پیام مازند

آخرين مطالب

مدیر و موسس موسسه کوشاهوش مطرح کرد

استفاده از منابع خارجی علت بروز اشتباه در سوال تیزهوشان علمي

استفاده از منابع خارجی علت بروز اشتباه در سوال تیزهوشان
  بزرگنمايي:

پیام مازند - ایسنا/مازندران مدیر و موسس موسسه کوشاهوش استفاده از منابع خارجی را علت اصلی بروز اشتباه در سوال تیزهوشان دانست.

کوشا صمیمی در گفت و گو با ایسنا به تشریح مشکلات ایجاد شده در طراحی سوالات تیزهوشان پرداخت و اظهار کرد: اساسا چون طراحان سوالات جزء نخبگان هستند و اختلاف سنی زیادی بین آن ها و دانش آموزان وجود دارد، قدرت تشخیص سختی و آسانی سوال را ندارند، در نتیجه زمانی می توان به درجه سهولت و صعوبت سوال پی برد که آن سوال در جامعه آماری بزرگتری سنجیده شود.
صمیمی با اشاره به روال کیفیت سنجی سوال در سال های گذشته گفت: در سنوات قبل برای تعیین آسانی و سختی سوال، آزمون را در مدارس مختلف برگزار می کردند و آنگاه درصد سختی سوال مشخص می شد، سپس طراحان آن سوال را بایگانی و در سال های بعد طراحی مجدد می کردند اما الان این شرایط و امکانات فرآهم نیست.
وی چالش دیگری را مطرح و تاکید کرد: از آنجا که طراحان زمان کمی برای طرح سوال دارند در نتیجه مهلت بررسی تمام ابعاد یک سوال هوش برای آنان میسر نیست، بنابراین در بعضی مواقع به استفاده از منابع خارجی رجوع می کنند که متاسفانه تمام آن منابع نیز لو رفته و در بازار وجود دارند؛ مثال بارز آن در سال 97-98 بود که از سوالات آزمون ریون (raven) استفاده شد و دردسرهای زیادی بوجود آمد.
مدیر موسسه کوشاهوش از بسته بودن دستان طراحان سوال به دلایل فوق الذکر یاد و خاطرنشان کرد: یکی از دلایل موفقیت موسسه کوشاهوش گردآوری و ترجمه تمام منابع خارجی در کتاب «دنیای هوش» است و بر این اساس ما هر سال مطابقت صد درصدی منابع کوشاهوش با آزمون تیزهوشان داریم.
صمیمی در ادامه به تحلیل و تشریح انواع هوش در افراد اشاره و اظهار کرد: سه مدل هوش وجود دارد؛ هوش تحلیلی، هوش تحصیلی و هوش تجربی. کودکانی که دارای هوش تحصیلی هستند اصولاً بچه هایی منظم، درسخوان و علاقمند به درس هستند و در آزمون تیزهوشان هم استرس نداشته و خانواده ها نیز با این فرزندان مشکلی ندارند، سیستم آموزش تحصیلی ما نیز این هوش را بهتر می شناسد و این دانش آموزان در آینده، صاحبان کرسی های دکتری و مهندسی شده و مدارج دانشگاهی را طی می کنند.

پیام مازند


وی اضافه کرد: دسته دیگر کودکانی هستند که دارای هوش تجربی هستند، این کودکان اهل کلاس درس نیستند و زمانی که در میدان عمل قرار می گیرند موفقند، اکثر دانشمندان، مخترعین، مکتشفین و موسیقیدانان و غیره در این ردیف قرار دارند، این کودکان اهل اختراع و ابداع هستند.
این کارشناس و طراح سوال تیزهوشان در تفسیر هوش تحلیلی گفت: هوش تحلیلی ترکیبی از هوش تحصیلی و تجربی است که حاصل این مدل هوش، نبوغ است. نگاه کودکان دارای هوش تحلیلی به سطح کلان است بنابراین می توانند دنیای آینده را رهبری کنند و اصولا جنس این بچه ها رهبری کردن و انجام کارهای بزرگ در دنیاست چون از ترکیب این دو هوش برخوردار هستند.
صمیمی با یادآوری اینکه همه انسان ها دارای سه مدل هوش هستند اما در برخی دانش آموزان یک هوش قوی تر و در برخی ضعیف تر است گفت: سوالات هوش تحلیلی برای مقاطع ششم ابتدایی استفاده می شود اما در مقطع نهم چون بحث انتخاب رشته مطرح هست هوش تحصیلی کارایی دارد. در حقیقت در پایه نهم 50 درصد دفترچه تیزهوشان شامل سوالات هوش تحلیلی و 50 درصد شامل هوش تحصیلی است.
وی بار دیگر با یادآوری علت اشتباه در طراحی سوالات گفت: علت اشتباهات در طراحی سوال مربوط به مباحث هوش تحلیلی است چراکه سوال هوش تحصیلی مطابق کتاب بوده و امکان اشتباه در آن کمتر است اما در هوش تحلیلی این میزان افزایش می یابد، به این دلیل که در هوش تحلیلی نمی توان تشخیص داد یک سوال آسان یا سخت است زیرا یک سوال هوش تا زمانی که در جامعه آماری نرود درصد سختی آن مشخص نمی شود، یعنی این جامعه آماری است که مشخص می کند یک سوال سخت یا آسان است.
موسس و مدیر مجموعه کوشاهوش، علت موفقیت شاگردان این موسسه را دسترسی به تمامی منابع سوالات داخلی و خارجی معرفی کرد و یادآور شد: تمام منابع سوالات هوش دنیا در کتاب دنیای هوش ترجمه و گردآوری شده و تکنیک های مختلف حل سوالات هوش و روش های مشاوره ای در این کتاب توسط نخبگان طی چند سال به رشته تحریر درآمده است. دانش آموزان در این موسسه با تمام سوالات آشنا می شوند و تکنیک های مختلف پاسخ به سوالات را نیز می آموزند، بنابراین به راحتی به آن ها پاسخ داده و در آزمون تیزهوشان موفق عمل می کنند.

پیام مازند


صمیمی با بیان اینکه این روند دارای ایراداتی نیز است اضافه کرد: یک معما زمانی ارزش دارد که برای اولین بار مطرح شود؛ این روند در کپی برداری از منابع خارجی باعث می شود که آزمون تیزهوشان از حالت استاندارد خارج شود و یکی از دلایل اشتباه سوالات هم به نقص ترجمه بر می گردد که بعضاً حتی تعداد سوالات غلط به فراتر از 20 سوال می رسد.
وی بخش دیگر فعالیت موسسه را پرداختن به مباحث هوشی دانش آموزان اعلام و اظهار کرد: فارغ از بحث طراحی سوال، ما در موسسه روی بحث هوش شاگردان کار می کنیم چراکه تحقیقات نشان داده که تا دوازده سالگی هوش افراد بسیار متغیر بوده و بعد از 15 سالگی هوش ثابت می شود، عملا هدف ما اینست که روی هوش بچه ها کار کنیم که خود به خود بر آزمون آن ها نیز تاثیرگذار خواهد بود.

پیام مازند


انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/236891/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تغییراتی در چشم که باید نگران تان کند!

چرا رهبری درباره گشت ارشاد و طرح نور تذکر داده بودند؟

حادثه تلخی که برای یک اتوبوس در اصفهان رخ داد

قابلیت جدیدی از اندروید 15 برای استفاده از گوشی در تاریکی

اعلام حمایت طلاب حوزه علمیه خواهران استان آذربایجان شرقی از طرح نور فراجا

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

انتخابات در خرم‌آباد و چگنی به صورت الکترونیکی برگزار می‌شود

تاثیر سفر‌های نوروزی در بازار مسکن شمال

چگونه کشور‌های جهان از خورشید طلا و از باد پول می‌سازند؟!

رصد صفحات فضای مجازی قم در قالب طرح نور /به 150 نفر تذکر داده شد

توضیحات پلیس درباره طرح نور/ 90 درصد تذکر گیرندگان حجاب، پوشش خود را اصلاح کردند

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

خادم: پیچ هرز را هر چقدر بپیچانی، هرز است

40 درصد روستاهای بابل از نعمت گاز برخوردارند

تاخیر در واریز وجه قابل پرداخت کالابرگ فروشندگان را به دردسر انداخت

(تصاویر) اسکناس دوره ناصرالدین شاه قاجار چه بود و ارزش آن چقدر بود؟

استقلال سیاسی کشور ایران بی‌مثال است / تداوم جدی در اجرایی شدن طرح نور

تجمع بانوان قمی حمایت از طرح نور عفاف و حجاب

بازدید منتخبان مردم قم در مجلس از مرکز تحقیقات اسلامی نور

محمد خوش‌چهره: «اقتصاد» میدان شلغم‌فروشان شده است!

تجمع بانوان قمی در حمایت از طرح نور عفاف و حجاب

وضعیت راه‌های کشور؛ ترافیک سنگین در جاده‌های چالوس، هراز و آزادراه تهران - شمال

حمایت همه جانبه دستگاه قضایی استان از طرح نور فراجا

بازدید جامعه ورزش کشور از یادمان‌های جنوب غرب خوزستان

اظهارات سردار جعفری در مورد طرح نور، ماجرای تذکر رهبر انقلاب و لایحه حجاب/ فرمانده قرارگاه فرهنگی اجتماعی بقیه الله (عج) سپاه: همه باید از طرح نور حمایت کنند

پرونده مافیایی در دنیای ایجنت‌ها؛ وقتی کمیسیون انتقال منجر به تهدید می‌شود

قدردانی بانوان در مرکز گلستان از مجریان طرح ملی «نور»

وضعیت ویتامین دی مازندرانی ها رو به بهبود است

نرخ جدید عوارض آزادراه خرم آباد - پل زال اعلام شد

حمایت بیش از هزار استاد حوزه علمیه قم از اجرای طرح «نور» فراجا

حمایت 220 ایرانی خارج از کشور از ایتام مازندرانی

رائفی پور: 600 میلیون تومان پول به یکی از دوستانم داده ام، هر ماه سود آن را می دهد /مستاجرم

ضارب دانش‌آموزان آملی بازداشت شد

راه‌های روستایی متاثر از سیلاب مازندران باز شد

دو هزار اصله درخت جایگزین ویلاهای غیرمجاز نوشهر شد

شرکت 20 هزار نفر در المپیاد ورزشی فرهنگی بسیجیان مازندران

سردار رادان: هیچ ماموریتی حساس‌تر از اجرای «طرح نور» نیست

سردار رادان با اشاره به طرح نور: در قلمرو انتظامی هیچ ماموریتی حساس تر از این ماموریت وجود ندارد/ 90 درصد تذکرگیرندگان رفتار و پوشش خود را اصلاح و با پلیس همکاری کرده‌اند/ پلیس در کنار طرح نور، از دیگر ماموریت‌های خود غافل نخواهد شد

افزایش ذخایر آبی سدهای مازندران

فعالیت بیش از 400 هزار سفیر سلامت در مازندران

سردار رادان: پلیس اصراری به انتقال خودرو‌های توقیفی با جرثقیل ندارد

آغاز به کار مرکز خدمات جامع سلامت فارابی کیش در گرامیداشت هفته سلامت

افتتاح پایگاه سلامت خانواده با محوریت مادر وکودک درمجتمع مسکونی مهستان کیش

بهره گیری از مشارکت حامیان ایتام خارج از کشور

حمایت از اجرای طرح عفاف و حجاب نور

زلزله در مرزن‌آباد ؛ جدیدترین گزارش‌ها از زلزله 3.7 ریشتری در نزدیکی چالوس

گلایه نماینده ولی فقیه در مازندران از انتصاب وزیر سابق به استانداری

تداوم طرح نور با جدیت