پیام مازند

آخرين مطالب

وقتی پای پول وسط باشد، خاک را هم می‌فروشند اجتماعي

وقتی پای پول وسط باشد، خاک را هم می‌فروشند
  بزرگنمايي:

پیام مازند -

پیام مازند


به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، فروش خاک موضوعی است که نه تنها در خراسان جنوبی بلکه در کشور هم به گوش می‌رسد؛ خاک ایران به علت حاصلخیزی که دارد طرفداران زیادی در جای جای دنیا دارد و حتی تعدادی از کشور‌های عربی و حاشیه خلیج فارس خاک باغچه و گلدان‌های خـود را از ایران تهیه می‌کنند.
خاک حاصلخیز منطقه کلوت نصرآباد شهرستان خوسف نیز به دلیل کیفیت بالایی که دارد، چند وقتی می‌شود چوب حراج به آن زده شده و به فروش می‌رسد؛ موضوعی که گلایه اهالی این منطقه را به همراه داشته است.
ماجرای فروش خاک‌های مرغوب از کجا آب می‌خورد؟ چندی پیش خبری مبنی بر فروش خاک روستای نصرآباد شهرستان خوسف به گوشمان رسید، کمی آن سو‌تر از روستا، منطقه‌ای به نام کلوت وجود دارد که خاکش از رس است و بیش از چندین هزار هکتار وسعت دارد؛ روستایی که در اطرافش بیش از 6٠ کوره آجر پزی در حال فعالیت هستند.

پیام مازند

اما ماجرا چیست؟ برای یافتن پاسخ به سراغ دهیار روستای نصرآباد رفتیم تا بیشتر در جریان موضوع قرار بگیریم.
فولادی دهیار روستای نصرآباد خوسف در این خصوص می‌گوید: مدتی است که زمین‌های کلوت نصرآباد در سامانه درخواست استعلامات معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قرار گرفته است و هر شخصی از هر استانی که بخواهد، می‌تواند خاک‌های این منطقه را خریداری و برای خودش ببرد.
او با اشاره به اینکه بار‌ها شاهد بوده ایم که از استان‌های همجوار برای خرید خاک رس به این منطقه آمده و مقدار زیادی از خاک این منطقه را خریداری کرده اند افزود: مدتی قبل، فردی از سمنان برای خرید این خاک به این منطقه آمد و حدود 3 هکتار از خاک مرغوب کلوت نصرآباد را با خودش برد.
خاکی که بر کلوت رواست، بر همسایه حرام است زمانی که خود اهالی نیاز مبرم به این خاک با ارزش دارند و با آن خاک می‌توانند نان را در کوره‌های آجر پزی قرار دهند، اما متاسفانه با فروش این خاک دست اهالی این منطقه در حنا می‌ماند و از آن بی بهره می شوند.
وقتی از دهیار نصرآباد پرسیدیم که دغدغه اصلی اهالی برای چیست؟ ادامه می‌دهد: این خاک برای کوره‌های آجر پزی بسیار مناسب است و با اینکه 6٠ تا 8٠ کوره آجر پزی در این منطقه در حال فعالیت هستند، اما متأسفانه اهالی این منطقه نمی‌توانند از این خاک هیچ استفاده‌ای کنند.

پیام مازند

نصرآبادی یکی از اهالی روستای نصرآباد هم می‌گوید: جدای از آنکه خاک این محل را می‌توان برای کوره‌های آجرپزی به کار برد، کلوت نصرآباد برای خرمن هم استفاده می‌شود و برای کشاورزی نیز بسیار مناسب است؛ با آغاز فصل برداشت گندم، این محل تبدیل به خرمن و مکانی مناسب برای چرای دام هایمان می‌شود که با فروش خاک این منطقه مطمئناً این محل در آینده نه چندان دور نابود و مشکلات زیادی را برای اهالی ایجاد خواهد کرد.
آقای فولادی دهیار روستا نیز در ادامه می‌گوید: ای کاش مسئولان قبل از آنکه این گونه زمین‌ها را در سامانه‌های این چنینی قرار بدهند و خاک آن را به فروش برسانند، موضوع را با مردم محلی یا دهیاران و اعضای شورای اسلامی روستا‌ها مطرح کنند و نیازسنجی کنند و بعد از آن به فکر فروش این خاک‌های ارزشمند بیفتند.
پیگیری کنند زمین را از سامانه حذف می‌کنیم برای پیگیری موضوع فروش خاک‌های ارزشمند رس به سراغ مسئولان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان رفتیم تا ببینیم فروش این خاک‌ها بر چه اساسی است و آیا با نظارت صورت می‌گیرد و همه جوانب را برای فروش خاک این گونه زمین‌ها در نظر گرفته اند یا خیر؟
ایمان طلب معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی می‌گوید: فروش خاک این زمین‌ها در سامانه استعلامات معدنی سازمان صمت استان ثبت شده است و افراد می‌توانند با مراجعه به این سایت، مقدار حجم خاک درخواستی خود را ثبت کنند که بعد از گذراندن مراحلی این خاک به متقاضی فروخته می‌شود.
او در پاسخ به سوال که این خاک برای چه مصارفی به استان‌های همجوار به فروش می‌رسد؟ بیان می‌کند: در استان‌های اطراف هم این خاک برای کوره‌های آجر پزی استفاده می‌شود.

پیام مازند

اما موضوع مهم این است که چرا باید خراسان جنوبی که خودش دارای کوره‌های آجر پزی بسیاری است کم نصیب از این خاک بماند؛ دغدغه‌ای که پاسخی نگرفتیم و تنها مسئول مربوطه سازمان صنعت، معدن و تجارت سکوت کرد و گفت: اگر مردم این منطقه به این خاک نیاز دارند باید پیگیری‌ها صورت بگیرد تا زمین مربوطه از این سامانه پاک شود.
بیشتر بخوانید
خاک،قربانی بی مبالاتی انسان ها جادوی آب و خاک در سفالینه‌های ایرانی/ سرانگشتانی که به خاک جان می‌دهند از خوش نوشی آب کوزه تا حرارت آتش تنور‌های گِلی/ هنری که پایش به وادی فراموشی باز شده است اما سوال اینجاست چرا این گونه زمین‌ها در سامانه استعلامات معدنی قرار می‌گیرند و آیا منابع طبیعی که یک دستگاه نظارتی و حفاظتی از منابع طبیعی است بر این گونه خرید و فروش‌ها نظارتی هم دارد یا خیر؟
نصر آبادی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی می‌گوید: قبل از آنکه این گونه زمین‌ها وارد سامانه شوند آن را در جلسه‌ای مطرح و ما موضوع را بررسی می‌کنیم تا ببینیم آیا این زمین‌ها در محدوده اراضی منابع طبیعی است یا خیر و زمانی که جزو مراتع نباشد، زمین به سازمان صمت واگذار می‌شود تا خاک آن به فروش برود؛ در حال حاضر نیز زمین در حوزه سازمان صمت است نه ما.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان، توپ را از زمین خود خارج می‌کند و تنها در پاسخ به سؤال ما می‌گوید: مردم اگر گلایه مندند و تقاضایی دارند بهتر است به سازمان صنعت، معدن و تجارت مراجعه کنند و این مشکل را بین خودشان حل کنند، فروش این زمین‌ها دیگر به ما مربوط نیست، چون زمین در حوزه منابع طبیعی نیست.
فروش خاک تهدیدی برای آیندگان
فروش خاک نه تنها در استان کویری خراسان جنوبی بلکه در تمام کشور به چشم می‌خورد، اما فروش خاک‌های ارزشمند و حاصلخیز مطمئناً در سال‌های آینده معضلی بزرگ برای جامعه و آیندگان خواهد شد و زندگی انسان‌ها به خصوص کشاورزان را تحت تأثیر قرار خواهد داد.
جدا از مقابله با قاچاق خاک به کشور‌های حاشیه خلیج فارس، به نظر می‌رسد در مقوله خاک فروشی به داخل کشور هم باید تجدید نظر صورت بگیرد و اولویت با مردم و متقاضیان استانی باشد که از این ظرفیت بهره مندند.

پیام مازند

بنابراین ضروری است با توجه به نیاز اهالی منطقه به خاک رس برای ادامه حیات کوره‌های آجر پزی و تداوم تولید و کشاورزی، زمین‌های منطقه کلوت نصرآباد شهرستان خوسف از سامانه استعلامات معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت حذف شوند و اگر قرار است به فروش برسند به اهالی و کوره داران همان منطقه فروخته شوند.
گزارش از زهرا رضوانیان
انتهای پیام/ ر

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/244868/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

حمایت هزار استاد حوزه علمیه قم از بازگشت ون‌های گشت ارشاد

اجتماع بزرگ مردم قم در حمایت از طرح نور عفاف و حجاب فراجا

حجاب هیچگاه مسئله امنیتی نیست

تکمیل راه‌ دورود - خرم‌آباد مطالبه جدی مردم است

اردوی جهادی دامپزشکی در شوراب خرم آباد

سردار رادان: حجاب هیچگاه مسئله امنیتی نیست

آئین غبارروبی گلزار شهدای خرم‌آباد

ضرورت لایروبی حوضچه نیروگاه نکا/ پیشرفت زباله سوز ساری شتاب گرفت

مردم همراه و حامی پلیس برای اجرای طرح نور هستند

12 زنجیره ارزش در مازندران تعریف شد/ حضور 27 واحد تولید در اکسپو

سردار رادان: در طرح نور، رئیس جمهور از ما حمایت کرده است

سردار رادان: در طرح نور، ما حمایت رئیس جمهور و قوه قضائیه را داریم

حسن یزدانی به تشک برگشت

طرح نور طرحی برای صیانت از عفاف و حجاب دختران ایران

اعلام نرخ جدید کرایه تاکسی در خرم آباد

اجتماع دختران دانش آموز در حرم حضرت معصومه (س)

آئین تجلیل از، برترین‌های المپیاد‌های علمی دانش آموزی در بابل

نوجوان 16 ساله ناپدید شده در جنگل‌های رامسر پیدا شد

حمایت قاطع بسیج اساتید حوزه علمیه استان همدان از طرح نور فراجا

اجرای اقدام عملی برای رفع چالش‌های پیش‌روی توسعه اقتصادی مازندران

پول رسید، پرسپولیسی‌ها خندیدند

سردار رادان: در طرح نور به‌دنبال حجاب و عفاف و صیانت از دختران و خواهران خودمان هستیم/ شهادت می‌دهم که رئیس قوه قضائیه در حمایت از طرح حجاب و عفاف مردانه کنار ما بوده/ شهادت می‌دهم رئیس‌جمهور از ما حمایت کرده است

رادان: طرح نور، طرح امنیتی انتظامی نیست

سردار رادان: طرح نور اصلا طرح امنیتی و انتظامی نیست

تجمع مردمی و بانوان کرمانشاهی در حمایت از اجرای طرح نور

ریتم شبانه‌روزی یا ساعت بدن چیست؟

جلسه شورای فرهنگ عمومی - ساری

لبخند شکوفه های بهاری در مازندران

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

نقشه مهندسی فرهنگی خراسان جنوبی آماده رونمایی است

ذخیره‌سازی 2831 تن مرغ در سردخانه‌های مازندران

برگزاری نشست دبیران کانون‌ خدمت رضوی شهرهای مازندران

27 رقم برنج در کشور معرفی شده است

تجمع مردمی و بانوان کرمانشاهی در حمایت از اجرای «طرح نور»

توزیع انواع بذور اصلاح و گواهی شده برنج بین کشاورزان شهرستان بابل

بیانیه حوزه علمیه خواهران استان یزد در حمایت از طرح نور فراجا

روند تکمیل نیروگاه زباله‌سوز ساری شتاب می‌گیرد

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

تردد این خودروها در جاده چالوس ممنوع شد

کشف محموله میلیاردی باتری‌های قاچاق در بابل

تجمع حافظان نور در حرم حضرت معصومه (س)

(تصاویر) شکوفه‌های بهاری مازندران

سهراب و فروغ برای هم شعر می‌خواندند/ فرح پنج بار برای افتتاحیه نمایشگاه سهراب آمد ولی او در نمایشگاه حاضر نمی‌شد؛ هیچ دلیل سیاسی هم نداشت

لزوم افزایش صندوق اعتباری فناوری مازندران

خصوص واقعی قبل از هیاهوی واگذاری!

بهره برداری از دفتر بسیج ورزشکاران شهرستان ساری

برگزاری تجمع حمایتی مردم و بانوان کرمانشاهی از اجرای «طرح نور»

همه مسئولان باید برای اجرای طرح نور کمک کنند

راهپیمایی « جمعه خشم» در مازندران برگزار می شود

برگزاری تور بین المللی دوچرخه‌سواری خزر؛ اواخر اردیبهشت