پیام مازند

آخرين مطالب

با سگ‌های ولگرد چه برخوردی باید کرد؟ مقالات

با سگ‌های ولگرد چه برخوردی باید کرد؟
  بزرگنمايي:

پیام مازند- تراژدی مرگ کودک پنج ساله بابلی که در اثر گزیدگی سگ خیابانی یکشنبه 21 آذر به کام مرگ فرو رفت یکبار دیگر افکار عمومی در مازندران را جریحه دار کرد .
ماجرا از آن قرار است که در یک روز سرد پاییزی کودکی به نام "متین" که از نعمت سرپرستی والدین محروم است و نزد خانواده پدری زندگی میکند به رسم بازیگوشی کودکانه از خانه خارج می‌شود تا با همسن و سالان خود به بازی و جنب و جوش بپردازد که از بخت تیره او سگی آلوده به ویروس هاری به وی حمله می‌کند و در نهایت همین امر منجر به پایان زندگی او می‌شود .

در استان ما متاسفانه در اقدامی عجیب گروه هایی که بعضا مورد تایید نهاد های دولتی هستند در ازای دریافت مبالغی حیوانات خیابانی را جمع آوری و به منطقه یا شهری دیگر منتقل میکنند و بدین صورت نه تنها مشکل حل نمی شود بلکه به شهر یا منطقه ای دیگر ارجاع داده میشود.

آیا انجمن های حامی حیوانات مسیر را درست می روند؟

یکی از مهمترین دلایل افزایش بی سابقه تعداد سگها طی سالیان اخیر گفتمان سازی گروه های حامی حیوانات در رابطه با نوع برخورد مردم با این حیوانات و تشویق به تامین منابع غذایی و حفظ و نگهداری افراط گونه آنان است، این موضوع به حدی کش پیدا کرد که کمترین برخورد با این حیوانات حتی در دفاع از سلامت خود با واکنش منفی افکار عمومی مواجه می شود، اما جدا از آنکه تردیدی در رابطه با حق انسان به عنوان اشرف مخلوقات و به واسطه عقلانیتش با حیوانات وجود ندارد خود این موضوع (توجه بیش از اندازه به حیوانات به ویژه سگها) نه تنها سودی برای محیط زیست و طبیعت در پی نداشته است بلکه به دلیل غلبه سگها در طبیعت، گونه های جانوری دیگر در خطر از بین رفتن قرار گرفته اند ،به طوری که امروز در منطقه الوند 29 گونه جانوری به همین دلیل منقرض شده است.

این در حالی است که متخصصان محیط زیست به دلایل علمی معتقدند تنها در فصل زمستان و زمانی که به دلیل بارش برف و یخ زدگی زنجیره غذایی حیوانات مورد تهدید قرار میگرد باید به آنان کمک کرد اما متاسفانه زیاده روی در تامین غذای حیوانات و برخوردهای احساسی در کشور ما به حدی است که در برخی موارد جانور غیراهلی حتی شرایط زندگی در طبیعت وحشی را از یاد میبرد.

تجربه کشورهای دیگر

در دنیا تجربه های مشابه ای در مواجه با این موضوع وجود دارد که در برخی موارد میتواند به کمک ما بیاید .
هلند بهترین کشور در زمینه حیوانات خانگی است، در حالی که به طور میانگین به ازای هر خانواده در این کشور یک حیوان خانگی وجود دارد تقریبا هیچ حیوان خیابانی یافت نمی شود.
اما هلندی ها زمانی با بحران ازدیاد حیوانات خیابانی رو به رو بودند که علت آن عمدتا به دلیل رها سازی حیوانات خانگی بود، دولت هلند ابتدا در یک پروسه همگانی به طور رایگان تمامی این حیوانات را عقیم کرد، سپس برنامه تبلیغی و فرهنگی گسترده ای جهت تشویق مردم به نگهداری از حیوانات ترتیب دید و به موازات آن مالیات های سنگینی برای نگهداری حیوانات با نژاد اصیل در نظر گرفت.

در اروپا قوانین سفت و سختی برای صاحبان حیوانات خانگی در نظر گرفته شده است که بخشی از آن مربوط به نظافت و سلامت محیط است جدا از آن قانونگذار جرایم متعددی برای آزار و اذیت صوتی(در آپارتمان ها) و حتی ایجاد احساس ترس در دیگران برای صاحبان حیوانات خانگی در نظر گرفته است .
در کانادا غذا دادن به حیوانات خیابانی مشمول مجازات میشود و در برخی ایالت های آمریکا دولت محلی دست کشاورزان را برای کشتن حیوانات مهاجم از جمله سگ ها باز گذاشته است .

در کشور ما آخرین بخشنامه ای که در این خصوص ابلاغ شده است به زمستان سال 87 برمیگردد، در آن سال سازمان شهرداریها و دهیارها بخشنامه ای تحت عنوان دستورالعمل جمع آوری سگهای ولگرد را تدوین و به تمامی استانداریها ابلاغ میکند، موضوعی که به نظر میرسد مورد غفلت دستگاه های اجرایی قرار گرفته است.

درمان قطعی چیست؟

به گمان بسیاری ‌کشتن این حیوانات تنها راه حل رهایی از این بحران است ،اما تجربه کشورهای مختلف در این زمینه نشان داده است نه تنها کشتن حیوانات خیابانی راه حل قطعی نیست بلکه پس از مدت کوتاهی وضع مجددا به حالت سابق بر میگردد، یک بنیاد جهانی به نام "حیوانات بی سرپرست" که در هلند مستقر است در حال حاضر روش"سی ان وی آر" را که مخفف گرفتن، عقیم سازی، واکسینه و رها سازی است را بهترین روش کنترل و مدیریت جمعیت حیوانات خیابانی میداند، اما نباید از یاد برد که به دلیل گستردگی جغرافیایی و جمعیتی کشور ما،دولت به تنهایی از انجام این عمل ناتوان است و کمک هرچه بیشتر انجمن های مردمی در این زمینه حائز اهمیت است .

البته با توجه به مقتضیات بومی و فرهنگی کشور ما مسئولان مربوطه باید در کنار تجاربی که در دنیا وجود دارد به دنبال راه حل هایی مناسب منطبق بر شرایط جامعه ایرانی نیز باشند به طور مثال با توجه به شرایط مذهبی یا حتی اقتصادی شاید هر خانواده توانایی نگهداری یک حیوان خانگی را نداشته باشد (مشابه آنچه در هلند انجام گرفت) در این حال مسلما باید راه حلی جایگزین منطبق بر شرایط جامعه ایرانی برای آن انتخاب کرد.

محمد قنبرنیا دانشجوی دکترای جامعه شناسی

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/246589/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تیراندازی مرگبار کودک 5 ساله به‌سمت خاله‌اش

فروش امتیاز تیم والیبال هورسان رامسر

امنیت سرمایه گذاری نیاز کشور است

تولید 960 تن ترتیکاله علوفه‌ای در بهشهر

مبارزه با فساد شعار اساسی دولت است/ توفیق دیپلماسی اقتصادی

مراسم تکریم و معارفه استاندار مازندران برگزار شد

3500 هکتار از مزارع مازندران بایر مانده است؛ توقف سد فینسک

ریزش سنگ در طول مسیر جاده هراز

شناسنامه‌دار شدن 30 درصد باغات جویبار

مصوبات دور اول سفر رییس جمهور در حوزه بنیاد شهید ایلام به صورت 100 درصد اجرایی شد

نخستین پرواز اعزام زائران از مازندران به عمره مفرده 10 اردیبهشت

200 میوه فروش سیار در شمال خرم آباد ساماندهی شدند

نجات گردشگران ناپدید شده در جنگل‌های سوادکوه

طرح نور را با قوت ادامه خواهیم داد

افزایش 27 درصدی مرگ بر اثر مسمومیت قرص برنج در مازندران

طرح نور هوشمند می‌شود

مجلس پای کار برای اجرای طرح نور فراجا است

احیای واحدهای تولیدی در مازندران اولویت است

اجرای برنامه‌ آموزشی برای دانش آموزان روستای ذغالچال ساری

جاده چالوس لغزنده است/احتمال سقوط سنگ

دانشگاه برای ارتقای عقلانیت در حکمرانی استان مؤثر باشد

بارش باران در محور‌های البرز/جاده چالوس باز است

سردار رادان:‌ برخورد با کشف حجاب با قوت ادامه دارد | حمایت مجلس از اجرای طرح نور

ریزش سنگ های معلق در جاده هراز

محموداباد، میزبان مسابقات فوتبال مناطق امید‌های کشور

اعزام زائران عمره مازندران از 10 اردیبهشت

مازندران نیازمند قطار محلی و آزادراه ساحلی است

طرح نور را با قوت ادامه می‌دهیم

گردهمائی عهد حضور ویژه ائمه جمعه تا پایان سال در 8 منطقه کشور

سردار رادان: طرح نور را با قوت ادامه خواهیم داد

بازی کودکانه با سلاح در لرستان/ خاله 14ساله جان باخت

هنر نمایشی ابزار‌ی برای انتقال موضوعات و مفاهیم به جامعه

3500 هکتار از مزارع مازندران بایر مانده است/ توقف فینسک

سردار رادان: طرح نور را با قوت ادامه می‌دهیم

بازی کودکانه با سلاح در لرستان جان خاله 14ساله را گرفت

مرگ خاله بر اثر تیراندازی خواهرزاده 5 ساله

جزئیات اعزام زائران مازندرانی به حج عمره

مراسم معارفه استاندار جدید مازندران آغاز شد

آمادگی شهرستان گلوگاه جهت برگزاری همایش صبح و نشاط

لغزندگی جاده چالوس و احتمال سقوط سنگ

مراسم معارفه استاندار جدید مازندران با حضور وزیر کشور

رادان: اجرای طرح نور را با قوت، دقت و هوشمندی ادامه خواهیم داد

صدای میرسلیم هم درآمد: رئیسی تدبیر مناسبی بیندیشد

مرگ خاله بر اثر تیر اندازی خواهر زاده در خرم آباد

طرح نور را با قوت و هوشمندی ادامه می‌دهیم

قطار محلی رامسر به ساری راه‌اندازی شود

ورود وزیر کشور به مازندران + فیلم

جاده چالوس لغزنده است/ خطر سقوط سنگ

اعزام اولین گروه از زائران عمره استان اردبیل به سرزمین نور

خداحافظی رامسری ها با سوپرلیگ والیبال ایران