پیام مازند

آخرين مطالب

مهر گزارش می دهد؛

گرد فراموشی بر مناسک و فرهنگ بومی در مازندران مقالات

گرد فراموشی بر مناسک و فرهنگ بومی در مازندران
  بزرگنمايي:

پیام مازند - سوادکوه- آفتاب از پشت کوه‌های البرز کوه طلوع می‌کند اما شمعی بر مزارها، بر سر در خانه‌ها، انبارها روشن نشده که به روشنای روز پیوندد، زیرا سال هاست آیین ها و مناسک بومی فراموش شدند.

خبرگزاری مهر ، گروه استان‌ها- سمیه اسماعیل زاده: آفتاب آبان ماه پشت البرز کوه غروب کرده و باران نم نم می‌بارد اما کودکان در خیابان شب با صورت‌های سیاه و ترکه‌های بلند پرسه نمی‌زنند و طلب شیرینی و تنقلات از خانه‌ها نمی‌کنند؛ هیاهوی کودکان در خیابان‌ها، فرود آرام ترکه‌ها بر سر اهالی خانه برای سلامتی، باز شدن بخت و.. انگار فراموش شده است و جشن «لال شو» برگزار نمی‌شود.
دنیای کودکی بسیاری از مازنی‌های بزرگسال، آکنده از مناسک و رسوم بومی و محلی بوده است، امری که کودکان امروز کمتر آن را تجربه می‌کنند. کودکان دیروز که در جشن لال شو با صورت سیاه شده از زغال یا پوشیده در کلاه با ترکه‌ای شفابخش هنگام غروب درب خانه‌ها را می‌زدند و در پایان جشن با خورجین پر از شیرینی و میوه به خانه بازمی‌گشتند و امروز کودکانی که دوست دارند در « هالووین » شرکت کرده و شکلات و شیرینی بیشتری جمع کنند اما نمی‌دانند درست سه روز بعد می‌توانند در جشن بومی لال شو شیرینی جمع کنند.
بارش باران آبان ماه در مازندران نیست که موجب این کوچه‌های خلوت شده چراکه پاییز مازندران هیچ گاه بی‌باران نبوده است بلکه این آئین و مناسک بومی است که در زندگی روزمره مردم مازندران رنگ باخته و گهگاه در گوشه و کنار چیزی رنگ و رو رفته از یک سنت و منسَک اصلی به چشم می‌خورد. هویداست که سننن بومی و محلی در مواجه با دنیای مدرن امروزی در حال احتضارند، چنانچه دکتر سیدقاسم حسنی، عضو هیئت علمی مردم‌شناسی دانشگاه مازندران، در گفتگو با خبرنگار مهر ، از آن با نام انقراض گونه‌های فرهنگی یاد می‌کند.
وی می‌افزاید: در دوران مدرنیته، عواملی همچون ناسیونالیسم، مدرنیزاسیون و جهانی شدن بر فرهنگ ملی و بومی اثرگذار بوده‌اند و مایه‌های فرهنگی بسیاری از جوامع را از بین برده‌اند یا در حال از بین بردن آن هستند و بسیاری از گونه‌های فرهنگی و عناصر فرهنگی حذف شدند و در این فرایند با نوعی از انقراض فرهنگ بومی روبرو هستیم.
بسیاری از گونه‌های فرهنگی و عناصر فرهنگی حذف شدند و در این فرایند با نوعی از انقراض فرهنگ بومی روبرو هستیم
عضو هیئت رئیسه انجمن انسان‌شناسی ایران با بیان اینکه فرهنگ‌های محلی به شدت در حال ناپدید شدن هستند، دلیل آن را نحیف و ظریف بودن فرهنگ بومی و محلی و توانِ مقاومت پایین این فرهنگ‌ها در برابر قدرت فرهنگ‌های ملی و جهانی بر می‌شمارد و ادامه می‌دهد: اما مقاومت‌هایی در برابر این انقراض فرهنگی شکل گرفته و نامگذاری روزها به نام فرهنگ‌های بومی همچون هفته مازندران، نوعی مقاومت در برابر انقراض فرسایشی فرهنگ‌های بومی است.

پیام مازند


مدیر هسته پژوهشی مردم‌شناسی دانشگاه مازندران با بیان اینکه فرهنگ یک عنصر پایه است، ضعف جهان امروز را از میان رفتن پایه‌ای بودن فرهنگ‌های محلی و بومی بر می‌شمارد و از دلایل اهمیت فرهنگ بومی به اثر مستقیم و غیرمستقیم تغییرات عرصه فرهنگ بر دیگر عناصر انسانی و غیرانسانی و گونه‌های زیستی اشاره می‌کند و می‌افزاید: به‌عنوان یک مردم‌شناس معتقد هستم که نگهداشت و حفاظت فرهنگ بومی و مدیریت فرهنگ محلی و میراث بومی می‌تواند از بسیاری از عناصر تغییرزا و چالش برانگیز جلوگیری کند یا آنها را با رویکرد سازگارانه در فرهنگ مناطق محلی اجرایی کند.
وی با بیان اینکه نابودی فرهنگ بومی مردم مازندران علقه‌های مردم را از آنها می‌گیرد و در نتیجه فروش زمین برایشان امر راحت‌تری می‌شود و گونه‌های زیستی نیز در معرض تهدید قرار می‌گیرند، ادامه می‌دهد: با از بین رفتن فرهنگ بومی، انسان تبدیل به یک ماشین شناختی می‌شود و انسان ماشینی و مادی حس تعلق به فرهنگ و سرزمین خود ندارد و در مقابل، هرچه فرهنگ کلی و فرهنگ بومی در مردمان یک منطقه عمیق‌تر باشد، حس تعلق و مالکیت آنها به منطقه بیشتر خواهد بود و به آسانی سرزمین خود را از دست نمی‌دهند و در حوزه فرهنگی بومی مازندران که در تعامل شدید با اکوسیستم است این امر موجب می‌شود که فرد به محیط زیست پیرامون خود آسیب نرساند.
حسنی با بیان اینکه در طی چند دهه اخیر بسیاری از عناصر بومی مازندران از میان رفته‌اند، از جمله آنها به مواجهه اقتصاد کشاورزی برنج مازندران و مدرنیزاسیون اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: با مدرنیزاسیون و تغییر سبک زندگی بسیاری از عناصر اقتصاد کشاورزی برنج، مناسبات اجتماعی و روستایی و عناصر زبانی وابسته به آن دچار نوعی انقراض شدند و نامگذاری یک روز به نام مازندران نوعی واکنش در برابر تغییر سبک زندگی است؛ فرهنگ‌های بومی با نامگذاری سعی در هویت‌دهی به خود دارند، به این معنا که یک سنت و فرهنگ در جایی وجود دارد و از طریق این نامگذاری بر وجود و اهمیت آن تأکید می‌شود.
با مدرنیزاسیون و تغییر سبک زندگی بسیاری از عناصر اقتصاد کشاورزی برنج، مناسبات اجتماعی و روستایی و عناصر زبانی وابسته به آن دچار نوعی انقراض شدند
عضو هیئت رئیسه انجمن انسان‌شناسی ایران با بیان اینکه بسیاری از مردم و حتی سازمان‌ها به سنت‌های فرهنگی خود و اثرات منفی و چالش‌های انقراض فرهنگ بومی ناآگاه هستند، یکی از کارکردهای نامگذاری را تولید آ گاهی در رابطه با موقعیت مردمان در سنت‌های تاریخی و پیامدهای حذف آن می‌داند و بر ضرورت وجود برنامه‌های آگاهی بخش در این حوزه در این ایام تأکید می‌کند.
این مردم‌شناس با بیان اینکه انسان‌ها اثرپذیر هستند و بواسطه مناسک به حضور خود در جامعه معنا می‌بخشند، برای اثربخشی بیشتر این نامگذاری در جلوگیری از انقراض فرهنگی، بر تبدیل این نامگذاری به یک مناسک حجیم تأکید می‌کند و می‌گوید: برای اثرگذاری بیشتر، حجم منسک می‌تواند با توجه به هر نهاد و سازمان بیشتر شود.
وی بر این مسئله تأکید می‌کند که تنها نامگذاری صرف مفید نیست بلکه باید همراه با یک سری کنش‌ها پیرامون این روز باشد و می‌افزاید: باید حجم زیاید از برنامه‌ها و جشنواره‌ها با کمک کارشناسان پیرامون بیان تمام زوایای فرهنگ و عناصر فرهنگی مازندران و چالش‌های آن در این هفته انجام پذیرد و برای مفید بودن این رخداد، باید همه سازمان‌ها و نهادهای دولتی، سمن‌ها و گروه‌های مردمی، دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و رسانه‌های بومی و محلی مشارکت کنند و هر نهادی مرتبط با فعالیت خود و رابطه آن فرهنگ بومی به اجرای برنامه بپردازد، به‌طور مثال، سمن‌های زیستی به اثر فرهنگ بومی بر محیط زیست بپردازند.

پیام مازند


بیش از یک دهه از زمان نامگذاری روز مازندران می‌گذرد، اما هنوز تغییر شگرفی به اندازه یک دهه شاهد نبوده‌ایم و با نگاهی به سازمان‌های دولتی به خصوص در شهرستان‌های کوچک می‌توان دید که این هفته آنچنان که باید مورد اقبال سازمان‌ها نیست و سازمان‌های مردم نهاد شاخصی نیز در این راستا شکل نگرفته و در این دو سال، کرونا نیز بهانه‌ای برای کمرنگ‌تر شدن برنامه‌ها شده است.
حمید امینی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سوادکوه در گفتگو با خبرنگار مهر ، با اشاره به خاستگاه نامگذاری روز مازندران مبنی بر تشکیل اولین حکومت شیعی در مازندران، می‌گوید: از سال 1388 پیشنهاد نامگذاری هفته مازندران در کشور تصویب شد و از آن سال به بعد هفته مازندران از 14 تا 20 آبان ثبت شده و دستگاه‌های فرهنگی و هنری در این ایام برنامه‌هایی را اجرایی می‌کنند.
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان سوادکوه انجام نامگذاری روز مازندران را بیانگر وجود یک وفاق میان اهل فرهنگ و هنر این استان می‌داند و می‌افزاید: اینکه یک روز به نام مازندران مشخص شده بیانگر توافق و همدلی اهل فرهنگ و هنر و گامی رو به جلو برای احیای فرهنگ بومی است و اگر بگویند هیچ اقدام مؤثری صورت نپذیرفته است اما نمی‌توان کاهش سرعت روند فراموشی آئین‌ها و رسوم بومی مازندران را کتمان کرد.
امینی با بیان اینکه با حمایت اداره کل ارشاد چارتی تدوین و وظایف سازمانی دستگاه‌های متولی و حوزه فرهنگی و هنر استخراج و به تصویب مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری رسیده است، می‌افزاید: این وظایف در قالب بخشنامه به دستگاه‌ها و شهرستان‌ها ابلاغ شده اما اجرایی شدن برنامه‌ها منوط به همکاری همه سازمان‌ها است و برای یک برنامه همه جانبه باید همه سازمان‌های سطح استان و شهرستان، خانواده‌ها و اهل فرهنگ و هنر پای کار بیایند تا خروجی خوبی داشته باشیم.

پیام مازند

امینی با تأکید بر اینکه در کارهای فرهنگی نمی‌توان نوک پیکان را به یک شخص و دستگاه خاص نشانه گرفت، ادامه می‌دهد: از آموزش پرورش که با آموزش کودکان سروکار دارد تا میراث فرهنگی و اداره ارشاد همه باید یک وزنه را با هم بلند کنیم و اگر دستگاهی نیرو کمتری بگذارد فشار بر دستگاه‌های دیگر بیشتر می‌شود و اتفاق خوب رخ نمی‌دهد.
برای دیده شدن فرهنگ بومی نیازمند امکانات هستیم
وی با عنوان اینکه برای جلب توجه عمومی نیازمند ابزار و امکانات هستیم، افزود: آئین‌های جهانی با رنگ و لعاب و تبلیغات بیشتری بیان می‌شوند و ما نیز برای دیده شدن فرهنگ بومی و ایجاد جذابیت نیازمند امکانات هستیم و هم اینکه در هر برنامه‌ای باید موارد آئینی، سنتی و مذهبی را همسنگ کنیم که خوشبختانه فرهنگ سنتی و بومی ما تناقضی با مذهب ندارند.
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد شهرستان سوادکوه از جمله برنامه‌های این ایام در شهرستان سوادکوه را با توجه به نام‌گذاری روزها اجرای نمایش صحنه‌ای با عنوان ایثار و شهادت و مدافعات حرم، مراسم گرامیداشت زبان تبری و شعرخوانی در آلاشت ، مسابقه مجازی برای گرامیداشت زبان تبری با موضوع امیری‌خوانی کودکان و نوجوانان و تجلیل از رئیس سابق شورای فرهنگ عمومی شهرستان برشمرد.
وی با بیان اینکه کرونا موجب کاهش اجرای بسیاری از برنامه شده است، خاطرنشان می‌کند: اما کرونا فرصت فعالیت در فضای مجازی را ایجاد کرده است، جایی که با هزینه و امکانات بسیار کمتر و بازخورد بیشتر می‌توان برنامه‌های زیادی را اجرایی کرد و خوبی دیگر این فضا این است که دیگر محدود به یک منطقه نیست و می‌توان با انجام برنامه‌ها و مسابقات مجازی، فرهنگ بومی مازندران را به مازندرانی‌های مقیم کل ایران و همه مردم ایران معرفی کنیم.
به گزارش مهر، هرچند نامگذاری یک روز یا یک هفته به نام روز مازندران برای پاسداشت فرهنگ بومی و محلی، آگاهی و تلنگری به ته دیدِ فراموشی و مرگ فرهنگ محلی است اما در رویاروییِ فرهنگ مدرن با آن همه نور و چراغ‌های الوان، روشنای شمع فرهنگ بومی برای دیده شدن و خاموش نشدن نیازمند توجه بیشتر سازمان‌ها و حمایت بیشتری است.

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/240123/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فوت گردشگر گم شده در جنگل‌های ساری

وضعیت جاده‌ها / انسداد محور چالوس به مدت 2 روز

جزئیات حمله به پایگاه «کالسو» در استان «بابِل» عراق

نقره داغ شدن متخلفان زمین خواری در عباس آباد

دستگیری 2 حفارغیر مجاز در شهرستان بهشهر

2 پروژه توسعه و مرمت آبگرم‌های شهرستان رامسر در دست اقدام است

سقوط مرگبار جرثقیل در بندر امام خمینی

مرگ تلخ و دردناک دو مرد ایرانی داخل چادر مسافرتی

اطلاعیه فراجا درباره برخی برخورد‌های اخیر گشت ارشاد

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

آیین سنتی برف چال در مازندران

برپایی جمعه بازار دائمی صنایع‌دستی گلیج در بهشهر

درگیری 38 ساعته در اردوگاه نور شمس طولکرم/شهادت هفت فلسطینی+ فیلم

واکنش رحیمی جهان آبادی به ادعای دولت درباره قیمت دلار 100 هزار تومانی /دولت یک فرمانده اقتصادی ندارد

آخرین خبرها از حمله هوایی به پایگاه الحشدالشعبی؛ آمار شهدا و مجروحان | اسرائیل: ما نبودیم!

پیروزی تیم پاس بافق در هفته اول مرحله پلی آف لیگ دسته 2 فوتسال

نجات جان چند نفر با اهدا عضو در بابل

جلوگیری از یک فاجعه در جنگل سکوتپه با دستور دادستان مرکز استان

جدال سنت و مدرنیته در شالیزار‌های مازندران | کشاورز سنتی می‌کارد و دلال مدرن می‌خورد

آیین سنتی ورف چال در مازندران

درگیری 38 ساعته در اردوگاه نور شمس طولکرم+ فیلم

وعده جدید درویش به پرسپولیسی‌ها

اطلاعیه تازه فراجا درباره طرح جنجالی نور: وضعیت حجاب مطلوب‌تر شده

محکومیت یک میلیارد ریالی سازنده کابینت به دلیل گرانفروشی

میزان مصرف برق صنایع در مازندران 180 مگاوات است

واکنش رحیمی جهان آبادی به ادعای دولت درباره قیمت دلار 100 هزار تومانی

فوت گردشگر ناپدید شده در جنگل‌های ساری

اطلاعیه قطعی آب در شهرستان سوادکوه

جامعه ایثارگری از بنیاد شهید و امور ایثارگران انتظاری جز تکریم ندارند

بابلسر، میزبان مسابقات کبدی نظامیان جهان

هشدار ASOIF نسبت به تضعیف جنبش المپیک با پرداخت پول

توزیع حدود 54 هزار تن کود شیمیایی

تداوم هوای گرم و آفتابی در مازندران

در مازندران مطرح شد: جهش تولید با رفع موانع کشاورزی

برگزاری اولین همایش حقوق شهروندی و ایثار استان کرمان با حضور مدیرکل حقوقی و معاضدت قضایی بنیاد شهید و امور ایثارگران

اطلاعیه مهم فراجا درباره حجاب

مازندران در صادرات لبنیات رتبه برتر کشور شد

وعده جدید مدیرعامل پرسپولیس به بازیکنان و کادر فنی

مسئول عراقی: حمله به پایگاه حشدالشعبی موشکی بود

پیروزی روحیه بخش نساجی مقابل تراکتور

انفجار در پایگاه «کالسو» حشدالشعبی/ مقاومت عراق پاسخ صهیونیست‌ها را در ایلات اشغالی داد

نساجی به بقا در لیگ برتر امیدوار شد

عوارضی که نورخورشید به چشم وارد می‌کند

تغییر ساعت پخش خبر شبانگاهی سیمای مازندران

لزوم ایجاد پایانه تجاری محصولات کشاورزی در شرق مازندران

ماموریت‌گرا شدن راهبرد اصلی طرح آمایش و مدیریت طرح تحول

هشدار صندوق بین‌المللی پول به آمریکا

رفع تصرف از اراضی ملی در شهرستان قائم شهر

حماس: با وجود اشغالگری اسرائیل منطقه روی آرامش را نخواهد دید

طراحی و اجرای گچبری نور مخفی: راهنمای جامع