پیام مازند

آخرين مطالب

دلار 4200 تومانی برای گندم، آرد و نان حذف نخواهد شد/ بیش از 700 هزار تن برنج وارد شد/ خرید برنج با قرعه کشی، انتخاب مردم است تا پول بیشتری بپردازند اقتصادي

دلار 4200 تومانی برای گندم، آرد و نان حذف نخواهد شد/ بیش از 700 هزار تن برنج وارد شد/ خرید برنج با قرعه کشی، انتخاب مردم است تا پول بیشتری بپردازند
  بزرگنمايي:

پیام مازند -

پیام مازند


به گزارش خبرنگار تابناک اقتصادی؛ دکتر یزدان سیف مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی ایران امروز در نشستی خبری با اشاره به تلاش‌های شبانه روزی برای تامین کالا‌های اساسی مردم اظهار داشت: خدمت مردم عزیز عرض می‌کنم امروز سربازان شما در حوزه امنیت غذایی کشور، یکپارچه در تلاشند که در رفتار مصرف کننده ما هیچ نگرانی ایجاد نشود؛ به ویژه در بحث گندم، آرد و نان که از سوی مقامات عالی نظام در دوره‌های مختلف بسیار مورد تاکید بوده است و ما این قول را به مردم شریف و عزیز مان می‌دهیم تا آرامش را در سفره‌های آن‌ها و در حوزه تامین غذایی مردم فراهم کنیم.
معاون وزیر جهاد کشاورزی در ادامه در خصوص میزان واردات برخی کالا‌های اساسی در سال جاری گفت: طی 7 ماه اول امسال تا پایان مهرماه، با رشد هفت درصدی نسبت به سال گذشته، 210 هزار تن برنج به عنوان کالای اساسی مورد نیاز مردم در بازار تامین شده که از این رقم، حدود 150 هزار تن در دوره ممنوعیت قانونی برای واردات برنج، در بازار مصرف مردم تامین شده است. وی تاکید کرد: در خصوص برنج، 737 هزار تن در هفت ماهه ابتدایی سال جاری، وارد کشور شده است که رشد 27 درصدی دارد.
سیف افزود: در خصوص شکر هم از ابتدای سال تا پایان مهرماه به جهت ایجاد اطمینان از تامین شکر مورد نیاز مردم، 437 هزار تن شکر از محل ذخایر راهبردی تامین و جایگزین شده است. معاون جهاد وزیر کشاورزی همچنین با اشاره به اینکه از جمله مهمترین سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی در حوزه تولید شکر، افزایش سطح زیر کشت پاییزه چغندر قند به منظور صرفه جویی در منابع آب بوده است، اظهار داشت: تحویل چغندر پاییزه از سوی کشاورزان به کارخانجات قند و شکر نسبت به سال گذشته حدود 55 درصد و تحویل چغندر قند بهاره 11 درصد رشد داشته و در سال جاری مجموع تولید شکر از محل چغندرقند و نیشکر به یک میلیون و 650 هزار تن می‌رسد و با توجه به وارداتی که برای تأمین ذخایر استراتژیک انجام گرفته، پیش بینی می‌شود تا خرداد سال آینده مشکلی در تأمین این کالای اساسی نخواهیم داشت.
مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی ایران یادآور شد: در حوزه روغن خام هم به جهت ماموریتی که وزارت صمت در اسفندماه سال گذشته ابلاغ کرد تا روغن مورد نیاز بخش خانوار با اطمینان بیشتری تامین شود، سهم واردات بخش دولتی در این بخش افزایش پیدا کرد و همین امر هم موجب شد که آرامش خوبی را در بازار روغن به لطف پروردگار و تلاش همه همکاران شاهد باشیم. وی افزود: بر این اساس از ابتدای سال تا پایان مهر ماه 705 هزار تن انواع روغن خام توسط شرکت بازرگانی دولتی ایران برای کارخانجات تأمین شده است. 
معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه میزان خرید تضمینی گندم در سال جاری به چهار میلیون و 534 هزار تن رسید، گفت: این رقم به دلیل خشکسالی بی سابقه سال گذشته 50 درصد نسبت به سال قبل کاهش پیدا کرد و خوشبختانه با تدابیر اندیشیده شده، تدارک گندم محل واردات از اردیبهشت ماه آغاز شد و تاکنون نیاز کشور به طور کامل تأمین شده است. وی تاکید کرد: 10 فروند کشتی گندم در حال تخلیه و 30 فروند کشتی هم در انتظار تخلیه است.
سیف در بخشی از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه قیمت برنج وارداتی نسبت به نرخ تورم افزایش چندانی نداشته و متعادل بوده است، گفت: عده‌ای اخباری را جهت گیرانه منتشر و پخش می‌کنند برای اینکه در بازار نابسامانی‌هایی ایجاد کنند. در واقع این عده برای مردم آمادگی روانی ایجاد می‌کنند تا وقتی به فروشگاه‌ها مراجعه کردند و با قیمت‌های بالا مواجه شدند آن را خریداری کنند در حالی که واقعیت امر این گونه نیست. بنده فکر می‌کنم با واردات برنج و عرضه‌ای که در بازار انجام شد، افزایش قیمت برنج خارجی نسبت به مدت مشابه سال قبل بسیار کمتر از نرخ تورم بوده چرا که بازار در کنترل دولت است. به نقل از مهر؛ وی با اشاره به اینکه میانگین قیمت بهترین نوع برنج شمال بدون شکستگی بین 42 تا 48 هزار تومان در هر کیلوگرم است، گفت: این رقم سال گذشته عددی بین 33 تا 37 هزار تومان بوده است ضمن اینکه در حال حاضر میانگین قیمت برنج هندی نیز بین 22 تا 26 هزار تومان و برنج پاکستانی بین 28 تا 31 هزار تومان است.
سیف توضیح داد: برخی از شرکت‌ها برای برنج‌هایی که عرضه می‌کنند قرعه کشی می‌گذارند و این قرعه کشی جزو هزینه‌های تمام شده برنج محسوب می‌شود که البته ما این کار را منع نمی‌کنیم، اما وقتی مصرف کننده‌ای تصمیم می‌گیرد از برنجی که قرعه کشی دارد، خرید کند، این انتخاب خود اوست که پول بیشتری را برای این کار بپردازد.
وی درباره تهاتر کالا با کالا با پاکستان نیز گفت: امکان تهاتر برنج با کشور‌های مختلف داریم به طوری که امروز در قبال صادرات برق به پاکستان، برنج وارد می‌شود.
یزدان سیف در پاسخ به سوال خبرنگار تابناک اقتصادی مبنی بر اینکه گمانه زنی‌ها از احتمال بسیار بالا برای حذف ارز 4200 کالا‌های اساسی از جمله روغن و گندم در ادامه سال حکایت دارد، تاکید کرد: تا به این لحظه که در خدمت شما هستم هیچ تصمیمی در خصوص تغییر ارز 4200 گرفته نشده است. هر آنچه که اتفاق افتاده است، فقط بررسی و مطالعه در این حوزه بوده است. البته این امر نیاز به یک سری تجهیزات لازم از نهاد‌های قانونگذار دارد که این اتفاقات هم در حال اجراست که به عبارتی نظر سایر مقامات و نهاد‌های تصمیم گیر لحاظ شود. نکته دوم این است که ارز ترجیحی برای واردات گندم به واسطه ملاحظات حاکمیتی به هیچ عنوان در این مطالعه نبوده است. یعنی هیچ تصمیمی و مطالعه‌ای فعلا در خصوص بحث گندم، آرد و نان انجام نشده است و ارز دولتی برای گندم، آرد و نان همچنان پابرجاست. وی ادامه داد: در خصوص بقیه اقلام نیز مطالعه انجام شده است و در حال مذاکره و برگزاری جلسات کارشناسی جهت ارائه گزارشات تصمیم سازی برای مقامات تصمیم‌گیر است. بنده فکر می‌کنم این اتفاق جزو موضوعاتی است که در حال بررسی است و هیچ کسی امروز نمی‌تواند بگوید که آیا این اتفاق خواهد افتاد یا خیر یا اینکه این اتفاق در چه تاریخی خواهد افتاد. از لحاظ کارشناسی هم شاید به واسطه اینکه ما در ماه‌های پایانی سال هستیم و مدت کوتاهی تا پایان سال مانده، این یکی از موضوعاتی است که در حوزه‌های تصمیم‌گیر مطرح است تا ببیند این مساله امسال اتفاق بیفتد یا خیر، ولی تاکید می‌کنم که ارز 4200 برای گندم، آرد و نان حذف نخواهد شد.

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/240264/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تولید بیش از 587 میلیون کیلو وات ساعت انرژی خالص در نیروگاه نکا

طغیان رودخانه میرود در بابل

آزادسازی یک هکتار از اراضی ملی بابل

ادعای عبور آزادراه قائمشهر_ ساری از محوطه تاریخی پایه علمی ندارد

وزیر ناتوان و برکنار شده چطور استاندار مازندران می‌شود؟

پیش‌بینی 80 درصدی نشاء مکانیزه در بهشهر

شرایط ترافیکی و جوی در راه‌های مازندران

پیش به سوی کیش ایمن‌تر/ استخدام آتش نشان آقا از میان کیشوندان

شاعر کیشوند، "وعده‌ی صادق" را روایت کرد: نشست مرهم از این مژده بر جراحت قدس

تحریم‌ های سفت و سخت و جدید آمریکا علیه ایران

افزایش کرایه‌‌ های تاکسی از این حد ممنوع شد

ضبط و معدوم‌سازی 700 کیلوگرم مواد خام دامی در مرکز لرستان

اعلام محدودیت‌های ترافیکی در جاده‌های مازندران

تولید برنج سالم در شالیزارهای رامسر

تخصیص 108 میلیارد اعتبار برای طرح های آب و خاک محمودآباد

اعلام محدودیت‌های ترافیکی پایان هفته در جاده‌های مازندران

پرده جدیدی از شبکه نمایش‌های خانگی؛ آیا حرف اول و آخر را پول می‌زند؟

انسداد 10 محور روستایی براثر سیلاب بهاری در مازندران

مهدوی سرپرست ورزش وجوانان نکا شد

نمایشگاه آثار هنرمندان تجسمی دربهشهر

ضارب 3 دختر دانش‌آموز دستگیر شد ؛ او هم یک نوجوان است

تداوم بارش باران تا ظهر امروز در مازندران

آغاز همایش ملی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی سراسر کشور

ضارب دختران دانش‌ آموز در آمل دستگیر شد

ماجرای تجاوز 4 پسر جوان به دو دختر نوجوان

یک خبر خوب و خوشحال‌ کننده برای سربازان

رئیس آموزشکده فنی و حرفه‌ای شماره دو پسران سروش معرفی شد

ارسال پیامک واریز اشتباهی شگرد کلاهبرداری مرد زندانی

فراجا اطلاعیه مهم صادر کرد+ جزئیات

ضارب متواری دانش آموزان آملی دستگیر شد

شگرد عجیب کلاهبرداری مرد جوان از داخل زندان

آغاز توزیع تخم نوغان در مازندران

تردد در راه های مازندران عادی و روان است

اجری موفق طرح نور در کرمانشاه

نخستین نشاء مکانیزه برنج در بهشهر

نشست ستاد استانی کنگره ملی شهدای غریب در گلستان برگزارشد

جانباز سرافراز «علی طحان سفلی» به خیل همرزمان شهیدش پیوست

راهیابی دانشجوی دانشگاه آزاد نور به اردوی تیم ملی امید بوکس

برنامه عملیاتی برای تسریع در امر خدمت رسانی بهتر به جامعه ایثارگری طراحی شده است

استان البرز شهدای بزرگی را تقدیم نظام کرده است

دیدار معاون مددکاری و مشارکت های مردمی بنیاد شهید و امور ایثارگران با نماینده ولی فقیه و استاندار البرز

قوانین مصوب با اعتبارات بنیاد شهید همخوانی ندارد

دستگاه های جوجه کشی شرکت مکانیزاسیون در مسیر صادرات

رسیدگی به درخواست 41 متقاضی توسط سرپرست بنیاد شهید و امور ایثارگران آذربایجان شرقی

مرگ خاله بر اثر تیراندازی خواهرزاده پنج ساله

کشف جسد یک دانشجو در ارتفاعات سرچشمه

معاون سلامت و توانمندسازی اجتماعی  بنیاد شهید و امور ایثارگران با جمعی از جانباران قطع نخاعی دیدار کرد

سیلاب بهاری راه 7 روستای مازندران را مسدود کرد

زمینه‌های فرهنگ‌سازی حجاب؛ گرایش ذاتی به حیا و خانواده‌دوستی

وزیر ناتوان و برکنار شده، چطور استاندار استانی چون مازندران می شود؟ /از عجایب و غرایب دولت رئیسی