پیام مازند

آخرين مطالب

مردود بودن گزینه احداث سد مخزنی در فینسک /موافقان طرح نظرات کارشناسانه ارائه کنند! علمي

مردود بودن گزینه احداث سد مخزنی در فینسک /موافقان طرح نظرات کارشناسانه ارائه کنند!
  بزرگنمايي:

پیام مازند- بابک مومنی با اشاره به اینکه دلایل فنی و قانونی وجود دارد تا دلیلی بر توقف پروژه احداث سد فینسک باشد، اظهار کرد: بعد از تلاش ها و اقداماتی که انجام شد نتایج مهندسی ارزش وزارت نیرو نیز تاییدی بر این شد که گزینه احداث سد مخزنی در فینسک مردود است.

وی گفت:اما این موضوع هنوز معلق به نظر می‌رسد  زیرا  وزارت نیرو به طور کامل نپذیرفته که این نیاز آبی که از ابتدا برآورد شده مبنای صحیحی نداشته و در گرو تردید است.

عضو هییت علمی دانشگاه پیام نور مازندران خاطرنشان کرد: در جلسه ای که در مجلس تشکیل شد و ما به نیابت از جامعه کارشناسی حضور داشتیم به غیر از ایرج حیدریان، مدیر عامل آب منطقه‌ای سمنان، ما هیچ کارشناس و مسئولی را از مدعیان موافق اجرای  سد را ندیدیم و حتی علیزاده برمی،  نماینده سمنان را نیز نتوانستیم دیدار کنیم.

مومنی ادامه داد: در جلسه کمیته تخصصی آب که با حضور معاونت وزیر که در سال گذشته تشکیل شد حضور این افراد موافق طرح از سمنان را مشاهده نکردیم که به تبادل نظر کارشناسی بپردازیم؛ هر چند گفته شده که نماینده سمنان مخالفت خود را با نظرات زارعی نماینده ساری در مجلس شورای اسلامی بیان کرده اما در جلسه فنی که ما برای این امر در مجلس حضور داشتیم چنین اتفاقی رخ نداد.

وی ضرورت نداشتن انتقال آب بین حوزه‌ای در فینسک، گفت: صراحتا اعلام می‌کنیم استان‌ها و حوزه‌هایی امروز مدعی انتقال آب بین حوزه‌ای از سر شاخه های مازندران هستند که در مدیریت داشته های آبی خود حتی درست عمل نمی‌کنند.

عضو هییت علمی دانشگاه پیام نور مازندران ادامه داد: اینکه بیان می شود این پروژه ها در راستای تامین آب شرب مناطق اتفاق می‌افتد بر طبق اظهارات رسمی خود مدیران تخصصی این بخش در سخت‌ترین شرایط آبی دهه 90 ، درسال های 95 و96  عملاً هیچگاه استان سمنان با مشکل کمبود آب شرب مواجه نشده،  یعنی اینکه حتی اعتراضات و دغدغه‌های جدی هم در همان استان‌ها نسبت به وضعیت مصرف خارج از رویه استاندارد آب برای بخشهایی که اهمیت استراتژیک آنها هم روشن نیست در حال انجام بوده، مانند کشت گرمک، خربزه و هندوانه آن هم با سیستم های آبیاری که  هنوز مبتنی بر روش‌های سنتی است.

 وی تصریح کرد: آیا کشورمان قرار است به سمت سیاستهای اصلاح الگوی مصرف حرکت‌ کند یا اینکه ما باید تامین آب بیشتر برای مصرف بیشتر در دستور کار قرار دهیم؛ نماینده  وموافقین احداث سد فینسک در  سمنان می‌گویند نظرات مخالفین و نماینده‌های مازندران درباره بهره برداری  آب در استان غیرکارشناسی است، خوب چه دفاع کارشناسی ازین محاسبات دارندو بهتر نیست نظرات خود را در این رابطه ارائه دهند؟

عضو هییت علمی دانشگاه پیام نور مازندران گفت: اصلاً کاری به چگونگی احداث سد نداریم مسئله ما چرایی احداث سد است.

وی ادامه داد: دلایل روشنی را در اسناد برنامه ریزی آب و اسناد مربوط به  مطالعات اجتماعی اقتصادی سیاسی نمی بینیم و به وقت خودش اگر لازم شد یک مباحثه گفت‌وگوی علمی شکل بگیرد تا دلایل خود را که قبلاً نیز به طور کامل در 35 صفحه به کمیسیون کشاورزی عرضه کردیم و در اختیار وزارت نیرو قرار گرفت، مطالعات و نقدهای بسیار جدی و قانونی که به مطالعات سطحی و کم عمقی که برای سد فینسک انجام شده ارائه شده است،عنوان کنیم.

 عضو هییت علمی دانشگاه پیام نور مازندران با اشاره به اینکه موافقان طرح سد صرفاً به گفتن اینکه مازندران نظرات غیرکارشناسی دارد بسنده کرده و هیچ دلیل و مدرک کارشناسی ارائه نمی کنند، اظهار کرد: با موافقان طرح نظرکارشناسی، دلایل فنی و قانونی را بیان کنند، واقعاً این کسری 7 و نیم میلیون متر مکعبی به وجود آمده چه توجیحی دارد، آیا نمی شود از سیاست‌های اصلاح الگوی مصرف، اصلاح الگوی کشت و از گزینه‌های دیگری که در خود همان استان وجود دارد  و از سیاست ها و گزینه‌های اصلی و  محتمل تر استفاده کنند.

مومنی با بیان اینکه انتقال آب بین حوزه ای آخرین راهکار است از این اقدام انتقاد کرد و گفت: چرا در نخستین قدم سراغ پروژه های انتقال آب بین حوضه می‌روند در صورتی که این مهم به عنوان آخرین راهکار در نظر گرفته شده است؛ انتقال آب بین حوضه ای در شرایطی باید انجام شود که هیچ گزینه مناسب تر دیگری وجود نداشته باشد، همچنین انتقال آب بین حوضه نباید در شرایطی انجام شود که خودش تهدیدی برای حوزه مبدا محسوب شود بلکه منافعش نیز باید به بخشی از منافع آن به استان استان مبدا نیز برسد.

وی گفت: کدام یک از این اتفاقات انجام شده است، مگر می شود فقط صرفاً با توان سیاسی و با حرفای کلی بدون آنکه  هیچگونه اسناد و مدارکی از این بزرگواران عرضه شود اقدامی انجام‌داد؛ موافقین طرح می‌توانند  در یک گفت و گوی فنی و کارشناسی نمایندگانشان را اعزام کنند و جامعه کارشناسی به مساله ورود کند اما به جای اینکار کشور را به فضایی که اصلاً فضا های منطقی و درستی برای پروژه هایی که بسیار پر مخاطره است هدایت می کنند و بیشتر به دنبال قومی قبیله ای کردن هستند.

عضو هییت علمی دانشگاه پیام نور مازندران ادامه داد: از ابتدای طرح گفتیم تیم های کارشناسی از متخصصین ذیربط تشکیل شود و اسناد مطالعاتی این پروژه توسط  اساتید و خبرگان بخش‌های مربوط به سوالات مربوط به یک پروژه عمرانی بررسی و در مطالعات اجتماعی نیز از  اساتید بنام  دانشگاه مازندران استفاده کردیم،  در بخش آب نیز از اساتید به نام استان استفاده شد، در تحلیل های زمین شناسی از افراد واقعاً خوب استفاده شده در حوزه محیط زیست منابع طبیعی از کارشناسان و اهل فن بسیار صاحب‌نام و معتبر مورد استفاده کردیم و اعلام کردیم که چه افرادی تحلیل‌ها و بررسی را انجام دادند، به نظرم موافقین طرح  نیز اعلام کنند که پشتوانه فنی چه کسانی هستند نظرات فنی آنها را نیز اعلام کنند قطع به یقین در یک فضای کارشناسی می‌توان بسیار بهتر و منطقی تر گفت‌وگو کرد و به نتیجه رسید.

مومنی گفت:  اینکه این احداث سد مصوبه دارد و ردیف اعتباری آن وزارت نیرو آمده ناکافی است؛قطعا ما آمادگی بحث تخصصی داریم و از منظر کارشناسی این موضوع را مورد مباحثه می‌گذاریم البته خواهان این هستیم تا زمانیکه نتایج  و خروجی کار کارشناسان مستقل به نتیجه نرسید عملیات اجرای پروژه متوقف شود البته امروز وزارت نیرو نیز به این نتیجه رسیده که مباحث مطرح شده از سوی کارشناسان و مخالفان احداث سد فینسک درست و منطقی بوده است.

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/236058/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شنیدن شدن صدای چندین انفجار در عراق و سوریه

شنیده شدن صدای انفجاری در استان بابل عراق

نساجی در خانه دوباره قرمز می‌پوشد

جراحت سنگین داور، بازداشت و حکم جلب؛ فرجام تلخ کشتی نونهالان

ضرب سکه طلا را ‌خیانت‌ به مملکت می‌دانیم

با ورود مستقیم کشاورزان به بورس برنج، دست سودجویان قطع می‌شود

وضعیت راه‌های کشور؛ترافیک نیمه سنگین در جاده چالوس و آزادراه تهران–پردیس

اجرای برنامه‌های شاد برای کودکان و نوجوانان خرم آبادی

کشاورزان مازندران به استقبال کشت زراعی جدید رفتند

برنامه‌ریزی ناسا برای تجدید قوای کاوشگر ستاره‌های نوترونی

نخستین نشای مکانیزه مازندران آغاز شد

افزایش 20 درصدی فوتی ناشی از حوادث کار در مازندران

رهایی محکوم به قصاص از چوبه دار در مازندران

غایب بزرگ مقابل تراکتور: یک گلزن

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

غیور مردان بوشهری در بِستر غیور زنان بوشهری شکوفا شدند

تغییر استاندار مازندران تکذیب شد

شتاب ساخت مسکن مازندران در دولت سیزدهم

جیب بارانه بگیران پر پول شد

زنجیره انسانی مازندرانی‌ها ‌در حمایت از عملیات وعده صادق

کشف انبار لوازم خانگی 12 میلیارد ریالی قاچاق در خرم آباد

شکل‌گیری زنجیره‌ علوی‌تباران در حمایت از عملیات وعده صادق

رشد هزار میلیاردی خروج سرمایه از بورس

مدیریت هوشمندنیاز اساسی مازندران در آموزش عالی

حمایت مردم اردبیل از اجرای طرح «نور» فراجا

تنبیه دانش‌آموز مرزن‌آبادی توسط معلم در حال پیگیری است

توت فرنگی جویبار در سبد میوه مناطق مختلف کشور

اولین نشای برنج در مازندران انجام شد

عزل معاون متخلف به‌دلیل تنبیه دانش‌آموز مرزن‌آبادی

شکل‌گیری زنجیره‌ علوی‌تباران در نوار ساحلی مازندران در حمایت از عملیات وعده صادق

شالیکاری در مازندران مکانیزه شود

قدردانی از زحمات نیروی انتظامی استان یزد

قدردانی نماینده ولی‌فقیه در استان از اجرای طرح نور

رد شایعات تغییر استاندار مازندران

(تصاویر) تشکیل زنجیره انسانی در ساحل مازندران

برگزاری جشن گلریزان، دست‌های ماندگار در نوشهر

حمایت مردم محمودآباد از عملیات « وعده صادق»

زنجیره انسانی در ساحل نکا

اجرای 12 پروژه آبرسانی در رامسر

رهایی محکوم به قصاص از چوبه دار در کجور مازندران

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

محدودیت‌های ترافیکی جاده‌های شمالی کشور

اعمال محدودیت‌های ترافیکی پایان هفته در محورهای مواصلاتی مازندران

قهرمانی اراک در مسابقات والیبال دانشجویان منطقه پنج دانشگاه آزاد

تدوین نقشه مهندسی فرهنگی استان مازندران

سالگرد درگذشت دست‌نشان با حضور کادرفنی نساجی

زنجیره مردمی حمایت از عملیات «وعده صادق» در سواحل دریای مازندران

موضوع ایثار و شهادت موضوع بسیار مهم دولت سیزدهم است/بکارگیری ظرفیت های مردمی از برنامه های جدی بنیاد است