پیام مازند

آخرين مطالب

رسیدن به آروزی کودکی با تلاش در بزرگسالی/ احداث پایانه‌ آگلونمای ایران مقالات

رسیدن به آروزی کودکی با تلاش در بزرگسالی/ احداث پایانه‌ آگلونمای ایران
  بزرگنمايي:

پیام مازند -

پیام مازند


خبرگزاری فارس مازندران ـ سرویس اقتصادی| اگرچه طی چند دهه اخیر تحولات زندگی بشر سمت و سوی اجباری فاصله از طبیعت را گرفته اما تاثیرات روحی و روانی شگرف گل و گیاه در افزایش ضریب کارایی، تفاهم و روابط حسنه اجتماعی باعث شده تا این گیاهان زیبا به عنوان بخشی از زندگی عمومی و خصوصی افراد قرار گیرند.
بسیاری از کشورها به ویژه کشورهای صنعتی با پی بردن به اثرات مفید کاربرد و مصرف گل و گیاه، آن را همانند سایر کالاهای مصرفی تولید و یا وارد کرده و شهروندان نیز آنها را مورد استفاده قرار می‌دهند.

پیام مازند

از یک طرف افزایش قیمت گل و گیاه در چند سال گذشته سبب کاهش قدرت خرید مردم و در نتیجه کسادی بازار گل شده است به‌طوریکه برای خرید یک سبد گل باید حدود 100 هزار تومان هزینه کرد و از طرفی گلخانه‌داران از عدم خرید و صادرات و نبود پایانه‌های صادراتی گل و گیاه در مازندران گلایه دارند.
تولیدات گلخانه‌ای مزیت‌های فراوانی نسبت به تولید در فضای باز دارد چرا که امروزه تولیدات گلخانه‌ای به دلیل عملکرد بالای محصول در خارج از فصل، جایگاه ویژه‌ای در بخش کشاورزی به خود اختصاص داده است.
استان مازندران به دلیل تنوع آب و هوایی که دارد، باعث شده علاقه‌مندان زیادی در بخش پرورش گل و گیاه ورود پیدا کرده و با علاقه و پشتکار اقدام به تولید کنند. وقتی سری به غرب استان می‌زنیم این علاقه‌مندی در مردم آن دیار کاملا مشهود است و حتی روستاهایی را شاهد هستیم که تمامی ساکنان آن فعالیت نخست‌شان پرورش گل و گیاه است.
روستای کرکاس در شهرستان عباس آباد که به‌عنوان مهد تولید گل و گیاه ایران شناخته شده است. وقتی وارد این روستا می‌شویم از ابتدا تا انتهای روستا فقط گل است و گلخانه و تولیدکنندگانی که با همت راسخ گام در تولید محصولی گذاشتند که آدمی را محو تماشای شورانگیز و زیبایش می‌کند.

پیام مازند

* تحقق رویای دوران کودکی
امیرحسین آهنگریان یکی از فعالان پرورش گل و گیاه در روستای کرکاس شهرستان عباس آباد می‌گوید از پنج سالگی در کنار پدرم به سوله‌های گلخانه می‌رفتم و علاقه فراوانی به گل و گیاه داشتم و همین تلنگری شد تا بتوانم در بزرگسالی علاقه خود را در عمل به واقعیت تبدیل کنم.
وی ادامه داد: از 19 سالگی توانستم به صورت حرفه‌ای این شغل را ادامه دهم و به موفقیت‌های زیادی در زمینه پرورش گل و گیاه دست پیدا کنم و اکنون چندین سوله در متراژهای مختلف احداث کنم و بتوانم از یک گونه گل چندین گونه تکثیر و روانه بازار کنم.

پیام مازند

*احداث پایانه‌ آگلونمای ایران
این کارآفرین نمونه در بخش کشاورزی گفت: در یک فضای 3 هزار متری گلخانه تنها از یک نوع گل آپارتمانی 35 گونه از آن را پرورش داده و این فضای گلخانه‌ای را گسترش دادم تا بتوانم گونه‌های متنوع آگلونما را زیاد کنم و پایانه‌ای برای آگلونمای ایران احداث کنم.
آقای آهنگریان می‌گوید: هر کاری علاقه فرد را می‌طلبد و اگر ذوق و شوقی برای کار وجود داشته باشد با مبالغ کم هم می‌شود سرمایه‌گذاری کرد و به موفقیت دست یافت.
*رضایت از شغل
وی اکنون برای چندین نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم ایجاد اشتغال کرده است و از اینکه توانسته سبب کسب درآمد برای افراد جویای کار شود بسیار خوشحال است.
آهنگریان از فروش محصول خود هم بسیار راضی است و راکد بودن این روزهای فعالیت گلخانه‌ای را ناشی از ویروس کرونا می‌داند و امیدوار است با ریشه‌کن شدن این بیماری دوباره بتواند شاهد رونق و فروش محصولات گلخانه‌ای باشد.
* رتبه نخست مازندران در میزان سطح گلخانه‌
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه 475 هکتار کشت گلخانه‌ای در سطح مازندران وجود دارد و بیشتر آنها در زمینه گل و گیاه فعالیت می‌کنند، گفت: مازندران از نظر میزان سطح گلخانه رتبه نخست و از لحاظ تعداد گلخانه‌داران رتبه دوم را در کشور را دارد.
مجید بهادری از فعالیت 2 هزار و 790 بهره‌بردار در زمینه پرورش گل و گیاه در استان مازندران خبر داد و افزود: یکی از سیاست‌های محوری جهادکشاورزی توسعه کشت‌های گلخانه‌ای است چرا که بهره‌وری‌ آب، انرژی، نهاده، منابع انسانی و هزینه در سیستم‌های گلخانه بیشتر است.
* ایجاد گلخانه‌های هوشمند
بهادری به سیستم گلخانه‌های هوشمند اشاره کرد و گفت: گلخانه‌های جدیدی که احداث می‌شوند با استفاده از سیستم هوشمند است که در این راستا نقش انسان کمتر است و این نوع مدیریت در گلخانه‌های هیدروپونیک بیشتر نمود دارد.
سالانه 550 میلیون واحد گل و گیاه در مازندران تولید می‌شود، دو نوع صدور مجوز برای احداث گلخانه‌ها شامل کوچک مقیاس در بافت روستا و احداث گلخانه در خارج از بافت هم داریم که در این نوع گلخانه‌ها صدور مجوز از طریق سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی انجام می‌شود.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران اظهار کرد: سالانه 550 میلیون واحد گل و گیاه در مازندران تولید می‌شود، دو نوع صدور مجوز برای احداث گلخانه‌ها شامل کوچک مقیاس در بافت روستا و احداث گلخانه در خارج از بافت هم داریم که در این نوع گلخانه‌ها صدور مجوز از طریق سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی انجام می‌شود.
وی با بیان اینکه برای احداث گلخانه کوچک مقیاس متقاضیان تا متراژ 299 مترمربع در بافت روستایی اقدام به احداث گلخانه می‌کنند، گفت: متقاضیان می‌توانند برای دریافت تسهیلات احداث گلخانه با ثبت‌نام در سامانه سیتا و تسهیلات با نرخ بهره 14.5 درصد اقدام کنند.
بهادری اقتصاد و بازاریابی را در هر نوع فعالیتی مهم دانست و افزود: کسانی که علاقه‌مند به احداث گلخانه هستند باید در بازار داخل و خارج عرضه و تقاضا را مورد توجه قرار دهند و با فراهم شدن شرایط اقتصادی فرصت خوبی برای صادرات محصولات کشاورزی به‌ویژه گل و گیاه فراهم خواهد شد.
این مسؤول خاطرنشان کرد: اتحادیه‌های گل و گیاه و تشکل‌های این بخش باید پای کار باشند تا بتوانند در بازار منطقه‌ای حضور داشته باشند و تولیدات گلخانه ای خود را به فروش برسانند.
وی اظهار کرد: در حال حاضر تولید گوجه‌فرنگی و فلفل بازار خوبی در مازندران دارد و افرادی که در این زمینه فعالیت دارند به دنبال گسترش این نوع تولیدات هستند تا بتوانند گلخانه‌های بیشتری را در اختیار داشته باشند تا از صادرات منطقه بهره لازم را ببرند.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران بیان کرد: به عنوان یک کارشناس بخش کشاورزی می‌گویم هر کشاورزی باید تنوع تولید و کشاورزی تلفیقی داشته باشد و به عنوان نمونه کشاورزی که 10 هزار متر زمین دارد، اگر 500 متر را به گلخانه اختصاص دهد می‌تواند کمک موثری به تقویت وضعیت اقتصادی و تولید داشته باشد.
بهادری افزود: مهارت تولید در گلخانه اگر مدیریت شده باشد می‌توان از شرایط آن هم استفاده بهینه در اقتصاد و بازاریابی داشت.
این مسؤول گفت: اشباع شدگی فعلی بازار گل و گیاه در مازندران متاثر از کرونا است و بخش زیادی از این نوع فعالیت مربوط به گردشگران است که با حضورشان در روستا بخشی از محصولات به فروش می‌رفت و حتی پس از آن هم سفارشات لازم را ارائه می‌کردند.
وی ادامه داد: تشکل‌های مرتبط در زمینه گل و گیاه باید پای کار باشند و در جهت تنظیم بازار و تقویت و رونق بازار تلاش فراوانی داشته باشند تا بتوانند به سایر استان‌ها حمل گل و گیاه را داشته باشند.
به گزارش فارس، امروزه در کشورهای پیشرفته، افزایش توجهات و استفاده از گل و گیاه باعث شده تا پرورش گل و گیاه به یک بخش اشتغال‌زا و ارزآور تبدیل شود اما این موضوع چند سالی است در کشور ما تبدیل به یک کالای لوکس شده و در سبد خرید مردم جایی ندارد.
انتهای پیام/86035/ج

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/237030/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آفتاب گرم بهاری در مازندران

رستاخیز یکخوابه ها در تهران / اجاره آپارتمان 30 تا 50 متر

ماجرای قطع 40 اصله درخت در کجور نوشهر از زبان رئیس منابع طبیعی

موج کوتاه در دریای خزر

بازدید بیش از 3میلیون زائر از یادمان‌های شهدا

سخنان سردار رادان درباره اجرای طرح حجاب «نور»/ «چشم مردم وقتی به بی‌حیایی عادت کند، آرام آرام غیرت گرفته می شود»

اعلام آمادگی روس‌ها برای سرمایه گذاری در بندر امیرآباد

افتتاح مجموعه ورزشی پشته حسین آباد خرم آباد

وضعیت جاده‌ها، امروز 7 اردیبهشت 1403؛ ترافیک سنگین در محور چالوس

ماجرای قطع 40 درخت در نوشهر

پرهزینه و زیان‌ده؛ پول قرارداد پرداخت بازیکنان استقلال و پرسپولیس از جیب کارگران و بازنشستگان!

طرح مشاوران ترامپ برای مجازات کشور‌هایی که دلار را کنار می‌گذارند

تداوم پایداری جوی تا نیمه هفته آینده در مازندران

رشته های دانشگاهی را به سمت نیازهای جامعه سوق دهیم

ترافیک سنگین در محور چالوس/بارش باران در برخی محورهای 3 استان

طرح نیمه‌تمام زباله‌سوز ساری به کجا رسید؟

شکایت شرکت نقل‌وانتقالاتی از پورتو برای پول انتقال طارمی

علاقه مندی روس‌ها برای سرمایه گذاری در بندر امیرآباد

تصاویری از تجمع روحانیون در حمایت از طرح «نور» با لباس جنگی

ترافیک سنگین در محورهای کرج - چالوس

برگزاری جلسه بررسی نحوه تقسیم و توزیع آب در دشت هراز

تقدیر پلیس از بانوان آبادانی

ضرب و شتم شدید یک پرستار در بیمارستان چالوس/ پیگیری قضایی در حال انجام است

نشست استاندار مازندران با نخبگان و شرکت‌های دانش‌بنیان استان

روس‌ها متقاضی سرمایه گذاری در بندر امیرآباد

تصاویر قطع 40 اصله درخت در کجور آرشیوی است

نور فلسفه و حکمت، روشنی‌بخش مسیر نصف جهان شدن اصفهان

ایمن سازی و تاب آوری خط تغذیه گاز 110 میلیمتر پلی اتیلن در چگنی

ماجرای قطع 40 اصله درخت در کجور چیست؟

ضرورت لایروبی مستمر حوضچه نیروگاه نکا

استقبال از قهرمان قایقرانی آسیا و مرد المپیکی در بابلسر

تعجب آلمانی‌ها از سرعت سقوط پول ملی ایران!

لزوم لایروبی مستمر حوضچه نیروگاه نکا

دعوت استاندار از سرمایه گذاران و خیران برای مشارکت در طرحهای توسعه استان

دعوت استاندار لرستان سرمایه گذاران و خیران برای مشارکت در طرحهای توسعه استان

برگزاری با کیفیت کنکور مورد توجه دولت سیزدهم است

استقبال بابلسری‌ها از مرد المپیکی قایقرانی

موسوی سومین طلایی مازندران در پیکار‌های انتخابی ووشو جام جهانی

ترافیک سنگین در محور چالوس/ این محورها مسدود هستند

ضرب‌الاجل استاندار لرستان برای قدیمی‌ترین پروژه خرم‌آباد

تقدیر آیت‌الله مکارم‌شیرازی از اقدامات فراجا در مسئله حجاب

عملیات «وعده صادق» ابهت پوشالی و شکستنی اسراییل رو اثبات کرد

دولت سیزدهم در مبارزه با فساد کارنامه خوبی ارائه دهد

اجرای اعمال محدودیت‌های ترافیکی در محورهای مواصلاتی مازندران

پایان نوبت نخست آزمون سراسری مازندران در صحت و امنیت

(تصاویر) تجمع روحانیون در حمایت از « طرح نور » با لباس جنگی

ببینید | پول بده لایک کن!

چالوس / ضرب و شتم پرستار در بیمارستان

از «گشت ارشاد» تا «طرح نور» فقط دو نوروز فاصله افتاد؛ برای زنان پرونده قضایی تشکیل می‌شود؟

تاکید امام جمعه قم بر همراهی همه دستگاها برای استمرار اجرای طرح نور