشان از باغات مازندران کوتاه شده و دوره خوش نشینی شان سر آمده است شاید دلشان به حال باغداران که هر سال کابوس مگس می دیدند سوخته است.
شهیدی فر مدیر کل جهاد کشاورزی مازندران می گوید: نتایج بدست آمده از بازدید کارشناسان جهاد کشاورزی از باغات استان نشان می دهد به همت باغداران و ‌محققان کشاورزی آفت مگس مدیترانه تا حدود زیادی امسال مهار شده است.
او با بیان اینکه امسال در باغات استان کمترین آلودگی مگس مدیترانه وجود دارد، افزود: دغدغه ای برای طغیان این آفت نداریم و باغداران فریب افراد سود جو که به بهانه مگس مدیترانه می خواهند مرکبات را به قیمت پایین از آنان بخرند نخورند.

پیام مازند

شهیدی فر می گوید: مرکبات امسال مازندران اقتصادی و ‌قابل صادرات است و برنامه خوبی نیز برای صادرات پرتغال و نارنگی شمال تدارک دیده شده است که با قیمت اصلی و واقعی وارد بازار خواهد فقط باغداران فریب نخورند و عجله ای در برداشت محصول نداشته باشند.
او می گوید: نخستین و بزرگترین پایانه صادرات میوه کشور پارسال در جویبار آغاز بکار کرد، پایانه ای که می تواند یکصد هزار تن مرکبات را برای صادرات ذخیره کند.
بازارهای جهانی در انتظار مرکبات مازندران
سوغات باغ‌های مازندران نه تنها نصیب ساکنان چهارگوشه ایران که راهی کشور‌های اطراف هم می‌شود، خلیج فارس، روسیه، عراق، کشور‌های آسیای مرکزی بازار‌های خوبی برای این محصول هستند مسئولان می‌گویند از زمانی که برداشت نارنگی‌های پیش رس آغاز شد در اولین مرحله 560 تن نارنگی از میاندورود به روسیه و ترکمنستان صادر شد و این نوید روز‌های خوب برای مرکبات مازندران است.
مهاجر رئیس اتاق بازرگانی وصنایع و معادن مازندران می گوید: امسال با شرایط مناسبی که در استان وجود دارد مشکلی برای صادرات وجود ندارد و مرکبات با قیمتهای مناسبی وارد بازار خواهد شد.

پیام مازند

او گفت: تمام تلاشمان را می کنیم که هم مصرف داخلی و هم سفره خارجی ها از نارنگی های مازندران بی نصیب نماند.
رئیس اتاق بازرگانی وصنایع و معادن مازندران می گوید باغدران نگران محصولاشان نباشند ، صادرات نارنگی آغاز شده است و صادرات پرتغال هم از 15 آبان ماه وقتی قند و اسید میوه کامل شود آغاز خواهد شد.
حسینی یکی از صادر کنندگان مرکبات مازندران هم پیش بینی می کند صادرات مرکبات امسال بیشتر از سال های گذشته باشد حتی می گوید بازارهای جدیدی علاوه بر مسکو و عراق پیدا کرده است تا نارنگی و پرتغال های ما را به آنجا صادر کند.
هر چه هست مسئولان و صادرکنندگان و کارشناسان می گویند مرکبات امسال مازندران جان می دهد برای صادرات فقط باید گوشه های رینگ بازار را خوب نگاه کرد نقشه دلالان و واسطه‌ها برای خرید مرکبات مرغوب مازندران با بهانه‌های واهی هیچ گاه تمامی نداشته است
عدم توجه به شایعات و حمایت مسئولین از باغداران و برداشت به موقع محصول می تواند راه روشنی در مسیر بازار مرکبات مازندران و صادرات آن باز کند.
گزارش: فاطمه محمدی
انتهای پیام / ک

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/234549/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

وزارت کشور عراق وقوع انفجار در این کشور را تکذیب کرد

شنیدن شدن صدای چندین انفجار در عراق و سوریه

شنیده شدن صدای انفجاری در استان بابل عراق

نساجی در خانه دوباره قرمز می‌پوشد

جراحت سنگین داور، بازداشت و حکم جلب؛ فرجام تلخ کشتی نونهالان

ضرب سکه طلا را ‌خیانت‌ به مملکت می‌دانیم

با ورود مستقیم کشاورزان به بورس برنج، دست سودجویان قطع می‌شود

وضعیت راه‌های کشور؛ترافیک نیمه سنگین در جاده چالوس و آزادراه تهران–پردیس

اجرای برنامه‌های شاد برای کودکان و نوجوانان خرم آبادی

کشاورزان مازندران به استقبال کشت زراعی جدید رفتند

برنامه‌ریزی ناسا برای تجدید قوای کاوشگر ستاره‌های نوترونی

نخستین نشای مکانیزه مازندران آغاز شد

افزایش 20 درصدی فوتی ناشی از حوادث کار در مازندران

رهایی محکوم به قصاص از چوبه دار در مازندران

غایب بزرگ مقابل تراکتور: یک گلزن

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

غیور مردان بوشهری در بِستر غیور زنان بوشهری شکوفا شدند

تغییر استاندار مازندران تکذیب شد

شتاب ساخت مسکن مازندران در دولت سیزدهم

جیب بارانه بگیران پر پول شد

زنجیره انسانی مازندرانی‌ها ‌در حمایت از عملیات وعده صادق

کشف انبار لوازم خانگی 12 میلیارد ریالی قاچاق در خرم آباد

شکل‌گیری زنجیره‌ علوی‌تباران در حمایت از عملیات وعده صادق

رشد هزار میلیاردی خروج سرمایه از بورس

مدیریت هوشمندنیاز اساسی مازندران در آموزش عالی

حمایت مردم اردبیل از اجرای طرح «نور» فراجا

تنبیه دانش‌آموز مرزن‌آبادی توسط معلم در حال پیگیری است

توت فرنگی جویبار در سبد میوه مناطق مختلف کشور

اولین نشای برنج در مازندران انجام شد

عزل معاون متخلف به‌دلیل تنبیه دانش‌آموز مرزن‌آبادی

شکل‌گیری زنجیره‌ علوی‌تباران در نوار ساحلی مازندران در حمایت از عملیات وعده صادق

شالیکاری در مازندران مکانیزه شود

قدردانی از زحمات نیروی انتظامی استان یزد

قدردانی نماینده ولی‌فقیه در استان از اجرای طرح نور

رد شایعات تغییر استاندار مازندران

(تصاویر) تشکیل زنجیره انسانی در ساحل مازندران

برگزاری جشن گلریزان، دست‌های ماندگار در نوشهر

حمایت مردم محمودآباد از عملیات « وعده صادق»

زنجیره انسانی در ساحل نکا

اجرای 12 پروژه آبرسانی در رامسر

رهایی محکوم به قصاص از چوبه دار در کجور مازندران

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

محدودیت‌های ترافیکی جاده‌های شمالی کشور

اعمال محدودیت‌های ترافیکی پایان هفته در محورهای مواصلاتی مازندران

قهرمانی اراک در مسابقات والیبال دانشجویان منطقه پنج دانشگاه آزاد

تدوین نقشه مهندسی فرهنگی استان مازندران

سالگرد درگذشت دست‌نشان با حضور کادرفنی نساجی

زنجیره مردمی حمایت از عملیات «وعده صادق» در سواحل دریای مازندران