پیام مازند

آخرين مطالب

جاماندن صیادان از قافله تعدیل مقالات

جاماندن صیادان از قافله تعدیل
  بزرگنمايي:

پیام مازند -

پیام مازند


به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری، دریا واژه‌ای آشنا برای مردم شمال است آن‌ها قرن هاست روزی خود را در این پهنه آبی می‌یابند این روزها، اما حال و احوالشان خوب نیست، فصل صید و صیادی در دریای خزر در حالی آغاز شده است که 4200 صیاد مازندرانی مشکلاتشان همچنان باقی مانده است.
از سهم بیمه‌ای که طبق قانون باید 17 درصدش را بدهند، اما 27 درصد می‌پردازند تا قرار نگرفتن در رده مشاغل سخت و بی کلاه ماندن سرشان در طرح تعدیل و تثبیت جامعه صیادی کشور طرحی که قرار بود دولت دوازدهم به دلیل اینکه دریا مدت هاست نم پس نمی‌دهد و تور‌های ماهیگیران خالی‌تر از همیشه است برای بهبود معیشت صیادان و بهبود ذخایر ماهیان دریای خزر اجرا کند، پولی به برخی از شرکت‌های تعاونی صید که دارند ضرر می‌کنند بپردازد و صیادان هم چکمه هایشان را آویزان کنند، اما مدت‌ها گذشت، دریا سخاوتمند نشد، دولت هم پولی پرداخت نکرد و حالا صیادان مانده اند با مخارجی که از درآمدشان بالا زده است
بازخرید مان کنید و خلاص
پای قصه پر غصه صیادان شمالی که بنشینی حرف‌های زیادی برای گفتن دارند، فقط کافیست خودتان را به ساحل برسانید از میانکاله تا رامسر شرکت‌های تعاونی ماهیگیری پره مشغول کارند، خودم را به ساحل فرح آباد ساری می‌رسانم صیادان با لباس یکسره سبز رنگ بی وقفه مشغول تورریزی هستند.
به سراغ یکی از آن‌ها می‌روم نامش محمد عبداللهی است می‌گویم حال و احوال این روز‌های صید چطور است؟
نفس نفس‌های او نشان از خستگی دارد می‌گوید شکر خدا تا اینجای کار صید خوبی داشتیم معمولاً اوایل فصل صید که هوا گرم است و دمای آب هم مناسب ماهیان بیشتری صید می‌شود.
از مشکلات این شغل می‌پرسم می‌گوید: بدبختی همیشه بوده و همچنان است، طبق قانون فقط شش ماه دوم سال را کار می‌کنیم، اما هر ماه باید حق بیمه بدهیم.

پیام مازند

این صیاد مازندرانی با بیان اینکه صیادی جزو مشاغل سخت و زیان آور به شمار نمی‌آید، گفت: این شغل از هر چیزی که فکر کنید سخت‌تر است روزی 10 تا 15 ساعت کار در میان امواج دریا و رطوبت بالا و سردی آب دریا، صیادان دچار بیماری‌های مفصلی می‌شوند و هرچه در می‌آوریم باید خرج درمان کنیم.
عبداللهی با گلایه از خلف وعده مسئولین گفت قرار بود طرحی اجرا شود تا کارت صیادی ما را بخرند و بازخریدمان کنند، اما هنوز که هنوز است اتفاق نیفتاده است.
او گفت: اگر این طرح عملیاتی شود دیگر نیاز نیست با 60 سال سن، این شغل سخت را تحمل کنم.
تعدیل کنید، تثبیت می‌شود
مازندران 54 شرکت تعاونی ماهیگیری پره و بیش از 4 هزار صیاد دارد بزرگترین مشکل این شرکت‌ها، کاهش هر ساله صید و تعداد زیاد صیادان و در نتیجه بالا رفتن هزینه‌های جاری و پایین آمدن سود این شرکت هاست این را خشایار نوایی مدیرعامل اتحادیه شرکت تعاونی ماهیگیران پره مازندران می‌گوید.
او با بیان اینکه شرکت‌های تعاونی پره توانایی بازپرداخت بدهی‌های خود را ندارند، گفت 6 شرکت تعاونی ماهیگیری پره در غرب استان به دلیل مشکلات مالی و بدهی بانکی امسال اصلاً برای صید به دریا نرفتند.
نوایی با بیان اینکه 13 شرکت تعاونی پره در میانکاله فقط 4 درصد سرانه صید مازندران را از دریا می‌گیرند، گفت: سال گذشته یک شرکت تعاونی در این منطقه در حالی که 280 میلیون تومان برای تجهیزاتش هزینه کرده بود فقط 120 میلیون تومان ماهی صید کرد که این پول بین 96 عضو این شرکت باید تقسیم می‌شد یعنی در یک سال فقط یک میلیون و 200 هزار تومان درآمد داشتند.

پیام مازند

او افزود: یک صیاد در ماه 740 هزار تومان پول بیمه پرداخت می‌کند که با درآمد ناچیز صیادان به یک معضل مهم برای این قشر تبدیل شده است.
خشایار نوایی با بیان اینکه طرح تعدیل و تثبیت شغل صیادی در هیئت وزیران به تصویب رسیده بود، گفت بنا بود با اختصاص بودجه به سه استان شمالی برخی صیادان با تحویل کارت صیادی خود بازخرید شوند تا تعداد اعضای شرکت‌های تعاونی ماهیگیری پره کم شود و این شرکت‌ها بتوانند به مرحله سود دهی برسند.
او افزود: این طرح در استان‌های گلستان و گیلان با موفقیت اجرا شده است، ولی متاسفانه صیادان مازندرانی از این طرح بی بهره مانده اند.
مدیرعامل اتحادیه شرکت تعاونی ماهیگیران پره مازندران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان با بیان اینکه جلسات متعددی را با استاندار و مسئولان استانی برای رسیدگی به این مسئله برگزار کردیم گفت: جلسه‌ای نیز با وزیر سابق جهاد کشاورزی در ساختمان این وزارتخانه برگزار شد و با وجود قول‌های وزیر جهاد مبنی بر اجرای این طرح در مازندران، اما هنوز این طرح اجرا نشده است.
صید سنتی دیگر جواب نمی‌دهد
صید ماهیان دریای خزر چند سالی است که دیگر آن رونق سابق را ندارد این را می‌توان از کاهش سرانه صید تعاونی‌های ماهیگیری پره در سال‌های اخیر فهمید.
محمدی کارشناس شیلات با بیان اینکه فرسودگی تجهیزات صیادی و روش‌های سنتی صید باعث کاهش میزان صید ماهیان شده است، گفت: مشکلات زیست محیطی، کاهش تراز آب دریای خزر و ورود آلاینده‌ها و سموم نیز باعث مرگ و میر ماهی‌ها شده است.
او با بیان اینکه شیوه صیادی سنتی نمی‌تواند پاسخگوی نیاز جامعه صیادی باشد گفت: باید شیوه صیادی نیز مدرنیزه شود تا با آوردن تجهیزات به روز و پیشرفته با کمترین زحمت بتوان بیشترین بازده را داشت.
این کارشناس شیلات می‌گوید: قایق‌های ماهیگیری و تور‌های صیادان فقط ماهیانی که تا عمق 25 متری شنا می‌کنند را می‌توانند صید کنند و اگر ماهی به دلیل سرمای آب یا یافتن غذا به اعماق بیشتری برود از دسترس خارج می‌شود.
محمدی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان با بیان اینکه صید ماهی کفال در ابتدای فصل صید رونق بسیاری دارد گفت: ماهیان کفال به دلیل دمای مناسب آب ماه‌های مهر و آبان در نزدیکی ساحل از موجودات کفزی تغذیه می‌کنند، اما با سرد شدن هوا در روز‌های منتهی به زمستان به اعماق بیشتری می‌روند و از دسترس صیادان خارج می‌شوند.
او با بیان اینکه صید ماهی سفید نیز بیشتر در انتهای فصل صید و به دلیل تخم ریزی در رودخانه‌های منتهی به دریا رونق می‌گیرد، گفت: در مابقی ماه‌ها شغل صیادی صرفه اقتصادی ندارد و میزان ماهیان صید شده جوابگوی هزینه‌های شرکت‌های تعاونی ماهیگیری نیست.

پیام مازند

این کارشناس شیلات می‌گوید: 42 درصد تعاونی‌های صید پره در جویبار و ساری و میاندورود مستقر هستند و تراکم صیادان در این منطقه باید کم شود تا درآمد‌ها مناسب و از ضرر دهی این شرکت جلوگیری شود.
تا به ما رسید آسمون تپید
مشکلات صیادان مازندرانی گرچه زیاد است، اما حل این مشکلات قطعاً به اندازه دشواری این شغل سخت نیست مشکلاتی که از روز روشن ترند و برای برطرف کردن شان فقط یک اراده ملی لازم است این را می‌توان از گفتگویمان با مدیرکل شیلات مازندران فهمید.
حسن اسحاقی با بیان اینکه یکی از مطالبات صیادان قرار گرفتن این شغل به عنوان مشاغل سخت و زیان آور است، گفت سازمان تامین اجتماعی کشور مصوبه‌ای در همین ارتباط تصویب کرده است و بنا بود کارگروهی در اداره کل تامین اجتماعی مازندران پیگیر این مصوبه شود که همچنان چشم انتظار اجرایی شدن این مصوبه هستیم.
او افزود: طبق مصوبه هیئت وزیران طرح تعدیل و تثبیت شغل صیادی در همه استان‌های باید اجرایی می‌شد، اما فقط در دو استان گیلان و گلستان اجرا شد و به دلایل نامعلومی در مازندران اجرایی نشده است.

پیام مازند

مدیر کل شیلات مازندران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان ادامه داد: سازمان هدفمندی یارانه‌ها مبالغی را به صیادان گیلانی و گلستانی پرداخت و آن‌ها را بازخرید کرد تا جلوی ضرر بیشتر این شرکت‌ها گرفته شود، اما این سازمان هنوز یک ریال به صیادان مازندرانی بابت این طرح پرداخت نکرده است.
اسحاقی گفت: بسیاری از این شرکت‌های صیادی در مازندران به دلیل کاهش صید دیگر توجیه اقتصادی ندارند و نیروهایشان باید تعدیل یا شرکت تعطیل شود.
او افزود: قرار بود سازمان هدفمندی یارانه‌ها 30 میلیارد به صیادان گیلانی، 30 میلیارد به استان گلستان و 30 میلیارد به صیادان مازندران بدهد تا تعاونی‌های که تعداد اعضایشان زیاد است بازخرید شوند و درآمد شرکت‌ها به صرفه شود.
مدیر کل شیلات مازندران می‌گوید: سازمان هدفمندی یارانه‌ها در چند مرحله اعتبارات استان‌های گیلان و گلستان را پرداخت کرد، اما ریالی به مازندران داده نشده است.
او می‌گوید: تمام پیگیری‌های ما هم تاکنون بی نتیجه مانده است و رسانه‌ها بهتر است پای کار بیایند و این خواسته بحق صیادان مازندرانی را پیگیری کنند.
در حال پیگیری است
طرح تعدیل و تثبیت شغل صیادی حالا به یکی از بزرگترین مطالبات صیادان مازندرانی تبدیل شده است مطالبه‌ای که شاید باید از طریق مراجع بالاتر پیگیری شود.
علی بابایی کارنامی رییس کمیسیون کارگری مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم ساری و میاندرود در مجلس می‌گوید: اختصاص اعتبار به صیادان مازندرانی در طرح تعدیل در دوره قبلی باید پیگیری می‌شد، اما به دلیل پیگیری نکردن مازندران خواسته یا ناخواسته از این اعتبار محروم شد.

پیام مازند

او افزود: در حال رایزنی با سازمان برنامه و بودجه و پیگیری مطالبات صیادان هم در خصوص طرح تعدیل صیادی و هم بیمه آنان هستیم.
بابایی با بیان اینکه عدالت در توزیع اعتبارات باید در دستور کار دولت و نهاد‌ها باشد، ادامه داد: این موضوع در سفر اخیر رئیس مجلس شورای اسلامی به مازندران مطرح و نامه‌ای نیز به سازمان بودجه کشور ارسال شده است.
نماینده مردم ساری و میاندرود در مجلس ابراز امیدواری کرد: این مشکل با پیگیری‌هایی که به صورت جدی در حال انجام است حل شود تا صیادن دیگر دغدغه کاهش هر ساله درآمدشان را نداشتنه باشند.
هر چه هست دولت قبلی رفت و شاید نباید بدنبال رسیدن به پاسخ این سوال باشیم که چگونه چند ده میلیارد تومان اعتبار که اول به گیلانی‌ها داده شد و سپس از آسمان مازندران پرواز کرد و بدون اینکه نصیب مازندرانی‌ها شود روی شانه صیادان گلستانی نشست با کدام معیار‌ها و در کدام ترازو گذاشته شده بود حالا وقت پایان جفا بر 4200 صیاد مازندرانی است تا قانون بر مدار عدالت جاری و جفایی که در حق آنان شده جبران شود.
گزارش: محمد حسین رمدانی
انتهای پیام / ک

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/238493/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آفتاب گرم بهاری در مازندران

رستاخیز یکخوابه ها در تهران / اجاره آپارتمان 30 تا 50 متر

ماجرای قطع 40 اصله درخت در کجور نوشهر از زبان رئیس منابع طبیعی

موج کوتاه در دریای خزر

بازدید بیش از 3میلیون زائر از یادمان‌های شهدا

سخنان سردار رادان درباره اجرای طرح حجاب «نور»/ «چشم مردم وقتی به بی‌حیایی عادت کند، آرام آرام غیرت گرفته می شود»

اعلام آمادگی روس‌ها برای سرمایه گذاری در بندر امیرآباد

افتتاح مجموعه ورزشی پشته حسین آباد خرم آباد

وضعیت جاده‌ها، امروز 7 اردیبهشت 1403؛ ترافیک سنگین در محور چالوس

ماجرای قطع 40 درخت در نوشهر

پرهزینه و زیان‌ده؛ پول قرارداد پرداخت بازیکنان استقلال و پرسپولیس از جیب کارگران و بازنشستگان!

طرح مشاوران ترامپ برای مجازات کشور‌هایی که دلار را کنار می‌گذارند

تداوم پایداری جوی تا نیمه هفته آینده در مازندران

رشته های دانشگاهی را به سمت نیازهای جامعه سوق دهیم

ترافیک سنگین در محور چالوس/بارش باران در برخی محورهای 3 استان

طرح نیمه‌تمام زباله‌سوز ساری به کجا رسید؟

شکایت شرکت نقل‌وانتقالاتی از پورتو برای پول انتقال طارمی

علاقه مندی روس‌ها برای سرمایه گذاری در بندر امیرآباد

تصاویری از تجمع روحانیون در حمایت از طرح «نور» با لباس جنگی

ترافیک سنگین در محورهای کرج - چالوس

برگزاری جلسه بررسی نحوه تقسیم و توزیع آب در دشت هراز

تقدیر پلیس از بانوان آبادانی

ضرب و شتم شدید یک پرستار در بیمارستان چالوس/ پیگیری قضایی در حال انجام است

نشست استاندار مازندران با نخبگان و شرکت‌های دانش‌بنیان استان

روس‌ها متقاضی سرمایه گذاری در بندر امیرآباد

تصاویر قطع 40 اصله درخت در کجور آرشیوی است

نور فلسفه و حکمت، روشنی‌بخش مسیر نصف جهان شدن اصفهان

ایمن سازی و تاب آوری خط تغذیه گاز 110 میلیمتر پلی اتیلن در چگنی

ماجرای قطع 40 اصله درخت در کجور چیست؟

ضرورت لایروبی مستمر حوضچه نیروگاه نکا

استقبال از قهرمان قایقرانی آسیا و مرد المپیکی در بابلسر

تعجب آلمانی‌ها از سرعت سقوط پول ملی ایران!

لزوم لایروبی مستمر حوضچه نیروگاه نکا

دعوت استاندار از سرمایه گذاران و خیران برای مشارکت در طرحهای توسعه استان

دعوت استاندار لرستان سرمایه گذاران و خیران برای مشارکت در طرحهای توسعه استان

برگزاری با کیفیت کنکور مورد توجه دولت سیزدهم است

استقبال بابلسری‌ها از مرد المپیکی قایقرانی

موسوی سومین طلایی مازندران در پیکار‌های انتخابی ووشو جام جهانی

ترافیک سنگین در محور چالوس/ این محورها مسدود هستند

ضرب‌الاجل استاندار لرستان برای قدیمی‌ترین پروژه خرم‌آباد

تقدیر آیت‌الله مکارم‌شیرازی از اقدامات فراجا در مسئله حجاب

عملیات «وعده صادق» ابهت پوشالی و شکستنی اسراییل رو اثبات کرد

دولت سیزدهم در مبارزه با فساد کارنامه خوبی ارائه دهد

اجرای اعمال محدودیت‌های ترافیکی در محورهای مواصلاتی مازندران

پایان نوبت نخست آزمون سراسری مازندران در صحت و امنیت

(تصاویر) تجمع روحانیون در حمایت از « طرح نور » با لباس جنگی

ببینید | پول بده لایک کن!

چالوس / ضرب و شتم پرستار در بیمارستان

از «گشت ارشاد» تا «طرح نور» فقط دو نوروز فاصله افتاد؛ برای زنان پرونده قضایی تشکیل می‌شود؟

تاکید امام جمعه قم بر همراهی همه دستگاها برای استمرار اجرای طرح نور