پیام مازند

آخرين مطالب

سنگینی پرداخت اجاره بها بستر رودخانه هراز بر دوش کشاورزان آملی اقتصادي

سنگینی پرداخت اجاره بها بستر رودخانه هراز بر دوش کشاورزان آملی
  بزرگنمايي:

پیام مازند - ساری - کشاورزان حاشیه رودخانه هراز در مازندران می‌گویند که در بحبوحه مشکلاتی که از خشکسالی ، گرانی نهاده‌ها ، دستمزد و مواردی از این دست بر آنها وارد می‌شود حالا با مشکل جدیدی به نام اجاره بهای بستر رودخانه هم مواجه شده‌اند و دیگر رمق و رغبت تولید برایشان باقی نمانده است.

به گزارش ایرنا ، این کشاورزان که ساکن چندین روستا بویژه در بخش مرکزی شهرستان آمل هستند ، ادعا می کنند که امور آب ارقام نجومی به عنوان اجاره بستر رودخانه برایشان بریده و عملا با درخواست چنین رقمی آنان را به این نتیجه رسانده که دیگر باید دست از کشت و کار بکشند.
نمونه ای از این کشاورزان شاکی جمعی از اهالی ساکن 12 روستای بخش مرکزی آمل هستند که شامگاه جمعه سوم دی ماه با جمع شدن در مسجد روستای آقا محمدآباد مشکلاتشان را با نماینده شهرستان در مجلس شورای اسلامی در میان گذاشتند و اعلام کردند که با پرداخت اجاره بهای بستر رودخانه دیگر کشاورزی برایشان میسر نخواهد بود.
یکی از کشاورزان در این نشست با طرح این پرسش که قانون پرداخت اجاره بها برای بستر رودخانه تاکنون اجرا نشده بود و چرا باید هم اکنون اجرا شود ؟، گفت: قانون، بستر را بر اساس سیل تعریف کرده است در صورتی که در 25 سال گذشته سیل وسیعی که بستر واقعی را مشخص کند رخ نداده است. 
وی که خود را مختاری فر معرفی کرد ، افزود : علاوه بر این ، طبق قانون پرداخت اجاره بها بستر رودخانه که قبل از انقلاب تدوین شده است ،حق بستر به شرطی اخذ می شود که وزارت نیرو این مالیات را صرف سیل بند، کانال کشی و دیگر خدمات کند ، در حالی که در 40 سال گذشته وزارت نیرو در بستر و طول رودخانه هراز هیچ اقدام ضروری انجام نداده است .
یکی دیگر از کشاورزان هم در حاشیه این نشست به خبرنگار ایرنا گفت : برای زمین پنج هکتاریم 350 میلیون تومان فیش اجاره بهای بستر رودخانه صادر شده است.
وی با بیان اینکه کشاورز نمی تواند مبلغ اجاره بها چند سال را یکجا بپردازد، افزود : پرداخت این مبلغ تحت هیچ شرایطی برایم امکان پذیر نیست و اگر امور آب بر دریافت اجاره بها اصرار کند هیچ کشاورزی در منطقه قادر به ادامه کشاورزی نخواهد بود.
کشاورزانی که در این نشست گرد آمده بودند اینگونه می گفتند که طبق قانون حدود نیمی از درآمد کشاورز باید به عنوان اجاره بها پرداخت شود و اگر کشاورز تمکین نکند، زمین آنها به تملک دولت درخواهد آمد.

پیام مازند


قول پیگیری از طریق مجلس و وزارت نیرو
نماینده مردم آمل در مجلس شورای اسلامی در این نشست پس از شنیدن درد دل کشاورزان ، خواستار تجدید نظر وزارت نیرو در مورد اخذ مالیات بستر شد و گفت:طبق قانون کشاورزانی که در بستر رود هراز مشغول فعالیت هستند باید مالیات پرداخت کنند ولی این قانون از سال 1345 هیچگاه اجرا نشده بود.
رضا حاجی پور با طرح این پرسش که چگونه است که این قانون اکنون که مردم بخصوص کشاورزان در مشکلات مالی و فشار اقتصادی قرار دارند، اجرا می شود ؟ ، به کشاورزان قول داد ضمن پیگیری این مشکل از طریق مجلس و وزارت نیرو، برای حل آن تلاش خواهد کرد.
وی همچنین از آب منطقه مازندران خواست تا زمان رسیدگی به این مشکل از ارائه شکایت به مراجع قضایی علیه کشاورزان خودداری کند. 
اجرای قانون
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای مازندران هم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در باره اجاره بهای زمین های کشاورزی در بستر رودخانه هراز گفت: بسترهای رودخانه جزو انفال است یعنی مالکیت شخصی ندارد و هر کسی که بخواهد از آن استفاده کند باید حقوق انفالی را پرداخت کند و این قانون است.
محمد ابراهیم یخکشی افزود: با این وجود اگر شخصی اعتراضی مبنی بر مالکیت زمین در بستر رودخانه دارد و ادعای شخصی بودن زمین را مطرح می کند می تواند اعتراض خود را به کمیسیون و کمیته هایی که از سمت وزارت نیرو برای این کار وجود دارد، اعلام نماید تا این کمیسیون با توجه به مدارک موجود این اعتراضات را بررسی کند و نظر دهد که آیا بستر مورد استفاده شده توسط کشاورز جزو انفال است یا شخصی می باشد که اگر تشخیص انفال داده شد کشاورز باید تمکین کند و اجاره بها را طبق قانون پرداخت نماید. 

پیام مازند


وی با بیان اینکه این قانون صفر و صد نیست و حقوق کشاورزان محترم شمرده می شود، توضیح داد : اگر کشاورزی تمکین نکند و حتی به نظر کمیسیون مبنی بر پرداخت اجاره بها اعتراض داشته باشد می تواند برای تجدید نظر به دادگاه مرجعه نماید که البته این حق اعتراض هم برای اداره آبیاری شهرستان مبنی بر عدم تمکین کشاورز برای پرداخت آب بها و هم برای کشاورزان مبنی بر ادعای مالکیت زمین وجود دارد و در نهایت این دادگاه و مرجع قضایی است که تعیین کننده خواهد بود.
مدیر عامل آب منطقه ای گفت : اگر طبق رای دادگاه مشخص گردد این زمین برای حکومت است طبق قانون اجاره بها در بستر رودخانه کشاورز مکلف به پرداخت حق انفال می باشد و تنها وصول حقوق انفالی توسط مامورین آب منطقه ای انجام می گیرد و آب منطقه ای دخالتی در این مساله ندارد و این اجاره بها قانونی است که سال ها پیش تصویب شده است و لازم الاجرا می باشد.
وی در پاسخ به این پرسش خبرنگار ایرنا که چرا کشاورزان اکنون نسبت به پرداخت اجاره اعتراض می کنند و مگر سال های گذشته این قانون اجرا نمی شد ؟ ، پاسخ داد : سال های قبل هم اجاره بها از طریق آب منطقه ای وصول می شد ولی در سال ها اخیر وصول اندکی مورد غفلت قرار گرفته بود و همچنین با توجه به طولانی بودن مسیر رودخانه هراز و موارد اختلافی ، تمامی اراضی مورد انفال شناسایی نشده بود تا برای وصول اجاره آن اقدامات لازم انجام گردد.
یخکشی گفت : در حال حاضر بیشتر زمین های کشاورزی بستر رودخانه هراز شناسایی و تعیین حدود شده است و ما در حال تعیین کامل حریم بستر رودخانه هستیم تا اقدامات لازم برای ثبت و ضبط آنها توسط آب منطقه ای انجام گیرد و این اراضی مورد تصرف واقع نشود.
وی با بیان اینکه کشاورزان می توانند از زمین استفاده کنند و حق اندک اجاره را پرداخت کنند ، افزود : مبلغ اجاره بهای زمین های حریم رودخانه کارشناسی می شود و رقم پرداختی باتوجه به نوع کاربری و نوع کشت توسط کارشناسان وزارت نیرو تعیین می شود و ما حتی گاهی مبلغی کمتر از آنچه که توسط کارشناسان تعیین شده از کشاورزان دریافت می کنیم که با توجه به کشت یک ساله مبلغ زیادی نیست. 
برچسب‌ها
وزارت جهاد کشاورزی مازندران شرکت آب منطقه ای آمل وزارت نیرو

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/247106/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آفتاب گرم بهاری در مازندران

رستاخیز یکخوابه ها در تهران / اجاره آپارتمان 30 تا 50 متر

ماجرای قطع 40 اصله درخت در کجور نوشهر از زبان رئیس منابع طبیعی

موج کوتاه در دریای خزر

بازدید بیش از 3میلیون زائر از یادمان‌های شهدا

سخنان سردار رادان درباره اجرای طرح حجاب «نور»/ «چشم مردم وقتی به بی‌حیایی عادت کند، آرام آرام غیرت گرفته می شود»

اعلام آمادگی روس‌ها برای سرمایه گذاری در بندر امیرآباد

افتتاح مجموعه ورزشی پشته حسین آباد خرم آباد

وضعیت جاده‌ها، امروز 7 اردیبهشت 1403؛ ترافیک سنگین در محور چالوس

ماجرای قطع 40 درخت در نوشهر

پرهزینه و زیان‌ده؛ پول قرارداد پرداخت بازیکنان استقلال و پرسپولیس از جیب کارگران و بازنشستگان!

طرح مشاوران ترامپ برای مجازات کشور‌هایی که دلار را کنار می‌گذارند

تداوم پایداری جوی تا نیمه هفته آینده در مازندران

رشته های دانشگاهی را به سمت نیازهای جامعه سوق دهیم

ترافیک سنگین در محور چالوس/بارش باران در برخی محورهای 3 استان

طرح نیمه‌تمام زباله‌سوز ساری به کجا رسید؟

شکایت شرکت نقل‌وانتقالاتی از پورتو برای پول انتقال طارمی

علاقه مندی روس‌ها برای سرمایه گذاری در بندر امیرآباد

تصاویری از تجمع روحانیون در حمایت از طرح «نور» با لباس جنگی

ترافیک سنگین در محورهای کرج - چالوس

برگزاری جلسه بررسی نحوه تقسیم و توزیع آب در دشت هراز

تقدیر پلیس از بانوان آبادانی

ضرب و شتم شدید یک پرستار در بیمارستان چالوس/ پیگیری قضایی در حال انجام است

نشست استاندار مازندران با نخبگان و شرکت‌های دانش‌بنیان استان

روس‌ها متقاضی سرمایه گذاری در بندر امیرآباد

تصاویر قطع 40 اصله درخت در کجور آرشیوی است

نور فلسفه و حکمت، روشنی‌بخش مسیر نصف جهان شدن اصفهان

ایمن سازی و تاب آوری خط تغذیه گاز 110 میلیمتر پلی اتیلن در چگنی

ماجرای قطع 40 اصله درخت در کجور چیست؟

ضرورت لایروبی مستمر حوضچه نیروگاه نکا

استقبال از قهرمان قایقرانی آسیا و مرد المپیکی در بابلسر

تعجب آلمانی‌ها از سرعت سقوط پول ملی ایران!

لزوم لایروبی مستمر حوضچه نیروگاه نکا

دعوت استاندار از سرمایه گذاران و خیران برای مشارکت در طرحهای توسعه استان

دعوت استاندار لرستان سرمایه گذاران و خیران برای مشارکت در طرحهای توسعه استان

برگزاری با کیفیت کنکور مورد توجه دولت سیزدهم است

استقبال بابلسری‌ها از مرد المپیکی قایقرانی

موسوی سومین طلایی مازندران در پیکار‌های انتخابی ووشو جام جهانی

ترافیک سنگین در محور چالوس/ این محورها مسدود هستند

ضرب‌الاجل استاندار لرستان برای قدیمی‌ترین پروژه خرم‌آباد

تقدیر آیت‌الله مکارم‌شیرازی از اقدامات فراجا در مسئله حجاب

عملیات «وعده صادق» ابهت پوشالی و شکستنی اسراییل رو اثبات کرد

دولت سیزدهم در مبارزه با فساد کارنامه خوبی ارائه دهد

اجرای اعمال محدودیت‌های ترافیکی در محورهای مواصلاتی مازندران

پایان نوبت نخست آزمون سراسری مازندران در صحت و امنیت

(تصاویر) تجمع روحانیون در حمایت از « طرح نور » با لباس جنگی

ببینید | پول بده لایک کن!

چالوس / ضرب و شتم پرستار در بیمارستان

از «گشت ارشاد» تا «طرح نور» فقط دو نوروز فاصله افتاد؛ برای زنان پرونده قضایی تشکیل می‌شود؟

تاکید امام جمعه قم بر همراهی همه دستگاها برای استمرار اجرای طرح نور