پیام مازند

آخرين مطالب

بخشی از مسیر جاده هراز برای ایمن‌سازی جابه‌جا می‌شود گفتگو

بخشی از مسیر جاده هراز برای ایمن‌سازی جابه‌جا می‌شود
  بزرگنمايي:

پیام مازند- بستن جاده هراز بر روی تردد خودروها بتازگی و پس از رسانه ای شدن  فیلم و تصاویر از شکاف چند صدمتری قدیمی بالادست بخشی از مسیر این جاده در رسانه ها رسمی و فضای مجازی مطرح شد.

دکتر علی بیت الهی روز چهارشنبه  با تاکید بر این که ترک زمین در محور هراز یک اتفاق جدید نیست ، افزود : بسته شدن جاده هراز در دستور کار وزارت راه و شهرسازی نخواهد بود و فقط قرار است برای جلوگیری از خطرات احتمالی ، آن بخش از جاده که در پایین دست شکاف قرار دارد به سمت مقابل منتقل شود .

وی با توضیح این که جاده هراز یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین شریان‌های اصلی متصل کننده مازندران به پایتخت است که به دلیل گذر از ارتفاعات البرز و پیچ و خم های رودخانه هراز، دارای سرشت توپوگرافی متغیر همراه با خطر ریزش سنگ یا زمین لغزش می باشد ، گفت : همین شرایط و ویژگی سبب شده است که در مسیر این جاده هر از چندگاهی سقوط قلوه سنگ ، شن و خاک و ریزش کوه را شاهد باشیم . این وضعیت یک امر دائمی است و از زمان احداث این جاده وجود داشته و خواهد داشت.

مدیر بخش زلزله و خطرپذیری مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی اظهار داشت : بر اساس برآورد و مطالعاتی که روی شریان های جاده ای استان مازندران انجام شد ، مشخص گردید جاده هراز جزو پر ریسک ترین جاده های این استان است و از این رو بیش از جاده چالوس، سوادکوه و سایر جاده های اصلی منتهی به استان مازندران و تهران در اولویت ایمن سازی قرار دارد.

وی در خصوص میزان خطری که از ناحیه شکاف بالادست متوجه جاده هراز است ، توضیح داد : باید توجه داشته باشیم ترک یا شکافی که در کلیپ و تصاویر منتشر شده نشان داده می شود حدود 2 هزار و 500 متر کشیده شده است . این شکاف در موقعیت مکانی بعد از محدوده شهر پلور و نرسیده به روستای آب اسک از سمت تهران به آمل و در سمت راست جاده واقع است ولی آنچه مسلم است این که جدید نیست و از قبل وجود داشت.

بیت الهی گفت : نکته دیگر در باره شکاف هم این که ما با گسل در این منطقه سر و کار نداریم بلکه با لغزش زمین مواجه هستیم ، موضوعی که در جاده هراز تازگی ندارد و قبلا هم شاهدش بودیم. در اوایل دهه 70  زمین لغزش بزرگی موجب انسداد مسیر هراز به مدت چند ماه شد. بر اثر همان زمین لغزش دریاچه ای در همان منطقه نرسیده به آب اسک از سمت تهران تشکیل شد. یعنی توده عظیمی از دامنه مشرف بر جاده هراز حرکت کرد و ضمن تخریب جاده، دره را نیز تا حدودی پر کرد و دریاچه‌ای را به وجود آورد.

وی افزود : در حال حاضر نیز ما در یک ناحیه دیگر از جاده با خطر زمین لغزش مواجه هستیم که حدود 2.5 کیلومتر کشیده شده است. به عبارتی ابعاد این زمین لغزش نقطه ای و کوچک نیست و شکاف های عمیق و طویلی هستند که روی سنگ ها دیده می شوند.

مدیر بخش زلزله و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی از بازدید میدانی منطقه در روزهای اخیر خبر داد و گفت : مشاهده میدانی حاکی از آن است که این شکاف ها و ترک ها گسل نیستند و این شکاف ها بر روی سنگ های تراورتنی در بالای پرتگاه تپه مانندی مشرف به جاده که حدود 125 متر از کف جاده ارتفاع دارد رخ داده است.

وی افزود : عکس های هوایی و ماهواره ای که از این منطقه در سال 2000 میلادی گرفته شد، نشان می‌دهد که این ترک‌ها از گذشته وجود داشت و حتی روی این ترک ها،فرسایش ها و جلبک هایی وجود دارد که حاکی از قدیمی بودن آن است . بنابر این نمی توانیم بگوییم ما با یک خطر جدید و تازه ای در مسیر جاده مواجه هستیم ، ولی باید برای آن تمهیدات جدی اندیشیده شود.

بیت الهی تمهید اصلی را جا به جایی بخشی از مسیر جاده عنوان کرد و گفت : در حال حاضر وزارت راه و شهرسازی مشغول چهار بانده کردن محور هراز است . طبق مشاهدات و بررسی های اخیر ما به این نتیجه رسیدیم که جاده در حال ساخت در این قسمت  از سمت راست رودخانه هراز در مسیر تهران به آمل به سمت چپ رودخانه منتقل شود تا به طور کامل از ناحیه یا زون  خطر دور شود .

وی با بیان این که اقدام به جا به جایی قطعه یک کار اصلی و بنیادی است ، افزود : برای کاهش خطر ریزش و زمین لغزش این قطعه ، پیشنهاد ما این بوده که این قطعه که به طول سه کیاومتر می باشد در اولویت اول قرار گیرد تا از خطرات احتمالی جلوگیری شود.

این مسوول گفت : زمانی که جا به جایی این سه کیلومتر انجام شود  قرار شد پایش ریزش سنگ در منطقه تشدید شود تا با مشاهده هرگونه تغییر تهدیدآمیز ،  فوری به شهروندان اطلاع رسانی شود.

وی افزود : همچنین پیشنهاد داده ایم تا با نصب علائم و اطلاع رسانی و نظارت پلیس توقف در مسیری که بالادست آن شکاف وجود دارد ، ممنوع شود.

مدیر بخش زلزله وزارت راه همچنین به  فعالیت معدن سنگ تراورتن در این منطقه نیز اشاره کرد و گفت : توصیه ما این است که جهت ایمنی بیشتر  و جلوگیری از خطرات احتمالی از ایجاد انفجار و ارتعاشات در این معدن جلوگیری شود .

بیت الهی با تاکید بر این که بستن جاده هراز مطرح نبوده و عملا مسدود کردن این جاده برای همیشه امکان پذیر نیست ، افزود : نباید در باره شکافی که دستکم از 20 سال پیش وجود داشته و اتفاق جدیدی نیست بزرگنمایی کرد ضمن این که وزارت راه ایمن سازی مسیر را به صورت جدی در دستور کار دارد . در کل باید بدانیم که کل مسیر جاده هراز نیز ریزش های سنگی متعددی همواره اتفاق می افتد.

جاده هراز یا جاده 77 مهم‌ترین جاده دسترسی پایتخت به مازندران است. جاده هراز محور اصلی دسترسی به شمال کشور به خصوص در حوزه گردشگری است که سالانه ده ها میلیون دستگاه خودروی گردشگران در آن تردد می کند. علاوه بر این هراز به دلیل وجود بیش از 40 درصد صنایع استان مازندران و بزرگ ترین کارخانجات لبنیاتی در شهرستان آمل ، راه ارتباطی اصلی این منطقه با پایتخت محسوب می شود.

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/249060/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اگر فضا پر از ستاره است پس چرا اینقدر تاریک است؟!

اعزام دانشجویان به اردو‌های راهیان نور غرب

الیمالات نور نابود شد؛ با عوامل اصلی برخورد کنید

پلیس اصفهان خبر داد: اجرای هوشمندانه طرح نور در فضای مجازی

اجرای هوشمندانه طرح نور در فضای مجازی

دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی سرپرست شهرداری نور شد

فیلم| رانش جادهٔ عباس‌آباد به کلاردشت

کشف 5 تن چوب جنگلی قاچاق در کلاردشت

نظارت پلیس فتای قم بر فضای مجازی همزمان با اجرای طرح نور

تور بین المللی دوچرخه سواری خزر به میزبانی محمودآباد

محموله میلیاردی باتری‌های قاچاق در بابل کشف شد

برخورد جدی با دستگاه‌هایی که مرتکب ترک فعل شوند

آغاز فصل نوغانداری در مازندران

طرح نور با جدیت ادامه می‌یابد

دو عضو کانون مازندران منتخب در مسابقه دوست فلسطینی من

خط‌کشی 100 کیلومتر محورهای مواصلاتی مازندران

خودرو‌های متخلف طرح نور که راننده دارد با جرثقیل حمل نمی‌شود

(ویدئو) وقوع سیل در مازندران با آمل و بابل و سوادکوه چه کرد؟

پیام تسلیت رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی شهادت جانباز گرانقدر «سلمان کلیوند عباسی»

نشست هم‌اندیشی تشکل‌های ایثارگری با دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد

حمایت سرلشگر سپاه از طرح حجاب و تذکر رهبری: اصل ماموریت که زیر سوال نمی‌رود | صوت

(ویدیو) اظهارات سردار جعفری در مورد طرح نور، ماجرای تذکر رهبر انقلاب و لایحهٔ حجاب

توسعه زیرساخت‌ها در بنادر امری ضروری است

مصادیق نصرت الهی در جامعه ایران/تقدیر از فراجا بابت طرح نور

وعدۀ افتتاح ورزشگاه خرم‌آباد در سفر دوم رئیس‌جمهور

معرفی 48 واحد از املاک دانشگاه علوم پزشکی لرستان برای مولدسازی

تمامی مدارس بهشهر تک نوبته هستند

تأمین هزار و 224 هکتار زمین برای ساخت مسکن ملی در لرستان

فعالیت 75 دفتر خدمات الکترونیک قضائی در مازندران

بازدید جامعه ورزش کشور از یادمان‌های دفاع مقدس در جنوب غرب خوزستان

161 میلیارد تومان نقدینگی به بازار سهام تزریق شد

ممنوعیت‌های تردد در محور‌های شمالی در پایان هفته اعلام شد

آغاز ثبت نام آزمون زبان دکتری تخصصی دانشگاه پیام نور

تصمیم گیری در خصوص اجرای طرح حامیم و جشنواره ملی نهج البلاغه

800 هزار تن روغن و گندم از بنادر مازندران وارد شد

فرشاد مومنی: به سوی روند قهقرایی گسترش فقر و عقب ماندگی حرکت می کنیم/ راحت می گویند نقشی در افزایش نرخ ارز نداریم! / وزیر مسئول تولید، می گوید آنقدر واردات کرده ایم که گلوگاه های گمرکی بند آمده! با عنوان «اصلاحات پارامتریک» از جیب حقوق بگیران سرقت می کنند

اظهارات سرلشکر جعفری در مورد ماجرای تذکر رهبر انقلاب درباره نحوه اجرای طرح نور

بیش از 8000 عضو هیات علمی خانم در دانشگاه‌ها فعالیت می‌کنند

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 5 اردیبهشت 1403

آمریکا: مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم

مادر شهیدان «محمد حسن و محمدحسین نیرنگ» آسمانی شد

هدف گذاری آموزش مهارت‌های دیجیتال به 300 هزار نفر در کشور

سیاه‌چاله چیست و چگونه نور را می‌بلعد؟!

وزیر کشور: اساس طرح نور اصلاح با تذکر است / مأموران فراجا برای نحوه برخورد توجیه شده‌اند

15 عنوان برنامه هفته عقیدتی سیاسی در ساری اجرا می شود

ضرورت توجه به زیرساخت‌های حوزه امنیت غذایی

چطور بهار را به بالکن خانه ها ببریم؟ | ایده های برای نگهداری گیاهان در بالکن‌های2 متری

حسن یزدانی به تمرین تیم ملی نیامد | تکلیف کاپیتان و دو نفر با هم مشخص می‌شود

دستگیری سارق حرفه‌ای سیم و کابل برق با 30 فقره سرقت

حدادی: عدد شش برای ما مقدس است!