پیام مازند

آخرين مطالب

زالو پرورش دهید، پول پارو کنید مقالات

زالو پرورش دهید، پول پارو کنید
  بزرگنمايي:

پیام مازند -

پیام مازند


خبرگزاری فارس – همدان؛ این روزها "تولید" و "اشتغال" و "جوان" به مثلث نجات شهره شده و اهمیت تولید را بیش از پیش نشان می‌دهد، در این میان تولیدات نوپا با بازارهای داخلی و خارجی بین تولیدات قدیمی و سنتی جا باز کرده‌اند و فرصت درآمدزایی را صدچندان.
پرورش زالو هم یکی از تولیدات نو به شمار می‌رود که چند صباحی است بازار را از آن خود کرده و جوانان پرتلاش را به عرصه تولید کشانده؛ این تولید پاشنه ورکشیده می‌خواهد و عزم جزم، زودبازده است و خواهان زیادی دارد.
تولید زالو جزو مشاغل مولد به شمار می‌رود و دو سه برابر آنچه تولید می‌شود بازار دارد تا جایی که پس از اشباع بازار داخل فرصت صادرات هم بستری خواهد بود برای ادامه تولید و پرورش زالوهای بیشتر. هم اکنون ایجاد شعبه‌های خانگی پرورش زالو با امکانات محدود و هزینه ابتدایی کم راهی است برای ایجاد شغل و کسب درآمد.
ترویج پرورش زالو در کشور
معین زنگنه؛ اولین تولیدکننده پرورش زالوی طبی صنعتی در استان به تشریح تولید زالو می‌پردازد و می‌گوید: تا همین چند سال گذشته پرورش زالو در کشور رایج نبود و صید بی‌رویه در مناطق شمالی خطر انقراض این موجود را ایجاد کرده بود.

پیام مازند

او ادامه می‌دهد: به تدریج تعدادی تولیدکننده وارد این عرصه شدند و تولید زالوطبی در ابعاد مشاغل خانگی تقریبا رونق گرفت اما عمدتا با شکست مواجه می‌شد چراکه این تولید به صورت علمی برپا نشده بود.
زنگنه از پرورش زالو به عنوان صنعت تقریبا نوپا یاد می‌کند و می‌افزاید: در حال حاضر تولید زالو طبی به صورت صنعتی و مجوزدار در دیگر مناطق کشور هم توسعه یافته و با آزمون و خطا به نتیجه رسیده است، البته بنده هم 6 سال پیش از تولید خانگی شروع و تا سه سال با شکست مواجه شدم و به مرور زمان تولیدم به ثمر نشست و چم و خم کار را یاد گرفتم.
او از روزهای ابتدایی کار صحبت می‌کند و یادآور می‌شود: تعدادی تولیدکننده در کشور گروهی مجازی ایجاد کرده و تجربیات به دست آمده در حین کار را به اشتراک می‌گذاشتیم در حال حاضر هم هر فردی که تصمیم داشته باشد وارد حیطه تولید شود تجربه کار را در اختیارش قرار می‌دهیم، اگرچه نکات ریز و مهمی هم وجود دارد که بعد از چند سال تولید و کار مستمر به آنها می‌رسی.
تولید 500 هزار قطعه زالو
این تولیدکننده به سرمایه‌گذاری 57 میلیونی آغاز کار و کارگاه خانگی اشاره می‌کند و می‌گوید: امروز این مرکز صنعتی با هزینه‌ای حدود 4 میلیارد تومان و مجوز یک‌میلیون قطعه در سال احداث شده اما فعلا 500 هزار قطعه تولید می‌کنم و 8 نفر هم اشتغال ایجاد کردم، چنانچه سرمایه درگردش کافی در اختیارم بود بیش از ظرفیت اسمی تولید و به بازار کشور عرضه می‌شد.

پیام مازند

او بیان می‌کند: علاقمندان برای شروع با هزینه کم می‌تواننو وارد این عرصه شوند و به تدریج تولید را افزایش بدهند اگر به صورت حرفه‌ای پرورش زالو انجام شود طی 8 ماه تولید و به بازار عرضه می‌شود به خصوص اینکه خواهان زیادی دارد.
زنگنه تولید زالو را زودبازده می‌داند و اضافه می‌کند: روحیه تولید در پرورش زالو خیلی مهم است چون این کار پشتکار و تلاش دوچندان نیاز دارد البته همین الان دو یا سه برابر آنچه زالو در کشور تولید می‌شود نیاز داریم بنابراین افراد مستعد می‌توانند وارد چرخه تولید و پرورش زالو شوند.
او به مراحل مولدسازی و تولید لارو اشاره می‌کند و متذکر می‌شود: زالو مولد باید یک ماه زمستان گذرانی داشته باشد به طوری که یک ماه در دمای زیر 8 درجه سانتیگراد نگهداری شود بعد از این مدت وارد پروسه تغذیه می‌شود، مرحله بعد دو ماه در دمای 25 درجه تغذیه و نگهداری می‌شود و پس از این مدت تا 70 روز وارد خاک شده و سپس به صورت رندومی کوکون‌گذاری می‌کنند.
این تولیدکننده جوان اضافه می‌کند: کوکون‌ها 20 روز در خزه می‌مانند و بعد هم لارو گرفته می‌شود، لاروها در پروسه‌های متعدد تغذیه و بزرگ می‌شوند تا به سایز 6 تا 9 سانت برای مصارف طبی و 3 تا 6 سانت برای مصارف بهداشتی برسند. سعی ما بر این است روند طبیعی زندگی زالو در طبیعت را در محیط کارگاهی ایجاد کنیم تا از تلفات متعدد جلوگیری و تولید بیشتری حاصل شود.

پیام مازند

او به قرنطینه یک ماه زالوها قبل از عرضه به بازار تأکید می‌کند و می‌افزاید: این قرنطینه مرحله آخر آماده سازی و ارسال به بازار است، در حال حاضر به صورت عمده قیمت هر زالو 18 هزار و500 تومان است البته در فصل بهار به دلیل افزایش تولید ارزان‌تر عرضه می‌شود.
استقبال از زالو طبی
زنگنه عنوان می‌کند: زالوطبی بین 6 تا 9 سانت است و اکثرا در مطب‌های طب سنتی توزیع می‌شود و بازار خوبی دارد حتی خواهان بازار صادراتی هم دارد البته هم اکنون مجوز صادرات این محصول صادر نشده است.
او با توجه به رو آوردن مردم به این نوع درمان و تغییر نگرش به زالودرمانی می‌گوید: بیش از آنچه زالو تولید می‌شود ظرفیت وجود دارد و روز به روز در حال افزایش است اما هزینه تولید به مراتب افزایش پیدا کرده و از سوی دیگر هم نبود سرمایه درگردش اجازه افزایش تولید را نمی‌دهد.
این تولیدکننده ادامه می‌دهد: هم اکنون مقداری از نیاز داخل به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود در حالی که با در نظر گرفتن مجوزهای ساده خانگی در کنار ایجاد شغل امکان تولید در داخل و رفع نیاز فراهم می‌شود؛ به نظرم بزرگترین حمایت از این صنعت افزایش تعداد مجوزهای خانگی است.
او تأکید می‌کند: حمایت از تولیدکننده با وام 18 درصدی و مراحل سخت دریافت تسهیلات ممکن نیست، به ویژه اینکه با افزایش هزینه تولید، تولیدکننده از بازار عقب می‌ماند چون سرمایه در گردش کافی برای تولید ندارد ضمن اینکه تسهیلات با نرخ سود 18 درصدی هم برای تولید مقرون به صرفه نیست، ناگفته نماند شیلات در روند مراحل اداری حمایت خوبی انجام می‌دهد.

پیام مازند

پیام مازند

انتهای پیام/89033/

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/251604/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مقاومت عراق: به یک هدف مهم در ایلات اشغالی حمله کردیم

برگزاری نخستین جشنواره گندم، نان و شیرینى در جزیره کیش

نمایش انیمیشن پاندای کونگ فو کار 4 درسینما لبخند کیش

استان ایلام مفتخر به حضور 6 هزار ایثارگر ارتشی است

سنتکام: ایالات متحده امروز حمله هوایی در عراق انجام نداده است

آمریکا هرگونه حمله هوایی در داخل خاک عراق را رد کرد

جزئیات دقیق درباره حمله به کنسولگری ایران در پاریس

اهالی این استان‌ ها از امروز منتظر بارش باران باشند

کتائب سید الشهدا عراق: به حمله بابل حتما پاسخ داده می‌شود

شمارش معکوس برای ثبت تالاب بین المللی گندمان در کنوانسیون رامسر

حمله هوایی به یک پایگاه حشد الشعبی در عراق/ یک کشته و 6 مجروح

آمریکا حمله به حشد الشعبی را رد کرد

حمله هوایی به یک پایگاه نظامی حشد الشعبی در عراق/ یک کشته و 6 مجروح

حمله صهیونیست‌ها به پایگاه حشدالشعبی در استان بابل عراق

انفجار در پایگاه حشدالشعبی در استان بابل عراق

فیلم/آماده باش پرسنل درمان در بیمارستان المحاویل در بابل

انفجار مقر فرماندهی حشد الشعبی در بابل عراق

ببینید | تصاویری از آتش‌سوزی ناشی از حمله هوایی درون پایگاه کالسو در بابل

جدیدترین تصویر از انفجار بزرگ در مقر حشدالشعبی | حجم گسترده آتش را ببینید

وقوع انفجار در شمال استان بابل عراق +فیلم

ببینید | اولین تصاویر از وقوع انفجار در یک مقر نظامی در استان بابل عراق

ببینید | فوری؛ حمله هوایی به مقر فرماندهی حشد الشعبی و مقر دفاعی در پایگاه کالسو بابل

ببینید | تصاویر تازه از انفجار مقر نظامی حشدالشعبی در استان بابل عراق

الگوبرداری استان های آذربایجان غربی و مازندران از طرح سفیران زیبایی قم

کسب مجوز استفاده از پوست‌های تک‌لایه و دولایه برای درمان بیماری‌های پوستی

اولین تصاویر واقعی پیکسل 9 پرو لو رفت

حامیان طرح پنجره‌های امید در آذربایجان غربی، پنجره پر نور نیازمندان شدند

اعلام جزئیات ممنوعیت تردد از آزادراه تهران - شمال به سمت مازندران

(تصاویر) آیین سنتی برف چال در مازندران

معرفی مسئول جدید بسیج اساتید دانشگاه پیام نور استان البرز

اطلاعیه شماره 3 فراجا درباره اجرای «طرح نور»

اطلاعیه و گزارش پلیس درباره اجرای طرح نور

با هرگونه رفتار وکُنش اشتباه احتمالی ماموران برخورد خواهد شد

فراجا درباره طرح عفاف و حجاب اطلاعیه جدید صادر کرد

اطلاعیه شماره 3 فراجا در اجرایِ "طرح نور"

اطلاحیه سوم پلیس درباره حجاب

اطلاعیه سوم پلیس درباره حجاب

تردد از آزادراه تهران - شمال به سمت مازندران ممنوع شد

اطلاعیه فرماندهی انتظامی کشور درباره اجرای «طرحِ نور»

فراجا: وضعیت حجاب در جامعه مطلوب‌تر شده است | جریان سازی معاندین بر عزم و اراده پلیس تأثیری نخواهد داشت

اطلاعیه فراجا درباره وضعیت حجاب: با هرگونه رفتار و کُنش اشتباه احتمالی ماموران نیز برخورد خواهد شد

اطلاعیه مهم فراجا درباره «طرحِ نور» (عفاف و حجاب)

بادبان ناسا بر فراز زمین برافراشته می‌شود!

با هرگونه رفتار و کُنش اشتباه احتمالی ماموران نیز برخورد خواهد شد

اطلاعیه فراجا در مورد گشت ارشاد؛ اجرای طرح نور ادامه دارد

با هرگونه رفتار و کُنش اشتباه احتمالی ماموران برخورد خواهد شد

سکوت تراکتوری‌ها پس از شکست

اطلاعیه فراجا در مورد طرح نور: وضعیت حجاب در جامعه مطلوب‌تر شده/سناریوهای ساختگی بر عزم و اراده پلیس تاثیری نخواهد داشت/ پلیس عاری از خطا و اشتباه نبوده و با هرگونه رفتار و کُنش اشتباه احتمالی ماموران برخورد خواهد شد

مطلوب شدن وضعیت عفاف و حجاب در سطح کشور نسبت به قبل از اجرای طرح

فراجا: وضعیت حجاب در جامعه مطلوب‌تر شده است