پیام مازند

آخرين مطالب

ابهام‌زدایی از فرایند ساخت بزرگ‌ترین سد شمال ایران سياسي

ابهام‌زدایی از فرایند ساخت بزرگ‌ترین سد شمال ایران
  بزرگنمايي:

پیام مازند - ساری – ایرنا – سد هراز به عنوان یکی از بزرگ‌ترین سدهای در حال ساخت کشور و پروژه‌ای مهم در تأمین آب مهم‌ترین دشت تولید برنج ایران سال‌هاست که مورد توجه رسانه‌ها و کشاورزان شمال قرار دارد و به همین نسبت نیز پرسش‌هایی درباره آن مطرح است.

به گزارش ایرنا، سد هراز به عنوان یکی از مهم‌ترین سدهای در حال ساخت کشور طی سال‌های اخیر بارها به دلایل مختلف مورد توجه رسانه‌ها و جامعه قرار گرفته است. مباحثی مانند اثرگذاری در مهار آب‌های سطحی، ایفای نقش در تأمین آب آشامیدنی مورد نیاز مناطق پایین‌دست سد، تضمین آب مورد نیاز کشاورزی در دشت بزرگ و استراتژیک هراز، بهبود جریان زیست‌محیطی رودخانه و تولید انرژی به روش برق‌آبی نکات مهمی هستند که در ساخت این سد به عنوان اهداف اصلی مورد توجه قرار دارند. در عین حال طولانی شدن فرآیند ساخت، تأخیر در اجرا به دلیل کمبود اعتبار و بحث‌های مرتبط با دپوی زباله در نزدیکی محل دریاچه سد مسائل انتقادی مطرح شده درباره این سد هستند.
ساخت این سد 650 میلیون متر مکعبی که بزرگ ترین سد شمال و چهارمین سد بزرگ کشور محسوب می‌شود، در دهه 60 مطرح شد و عملیات اجرایی آن نیز سال 1389 آغاز شد ، اما مشکلات اعتباری و برخی مسائل دیگر سبب شد که طبق برنامه زمان‌بندی پیش نرود. با این حال اکنون پیشرفت فیزیکی این سد به بیش از 40 درصد رسیده و گشایش‌هایی برای ساخت آن ایجاد شده که سرعت اجرای طرح را بیشتر کرده است ، طرحی که در صورت تکمیل می‌تواند بخش مهمی از تنش آبی دشت هراز که مهم‌ترین گستره تولید برنج در ایران محسوب می‌شود را برطرف کند.
«محمدابراهیم یخکشی» مدیرعامل شرکت آب‌منطقه‌ای مازندران به منظور شفاف‌سازی درباره آخرین وضعیت عملیات اجرایی سد هراز و اقداماتی که برای رفع چالش‌های پیش روی ساخت این سد انجام شده در گفت‌وگویی با ایرنا، به برخی پرسش‌های مهم پیرامون این سد که در رسانه‌ها و فضای مجازی مطرح می‌شود پاسخ داده است:
چه اولویت‌هایی منجر به تصمیم برای ساخت سد هراز شد؟
مبحث سدسازی در کشور ما با برخی موضع‌گیری‌ها همراه است. در عین حال نیاز به ساخت سد برای مهار آب‌های سطحی نیز کاملا احساس می‌شود. یکی از این نمونه‌ها سد در حال ساخت هراز است که مطالبه جدی کشاورزان است. شالیکاری در دشت مهم هراز با پیشینه تاریخی کاشت برنج در این دشت به تأمین آب تضمین‌شده نیاز دارد و نمی‌توان این موضوع را انکار کرد.
طبیعتا اگر جریان آب در فصل زراعی به اندازه کافی باشد کسی سراغ سد نمی‌رود. این یک منطق اقتصادی و مهندسی است که اگر رودخانه‌ای آب کافی داشته باشد و تقاضا تأمین شود سد نمی‌سازیم. یعنی نیاز به سدسازی بر اساس تقاضای آب ایجاد می‌شود. در دشت هراز جریان فصلی رود به شکلی است که در فصل کشاورزی آب مورد نیاز تأمین نمی‌شود. طبیعتا لازم است مخزنی ایجاد شود تا آب را ذخیره و برای فصل زراعی تنظیم کند. آب بیش از 100 هزار هکتار زمین کشاورزی با ساخت این سد تضمین می‌شود.

پیام مازند


یعنی صرفاً با اولویت تأمین آب کشاورزی در دشت هراز؟
اهداف دیگری هم از ساخت این پروژه دنبال می‌شود. در واقع این سد برای تنظیم آب رود بزرگ هراز ساخته می‌شود که یک هدف ساخت این سد تأمین و ذخیره‌سازی آب مورد نیاز کشاورزی است. علاوه بر بهبود حقابه‌های کشاورزی که از اهداف سد است، چند هدف مهم دیگر هم دنبال می‌شود که تأمین منافع منطقه را به دنبال دارد. یکی از این اهداف تنظیم آب زیست‌محیطی است. در فصل زراعی و کشاورزی معمولا به دلیل نیاز زیاد به آب، کشاورزان تا حد امکان از رودخانه آب برداشت می‌کنند و عملا حقابه محیط زیست رعایت نمی‌شود. در چنین منطقه‌ای سد می‌تواند با جلوگیری از هدررفت آب، هم حقابه محیط زیستی را رعایت کند و هم موجب توزیع آب به میزان کافی بین کشاورزان شود. یکی از اهدافی که برای سد هراز طراحی شد همین موضوع رهاسازی آب برای محیط زیست است. طبق برنامه قرار است سالانه 90 میلیون متر مکعب آب از سد هراز به عنوان حقابه‌ محیط زیستی رها شود تا جریان پایدار آب در تمام مسیر رود تا دریا ادامه داشته باشد.
هدف دیگر تأمین آب آشامیدنی مناطق پایین‌دست سد است. منابع آبی زیرزمینی ما در مازندران محدود و از طرفی متأثر از منابع شور هستند. از شمال دریا را داریم که بر شوری آب اثرگذار است و در دشت‌ها هم لایه‌های آب شور وجود دارد. مواد آلاینده کشاورزی هم به این موارد باید افزود. در چنین مناطقی معمولا تأمین آب آشامیدنی با مشکل مواجه می‌شود. همین حالا هم برای تأمین آب آشامیدنی آمل، محمودآباد، نور، رویان، چمستان و سرخرود با مشکل مواجهیم. با ساخت این سد بسیاری از مشکلات ساکنان شهرها و روستاهای پایین‌دست سد در زمینه آب آشامیدنی برطرف می‌شود.
به این اهداف باید چشم‌اندازهای اقتصادی را هم اضافه کرد. یک نیروگاه 25 مگاواتی برق‌آبی در پایین‌دست سد ساخته می‌شود و علاوه بر آن چند واحد کوچک‌تر هم پیش‌بینی شده که در مسیر حقابه محیط‌زیستی و خط لوله انتقال آب آشامیدنی ایجاد می‌شود.

پیام مازند


دلیل تأخیر در اجرای این طرح مهم و اثرگذار صرفا کمبود اعتبار است؟
ما در بحث سدسازی و طرح‌های مهندسی آب از نظر فنی مشکل یا ضعفی نداریم. عمده ‌چالش‌ها مربوط به محدودیت‌های مالی است. چون ظرف تأمین مالی در فصل آب بودجه کم و پروژه‌هایی که بر اساس نیازهای جامعه تعریف می‌شوند زیاد است. طببیعی است که اعتبارات عمرانی دولتی که به صورت سنواتی در بودجه می‌آید کم باشد. با این حال اعتباراتی که طی دو سال اخیر برای سد هراز گرفتیم خوب بود. از هر ظرفیتی اعم از تهاتر، فاینانس داخلی و اعتبارات درون‌سالی برای جذب بودجه استفاده کردیم. امسال هم اعتبار سد در پیوست بودجه نسبت به گذشته بهتر شد ، اما نیاز ما بیشتر است. امیدواریم بتوانیم در زمان‌های هدفگذاری شده بودجه‌های بهتری جذب کنیم.
البته برخی محدودیت‌های جغرافیایی هم در فرآیند اجرای سد اثرگذار است ، چون این سد از نظر موقعیت مکانی و به دلیل مجاورت با جاده هراز در جای سختی قرار دارد. ممکن است برای بسیاری از پروژه‌ها محدودیت فضایی وجود نداشته باشد ، اما برای سد هراز از یک سو با محدودیت فضا مواجهیم و از سوی دیگر حجم بسیار بالای ترافیک را داریم که محدودیت‌ها و موانعی در مسیر عملیات اجرایی ایجاد می‌کند.

پیام مازند


برای تکمیل پروژه با تعرفه‌های قیمتی امروز چقدر دیگر اعتبار نیاز است؟
بر اساس هزینه‌های امروز برای مجموعه سد و راه جایگزین حدود 12 هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز داریم. یکی از راه‌هایی که برای تأمین این اعتبار پیگیری می‌کنیم استفاده از فاینانس داخلی است. الان هم برنامه داریم برای این سد از فاینانس داخلی استفاده کنیم. اخیراً برای جذب حدود 12 هزار میلیارد ریال فاینانس داخلی از سازمان برنامه مجوز گرفتیم و با بانک‌ها هم وارد مذاکره شدیم. جلساتی در تهران و حتی با حضور وزرای اقتصاد پیشین و کنونی با حضور مجمع نمایندگان و مدیران اقتصادی استان داشتیم و قرار شد در قالب کنسرسیوم این تأمین مالی انجام شود.
امسال چقدر اعتبار برای سد هراز پیش‌بینی شد؟
400 میلیارد ریال اعتبار در پیوست قانون بودجه سال جاری برای سد هراز در نظر گرفته شد. 200 میلیارد ریال دیگر از محل اعتبارات توازن تصویب شد و 700 میلیارد ریال هم به شکل دیگری اختصاص داده شد. به همین شکل اعتبارات درون سالی هم می‌گیریم. از ظرفیت‌های قانونی و منابع مختلف استفاده می‌کنیم. به هر حال طرح بزرگی است و نیاز به اعتبارات بیشتری دارد. از ابتدای پروژه تا کنون چه در بخش سد و چه راه جایگزین حدود 3000 میلیارد ریال برای این پروژه هزینه شد که بخش مهمی از آن مربوط به پروژه راه جایگزین هراز است.
امکان استفاده از اعتبارات خارجی برای سد هراز وجود ندارد؟
اتفاقا چند سال پیش با توجه به اهمیت و بزرگی پروژه، استفاده از فاینانس خارجی برای ساخت سد هراز مطرح شده بود و با چینی‌ها به مرحله قرارداد هم رسیدیم ، اما به دلایل مختلف از جمله تحریم این موضوع محقق نشد. با این حال هنوز هم استفاده از فاینانس خارجی مطرح است. اخیرا با توجه به عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای و قرارداد همکاری بین دو کشور ایران و چین یک بار دیگر استفاده از ظرفیت فاینانس خارجی برای طرح‌های عمرانی مطرح شده است. چون بخش مهمی از این مسیر طی شده بود و حتی از شورای اقتصاد مجوز را دریافت کرده بودیم. رایزنی‌هایی با طرف چینی در حال انجام است تا برای بخش‌های مکمل سد و زیرساخت پایین‌دست آن از آن‌ها استفاده کنیم.

پیام مازند


ساخت راه جایگزین هم توسط وزارت نیرو در حال اجراست؟
بله. حدود 9 کیلومتر از جاده هراز با آبگیری سد زیر آب می‌رود. به همین دلیل باید مسیر جایگزینی را ایجاد کنیم که این پروژه به موازات عملیات اجرایی سد هراز در حال اجراست. در واقع عملیات ساخت سد هراز در دو جبهه در حال انجام است که شاید به طور کامل به چشم نیاید. به جای 9 کیلومتری که زیر آب می‌رود 11 کیلومتر جاده چهاربانده در بالادست سد از منابع اعتباری بخش آب ساخته می‌شود که فاز به فاز زیر بار ترافیک خواهد رفت. این 11 کیلومتر به دلیل داشتن سازه‌های خاص اعم از پل و تونل و عبور از دل کوه‌ها پروژه مهمی محسوب می‌شود. فعلا حدود 5 کیلومتر از این مسیر آماده شده است. قصد داریم یک لاین از این مسیر را به طور کامل زیر بار ترافیک ببریم. چون برای بخشی از فرآیند ساخت سد لازم است ترافیک به جاده جدید منتقل شود. همین حالا هم یکی از تونل‌های سد زیر بار ترافیک قرار دارد. اما برای این که سد را تکمیل کنیم باید ترافیک را به جاده جدید در حال ساخت انتقال دهیم.
با توجه به شرایط موجود روند اجرای سد را چطور ارزیابی می‌کنید؟
طی دو سال اخیر سرعت اجرای پروژه بیشتر شد و اکنون به خوبی در حال پیشرفت است. خوشبختانه اکنون سد تقریبا شکل گرفته و ماهیت ظاهری خود را پیدا کرده است. بخش مهمی از سدسازی برای مردم قابل مشاهده نیست. چون در لایه‌های زیرین زمین انجام می‌شود. علاوه بر اقدامات مطالعاتی و پژوهشی مستمر، کارهایی مانند تزریق‌های زیرزمینی برای استحکام بستر و ایجاد پرده آب‌بند آن‌قدر زمان‌بر و گسترده هستند که در مجموع یک سد زیرزمینی محسوب می‌شوند. به همین دلیل ممکن است خیلی‌ها گمان کنند که در کارگاه سد کاری انجام نمی‌شود. چون تغییر ظاهری چندانی در بستر اجرای پروژه نمی‌بینند. اکنون خوشبختانه پروژه از مرحله زیرسطحی خارج و وارد مرحله اجرایی روی سطح شده و کار بیشتر به چشم می‌آید. سد حدود 40 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و جاده جایگزین که پروژه بزرگ و مهمی محسوب می‌شود نیز اکنون به پیشرفت 30 درصدی رسیده است.
در صورت تأمین اعتبار چقدر زمان برای تکمیل این پروژه نیاز است؟
اگر منابع وجود داشته باشد از نظر اجرایی و فیزیکی حداکثر در 3 سال می‌توانیم پروژه را اجرا کنیم.

پیام مازند


یکی از بحث‌های مهم درباره سد هراز موضوع دپوی زباله در محدوده سد است. این نگرانی وجود دارد که آلودگی زباله‌ها به دریاچه سد نفوذ کند. در این زمینه بالاخره چه اقدامی قرار است انجام شود؟
بعضی نکاتی که در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی در این زمینه مطرح می‌شود نشان می‌دهد که منتقدان از برخی اقدامات اطلاع کافی ندارند. حدود دو سال است که مطالعات گسترده‌ای در این زمینه در حال انجام است. به هر حال ما متولی تأمین آب آشامیدنی سالم هستیم. آب آشامیدنی حدود یک میلیون و 200 هزار نفر در پایین‌دست این سد با ساخت آن تأمین خواهد شد. از طرفی همراه با حفاظت محیط زیست مسئولیت حفاظت کیفی آب را هم به عهده داریم.
از همان ابتدای مطرح شدن ساخت سد هراز این موضوع پیش‌بینی و راهکارهایی برای آن در نظر گرفته شد. یعنی ماجرا مغفول مانده‌ای نیست. اتفاقا در این زمینه همه بررسی‌های لازم انجام شده و ما به چند دلیل نگرانی خاصی نداریم. توده زباله در زمان طراحی سد هراز و دریافت مجوزها دیده شده بود. شرکت آب‌منطقه‌ای بر اساس تعهداتش برای این بخش مشاور مستقلی به کار گرفت تا مطالعات همه‌جانبه انجام شود. در حال حاضر نیز یک گروه مشاور تحت نظارت دانشگاه تهران در حال مطالعه پیرامون همین موضوع است.
حفاری‌های متعدد و آزمایش‌های تخصصی گوناگونی در این زمینه انجام شد و در نهایت چند گزینه پیشنهاد دادند که باید با کمک و تشریک مساعی با دوستان در حفاظت محیط زیست نهایی کنیم. با توجه به این که توده زباله منطقه عمارت در مرحله آبگیری سد با دریاچه سد کمی فاصله داشته و ارتباط مستقیمی ندارد و تماس پیدا نمی‌کند از نظر ارتفاع نیز در تراز دیگری از دریاچه قرار گرفته، یک پیشنهاد این است که محدوده دپوی زباله به طور کامل پوشانده، محدود، محصور و نفوذناپذیر شود. البته زباله جدید هم نباید به این توده اضافه کنند تا مطالعات طرح خدشه‌دار نشود.
سوزاندن زباله با ایجاد زباله‌سوز نیز یکی دیگر از راه‌های مد نظر است که پساب نخواهد داشت و با اجرای درست و علمی آسیبی به محیط زیست نمی‌رساند. انتخاب محل جدید دپوی زباله هم از موضوعات دیگری است که پیگیری و مطالعات در مورد آن همزمان دستگاه‌های اجرایی ذیربط در حال انجام است. به موضوع مدیریت زباله اشراف و توجه کامل داریم و اطمینان داریم که جای نگرانی وجود ندارد. برای ادامه پیشرفت این پروژه علاوه بر همکاری دستگاه‌های اجرایی و مسئولان استانی و ملی، به پای کار آمدن رسانه‌ها و اعتماد و همراهی مردم هم نیاز داریم. هر چه اطلاعات بیشتری از جزئیات سد و ضروریات آن به جامعه داده شود، نگرانی‌های جامعه کمتر همراه می‌شود و کار احداث سد هم یقینا سرعت بیشتری پیدا خواهد کرد.
یقینا در موضوع زباله رویکرد ما بررسی جزئیات مطالعات و منابع طرح با حفاظت محیط زیست، نخبگان و دانشگاهیان است که انشالله با مشارکت آن‌ها بهترین طرح انتخاب خواهد شد.
برچسب‌ها
جاده هراز توسعه ایران شرکت آب منطقه ای مازندران مازندران کشاورزی آبیاری اراضی کشاورزی

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/236229/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مقاومت عراق: به یک هدف مهم در ایلات اشغالی حمله کردیم

برگزاری نخستین جشنواره گندم، نان و شیرینى در جزیره کیش

نمایش انیمیشن پاندای کونگ فو کار 4 درسینما لبخند کیش

استان ایلام مفتخر به حضور 6 هزار ایثارگر ارتشی است

سنتکام: ایالات متحده امروز حمله هوایی در عراق انجام نداده است

آمریکا هرگونه حمله هوایی در داخل خاک عراق را رد کرد

جزئیات دقیق درباره حمله به کنسولگری ایران در پاریس

اهالی این استان‌ ها از امروز منتظر بارش باران باشند

کتائب سید الشهدا عراق: به حمله بابل حتما پاسخ داده می‌شود

شمارش معکوس برای ثبت تالاب بین المللی گندمان در کنوانسیون رامسر

حمله هوایی به یک پایگاه حشد الشعبی در عراق/ یک کشته و 6 مجروح

آمریکا حمله به حشد الشعبی را رد کرد

حمله هوایی به یک پایگاه نظامی حشد الشعبی در عراق/ یک کشته و 6 مجروح

حمله صهیونیست‌ها به پایگاه حشدالشعبی در استان بابل عراق

انفجار در پایگاه حشدالشعبی در استان بابل عراق

فیلم/آماده باش پرسنل درمان در بیمارستان المحاویل در بابل

انفجار مقر فرماندهی حشد الشعبی در بابل عراق

ببینید | تصاویری از آتش‌سوزی ناشی از حمله هوایی درون پایگاه کالسو در بابل

جدیدترین تصویر از انفجار بزرگ در مقر حشدالشعبی | حجم گسترده آتش را ببینید

وقوع انفجار در شمال استان بابل عراق +فیلم

ببینید | اولین تصاویر از وقوع انفجار در یک مقر نظامی در استان بابل عراق

ببینید | فوری؛ حمله هوایی به مقر فرماندهی حشد الشعبی و مقر دفاعی در پایگاه کالسو بابل

ببینید | تصاویر تازه از انفجار مقر نظامی حشدالشعبی در استان بابل عراق

الگوبرداری استان های آذربایجان غربی و مازندران از طرح سفیران زیبایی قم

کسب مجوز استفاده از پوست‌های تک‌لایه و دولایه برای درمان بیماری‌های پوستی

اولین تصاویر واقعی پیکسل 9 پرو لو رفت

حامیان طرح پنجره‌های امید در آذربایجان غربی، پنجره پر نور نیازمندان شدند

اعلام جزئیات ممنوعیت تردد از آزادراه تهران - شمال به سمت مازندران

(تصاویر) آیین سنتی برف چال در مازندران

معرفی مسئول جدید بسیج اساتید دانشگاه پیام نور استان البرز

اطلاعیه شماره 3 فراجا درباره اجرای «طرح نور»

اطلاعیه و گزارش پلیس درباره اجرای طرح نور

با هرگونه رفتار وکُنش اشتباه احتمالی ماموران برخورد خواهد شد

فراجا درباره طرح عفاف و حجاب اطلاعیه جدید صادر کرد

اطلاعیه شماره 3 فراجا در اجرایِ "طرح نور"

اطلاحیه سوم پلیس درباره حجاب

اطلاعیه سوم پلیس درباره حجاب

تردد از آزادراه تهران - شمال به سمت مازندران ممنوع شد

اطلاعیه فرماندهی انتظامی کشور درباره اجرای «طرحِ نور»

فراجا: وضعیت حجاب در جامعه مطلوب‌تر شده است | جریان سازی معاندین بر عزم و اراده پلیس تأثیری نخواهد داشت

اطلاعیه فراجا درباره وضعیت حجاب: با هرگونه رفتار و کُنش اشتباه احتمالی ماموران نیز برخورد خواهد شد

اطلاعیه مهم فراجا درباره «طرحِ نور» (عفاف و حجاب)

بادبان ناسا بر فراز زمین برافراشته می‌شود!

با هرگونه رفتار و کُنش اشتباه احتمالی ماموران نیز برخورد خواهد شد

اطلاعیه فراجا در مورد گشت ارشاد؛ اجرای طرح نور ادامه دارد

با هرگونه رفتار و کُنش اشتباه احتمالی ماموران برخورد خواهد شد

سکوت تراکتوری‌ها پس از شکست

اطلاعیه فراجا در مورد طرح نور: وضعیت حجاب در جامعه مطلوب‌تر شده/سناریوهای ساختگی بر عزم و اراده پلیس تاثیری نخواهد داشت/ پلیس عاری از خطا و اشتباه نبوده و با هرگونه رفتار و کُنش اشتباه احتمالی ماموران برخورد خواهد شد

مطلوب شدن وضعیت عفاف و حجاب در سطح کشور نسبت به قبل از اجرای طرح

فراجا: وضعیت حجاب در جامعه مطلوب‌تر شده است