پیام مازند

آخرين مطالب

نقد می‌فروشید نسیه پول قطعه‌ساز را پرداخت می‌کنید؟/ ضرورت رقابتی شدن ساختار خودروسازان اقتصادي

نقد می‌فروشید نسیه پول قطعه‌ساز را پرداخت می‌کنید؟/ ضرورت رقابتی شدن ساختار خودروسازان
  بزرگنمايي:

پیام مازند -

پیام مازند


رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ضمن انتقاد از عملکرد خودروسازان و بیان ایرادات مسیر حرکتی‌ آن‌ها که مانع پیشرفت‌شان شده است، بر ضرورت تغییر ساختار خودروسازان و رقابتی شدن ساختار خودروسازی در کشور تاکید کرد.
به گزارش ایسنا، گردهمایی قطعه‌سازان خودروی کشور با حضور عزت‌الله اکبری تالارپشتی (رئیس کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی)، سید مصطفی میرسلیم (عضو تشخیص مصلحت نظام و عضو کمیسیون اصل 90 مجلس) و نمایندگان خودروسازان بزرگ و جمعی از قطعه‌سازان برگزار شد.
در این مراسم، فرهاد به‌نیا -سخنگوی انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو- ضمن تشریح آسیب‌های صنعتی و به‌ویژه عمومی ناشی از خودروهای فرسوده، نسبت به ادامه روند فعلی در بحث اسقاط خودروها هشدار داد و گفت: هفت میلیون و ٣٠٠ هزار گواهی اسقاط در کشور وجود دارد؛ این حالیست که بیش از سه میلیون و 108 هزار خودروی فرسوده و 9 میلیون دستگاه موتورسیکلت فرسوده در کشور در حال تردد هستند. با ادامه این روند تا سال 1404 شاهد تردد بالغ بر هشت میلیون دستگاه خودروی فرسوده در کشور خواهیم بودیم. باتوجه به اینکه خودروهای فرسوده سالانه قریب به 45 میلیون لیتر مصرف سوخت مازاد دارند و تاکنون از محل خودروهای فرسوده فعلی 53 هزار میلیارد تومان به اقتصاد کشور زیان وارد شده است، این زیان اقتصادی به کشور تا سال ١4٠4 (هشت میلیون خودرو فرسوده) به بیش از 550 هزار میلیارد تومان خواهند رسید.
وی ضمن اشاره به ابطال آیین‌نامه اجرایی ماده ٨ قانون هوای پاک در سال ١٣٩٦ و تعطیلی بیش از220 مرکز اسقاط در کشور، در رابطه با هزینه‌های جانبی تردد خودروهای فرسوده، خاطرنشان کرد: علاوه بر افزایش بیماران ریوی، قلبی و... و مشکلات تامین دارو و درمان ناشی از بروز این بیماری‌ها، با تردد خودروهای فرسوده تنها در استان تهران دو میلیارد و 6٠٠ میلیون دلار خسارت برآورد شده است که سهم هر شهروند ایرانی بالغ بر هفت میلیون تومان خواهد بود. ضمن اینکه هزینه سالانه 120 هزار میلیارد تومان برای پارکینگ خودروهای فرسوده برآورد شده است.
این مقام صنعتی تصریح کرد: آیا تاکنون مسئولان سیاست‌گذار خودرو به عواقب تصمیم‌گیری خود فکر کرده‌اند؟ شرایط فعلی سبب شده تا از تیراژ تولید بالا از سال ١٣٩٠ تاکنون دور بمانیم. در حالیکه در سال ١٣٩٠ بالغ بر یک میلیون و 6٠٠ هزار دستگاه تولید شد، نه تنها این میزان در سال گذشته به یک میلیون دستگاه هم نرسید، بلکه به بعد افزایش زیان سنگین خودروسازان، افزایش بدهی خودروسازان به قطعه‌سازان، ناتوانی قطعه‌سازان در به‌روزآوری ماشین‌آلات و خطوط تولید و همچنین ناتوانی خودروسازان در ارائه پلت‌فرم‌های جدید، کاهش اشتغال‌زایی، افزایش نارضایتی مصرف کنندگان، تولیدکنندگان و... هم حاصل شد.
سخنگوی انجمن سازندگان قطعات با بیان اینکه از جانب قیمت‌گذاری خودرو در سال گذشته بالغ بر 4٣ هزار میلیارد تومان در مقابل آن حجم از زیان انباشته خودروسازان به دست دلالان رسید که امسال نیز به 55 هزار میلیارد تومان رسیده است، گفت: با آزادسازی قیمت خودرو می‌توان از وارد شدن رانت به جیب دلالان جلوگیری کرد.
به‌نیا ضمن اشاره به اینکه پیشنهاد انجمن سازندگان قطعات اعطای 80 تا 100 هزار میلیارد تومان وام ارزان قیمت برای لیزینگ و کمک به فروش خودرو در کشور است؛ یادآور شد: از این طریق طی سه سال رقمی بین 180 تا 200 هزار میلیارد تومان نصیب بیت المال خواهد شد. همچنین اجرای قانون خروج خودرو فرسوده از چرخه ترافیکی، ایجاد زمینه‌هایی برای افزایش تولید خودروسازان، صدور اجازه واردات خودرو بدون انتقال ارز نیز از جمله راهکارهای پیشنهادی ما است.
وی در بیان ماحصل صدور اجازه واردات خودرو بدون انتقال ارز، گفت: این اقدام منجر به کاهش شدید قیمت خودروهای داخلی در بازار خواهد شد و از محل درآمد واردات، درآمد دولت افزایش چشمگیری خواهد داشت.
ایجاد رقابت در خودروسازی ضروروی است/ "شو" های خودروسازان اجازه نمی‌دهد پیشرفت کنند...
در ادامه این مراسم عزت‌الله اکبری‌تالارپشتی- رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی- ضمن انتقادهای شدید از عملکرد فعلی دو خودروساز بزرگ- اظهار کرد: مشکل صنعت خودروسازی به یکی از مهمترین مسائل کشور تبدیل شده است که مدام در مجلس به آن پرداخته می‌شود. امروز نیز با رئیس مجلس در رابطه با حوزه خودرو جلسه‌ای داشته‌ایم و همه به دنبال این هستیم تا ببینیم برای صنعت خودرو چه باید کرد؟ خودروسازان این روزها طرح‌های فروش برگزار می‌کنند و نقدا از مشتریان پول دریافت می‌کنند اما نمی‌توانند بدهب خود به خودروسازان را پرداخت کنند! 
وی تصریح کرد: خودروسازان ما اگر با مدیریت درست، حرکت کنند، باید بتوانند از وزیر صمت مطالبه‌گری داشته باشند. اگر خودروسازان مطالبه‌گر شوند، وزیر نمی‌تواند پاسخگو نباشد اما متاسفانه دولت با شش درصد سهام در همه امور دخالت می‌کند اما صدای سهامداران اصلی، قطعه‌سازان و خود خودروسازان در نمی‌آید! شما دو خودروساز با بیش از 100 هزار میلیارد تومان زیان انباشته، چگونه خود را خودروساز می‌خوانید؟! نمایندگان مجلس به دنبال میز هستند یا شما؟ چرا قطعه‌ساز با حجم عظیمی از مطالبات از خودروسازان روبرو است؟ 
رئیس کمیسون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ضمن تاکید بر تغییر ساختار خودروسازان داخلی و رقابتی شدن ساختار آن‌ها، اظهار کرد: ساختارها دارای مشکل هستند؛ وگرنه چطو است که فردی در خودروسازی دولتی هیچ پیشرفتی ندارد اما به محض ورود به یک شرکت خصوصی به خوبی می‌درخشد؟ مشخص کنید شما دولت هستید یا ملت؟ در حقیقت نمایش‌ها و "شوها"ی خودروسازان نمی‌گذارد که بتوانند سر بلند کرده و پیشرفت کنند. اگر خودروساز خوبی باشیم، قطعه‌ساز خوبی خواهیم بود و بالعکس. ضروی است که خودروسازی رقابتی شود؛ نه‌اینکه خودروسازی‌ها تبدیل به حیاط خلوت دولت شوند و به مهره‌های اصلی اجازه صحبت و اظهار نظر داده نشود. خودروسازان در وهله اول بایستی توانمندی فرزندان کشور را باور داشته باشند.
خودروسازان و قطعه‌سازان قرارداد تضمین خرید امضا کنند
اکبری تالارپشتی ادامه داد: خودروسازان اگر راست می‌گویند، با قطعه‌سازانی که قبولشان دارند، همانگونه که سال گذشته ایران‌خودرو دیزل را از خاک بلند کردیم و مجدد راه‌اندازی کردیم، قرارداد تضمین خرید منعقد کنند.
وی با بیان اینکه امروزه بخش عمده‌ای از تصادفات جاده‌ای به دلیل تولید خودروهای بی کیفیت است، گفت: نمایندگان مجلس پیگیر مطالبات مردم هستند و از روی هوا و هوس حرفی نمی‌زنند. این روزها برخی پول‌ها در مملکت گم می‌شود که یکی از آن‌ها در خودروسازی‌ها است.
رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ضمن اشاره به تشکیل کنسرسیوم‌هایی از سوی قطعه‌سازان، خاطرنشان کرد: زمانیکه که پیشنهاد تشکیل کنسرسیومی قطعه‌سازان مطرح شد، ما نیز حمایت کردیم و انجمن نیز سازندگان قطعات نیز کنسرسیوم را تشکیل و کار خود را به درستی انجام داد اما سپس کار به آن‌ها داده نشد و بازهم مثل همیشه موضوع و توان بخش خصوصی با انگیزه نادیده گرفته شد. 
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/247364/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

حمایت هزار استاد حوزه علمیه قم از بازگشت ون‌های گشت ارشاد

اجتماع بزرگ مردم قم در حمایت از طرح نور عفاف و حجاب فراجا

حجاب هیچگاه مسئله امنیتی نیست

تکمیل راه‌ دورود - خرم‌آباد مطالبه جدی مردم است

اردوی جهادی دامپزشکی در شوراب خرم آباد

سردار رادان: حجاب هیچگاه مسئله امنیتی نیست

آئین غبارروبی گلزار شهدای خرم‌آباد

ضرورت لایروبی حوضچه نیروگاه نکا/ پیشرفت زباله سوز ساری شتاب گرفت

مردم همراه و حامی پلیس برای اجرای طرح نور هستند

12 زنجیره ارزش در مازندران تعریف شد/ حضور 27 واحد تولید در اکسپو

سردار رادان: در طرح نور، رئیس جمهور از ما حمایت کرده است

سردار رادان: در طرح نور، ما حمایت رئیس جمهور و قوه قضائیه را داریم

حسن یزدانی به تشک برگشت

طرح نور طرحی برای صیانت از عفاف و حجاب دختران ایران

اعلام نرخ جدید کرایه تاکسی در خرم آباد

اجتماع دختران دانش آموز در حرم حضرت معصومه (س)

آئین تجلیل از، برترین‌های المپیاد‌های علمی دانش آموزی در بابل

نوجوان 16 ساله ناپدید شده در جنگل‌های رامسر پیدا شد

حمایت قاطع بسیج اساتید حوزه علمیه استان همدان از طرح نور فراجا

اجرای اقدام عملی برای رفع چالش‌های پیش‌روی توسعه اقتصادی مازندران

پول رسید، پرسپولیسی‌ها خندیدند

سردار رادان: در طرح نور به‌دنبال حجاب و عفاف و صیانت از دختران و خواهران خودمان هستیم/ شهادت می‌دهم که رئیس قوه قضائیه در حمایت از طرح حجاب و عفاف مردانه کنار ما بوده/ شهادت می‌دهم رئیس‌جمهور از ما حمایت کرده است

رادان: طرح نور، طرح امنیتی انتظامی نیست

سردار رادان: طرح نور اصلا طرح امنیتی و انتظامی نیست

تجمع مردمی و بانوان کرمانشاهی در حمایت از اجرای طرح نور

ریتم شبانه‌روزی یا ساعت بدن چیست؟

جلسه شورای فرهنگ عمومی - ساری

لبخند شکوفه های بهاری در مازندران

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

نقشه مهندسی فرهنگی خراسان جنوبی آماده رونمایی است

ذخیره‌سازی 2831 تن مرغ در سردخانه‌های مازندران

برگزاری نشست دبیران کانون‌ خدمت رضوی شهرهای مازندران

27 رقم برنج در کشور معرفی شده است

تجمع مردمی و بانوان کرمانشاهی در حمایت از اجرای «طرح نور»

توزیع انواع بذور اصلاح و گواهی شده برنج بین کشاورزان شهرستان بابل

بیانیه حوزه علمیه خواهران استان یزد در حمایت از طرح نور فراجا

روند تکمیل نیروگاه زباله‌سوز ساری شتاب می‌گیرد

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

تردد این خودروها در جاده چالوس ممنوع شد

کشف محموله میلیاردی باتری‌های قاچاق در بابل

تجمع حافظان نور در حرم حضرت معصومه (س)

(تصاویر) شکوفه‌های بهاری مازندران

سهراب و فروغ برای هم شعر می‌خواندند/ فرح پنج بار برای افتتاحیه نمایشگاه سهراب آمد ولی او در نمایشگاه حاضر نمی‌شد؛ هیچ دلیل سیاسی هم نداشت

لزوم افزایش صندوق اعتباری فناوری مازندران

خصوص واقعی قبل از هیاهوی واگذاری!

بهره برداری از دفتر بسیج ورزشکاران شهرستان ساری

برگزاری تجمع حمایتی مردم و بانوان کرمانشاهی از اجرای «طرح نور»

همه مسئولان باید برای اجرای طرح نور کمک کنند

راهپیمایی « جمعه خشم» در مازندران برگزار می شود

برگزاری تور بین المللی دوچرخه‌سواری خزر؛ اواخر اردیبهشت