پیام مازند

آخرين مطالب

مدیریت پسماند نخستین اقدام برای کنترل جمعیت سگ‌هاست اجتماعي

مدیریت پسماند نخستین اقدام برای کنترل جمعیت سگ‌هاست
  بزرگنمايي:

پیام مازند- حسین حیدرپور  با اشاره به اینکه سگ های ولگرد تهدید جدی برای حیات وحش هستند، اظهار کرد: واقعیت ساماندهی سگ‌ های ولگرد این است که کسی به دنبال سگ‌ کُشی نیست اما باید با مدیریت این مسئله را کنترل کرد، هرچند جزئی از زنجیره حیات هستند اما باید از هجوم آنها به سطح شهرها و روستاها با راهکارهای مناسب و علمی جلوگیری شود.

حیدرپور افزود: تکلیف سگ های ولگرد و بلاصاحب در قانون آمده و ضوابط آن نیز مشخص است، ساماندهی سگ های ولگرد به وزارت کشور محول شده و از سوی وزارت کشور نیز شهرداری ها در شهرها و دهیاری ها در روستاها متولی ساماندهی هستند.

وی با بیان اینکه احساسی برخورد کردن مردم و غذا دادن به سگ های ولگرد عواقب ناگوار به همراه دارد، تصریح کرد: عده ای احساس مسئولیت می کنند و به این حیوانات غذا می دهند که حاشیه امنی برای این حیوانات ایجاد می شود و سبب افزایش نسل در آن ها شده و در آن منطقه ماندگار می شوند.

این مسئول رهاسازی سگ ها در عرصه طبیعی، در نزدیکی آبندان ها و مناطق جنگلی را خطر جدی برای حیات وحش و محیط زیست دانست و خاطرنشان کرد: سازمان حفاظت محیط زیست برای حفظ و نگهداری انفال الهی و در راه صیانت و حفاظت و حراست از منابع طبیعی و حیات وحش، 145 شهید محیطبان و تعداد زیادی جانباز و مجروح تقدیم کرده و هزینه سنگینی را از لحاظ جانی و مالی پرداخت نموده است؛ مبادا مردم از سر نگاه های احساسی، حیات وحش را قربانی سگ های ولگرد کنند.

رئیس اداره محیط زیست بابل، انتقال بیماری مشترک بین انسان و حیوان و بیماری هاری را علاوه بر ترس و اضطراب، از عمده ترین عوارض سگ های ولگرد برای انسان و محیط زیست برشمرد و گفت: بزرگترین خطر این سگ های ولگرد زمانی است که این سگ ها به صورت گله ای جمع می شوند و می توانند تهدید جدی برای حیات وحش و حتی گوشت خواران بزرگ مثل پلنگ شوند.

حیدرپور اصلی‌ترین و ابتدایی‌ترین اقدام برای کنترل جمعیت سگ‌های بلاصاحب در محیط‌ های شهری را مدیریت پسماند برشمرد و خاطرنشان کرد: هنگامی که غذا به راحتی از طریق پسماندها در اختیار این نوع از حیوانات قرار می‌ گیرد میزان تولید مثل آن‌ ها افزایش می‌یابد و ماندگاری آنها در محیط تثبیت می شود.

وی عقیم سازی را راهکار اصلی در کنترل جمعیت این سگها برشمرد و تصریح کرد: نگهداری سگ‌ها در یک محیط محصور و بهداشتی از دیگر راهکارها برای مهار سگ‌هاست که هدف از این کار کنترل بیماری‌ های قابل انتقال بین انسان و حیوان از طریق شناسایی کانون‌ های تجمع سگ‌های ولگرد و کنترل جمعیت آنها با انتخاب یک روش مناسب است.

این مسئول با بیان اینکه از مهرماه سال جاری تا کنون تعداد 221 قبضه اسلحه مجاز و 11 قبضه اسلحه غیرمجاز توسط محیطبانان کشف و ضبط گردید گفت: همچنین در راستای پایش های زیست محیطی با تعداد 30 واحد صنعتی و تولیدی دارای آلودگی های زیست محیطی با صدور اخطاریه در مرحله اول برخورد شد و با توجه به عدم تمکین موارد خواسته شده، نسبت به معرفی 10 واحد متخلف به مراجع قضایی و پلمپ یک واحد صنعتی اقدام لازم انجام گرفت.

حیدرپور ضمن اشاره به اینکه شهرستان بابل با داشتن بیش از 180 آب‌بندان تنها با 10 نفر محیطبان اداره می شود، تصریح کرد: فصل زمستان آب‌بندان های بابل پذیرای پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی نظیر انواع چنگر و مرغابی است که از کشورهای سردسیر به سمت کشورهای گرمسیر از جمله ایران و به تالاب ها مهاجرت می کنند، به علاوه پرندگان بومی چون قرقاول خزری، ابیا، توکا و گنجشک کبک، کبک دری و انواع پرندگان شکاری نیز در مناطق دشتی و جنگلی و کوهپایه ای وجود دارد.

وی افزود: تاکنون 3 مورد قرق شکنی غیرمجاز در آب‌بندان های بابل داشتیم و با متخلفینی که به هشدارهای محیطبانان تمکین نکرده‌اند برخورد قانونی و قضایی شده است؛ محیطبانان در سه قرق شکنی موفق به کشف و ضبط 124 قبضه سلاح شکاری از متخلفین شدند و همچنین 3 مورد شکار خوک نیز داشتیم که متخلفین دستگیر و به دادگاه معرفی شدند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست بابل از وجود بیش از 10 هزار قبضه سلاح مجاز در این شهرستان خبر داد و افزود: تعداد 6 هزار نفر در اداره حفاظت محیط زیست بابل جهت دریافت پروانه در سنوات گذشته ثبت نام کرده اند که به دستور مدیرکل محیط زیست از سال 99 به مدت 5 سال صدور پروانه شکار ممنوع شد.

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/251374/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

حمایت هزار استاد حوزه علمیه قم از بازگشت ون‌های گشت ارشاد

اجتماع بزرگ مردم قم در حمایت از طرح نور عفاف و حجاب فراجا

حجاب هیچگاه مسئله امنیتی نیست

تکمیل راه‌ دورود - خرم‌آباد مطالبه جدی مردم است

اردوی جهادی دامپزشکی در شوراب خرم آباد

سردار رادان: حجاب هیچگاه مسئله امنیتی نیست

آئین غبارروبی گلزار شهدای خرم‌آباد

ضرورت لایروبی حوضچه نیروگاه نکا/ پیشرفت زباله سوز ساری شتاب گرفت

مردم همراه و حامی پلیس برای اجرای طرح نور هستند

12 زنجیره ارزش در مازندران تعریف شد/ حضور 27 واحد تولید در اکسپو

سردار رادان: در طرح نور، رئیس جمهور از ما حمایت کرده است

سردار رادان: در طرح نور، ما حمایت رئیس جمهور و قوه قضائیه را داریم

حسن یزدانی به تشک برگشت

طرح نور طرحی برای صیانت از عفاف و حجاب دختران ایران

اعلام نرخ جدید کرایه تاکسی در خرم آباد

اجتماع دختران دانش آموز در حرم حضرت معصومه (س)

آئین تجلیل از، برترین‌های المپیاد‌های علمی دانش آموزی در بابل

نوجوان 16 ساله ناپدید شده در جنگل‌های رامسر پیدا شد

حمایت قاطع بسیج اساتید حوزه علمیه استان همدان از طرح نور فراجا

اجرای اقدام عملی برای رفع چالش‌های پیش‌روی توسعه اقتصادی مازندران

پول رسید، پرسپولیسی‌ها خندیدند

سردار رادان: در طرح نور به‌دنبال حجاب و عفاف و صیانت از دختران و خواهران خودمان هستیم/ شهادت می‌دهم که رئیس قوه قضائیه در حمایت از طرح حجاب و عفاف مردانه کنار ما بوده/ شهادت می‌دهم رئیس‌جمهور از ما حمایت کرده است

رادان: طرح نور، طرح امنیتی انتظامی نیست

سردار رادان: طرح نور اصلا طرح امنیتی و انتظامی نیست

تجمع مردمی و بانوان کرمانشاهی در حمایت از اجرای طرح نور

ریتم شبانه‌روزی یا ساعت بدن چیست؟

جلسه شورای فرهنگ عمومی - ساری

لبخند شکوفه های بهاری در مازندران

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

نقشه مهندسی فرهنگی خراسان جنوبی آماده رونمایی است

ذخیره‌سازی 2831 تن مرغ در سردخانه‌های مازندران

برگزاری نشست دبیران کانون‌ خدمت رضوی شهرهای مازندران

27 رقم برنج در کشور معرفی شده است

تجمع مردمی و بانوان کرمانشاهی در حمایت از اجرای «طرح نور»

توزیع انواع بذور اصلاح و گواهی شده برنج بین کشاورزان شهرستان بابل

بیانیه حوزه علمیه خواهران استان یزد در حمایت از طرح نور فراجا

روند تکمیل نیروگاه زباله‌سوز ساری شتاب می‌گیرد

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

تردد این خودروها در جاده چالوس ممنوع شد

کشف محموله میلیاردی باتری‌های قاچاق در بابل

تجمع حافظان نور در حرم حضرت معصومه (س)

(تصاویر) شکوفه‌های بهاری مازندران

سهراب و فروغ برای هم شعر می‌خواندند/ فرح پنج بار برای افتتاحیه نمایشگاه سهراب آمد ولی او در نمایشگاه حاضر نمی‌شد؛ هیچ دلیل سیاسی هم نداشت

لزوم افزایش صندوق اعتباری فناوری مازندران

خصوص واقعی قبل از هیاهوی واگذاری!

بهره برداری از دفتر بسیج ورزشکاران شهرستان ساری

برگزاری تجمع حمایتی مردم و بانوان کرمانشاهی از اجرای «طرح نور»

همه مسئولان باید برای اجرای طرح نور کمک کنند

راهپیمایی « جمعه خشم» در مازندران برگزار می شود

برگزاری تور بین المللی دوچرخه‌سواری خزر؛ اواخر اردیبهشت