پیام مازند

آخرين مطالب

دریای مازندران در آستانه رهایی/ ضرورت بهسازی پس از آزادسازی مقالات

دریای مازندران در آستانه رهایی/ ضرورت بهسازی پس از آزادسازی
  بزرگنمايي:

پیام مازند- نوار حریم قانونی دریا تا حدود 20 روز قبل ملک شخصی دولتی‌ها و خصوصی‌ها محسوب می‌شد و اجازه ورود هیچ شخصی به آن داده نمی‌شد و با صدور فرمان رئیس جمهور به رغم مقاومت‌های صورت گرفته از سوی برخی دستگاه‌ها و اشخاص، روند آزادسازی نسبت به چند دهه قبل شتاب گرفت.

هرچند در این میان برخی دستگاه‌ها آن گونه که باید تمکین نکردند و برخی نهادها از جمله شهرداری اصفهان نیز پس از تخریب سازه‌هایش در حریم قانونی دریا از منابع طبیعی شکایت کرده است.

دستگاه‌های مختلف دولتی در ساحل مازندران حریم 60 متری دریا را تصرف کرده بودند که بسیاری از آنها عقب نشینی کردند و مابقی نیز باید در روزهای باقیمانده تا پایان ضرب الاجل پایشان را از دریا پس بکشند.

بهسازی پس از رهاسازی فراموش نشود

برخی از مجتمع‌های دولتی از جمله دانشگاه فردوسی مشهد نیز به بهانه نداشتن فنس عقب نشینی را به تأخیر انداخته است. در ساری و ساحل مشرف به فرح آباد به طول 12 کیلومتر 25 ویلاهای دولتی با نام مجتمع‌های آموزشی و تفریحی وجود دارد و طول این 12 کیلومتر مسیر دسترسی به دریا یا وجود ندارد و یا عبور از موانع آن ممکن نیست.

تعدادی از دستگاه‌هایی که از حریم ساحل عقب نشینی کردند نیز همچنان تپه مانع‌ها و خرده مصالح آن در حریم آزادشده باقی مانده و بهسازی پس از آزادسازی باید در دستور کار قرار گیرد.

در سواحل شرق مازندران و بهشهر با آنکه سواحل آزادسازی شد اما هنوز دانشگاه فردوسی مشهد به دلیل نداشتن فنس و لوله عقب نشینی نکردند و از سوی دیگر داشتن سند را دلیل تأخیر دراجرای طرح معرفی می‌کنند.

آزادسازی ساحل با همه مسائل فراروی از بی مهری تا مقاومت دستگاه‌ها، برای مردم محلی و حاشیه نشین ساحل شادی و نشاط را به ارمغان آورده است. محسن فلاحی شهروند ساروی در گفتگو با خبرنگار مهر با تقدیر از عزم و تلاش دولت برای آزادسازی ساحل گفت: هربار که از جاده دریای فرح آباد عبور می‌کنم، وجود مجتمع‌های دولتی و خصوصی و مسدود بودن مسیر دریا برایم غم انگیز است.

دریای مازندران در آستانه رهایی/ ضرورت بهسازی پس از آزادسازی

وی ادامه داد: امیدواریم راه‌های دسترسی و ساحل آزادشده برای حضور مردم بهسازی و زیباسازی شود و بتوانیم پس از سال‌ها در کنار دریا قدم زنیم.

شکایت و مقاومت نهادهای نیمه دولتی

ویلاسازی و مجتمع سازی در حریم دریای خزر معضل دیرینه در مازندران است و در سلمانشهر مازندران با آنکه حریم قانونی دریا که توسط مجتمع هشت بهشت شهرداری اصفهان تصرف شده بود، اما این نهاد از منابع طبیعی منطقه شکایت کرد. عبدالرضا سنگاری مدیرکل منابع طبیعی غرب مازندران در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه شهرداری اصفهان پس از آزادسازی حریم قانونی دریا از منابع طبیعی عباس آباد شکایت کرده است، اما بعد به صورت شفاهی اعلام کرد که شکایت را پس گرفته است، افزود: تجمع ویلاها و مجتمع‌ها در غرب استان و حریم ساحلی بالا است.

وی افزود: به عنوان نمونه در چهارکیلومتر نوار ساحلی 123 متصرف وجود داشت و در مجموع 115 کیلومتر از نوار ساحلی 137 کیلومتری غرب استان آزادسازی شده است.

وی با اظهار اینکه در حال حاضر 2.6 کیلومتر از نوار ساحلی تصرف شده در اختیار بخش دولتی است، گفت: طی روزهای آتی باید عقب نشینی کنند.

ارتش پیشگام شد

درحالی که برخی نهاده‌های نیمه دولتی برای خروج از حریم ساحل و دریا مقاومت می‌کنند، دستگاه‌های نظامی وابسته با ارتش برای عقب نشینی از ساحل پیشقدم شده بودند و بخش‌های زیادی از حریم تحت پوشش را برای استفاده عموم آزاد کردند.

سعید یزدانی فرماندار نوشهر به آزادسازی حریم قانونی دریا مجتمع شهد رسولی وابسته به ارتش در شهر گفت: حدود یک کیلومتر از این حریم به وسعت 7.2 هکتار آزاد شد و دومین محدوده آزادشده مربوط به بخش خصوصی در ساحل بوده است.

وی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: سومین محدوده آزادشده مربوط به کشتیرانی جمهوری اسلامی بود که داوطلبانه عقب نشینی از ساحل را شروع کردند و استقبال بخش خصوصی نیز مطلوب بوده است.

سومین محدوده آزادشده مربوط به کشتیرانی جمهوری اسلامی بود که داوطلبانه عقب نشینی از ساحل را شروع کردند و استقبال بخش خصوصی نیز مطلوب بوده است

یزدانی گفت: محدوده ساحلی صهاشهر مربوط به وزارت دفاع نیز در حال رایزنی است و فرصت به مجموعه داده شد تا تأسیسات و امکانات را جمع آوری کنند و با آزادسازی این محدوده در مجموع دو هزار و 100 متر از طول و حریم دریا رفع تصرف می‌شود.

فرماندار نوشهر محدوده ساحلی تصرف شده را در مجموع شش کیلومتر ذکر کرد و گفت: از این میزان چهار کیلومتر در اختیار نهادهای نظامی و عملیاتی قرار داد که استثنا هستند.

16 هزار متر آزاد شد

در ساحل گهرباران میاندرود 12 کیلومتر از طول حریم قانونی دریا در اختیار دستگاه‌های دولتی قرار داشت که طی 20 روز اخیر این حریم آزادسازی شده است. سید محمود حسینی پور استاندار مازندران گفت: براساس مهلت 20 روزه تاکنون 16 هزار مترمربع از حریم ساحلی دریا در استان آزاد شده است.

دریای مازندران در آستانه رهایی/ ضرورت بهسازی پس از آزادسازی

سید محمود حسینی پور  با اظهار اینکه روند آزادسازی ساحل ادامه دارد، گفت: بخشی از سواحل تصرف شده در اختیار نهادهای نظامی است که پیگیری‌ها برای رفع تصرف ادامه دارد.

وی با بیان اینکه پیگیری‌های حقوقی برای آزادسازی حریم قانونی دریای تصرف شده توسط بخش خصوصی ادامه دارد، گفت: در مجموع 16 هزار مترمربع از حریم قانونی دریا آزادسازی شده است.

بیش از 470 کیلومتر نوار ساحلی در مازندران وجود دارد و نبود راه دسترسی، تصرف و ساخت وساز درحریم و محدوده قانونی دریا و ساحل معضل دیرینه استان به شمار می‌رود و سال‌های سال مردم از رفتن به حاشیه ساحل محروم شده‌اند و شتاب بخشی به طرح آزادسازی و رفع موانع، آرزوی دیرینه مردم را محقق می‌سازد.

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/253200/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

برگزاری آزمون استخدام پیمانی تامین اجتماعی

جزئیات پذیرش بدون آزمون کارشناسی ارشد در دانشگاه پیام نور + سایت ثبت‌ نام

برگزاری کنگره 400 شهید روحانی مازندران

پرداخت تسهیلات خوداشتغالی به مددجویان شهرستان نور

حضور 90 بازیکن و مربی در سومین مرحله جشنواره مینی بسکتبال کشور

ماجرای چاقوکشی و ضرب و شتم در کشتی مازندران | روایت داور مصدوم: فیلم تا قبرس و آلمان هم رسیده است، کتک خوردن یک داور! | آقایان برای رضایت گرفتن ...

همه چیز درباره واریز یارانه کمک معیشتی فروردین‌ماه | جیب سرپرستان خانوارها پر پول شد

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

مرگ 91 نفر بر اثر مصرف مواد مخدر در مازندران

کنگره 400 شهید روحانی استان مازندران برگزار می‌شود

توجه ویژه دولت برای رفع عقب ماندگی‌های بخش آب در مازندران

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

انتصاب جدید در ستاد مرکزی راهیان نور کشور

کشف و توقیف چوب جنگلی قاچاق در آمل

مسدود شدن 205 چاه غیرمجاز در مازندران

امید به بازگشت روز‌های خوب نساجی

مرگ 91 نفر بر اثر مصرف مواد مخدر

حمایت از تشکل‌های مردم پایه فرهنگی هنری در مازندران

انتصابات جدید در ستاد راهیان نور

امواج آرام خزری در مازندران

اقدام غیر قانونی در شرکتی کردن پرسنل سابق موسسه اعتباری نور

تعیین تکلیف حدود 7 هزار چاه کشاورزی در مازندران

رتبه نخست مازندران در صادرات لبنیات

تردد در راه های مازندران عادی و روان است

بازار برنج در مازندران از رکود خارج شده است

اولتیماتوم 2 ماهه بازرسی لرستان برای تکمیل پل شوراب

ایران‌چک 500 هزار تومانی در بازار؟! + عکس

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

محدودیت‌های ترافیکی جاده‌های شمال در آخرین روز فروردین

حمله اسرائیل به جنوب سوریه

اعزام 15 هزار دانش‌آموز به اردوی راهیان‌نور و پیشرفت

تقویت احساس ارزش واقعی تولید برنج در زندگی کشاورزان مازندرانی

هوای صاف تا نیمه ابری در مازندران

جزییات پذیرش بدون آزمون کارشناسی ارشد در دانشگاه پیام نور

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای 3 انفجار در مرکز ایران

واکنش سپاه به آسیب نیروگاه اتمی اسرائیل

منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد

راهپیمایی مازندرانی‌ها در حمایت از مردم غزه و عملیات وعده صادق

اقامه نماز جمعه خرم آباد به امامت حجت الاسلام والمسلمین شمسی فر

تردد روان خودرو‌ها در جاده های مواصلاتی مازندران

وزارت کشور عراق وقوع انفجار در این کشور را تکذیب کرد

شنیدن شدن صدای چندین انفجار در عراق و سوریه

شنیده شدن صدای انفجاری در استان بابل عراق

نساجی در خانه دوباره قرمز می‌پوشد

جراحت سنگین داور، بازداشت و حکم جلب؛ فرجام تلخ کشتی نونهالان