پیام مازند

آخرين مطالب

یک مسئول:

پوکی استخوان یک بیماری خاموش است علمي

پوکی استخوان یک بیماری خاموش است
  بزرگنمايي:

پیام مازند - ایسنا/مازندران مسئول پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیر واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت:پوکی استخوان یک بیماری خاموش است.

فرخنده اسماعیل نیا بیان کرد: استئوپروز یا پوکی استخوان نوعی بیماری است که در آن استخوان‌ها، پوک و متخلخل، ضعیف و شکننده می‌شود و درنتیجه خطر بالای شکستگی‌های خود به خودی استخوان اتفاق می‌افتد.
وی با اشاره به اینکه پوکی استخوان یک بیماری خاموش است و تا زمانی که یک استخوان نشکند علائمی از خود بروز نمی‌دهد، افزود: در فرد مبتلابه این بیماری یک سقوط ساده از ارتفاع کم، یک چرخش ناگهانی، خم و راست شدن سریع و یا حتی گاهی یک سرفه و عطسه می‌تواند باعث شکستگی استخوان شود.
وی با اشاره به اینکه بیشترین شکستگی به علت پوکی استخوان در ناحیه لگن، ستون مهره‌ها، مچ دست، قسمت بالای بازو و شانه رخ می‌دهد، اظهارکرد: گاهی شکستگی یک استخوان می‌تواند با شکستگی سایر استخوان‌ها به‌صورت دومینووار ادامه یابد، بنا براین هرچه زودتر باید نسبت به تشخیص و درمان این بیماری اقدام شود.
اسماعیل نیا با ذکر این نکته که در دنیا حدود 200 میلیون نفر به پوکی استخوان دچار هستند، افزود: در سنین بالای 50 سال از هر 2 خانم و از هر 4 آقا یک نفر شکستگی ناشی از پوکی استخوان را تجربه می‌کند.
این مسئول با اشاره به اینکه پوکی استخوان می‌تواند تغییرات جدی در زندگی ایجاد کند، عنوان کرد: درد و رنج ناشی از شکستگی‌ها، وابستگی به افراد مراقب، کاهش فعالیت‌های روزمره و درنهایت افسردگی شایع‌ترین تغییرات هستند. به دنبال شکستگی در 80% مواقع توانایی حرکتی و انجام کارهای روزمره به وضعیت قبل از شکستگی برنخواهدگشت و متأسفانه درصد قابل‌توجهی از این افراد در همان سال اول بعد از شکستگی فوت می‌کنند.
مسئول پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیر واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل با بیان اینکه شعار هفته ملی سلامت استخوان 1400 «مهار استئوپروز با تشخیص به‌موقع» بود، افزود: مهم است که بدانید آیا شما در معرض خطر هستید یا نه و از آنجائی که پوکی استخوان علائم آشکاری ندارد لازم است در مورد سلامت استخوان با پزشک خود مشورت کنید.
اسماعیل نیا اذعان کرد: سبک زندگی کم‌تحرک یا بدون فعالیت بدنی، سیگار کشیدن و یا نوشیدن الکل، بیماری‌هایی مثل روماتیسم مفصلی، دیابت، سرطان پستان، سرطان پروستات، بیماری‌های گوارشی، استفاده طولانی‌مدت از داروهای گلوکوکورتیکویید مثل دگزامتازون، هیدروکورتیزون، کاهش قد بیش از 5/2 سانتی‌متر، سن بالای 50 سال، خانم‌های یائسه و بخصوص یائسگی زودرس، سابقه شکستگی لگن یا ابتلای به پوکی استخوان در والدین، مصرف کم کلسیم و دوری از نور آفتاب، کم‌وزن بودن (شاخص توده بدنی کمتر از 19) از اصلی‌ترین عوامل خطر ابتلا به پوکی استخوان است.
وی افزود: متداول‌ترین روش برای تشخیص پوکی استخوان، تعیین میزان تراکم استخوان با سنجش میزان جذب اشعه (DXA) است، با این روش سریع و کم تهاجمی میزان تراکم استخوان در لگن و ستون فقرات مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.
این مسئول در همین راستا ادامه داد: پوکی استخوان یعنی تراکم مواد معدنی استخوان پایین‌تر از حد طبیعی است. اگر نتایج بررسی شما پوکی استخوان را نشان دهد بدین معنا است که در معرض خطر جدی شکستگی قرار دارید، ولی اگر در بررسی پوکی استخوان گزارش نشود بدین معنا نیست که به این بیماری مبتلا نیستید یا مبتلا نمی‌شوید.
اسماعیل نیا تصریح کرد: با استفاده از اصول خود مراقبتی مانند عدم مصرف سیگار و پرهیز از نوشیدن الکل، رژیم غذایی حاوی مقادیر کافی کلسیم و پروتئین روزانه،، فعالیت بدنی هوازی با شدت متوسط 5-3 بار در هفته و حداقل به مدت 40تا30 دقیقه روزانه مثل پیاده‌روی، شنا، دوچرخه‌سواری و غیره، حداقل 15 دقیقه روزانه در معرض تابش نور آفتاب به‌طور مستقیم (نه از پشت شیشه یا لباس) ، از پوکی استخوان پیشگیری کنید.
مسئول پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیر واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل بیان کرد: دوره درمانی پوکی استخوان طولانی‌مدت است و فاز اول درمان حداقل 5-3 سال به طول می‌انجامد؛امروزه گستره بالایی از گزینه‌های درمانی برای پوکی استخوان موجود است که بسته به شرایط فردی و شدت بیماری متفاوت است.
وی افزود: برای اینکه از سلامت استخوان خود مطمئن شوید بخصوص اگر سن بیش از 50 سال دارید به پزشک مراجعه کنید.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/240126/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

حمایت هزار استاد حوزه علمیه قم از بازگشت ون‌های گشت ارشاد

اجتماع بزرگ مردم قم در حمایت از طرح نور عفاف و حجاب فراجا

حجاب هیچگاه مسئله امنیتی نیست

تکمیل راه‌ دورود - خرم‌آباد مطالبه جدی مردم است

اردوی جهادی دامپزشکی در شوراب خرم آباد

سردار رادان: حجاب هیچگاه مسئله امنیتی نیست

آئین غبارروبی گلزار شهدای خرم‌آباد

ضرورت لایروبی حوضچه نیروگاه نکا/ پیشرفت زباله سوز ساری شتاب گرفت

مردم همراه و حامی پلیس برای اجرای طرح نور هستند

12 زنجیره ارزش در مازندران تعریف شد/ حضور 27 واحد تولید در اکسپو

سردار رادان: در طرح نور، رئیس جمهور از ما حمایت کرده است

سردار رادان: در طرح نور، ما حمایت رئیس جمهور و قوه قضائیه را داریم

حسن یزدانی به تشک برگشت

طرح نور طرحی برای صیانت از عفاف و حجاب دختران ایران

اعلام نرخ جدید کرایه تاکسی در خرم آباد

اجتماع دختران دانش آموز در حرم حضرت معصومه (س)

آئین تجلیل از، برترین‌های المپیاد‌های علمی دانش آموزی در بابل

نوجوان 16 ساله ناپدید شده در جنگل‌های رامسر پیدا شد

حمایت قاطع بسیج اساتید حوزه علمیه استان همدان از طرح نور فراجا

اجرای اقدام عملی برای رفع چالش‌های پیش‌روی توسعه اقتصادی مازندران

پول رسید، پرسپولیسی‌ها خندیدند

سردار رادان: در طرح نور به‌دنبال حجاب و عفاف و صیانت از دختران و خواهران خودمان هستیم/ شهادت می‌دهم که رئیس قوه قضائیه در حمایت از طرح حجاب و عفاف مردانه کنار ما بوده/ شهادت می‌دهم رئیس‌جمهور از ما حمایت کرده است

رادان: طرح نور، طرح امنیتی انتظامی نیست

سردار رادان: طرح نور اصلا طرح امنیتی و انتظامی نیست

تجمع مردمی و بانوان کرمانشاهی در حمایت از اجرای طرح نور

ریتم شبانه‌روزی یا ساعت بدن چیست؟

جلسه شورای فرهنگ عمومی - ساری

لبخند شکوفه های بهاری در مازندران

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

نقشه مهندسی فرهنگی خراسان جنوبی آماده رونمایی است

ذخیره‌سازی 2831 تن مرغ در سردخانه‌های مازندران

برگزاری نشست دبیران کانون‌ خدمت رضوی شهرهای مازندران

27 رقم برنج در کشور معرفی شده است

تجمع مردمی و بانوان کرمانشاهی در حمایت از اجرای «طرح نور»

توزیع انواع بذور اصلاح و گواهی شده برنج بین کشاورزان شهرستان بابل

بیانیه حوزه علمیه خواهران استان یزد در حمایت از طرح نور فراجا

روند تکمیل نیروگاه زباله‌سوز ساری شتاب می‌گیرد

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

تردد این خودروها در جاده چالوس ممنوع شد

کشف محموله میلیاردی باتری‌های قاچاق در بابل

تجمع حافظان نور در حرم حضرت معصومه (س)

(تصاویر) شکوفه‌های بهاری مازندران

سهراب و فروغ برای هم شعر می‌خواندند/ فرح پنج بار برای افتتاحیه نمایشگاه سهراب آمد ولی او در نمایشگاه حاضر نمی‌شد؛ هیچ دلیل سیاسی هم نداشت

لزوم افزایش صندوق اعتباری فناوری مازندران

خصوص واقعی قبل از هیاهوی واگذاری!

بهره برداری از دفتر بسیج ورزشکاران شهرستان ساری

برگزاری تجمع حمایتی مردم و بانوان کرمانشاهی از اجرای «طرح نور»

همه مسئولان باید برای اجرای طرح نور کمک کنند

راهپیمایی « جمعه خشم» در مازندران برگزار می شود

برگزاری تور بین المللی دوچرخه‌سواری خزر؛ اواخر اردیبهشت