پیام مازند

آخرين مطالب

پس از باران؛ چالش تکراری زیرگذرهای مازندران سياسي

پس از باران؛ چالش تکراری زیرگذرهای مازندران
  بزرگنمايي:

پیام مازند - ساری – ایرنا – مقداری باران شدید مانند باران روز گذشته مازندران برای این که برخی زیرگذرهای این استان از زیر بار ترافیک خارج شوند کافی است. داستان همیشگی تعدادی از زیرگذرها که به دلیل اجرای نادرست یا ضعف در نگهداری سال‌هاست سوژه می‌شوند.

به گزارش ایرنا، زیرگذرها هرچقدر که در افزایش امنیت برای خودروها برای عبور از عرض یک خیابان یا جاده اثرگذارند، ممکن است خطرآفرین و مرگ‌آور هم باشند. البته اگر از نوع برخی زیرگذرهای ساخته شده در مازندران باشند و توسط برخی شهرداری‌های استان یا حتی راه و شهرسازی ساخته شوند و نظارتی بر ساخت و اجرای نکات فنی یا نگهداری آن‌ها نباشد.
روز گذشته -28 مهر- وقتی بارندگی‌های پیش‌بینی شده در مازندران رخ داد، عبور از برخی زیرگذرهای شهری و بین شهری نیز به روال همیشگی پس از باران متوقف شد. چندین سال است که باران برای زیرگذرهای مازندران حکم نانوشته خارج شدن از مدار ترافیک را امضا می‌کند. برخی زیرگذرها سیستم هدایت آب درست و حسابی ندارند و برخی دیگر هم اگر داشته باشند به خاطر ناتوانی پمپ‌های تعبیه شده برای هدایت و خارج کردن آب از زیرگذر و سوختن آن‌ها به برکه‌ای پر از آب تبدیل می‌شوند.
همین باران پاییزی روز چهارشنبه 28 مهر مانند همیشه چند زیرگذر استان را تعطیل کرد. زیرگذرهای جامخانه و بادله در جاده ساری-نکا و تعدادی از زیرگذرهای شهری در ساری، قائمشهر، گلوگاه، بهشهر، چالوس و سایر مناطق استان چنین وضعیتی دارند. فیلم زیر از وضعیت یکی از زیرگذرهای مازندران در شهر گلوگاه است که روز چهارشنبه پس از بارندگی دچار آبگرفتگی شد:


مروری به تاریخچه آبگرفتگی زیرگذرها در مازندران نشان می‌دهند که حتی حوادثی نیز در آن‌ها به دلیل آبگرفتگی رقم خورده است. 14 مهر 1397 در چالوس یک نفر به خاطر آبگرفتگی زیرگذر و بر اثر خفگی جان خود را از دست داد. راننده تاکسی وقتی در دهانه ورودی زیرگذر با حجم زیاد آب مواجه شد، فرصتی برای برگشتن به عقب پیدا نکرد و آب خودروی او را به داخل زیرگذر کشاند. دقایقی بعد گروه‌های امدادی خودروی او را که به طور کامل زیر آب غرق شده بود بیرون کشیدند و جسم بیجان راننده از خودرو بیرون آورده شد. این زیرگذر که در منطقه تازه‌آباد چالوس ساخته شده است، مانند چندین زیرگذر غیراستاندارد سایر شهرهای مازندران، با هر بارندگی پر از آب و غیر قابل استفاده می‌شود.

پیام مازند


زیرگذر تازه‌آباد تنها نمونه از زیرگذرهای ویژه روزهای غیربارانی نیست. در بهشهر نیز می‌توان نمونه‌ای از این زیرگذرها را یافت. زیرگذر گلشهر که برای رفت‌وآمد خودروها از زیر ریل راه‌آهن ساخته شده است، نیز محل بروز حادثه ناشی از آبگرفتگی بود. باران که ببارد، آب در زیرگذر جمع می‌شود و رفته رفته بالا می‌آید تا این که غیرقابل استفاده شود.
فقط چند ساعت به تحویل سال 1398 باقی مانده بود که زوج جوان بهشهری هنگام عبور از زیرگذر گلهشهر بهشهر به دلیل وجود جریان برق در آب داخل زیرگذر بر اثر اتصالی پمپی که برای تخلیه آب زیرگذر روشن بود دچار برق‌گرفتگی شدند و جان باختند.
حتی در مرکز استان هم می‌توان این قبیل زیرگذرها را یافت. زیرگذر اِرم در ساری یکی دیگر از این پروژه‌های ناقص‌الخلقه است که آب‌گرفتگی در آن سابقه دارد. بارش باران که کمی طولانی شود، شهروندان خودشان می‌دانند که نباید از این زیرگذر عبور کنند. با فاصله کمی از این زیرگذر، شرایط مشابهی را می‌توان در زیرگذر 22 بهمن ساری هم مشاهده کرد.
قائمشهر هم از دیگر شهرهای مازندران است که زیرگذرهای اینچنینی دارد . زیرگذر راه‌آهن چهارراه حسن‌آباد در خیابان تهران این شهر چند سال است که هنگام بارندگی محل جمع شدن روان‌آب‌های اطراف است. زیرگذر مهم کوچکسرا نیز که بخش شمالی محله بزرگ کوچکسرا را به قسمت جنوبی آن و مرکز شهر متصل می‌کند هم محل مناسبی برای جمع شدن آب باران است.
مهر چهار سال پیش بود که شهروندی در قائمشهر وقتی دید آب موجود در یکی از زیرگذرهای خیابان تهران در حال احاطه کردن خودرو است و خودرو هم گیر کرده، قید خودرو را زد و پیش از غرق شدندر زیرگذر، خودش را نجات داد.

پیام مازند


این‌ها فقط نمونه‌هایی از زیرگذرهای غیراستاندارد و غیر ایمن در مازندران هستند که انگار فقط برای روزهای غیربارانی ساخته می‌شوند. بارها دیده شده که شهرداری‌ها روی سرعت اجرای این پروژه‌ها مانور تبلیغاتی زیادی داده‌اند. فرقی ندارد که آیا از ابتدا به این موضوع فکر نکردند یا می‌دانستند زیرگذر دچار آبگرفتگی می‌شود و چنین پروژه‌های ناقصی را اجرا کردند؛ حتی در برخی موارد مخالفت‌هایی با ساخت زیرگذرها به این صورت نیز وجود داشت، اما پروژه با همین روش اجرا می‌شد.
راهکار هم در همه پروژه‌های مشابه، تقریبا مشترک است؛ پس از جمع شدن روان‌آب‌ها، آب موجود در زیرگذر با پمپ به بیرون تخلیه شود. اما مساله اینجاست که پمپ‌ها عموما در تخلیه آب جمع شده ناشی از بارندگی‌های شدید ناتوان هستند. گاهی هم نامناسب بودن قطر کانال در نظر گرفته شده برای هدایت آب یا درست و اصولی اجرا نشدن سیستم هدایت روان‌آب‌های جمع شده در زیرگذر دلیل بروز این وضعیت عنوان می‌شود.
بررسی‌ها نشان می‌دهد که همه زیرگذرهای اجرا شده در مسیرهای اصلی بین شهری باید از شورای ترافیک استان تاییدیه دریافت کنند و دفتر فنی استانداری نیز بر طرح‌های تهیه شده وسط مشاوران نظارت می‌کند. زیرگذرهای شهری هم در شورای ترافیک شهرستان تصویب می‌شوند. پس از اجرا نیز مسئولیت نگهداری زیرگذرهای بین جاده‌ای با راهداری و زیرگذرهای شهری با شهرداری است که بخشی از این نگهداری به درست عمل کردن سامانه هدایت آب زیرگذرها ارتباط دارد. موضوعی که به نظر می‌رسد در مورد برخی زیرگذرها توجهی به آن نمی‌شود و همین راه‌حل مرسوم یعنی منتظر ماندن برای پایان بارندگی و تخلیه آب پس از آن بهترین و در دسترس‌ترین روش است.
البته شنیده‌ها حاکی است که اختلاف‌نظرهایی نیز درباره پرداخت هزینه برق فعالیت پمپ‌های تخلیه آب بین شرکت برق و دستگاه‌های متولی نگهداری زیرگذرها مانند راهداری و شهرداری‌ها وجود دارد.
حوادث ممکن است باز هم در این زیرگذرها رخ دهند و به شکلی دیگر تکرار شوند، مگر این که عزمی برای ایمن‌سازی این زیرگذرها به وجود آید و زیرگذرهای بعدی حتی در دورترین و محروم‌ترین مناطق استان با رعایت همه اصول فنی و ایمنی ساخته شوند. ضمن این که حتی اگر هیچ حادثه‌ای هم در این زیرگذرها رخ ندهد، پرسش مهم شهروندان این است که آیا راهی برای حل معضل زیرگذرهای مازندران با هدف مختل نشدن تردد خودروها و افزایش بار ترافیک در سایر مسیرهای شهری وجود ندارد؟
برچسب‌ها
سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای بارندگی مازندران تردد جاده ای ترافیک

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/236469/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

انفجار در پایگاه حشدالشعبی در استان بابل عراق

فیلم/آماده باش پرسنل درمان در بیمارستان المحاویل در بابل

انفجار مقر فرماندهی حشد الشعبی در بابل عراق

ببینید | تصاویری از آتش‌سوزی ناشی از حمله هوایی درون پایگاه کالسو در بابل

جدیدترین تصویر از انفجار بزرگ در مقر حشدالشعبی | حجم گسترده آتش را ببینید

وقوع انفجار در شمال استان بابل عراق +فیلم

ببینید | اولین تصاویر از وقوع انفجار در یک مقر نظامی در استان بابل عراق

ببینید | فوری؛ حمله هوایی به مقر فرماندهی حشد الشعبی و مقر دفاعی در پایگاه کالسو بابل

ببینید | تصاویر تازه از انفجار مقر نظامی حشدالشعبی در استان بابل عراق

الگوبرداری استان های آذربایجان غربی و مازندران از طرح سفیران زیبایی قم

کسب مجوز استفاده از پوست‌های تک‌لایه و دولایه برای درمان بیماری‌های پوستی

اولین تصاویر واقعی پیکسل 9 پرو لو رفت

حامیان طرح پنجره‌های امید در آذربایجان غربی، پنجره پر نور نیازمندان شدند

اعلام جزئیات ممنوعیت تردد از آزادراه تهران - شمال به سمت مازندران

(تصاویر) آیین سنتی برف چال در مازندران

معرفی مسئول جدید بسیج اساتید دانشگاه پیام نور استان البرز

اطلاعیه شماره 3 فراجا درباره اجرای «طرح نور»

اطلاعیه و گزارش پلیس درباره اجرای طرح نور

با هرگونه رفتار وکُنش اشتباه احتمالی ماموران برخورد خواهد شد

فراجا درباره طرح عفاف و حجاب اطلاعیه جدید صادر کرد

اطلاعیه شماره 3 فراجا در اجرایِ "طرح نور"

اطلاحیه سوم پلیس درباره حجاب

اطلاعیه سوم پلیس درباره حجاب

تردد از آزادراه تهران - شمال به سمت مازندران ممنوع شد

اطلاعیه فرماندهی انتظامی کشور درباره اجرای «طرحِ نور»

فراجا: وضعیت حجاب در جامعه مطلوب‌تر شده است | جریان سازی معاندین بر عزم و اراده پلیس تأثیری نخواهد داشت

اطلاعیه فراجا درباره وضعیت حجاب: با هرگونه رفتار و کُنش اشتباه احتمالی ماموران نیز برخورد خواهد شد

اطلاعیه مهم فراجا درباره «طرحِ نور» (عفاف و حجاب)

بادبان ناسا بر فراز زمین برافراشته می‌شود!

با هرگونه رفتار و کُنش اشتباه احتمالی ماموران نیز برخورد خواهد شد

اطلاعیه فراجا در مورد گشت ارشاد؛ اجرای طرح نور ادامه دارد

با هرگونه رفتار و کُنش اشتباه احتمالی ماموران برخورد خواهد شد

سکوت تراکتوری‌ها پس از شکست

اطلاعیه فراجا در مورد طرح نور: وضعیت حجاب در جامعه مطلوب‌تر شده/سناریوهای ساختگی بر عزم و اراده پلیس تاثیری نخواهد داشت/ پلیس عاری از خطا و اشتباه نبوده و با هرگونه رفتار و کُنش اشتباه احتمالی ماموران برخورد خواهد شد

مطلوب شدن وضعیت عفاف و حجاب در سطح کشور نسبت به قبل از اجرای طرح

فراجا: وضعیت حجاب در جامعه مطلوب‌تر شده است

توقیف خودروی قاچاق در ساری

ببینید | نساجی مازندران - تراکتور

تجهیز و نوسازی 150 هکتار شالیزار آمل

بهره‌برداری ازطرح جامع زیرساخت اراضی در مازندران

تصویرسازی از عبور نور اختروش‌ها از میان ابر‌های میان‌کهکشانی

تساوی نساجی و تراکتور در 45 دقیقه نخست

محمد مهاجری: آقای وزیر کشور برای رهبری هزینه نتراشید/گمان کرده‌اید اگر اسم گشت ارشاد را به طرح‌نور تبدیل کنید قضیه تغییر ماهیت می دهد؟

طرح نور تعطیل می شود؟

پذیرش بدون آزمون استعداد‌های درخشان کارشناسی ارشد پیام نور کیش

منطقه فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد، منطقه برتر گردشگری تهران در نوروز

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

حمایت تمام قد علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد / بنای نیروی انتظامی بر برخورد و مقابله نیست / «آیا بی حجابی از یک تخلف رانندگی نازل‌تر است؟»

ترکیب هجومی نساجی مقابل تراکتور

جابه‌جایی 3 تراکتوری با جدایی خمس