پیام مازند

آخرين مطالب

انتظار 7 ساله برای ساخت یادمان شهدای گمنام سوادکوه فرهنگي

انتظار 7 ساله برای ساخت یادمان شهدای گمنام سوادکوه
  بزرگنمايي:

پیام مازند -

پیام مازند


گروه استان‌ها ـ آنچه که برای خوشنام‌های تپه نورالشهدای زیراب و پل‌سفید در سوادکوه رقم خورد، بسیار تامل برانگیز و حتی تاسف‌بار است. شهدایی که حدود 7 سال در مکانی دور از شهر، آرمیده‌اند. - اخبار استانها -
به گزارش خبرگزاری تسنیم از سوادکوه ، سال‌هاست که عطر خوش حضور شهدای گمنام در جای جای دیار علویان، به مشام می‌رسد و به هر شهری که وارد می‌شوید مقبره‌های خوشنام‌های دفاع مقدس، همچون نگینی، توجه را به خود جلب می‌نماید.
مکان‌هایی که به فضای دلدادگی عارفانه و فعالیت‌های فرهنگی و مذهبی، تبدیل شده‌اند. ساخت یادمان شهدای گمنام که از سوی حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس، در دستور کار قرار گرفته بود، مدت‌هاست اجرا شده است. گوی سبقتی که شهر‌های مختلف برای ساخت یادمان شهدای گمنام، از هم ربودند، باعث شده در حال حاضر شاهد تکمیل شدن ساخت و در برخی شهرها نیز شاهد درحال اتمام بودن ساخت یادمان، باشیم. اما آنچه که برای خوشنام‌های تپه نورالشهدای زیراب و پل‌سفید در سوادکوه رقم خورد، بسیار تامل برانگیز و حتی تاسف‌بار است.
شهدایی که حدود 7 سال در مکانی دور از شهر، آرمیده‌اند. آرمیدنی که آغاز گمنامی بیش از پیش آنها بود. شهدای گمنام زیراب در مرتفع‌ترین نقطه شهر با جاده‌ای نامناسب، فضایی بدون حداقل امکانات و شهدای گمنام پل‌سفید نیز در نقطه‌ای خارج از شهر و بدون امکانات اولیه، سال‌هاست که در انتظار توجه و رسیدگی به سر می‌برند. فضای دور از شان شهدا، قصه پر غصه سال‌های گمنامی‌شان در سوادکوه شده است. باتوجه به شناسایی شهدای گمنام از طریق آزمایش " دی‌اِن‌اِی" ، به ‌دلیل شرایط بسیار نامناسب مقبره شهدای گمنام سوادکوه و فضای اطرافش، دغدغه‌هایی را بوجود آورده است که اگر روزی این شهدا شناسایی شوند، چطور می‌توان با خانواده‌هایشان روبرو شد؟
سردار عبدالله ملکی مدیرکل حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم درمورد وضعیت شهدای گمنام سوادکوه، اظهارداشت: در سطح استان، شهدای گمنام زیادی داریم که برای اکثرشان یادمان‌هایی ساخته و تکمیل شد و یا در حال اتمام است اما در پل‌سفید و زیراب، مشکل اساسی داریم.
سردار ملکی باتوجه به محل تدفین شهدای گمنام در شهر زیراب، خاطرنشان کرد: منطقه‌ مرتفعی انتخاب شده که یکی از مشکلات اساسی آن جاده بود و منابع طبیعی هم چندان رضایت نداشت اما با تلاش‌های صورت گرفته ، جاده احداث گردید. طرحی که برای اِلِمان شهدای گمنام زیراب داده شده بود، هزینه سنگینی داشت ولی ساختش همراه با حسینیه، نگینی در آن منطقه می‌شد.
این مسئول افزود: از آنجائیکه ساخت این فضاها با شهرداری و خیرین است، بنابراین جلسات زیادی با هیئت‌امناء شهدای گمنام در سپاه و فرمانداری، برگزار کردیم، با گروه‌هایی نشست داشتیم. ستاد‌های اجرایی شکل گرفت، که درحال فعالیت هستند تا با اعتبارات مربوط به کمک خیرین و شهرداری، طرح ساخته شود. هرچند شهرداری زیراب توان مالی چندانی ندارد. 
مدیرکل حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس مازندران با ابراز امیدواری نسبت به ساخت یادمان شهدای گمنام زیراب و پل‌سفید در سال 1401، افزود: در پل‌سفید هم با نگاه سردار باقرزاده، مکان دور از شهر انتخاب شد. شهرداری این شهر نیز توان مالی چندانی ندارد. ساخت هر دو یادمان را به طور جدی در دستور کار قرار دادیم و به شخصه نیز ورود پیدا کردم تا ان‌شا‌ء‌الله با کمک دفتر حفظ آثار،خیرین، سپاه و شهرداری‌ها، این دو یادمان در سال 1401 ساخته شود. 
سردار ملکی ضمن عذرخواهی از مردم سوادکوه بابت شرایط فعلی شهدای گمنام شهرهای زیراب و پل‌سفید و تشکر از رسانه‌ها بابت مطالبه‌گری، تصریح کرد: انجام کارهای فرهنگی نیز به دلیل ساخته نشدن یادمان‌ها، کمی سخت شده است.‌بابت این موضوعات از مردم سوادکوه عذرخواهی می‌کنم. ان‌شا‌ء‌الله با یاری خدا و نگاه شهدا، فضای در شان ستاره‌های پر نور مقاومت، ساخته شود. شهدای گمنامی که گمنام‌تر شدند و تلاش داریم از گمنامی در بیاوریم و به سرانجام رسانده و از شرمندگی خارج شویم. از مردم انقلابی، بسیجیان و خیرین نیز تشکر می‌کنم.
این مسئول با بیان اینکه حفظ آثار برای ساخت اِلِمان، ردیف منابعی برای شهدای گمنام ندارد، اظهارداشت: اگرچه باتوجه به شرایط تورمی جامعه، مردم مشکلات اقتصادی دارند اما انتظار بیشتری برای کمک به ساخت یادمان داریم. خیرین را نیز شناسایی کرده و اخیراً با خیری در پل‌سفید، نشستی داشتیم. متاسفانه در حفظ آثار برای ساخت اِلِمان، هیچ ردیف منابعی نداریم، دولت هم نگاهی ندارد. بیشتر مردم، خیرین و شهرداری‌ها ، متولی این کار هستند.
مدیرکل حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس مازندران، باتوجه به شناسایی شهدای گمنام از طریق آزمایش "دی‌ان‌ای" ، یکی از دغدغه‌های خود را چگونگی روبرو شدن با خانواده شهدای گمنام سوادکوه در صورت شناسایی شدن، برشمرد و تصریح کرد: مدتی می‌شود که دغدغه‌ام این است که درصورت شناسایی شدن این شهدا، در مقابل خانواده‌هایشان حرفی برای گفتن نداریم، به همین علت حتما ساخت یادمان باید به سرانجام برسد. بدین منظور هفته‌های آینده نیز سفری به سوادکوه خواهم داشت.
هویت یکی دیگر از شهدای گمنام خاکسپاری شده در همدان شناسایی شدمعاون وزیر علوم: وجود مقدس شهدای گمنام در محیط دانشگاه به کنش‌های دانشگاهیان جهت می‌دهداستان کرمان در ایام فاطمیه میزبان پیکر شهدای گمنام است به گزارش تسنیم، وقتی به مزار شهدای گمنام سوادکوه می‌روید، در اوج شکوه ، جلال و اخلاص نابشان، سکوتی غم‌بار بر دل می‌نشیند.فضا پر است از غربت آشنایان، ناشناس. پایان تلخ گمنامی که در سوادکوه برای این شهدا رقم خورده، آرزوی همگانی شده است. شکوه آن مراسم تدفین به سرعت فرونشست و غربتی سنگین بر شهدا تحمیل شد. انتخاب آن مکان‌ها به هر نیتی که بوده، فقط سرآغازی شد برای غربت بیشتر خوشنام‌هایی که هر سال بر گمنامی‌شان افزوده شد.
اگر همین روزها، آزمایش " دی‌ان‌ای" راز گمنامی‌شان را کنار بزند و نام و اثرشان آشکار گردد، باتوجه به وضعیت مقبره‌شان، چه کسی توان روبرو شدن با خانواده‌های این شهدا را خواهد داشت؟ باتوجه به نگاه اداره کل حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس استان و تصمیم جدی برای ساخت یادمان شهدای گمنام زیراب و پل‌سفید ، امیدواریم با کمک متولیان، مردم و خیرین، تا قبل از شناسایی این شهدا، یادمان‌ها ساخته شود تا شرمنده خانواده شهدا نشویم.‌
انتهای پیام/ش

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/243763/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

توزیع بیش از 54 هزار تن کودشیمیایی در مازندران

7000 ورزشکار سازمان یافته در رامسر فعال هستند

هوای آفتابی مازندران در اولین روز اردیبهشت

توزیع 54 هزار تن کودشیمیایی در مازندران

جوی آرام و ترافیک روان در جاده‌های شمال

پاسخ سریع مقاومت اسلامی عراق به تجاوز اسرائیل به مقر الحشد الشعبی

عوارضی که نورخورشید به چشم وارد می‌کند!

گله از صدا و سیما در پوشش ندادن طرح نور

معرفی قهرمان قهرمانان دختر تکواندو مازندران

دعوت 5 بازیکن مازندرانی به اردوی تیم ملی راگبی

درخشش کشتی مازندران؛ غرورآفرین و امیدبخش است

مقاومت عراق: به یک هدف مهم در ایلات اشغالی حمله کردیم

برگزاری نخستین جشنواره گندم، نان و شیرینى در جزیره کیش

نمایش انیمیشن پاندای کونگ فو کار 4 درسینما لبخند کیش

استان ایلام مفتخر به حضور 6 هزار ایثارگر ارتشی است

سنتکام: ایالات متحده امروز حمله هوایی در عراق انجام نداده است

آمریکا هرگونه حمله هوایی در داخل خاک عراق را رد کرد

جزئیات دقیق درباره حمله به کنسولگری ایران در پاریس

اهالی این استان‌ ها از امروز منتظر بارش باران باشند

کتائب سید الشهدا عراق: به حمله بابل حتما پاسخ داده می‌شود

شمارش معکوس برای ثبت تالاب بین المللی گندمان در کنوانسیون رامسر

حمله هوایی به یک پایگاه حشد الشعبی در عراق/ یک کشته و 6 مجروح

آمریکا حمله به حشد الشعبی را رد کرد

حمله هوایی به یک پایگاه نظامی حشد الشعبی در عراق/ یک کشته و 6 مجروح

حمله صهیونیست‌ها به پایگاه حشدالشعبی در استان بابل عراق

انفجار در پایگاه حشدالشعبی در استان بابل عراق

فیلم/آماده باش پرسنل درمان در بیمارستان المحاویل در بابل

انفجار مقر فرماندهی حشد الشعبی در بابل عراق

ببینید | تصاویری از آتش‌سوزی ناشی از حمله هوایی درون پایگاه کالسو در بابل

جدیدترین تصویر از انفجار بزرگ در مقر حشدالشعبی | حجم گسترده آتش را ببینید

وقوع انفجار در شمال استان بابل عراق +فیلم

ببینید | اولین تصاویر از وقوع انفجار در یک مقر نظامی در استان بابل عراق

ببینید | فوری؛ حمله هوایی به مقر فرماندهی حشد الشعبی و مقر دفاعی در پایگاه کالسو بابل

ببینید | تصاویر تازه از انفجار مقر نظامی حشدالشعبی در استان بابل عراق

الگوبرداری استان های آذربایجان غربی و مازندران از طرح سفیران زیبایی قم

کسب مجوز استفاده از پوست‌های تک‌لایه و دولایه برای درمان بیماری‌های پوستی

اولین تصاویر واقعی پیکسل 9 پرو لو رفت

حامیان طرح پنجره‌های امید در آذربایجان غربی، پنجره پر نور نیازمندان شدند

اعلام جزئیات ممنوعیت تردد از آزادراه تهران - شمال به سمت مازندران

(تصاویر) آیین سنتی برف چال در مازندران

معرفی مسئول جدید بسیج اساتید دانشگاه پیام نور استان البرز

اطلاعیه شماره 3 فراجا درباره اجرای «طرح نور»

اطلاعیه و گزارش پلیس درباره اجرای طرح نور

با هرگونه رفتار وکُنش اشتباه احتمالی ماموران برخورد خواهد شد

فراجا درباره طرح عفاف و حجاب اطلاعیه جدید صادر کرد

اطلاعیه شماره 3 فراجا در اجرایِ "طرح نور"

اطلاحیه سوم پلیس درباره حجاب

اطلاعیه سوم پلیس درباره حجاب

تردد از آزادراه تهران - شمال به سمت مازندران ممنوع شد

اطلاعیه فرماندهی انتظامی کشور درباره اجرای «طرحِ نور»