پیام مازند

آخرين مطالب

باغداران مازندران در برداشت و فروش محصول پرتقال عجله نکنند سياسي

باغداران مازندران در برداشت و فروش محصول پرتقال عجله نکنند
  بزرگنمايي:

پیام مازند - ساری - مدیر باغبانی جهاد کشاورزی مازندران اعلام کرد که به دلیل قرار گرفتن در اوج برداشت پرتقال و از طرفی رقابت سنگین صادرات مرکبات استان با کشورهای ترکیه و مصر به مقصد مشترک روسیه ؛از باغداران تقاضا کرد در برداشت و فروش محصول عجله‌ای نکنند.

هادی ایزدی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا کاهش قیمت دو تا سه هزار تومانی هر کیلو پرتقال در سر باغ های استان را تایید کرد و افزود: هوای مناسب و برداشت خوب در سال جاری باعث شده تا قیمت انواع مرکبات مازندران در سرباغ به هرکیلو تا هشت هزار تومان برسد،ولی اکنون به دلیل قرار گرفتن دراوج برداشت پرتقال و کم شدن میزان صادرات،قیمت ها افت محسوسی پیدا کرده است که اصلا به نفع باغداران نیست.
ایزدی با بیان این که وضعیت مرکبات مازندران امسال بسیار مطلوب و بدون آفت است ، افزود : متوسط قیمت هر کیلو گرم نارنگی و پرتقال سر درخت تا یک هفته پیش به ترتیب 9 و هفت هزار تومان بوده است ، یعنی باغدار بدون این که در چیدن ، بسته بندی و یا حمل و نقل هزینه ای را متقبل شود ، محصولش را به یان قیمت فروخته است و این مبلغ برای باغدار رضایتبخش است.
وی با بیان این که طی یک هفته اخیر متوسط صادرات روزانه 20 کانتینر مرکبات نارنگی و پرتقال به 10کانتینر کاهش یافته است ، بیان داشت: باغداران اصلا نگران نباشند، تقاضا می شود فقط در برداشت عجله ای نکنند ،چراکه علاوه بر مهیا بودن شرایط نگهداری در سردخانه ها و خرید تضمینی پرتقال شب عید ، هنوز به لحاظ زمانی و آب و هوایی فرصت برداشت وجود دارد و اصلا دیر نشده است.
وی تصریح کرد: براساس رایزنی های انجام شده مقرر شد که مرکبات شب عید به طور متمرکز توسط تعاونی روستایی استان به صورت تضمینی نیز خریداری شود و این دستورالعمل به وزارت جهاد کشاورزی ابلاغ شد.
مدیر باغبانی جهاد کشاورزی مازندران با بیان این که اکنون 30درصد پرتقال و 80 درصد نارنگی در باغ های مرکبات استان برداشت شده است ،تصریح کرد:مطمئنا با ابلاغ و عملیاتی شدن خرید پرتقال شب عید دست دلالان از بازار مرکبات کوتاه و باغداران به حق و حقوق خود برسند.
ایزدی با اشاره به افزایش ظرفیت سردخانه ها و امکانات نگهداری محصولات کشاورزی در مازندران ،گفت : امروز پایانه صادراتی 100 هزار تنی جویبار که سال گذشته راه اندازی شده است ، آماده ذخیره سازی است و باغداران عجله ای برای فروش محصولشان نداشته باشند و خودشان می توانند محصول را برداشت کرده و با ذخیره سازی که انجام می دهند محصول را بر اساس عرضه و تقاضا وارد بازار کنند. 
وی افزود : خوشبختانه باغداران مرکبات مازندران امسال نگرانی بابت مدیریت باغ ندارند و انبار داری میوه ها را نیز به درستی انجام می دهند و به عبارتی می توان به جرات گفت که امسال نیز همانند سال گذشته نبض بازار در اختیار باغداران قرار دارد.
بررسی های میدانی خبرنگار ایرنا از وضعیت عرضه و تقاضای مرکبات به ویژه پرتقال در بخش های گتاب بابل ،مرکزی قائمشهر ، رودپی شمالی ساری و روستای دنگسرک نکا که به تنهایی حدود 35هزار تن پرتقال استان را تولید می کند ،نشان می دهد که قیمت هر کیلو پرتقال که تا یک هفته پیش هفت تا هشت هزار تومان به صورت یکجا در سر باغ خرید و فروش می شده است ،اکنون به یکباره به پنج تا 6هزار تومان کاهش یافت.
باغداری از بابل در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت که به رغم این که تقاضا برای خرید یکجای باغ پرتقال و نارنگی از اواخر شهریور تا یک هفته پیش با قیمت مناسب همواره وجود داشته است ، اما در یک هفته اخیر در هر کیلو گرم تا سه هزار تومان کاهش یافت.
خیرالله سیفی با توضیح این نکته که بیشتر باغداران آنان نسبت به فروش یکجا بر خلاف سال های گذشته امتناع کرده اند؛ یعنی محصولشان را طبق تقاضا و قیمت مناسب عرضه می کنند، بیان داشت: به هر حال خرده مالک باغداران استان کم نیستند و وقتی به اوج برداشت پرتقال و عرضه آن می رسیم ، کاهش قیمت طبیعی است.
وی ادامه داد: البته اگر شرایط آب و هوایی سردی را در پیش رو نداشته باشیم ، هنوز فرصت برای برداشت باقی مانده است ، اما انتظار داریم خرید تضمین میوه شب عید اگرچه به نسبت تولید رقم کمی است ، اما با شوک آن در تنظیم بازار فعلی نقش مهمی را به نفع باغداران دارد. 
خرید تضمینی میوه شب عید یکی از سیاست های دولت است که در چند سال اخیر از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت و با همکاری وزارت جهاد کشاورزی اجرایی می شود.
مسئولان مازندران معتقدند اگرچه مقدار خرید به نسبت تولید پرتقال استن بسیار ناچیز است اما در مجموع با مدیریت صحیح باغداران و حذف واسطه ها قیمت این محصول در سر باغ و بازار مصرف منطق اقتصادی پیدا می کند و از همه مهمتر به طور یقین با توجه به مقدار تولید و عرضه ، قیمت نهایی پرتقال در بازار شب عید برای باغداران و مصرف کنندگان رضایت بخش خواهد بود.
طبق آمار رسمی سال گذشته تامین 21 هزار تن پرتقال مورد نیاز تنظیم بازار شب عید 31 استان کشور در استان مازندران برنامه ریزی و اجرایی شده است.
مازندران 112 هزار هکتار باغ مرکبات دارد که از این میزان 110 هزار هکتار ارقام بارده است. همچنین از مجموع باغات مرکبات مازندران 80 هزار هکتار زیر کشت ارقام مختلف پرتقال ، 30 هزار هکتار ارقام مختلف نارنگی و بقیه زیر کشت محصولاتی از جمله نارنج و لیمو قرار دارند.
برداشت مرکبات مازندران با ارقام زودرس نارنگی از 15 شهریور آغاز شدو اکنون باغداران مشغول برداشت پرتقال هستند که 70 درصد سطح باغات مرکبات استان را تشکیل می دهد.
پیش بینی می شود امسال در مجموع بیش از 2 میلیون و 800 هزار تن مرکبات در مازندران برداشت شود.
برچسب‌ها
وزارت جهاد کشاورزی ساری مرکبات مازندران بازار محصولات شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/243902/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تجلیل مردم اراک و ساوه از پلیس در اجرای طرح نور

قدردانی از همکاری و مشارکت مردم و مسئولان از اجرای طرح نور در آذربایجان غربی

قدردانی فرمانده انتظامی از همکاری و مشارکت مردم و مسئولان در اجرای طرح نور

آخرین وضعیت جاده‌های کشور؛ امروز پنجشنبه 6 اردیبهشت / ترافیک سنگین در محور چالوس

قدردانی بانوان آستارایی از عوامل پلیس در اجرای طرح نور

اعزام تیم بوکس نوجوانان مازندران به مسابقات قهرمانی کشور

تشکیل یک استان جدید تصویب شد

توضیحات قوه قضاییه درباره حکم توماج صالحی

غفلت از سرکشی به خانواده های شهدا پذیرفتنی نیست

خرم‌آباد در انتظار ساخت 2 سد/ چشمه‌های شهر لطفاً خشک نشوید!

نقاط حادثه خیز رودخانه های مازندران شناسایی می شود

برگزاری انتخابات الکترونیک در خرم‌آباد و چگنی

هشدار اسحاق جهانگیری درباره مهاجرت رتبه‌های اول کنکور از ایران

تخلیه غلات 101 فروند کشتی در بندر امیرآباد بهشهر

نوری؛ استاندار: برای پیشرفت مازندران برنامه داریم

تخلیه غلات 101 فروند کشتی در بندر امیرآباد

چگونه کشور‌های جهان از خورشید طلا و از باد پول می‌سازند؟

پایداری هوا در مازندران

استمرار محدودیت‌های ترافیکی پایان هفته در جاده‌های مازندران

8000 میلیارد ریال صرف اصلاح و توسعه آبرسانی مازندران شد

رقابت 38 هزار و 510 داوطلب کنکور در مازندران

آسمان مازندران تا اواسط هفته آینده صاف و آفتابی

افزایش 20 درصدی تعداد نمونه‌های بانک خون بند ناف در سیستان و بلوچستان

آغاز ماراتن علمی 38 هزار داوطلب آزمون سراسری در مازندران

آبشار زیبای داله‌لان نور‌آباد+فیلم

39 تغییر کاربری غیر مجاز در ساری قلع و قمع شد

آغاز نوبت اول کنکور 1403 در مازندران

ثبت رکورد 17 میلیون قطعه جوجه ریزی در مازندران برای اولین بار در کشور

صحبت های دادستان کل کشور درباره اجرای طرح نور

حضور مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان گلستان در برنامه زنده صبح عالی

بنیاد باید به نهاد راهبردی و مطالبه‌گر تبدیل شود

تکریم و سپاسگزاری استاندار و مدیرکل بنیاد مازندران از والدین معزز شهیدان والامقام سروی

فعالیت 21 بانک نشا در آمل/کشت مکانیزه 24 هزار هکتاری

فواید و مضرات باران 48 ساعته مازندرانی‌ها

توجه به زیرساخت‌های حوزه امنیت غذایی یک ضرورت است

برگزاری بیش از 300 برنامه هفته کار و کارگر در مازندران

خروج 5 پزشک خانواده از چرخه بهداشت و درمان در جویبار

فاز دوم شهرک صنعتی محمودآباد راه‌اندازی می‌شود

برگزاری دوره‌های رایگان آموزش صنایع دستی در لرستان

شرکت 27 واحد تولیدی مازندران در نمایشگاه اکسپو

ربودن کودک 4 ساله از مقابل چشمان مادرش

تغییراتی در چشم که باید نگران تان کند!

چرا رهبری درباره گشت ارشاد و طرح نور تذکر داده بودند؟

حادثه تلخی که برای یک اتوبوس در اصفهان رخ داد

قابلیت جدیدی از اندروید 15 برای استفاده از گوشی در تاریکی

اعلام حمایت طلاب حوزه علمیه خواهران استان آذربایجان شرقی از طرح نور فراجا

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

انتخابات در خرم‌آباد و چگنی به صورت الکترونیکی برگزار می‌شود

تاثیر سفر‌های نوروزی در بازار مسکن شمال

چگونه کشور‌های جهان از خورشید طلا و از باد پول می‌سازند؟!