پیام مازند

آخرين مطالب

مجوز اجباری معادن ، آسیب رو به گسترش منابع طبیعی مازندران اقتصادي

مجوز اجباری معادن ، آسیب رو به گسترش منابع طبیعی مازندران
  بزرگنمايي:

پیام مازند- صدور یک مجوز جدید معدن شن و ماسه در منطقه کوهستانی و جنگلی چلاو شهرستان آمل طی روزهای اخیر باعث اعتراض مردم محلی و دوستداران محیط زیست شده است و انتقادات را متوجه دستگاه های متولی استان مازندران کرده است.

برخی از کاربران شبکه های اجتماعی حتی با نام بردن از افرادی در داخل مجموعه منابع طبیعی مازندران از آنان به عنوان صادر کننده مجوز یاد و انتقاد کردند و برخی نیز بدون نام بردن از فرد یا دستگاهی ، کلیت مسوولان مازندران را به خاطر صدور مجوز معدن بدون توجه به تبعات فعالیت آن برای جنگل های هیرکانی و سلامت مردم منطقه به باد انتقاد گرفتند.

بررسی های خبرنگار ایرنا نشان می دهد که مجوز این معدن در استان صادر نشده است بلکه پس از شکایت درخواست کننده به دیوان عدالت اداری در تهران صادر شده است.

مسوولان دستگاه های اجرایی مازندران می گویند که از صدور مجوز فعالیت معدنی جدید در این منطقه بی اطلاع هستند و حتی نمی دانند مکانیسمی که مجوز بر اساس آن صادر شده چگونه کار می کند.

سوابق موجود در منابع طبیعی و اداره کل صنعت ، معدن و تجارت مازندران نشان می دهد که صدور پروانه و مجوز جدید برداشت معدنی در منطقه چلاو با مخالفت این دستگاه ها مواجه شده بود و درخواست کننده کار را به شکایت قضایی کشاند و در دادگاه بدوی هم با مخالف مواجه شد و درخواست تجدیدنظر نکرد و بقیه مسیر را با مراجعه به دیوان عدالت اداری طی نمود.

کارشناسان محیط زیست می گویند جایی که مجوز جدید فعالیت معدنی برایش صادر شده از قبل سه معدن فعال شن و ماسه وجود دارد و به اندازه کافی خسارت از ناحیه معاون به محیط زیست وارد می شود و فعالیت این معدن در کنار آسیب های متعددی که دارد ، نیازمند دستکم دو کیلومتر راه دسترسی نیز است که باید از داخل جنگل های هیرکانی گذر کند.

آخرین مورد اعتراض مردمی نسبت به صدور مجوز معدن جدید چهارشنبه هفته گذشته و زمانی صورت گرفت که صاحب مجوز برای ایجاد راه دسترسی وارد منطقه چلاو شد ولی پس از مشاهده تجمع و اعتراض مردم محل را ترک کرد.

صدور مجوز از راه دور بدون شناخت منطقه

محمدغفاری مشهور به پیر طاهر از دوستداران محیط زیست و عضو پویش مردمی نجات مرال که زندگی اش را کمال و تمام وقف حفاظت از محیط زیست و به خصوص مرال ها کرده است  در اعتراض به مجوز بهره برداری از معدن در منطقه چلاو گفت:از سال های گذشته مجوز سه معدن در محدوده چلاو صادر شده بود که نارضایتی دوستداران محیط زیست را در پی داشت و با این وجود نه تنها براساس خواسته این افراد مجوز های قبلی باطل نشد بلکه در روزهای اخیر شاهد اعطای مجوز جدید بهره برداری از معدن نیز در این منطقه هستیم.
وی با بیان اینکه معادن در حال نابودی جنگل های منطقه و به خصوص پوشش گیاهی مناطق هیرکانی هستند افزود:با وجوداعتراضات ما و منابع طبیعی مجوز چهارمین معدن در منطقه بالاتر از سه معدن قبلی  و در قلب جنگل های هیرکانی داده شد.

پیرطاهر با بیان اینکه با احداث این معدن تمامی جنگل های منطقه نابود خواد شد گفت: متاسفانه برخی از افراد بدون شناخت از منطقه و یا اینکه حتی یک بار بازدیدی داشته باشند مجوزاتی را صادر می کنند که تیشه بر ریشه طبیعت می زند.

وی گفت: مردم منطقه مخالف اشتغال زاییس نیستند ولی باید دید این اشتغال زایی به چه قیمتی انجام می شود در حال حاضر بهره برداری از معدن جدید نابودی جنگل های هیرکانی را به دنبال خواهد داشت.

این فعال محیط زیستی ادامه داد: شخصی که  از تهران برخلاف نظر منابع طبیعی رای صادر کرده است آیا هیچ شناختی از منطقه و پوشش گیاهی آن دارد؟خواهش ما این است که حداقل یک بار مسئولین برای بازدید به این منطقه بیایند و شرایط را از نزدیک ببینند و  سپس رای صادر کنند.


مثل همیشه محیط‌زیست در حاشیه 

موضوع حائز تامل در صدور مجوز معادن در عرصه های طبیعی یا نزدیک آنها دیگر نادیده گرفتن قانونی نظر محیط‌زیست است ، موضوعی که مورد اعتراض مسوولان محیطزیست هم قرار دارد.

مدیرکل محیط زیست مازندران با اظهار این که در برخی مناطق قانون گذار محیط زیست را مرجع صلاحیت ندانسته که همین مسئله راه گریزی برای افراد جهت دریافت مجوز شده است ، به خبرنگار ایرنا گفت: برای محدوده‌ای که در منطقه چلاو شهرستان آمل مجوز معدن صادر شده است، به دلیل خارج بوده از عرصه های چهارگانه نظارتی محیط زیست، نیازی به دریافت استعلام و نظرخواهی از سازمان محیط زیست نبوده است.

حسینعلی ابراهیمی کارنامی با بیان اینکه استعلام از محیط زیست تنها برای مناطقی با ویژگی های خاص  زیست بومی و زیستگاهی انجام می شود ، افزود : مناطقی با این ویژگی با عنوان مناطق چهارگانه پارک ملی، اثر طبیعی ملی، پناهگاه حیات وحش و منطقه حفاظت شده تحت مدیریت محیط زیست است و قانونگذار برای مجوز در این اماکن اخذ استعلام از محیط زیست را الزامی دانسته است که متاسفانه منطقه چلاو آمل خارج از این محدوده می باشد.

وی اصلاح قانون برای جلوگیری از چنین رویدادهایی را خواست چندین ساله محیط زیست عنوان کرد و گفت: وقتی از ما استعلام نمی شود، بسیاری از حساست های زیست‌محیطی نادیده گرفته شده و صدمات جبران ناپذیری را به پیکره طبیعت وارد می کند که پیش از این نیز بارها اتفاق افتاده است.

ابرهیمی منطقه مورد نظر را از عرصه های مهم جنگلی استان توصیف کرد و ادامه داد: در عرصه جنگلی به هیچ وجه نباید مجوز صادر شود، زیرا جنگل های شمال در طی پنج دهه گذشته تقریباً به نصف کاهش یافته است.

وی معدن کاری را یکی از بزرگ ترین مخربان محیط زیست مازندران عنوان کرد و گفت: بنابر این از نظر من به عنوان یک کارشناس به هیچ وجه نباید مجوز معدن، بویژه معدن شن و ماسه و روباز در داخل جنگل های هیرکانی داده شود زیرا به شدت می تواند جنگل را از بین ببرد و باعث کاهش سطح جنگل شود.


رای دیوان مشکل همیشگی 

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت مازندران نیز صدور مجوز جدید برای معدن کاری در منطقه چلاو را تایید کرد و گفت: متاسفانه علیرغم مخالفت های همیشگی اداره صمت و همچنین منابع طبیعی، دیوان عدالت اداری بدون در نظر گرفتن دستگاه های استانی اقدام به صدور رای می کند که به هیچ وجه به نفع مصالح و منافع استان نیست.

حسینقلی قوانلو صدور رای از سوی دیوار را مشکلی همیشگی گریبانگیر استان ها عنوان کرد و افزود : پیش از این نیز مورد مشابهی در شهرستان چالوس اتفاق افتاد که یک خانم با اخذ رای و حکم قضایی از دیوان توانست بدون نظر دستگاههای متولی استانی مجوز معدن دریافت کند. 

وی با اظهار این که آرای دیوان برای ادارات استانی لازم الاجرا است ، گفت : در صورت تمرد از این آرا و احکام ، مدیران مورد پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت و راه هرگونه مخالفتی هم پس از صدور رای دیوان بر روی حتی مدیران بسته می شود. 

مدیرکل صمت مازندران آرای قضات دیوان برای عرصه های طبیعی به خصوص در حوزه معادن را بدون استفاده از نظرات کارشناسی به خصوص کارشناسان استانی عنوان کرد و گفت: در صورتی که قانون گفته ابتدا باید استعلام گرفته شود، متاسفانه قضات دیوان حکم هایی اینچنینی می دهند و ما ملزم به اجرا هستیم و عدم اجرای آن نیز انفصال از خدمت مدیر مربوطه را در پی دارد.


راه باز قانون برای دور زدن قانون

معاون امور معادن و صنایع معدنی اداره کل صنعت ، معدن و تجارت مازندران نیز گفت: پروانه اکتشاف اخیری که برای منطقه چلاو امل صادر شد، دارای سابقه درخواست در اداره کل صمت استان است و ما درخواست اخذ مجوز برای احداث معدن و اکتشاف را برای منابع طبیعی ارسال کرده بودیم که با مخالفت آنها مواجه شده بود.

عباس عبدی افزود : یک سری قوانینی وجود دارد که متاسفانه راه برای برای دور زدن قانون و دستگاه ها باز می کند مانند ماده 24 قانون معادن که می گوید چنانچه افراد با مراجعه به دیوان از آن نهاد قضایی حکم دریافت کرده باشند ، تمامی دستگاه ها ملزم به اجرای حکم صادره هستند و در مورد اخیر نیز  فرد مذکور به دیوان عدالت اداری مراجعه و علیه منابع طبیعی طرح شکایت کرد و توانست علیه منابع طبیعی رای قضایی دریافت کند.

وی ادامه داد : بر اساس همین رای دیوان ، ما و اداره کل منابع طبیعی ملزم به صدور پروانه اکتشاف شدیم ولی هنوز راه دسترسی برایش وجود ندارد ، زیرا  بالا دست اراضی فوق فاقد پوشش است اما نوار پایینی که به رودخانه و داخلی دره منتهی می شود دارای پوشش انبوه جنگلی می باشد.

معاون امور معادن اداره کل صمت مازندران قوانین موازی را یکی از مشکلات این بخش عنوان کرد و گفت : معمولا برخی از افراد با استفاده از این قوانین موازی با مراجعه به دیوان موفق به اخذ مجوزاتی می شوند که با قوانین محیط زیستی، منابع طبیعی و حتی قوانین معادن نیز در تعارض است.


زور منابع طبیعی به رای دیوان نرسید 

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان آمل نیز در تکمیل نظر مسئولان اداره کل صنعت ، معدن و تجارت استان به ایرنا گفت: درباره مجوزی که شخص مورد نظر برای اکتشاف و معدن کاوی اخذ کرده است، هیچ مجوزی از اداره منابع طبیعی صادر نشد و پاسخ ما به متقاضی هم منفی بود ، اما متاسفانه ایشان با مراجعه به مراجع ذیصلاح قضایی به خصوص دیوان عالی کشور رای گرفت. 

علی‌اصغر اسماعیل‌زاده افزود : ما مدعی هستیم که رای دیوان بدون هیچ نظر کارشناسی و بدون اینکه ضوابط زیست محیطی، دستورالعمل ها و بخش‌نامه‌های معادن و منابع طبیعی را مد نظر قرار دهد، هم منابع طبیعی و هم اداره صنعت ، معدن و تجارت را ملزم به تحویل عرصه کرده است.

وی اجبار نهادهای استانی از طریق دستگاه قضایی را یک رویه برای این افراد عنوان کرد و افزود: اخیراً هم شخص مذکور برای دریافت راه دسترسی به عرصه مورد نظر به منابع طبیعی مراجعه کرده است و مدعی شد که باید به او مسیر دسترسی از دل عرصه طبیعی داده شود.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان آمل با اعلام مخالف نسبت به اعطای ایجاد جاده ، گفت : به شخص مذکور اعلام شد که مجوزی برای جاده نخواهیم داد و باید برای اخذ این مجوز هم به مرجع قضایی مراجعه کند ولی امیدواریم که این بار دیگر مجوز ندهند چون اگر باز هم دیوان اقدام به صدور رای برای دادن مجوز کند ، ما مجبور به اجرای حکم هستیم.

اسماعیل‌زاده همچنین اظهار داشت: جاده مورد درخواست متقاضی هم از ملک شخصی و هم از عرصه های طبیعی و جنگلی عبور خواهد کرد که در تعارض با منابع ملی و حقوقی اهالی منطقه است. 

وی تحویل افزود : همچنین با توجه به ویژگی منطقه و همچنین فعالیت معادن دیگر ، احداث معدن جدیدی ضرورتی ندارد، زیرا معادن حاضر نیاز روزانه شهرستان و حتی شهرستان های همجوار را نیز برطرف می کنند.

به نظر می رسد، پس از رویداد چالوس ، بار دیگر نقطه ای ازعرصه های منابع طبیعی مازندران بنابر رای دیوان عدالت اداری کشور دراختیار معدن کاری قرار گرفته است ، اقدامی که بیش از هر چیز اهلیت و همچنین جایگاه نهادهای استانی را زیر سووال می برد و عملا وجود آنها را بی اثر خواهد کرد. 

اینکه هر فردی بتواند در صورت مخالفت متولیان صدور مجوز در استان ها، اقدام به اخذ مجوز در هر زمینه ای با توسل به دیوان عدالت اداری کند، موضوعی تامل بر انگیز است که فضا را برای هرگونه سوء استفاده در استانی مانند مازندران که با کمبود زمین و مشکل اشتغال دست به گریبان است ، فراهم خواهدکرد.

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/253258/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فیلم/آماده باش پرسنل درمان در بیمارستان المحاویل در بابل

انفجار مقر فرماندهی حشد الشعبی در بابل عراق

ببینید | تصاویری از آتش‌سوزی ناشی از حمله هوایی درون پایگاه کالسو در بابل

جدیدترین تصویر از انفجار بزرگ در مقر حشدالشعبی | حجم گسترده آتش را ببینید

وقوع انفجار در شمال استان بابل عراق +فیلم

ببینید | اولین تصاویر از وقوع انفجار در یک مقر نظامی در استان بابل عراق

ببینید | فوری؛ حمله هوایی به مقر فرماندهی حشد الشعبی و مقر دفاعی در پایگاه کالسو بابل

ببینید | تصاویر تازه از انفجار مقر نظامی حشدالشعبی در استان بابل عراق

الگوبرداری استان های آذربایجان غربی و مازندران از طرح سفیران زیبایی قم

کسب مجوز استفاده از پوست‌های تک‌لایه و دولایه برای درمان بیماری‌های پوستی

اولین تصاویر واقعی پیکسل 9 پرو لو رفت

حامیان طرح پنجره‌های امید در آذربایجان غربی، پنجره پر نور نیازمندان شدند

اعلام جزئیات ممنوعیت تردد از آزادراه تهران - شمال به سمت مازندران

(تصاویر) آیین سنتی برف چال در مازندران

معرفی مسئول جدید بسیج اساتید دانشگاه پیام نور استان البرز

اطلاعیه شماره 3 فراجا درباره اجرای «طرح نور»

اطلاعیه و گزارش پلیس درباره اجرای طرح نور

با هرگونه رفتار وکُنش اشتباه احتمالی ماموران برخورد خواهد شد

فراجا درباره طرح عفاف و حجاب اطلاعیه جدید صادر کرد

اطلاعیه شماره 3 فراجا در اجرایِ "طرح نور"

اطلاحیه سوم پلیس درباره حجاب

اطلاعیه سوم پلیس درباره حجاب

تردد از آزادراه تهران - شمال به سمت مازندران ممنوع شد

اطلاعیه فرماندهی انتظامی کشور درباره اجرای «طرحِ نور»

فراجا: وضعیت حجاب در جامعه مطلوب‌تر شده است | جریان سازی معاندین بر عزم و اراده پلیس تأثیری نخواهد داشت

اطلاعیه فراجا درباره وضعیت حجاب: با هرگونه رفتار و کُنش اشتباه احتمالی ماموران نیز برخورد خواهد شد

اطلاعیه مهم فراجا درباره «طرحِ نور» (عفاف و حجاب)

بادبان ناسا بر فراز زمین برافراشته می‌شود!

با هرگونه رفتار و کُنش اشتباه احتمالی ماموران نیز برخورد خواهد شد

اطلاعیه فراجا در مورد گشت ارشاد؛ اجرای طرح نور ادامه دارد

با هرگونه رفتار و کُنش اشتباه احتمالی ماموران برخورد خواهد شد

سکوت تراکتوری‌ها پس از شکست

اطلاعیه فراجا در مورد طرح نور: وضعیت حجاب در جامعه مطلوب‌تر شده/سناریوهای ساختگی بر عزم و اراده پلیس تاثیری نخواهد داشت/ پلیس عاری از خطا و اشتباه نبوده و با هرگونه رفتار و کُنش اشتباه احتمالی ماموران برخورد خواهد شد

مطلوب شدن وضعیت عفاف و حجاب در سطح کشور نسبت به قبل از اجرای طرح

فراجا: وضعیت حجاب در جامعه مطلوب‌تر شده است

توقیف خودروی قاچاق در ساری

ببینید | نساجی مازندران - تراکتور

تجهیز و نوسازی 150 هکتار شالیزار آمل

بهره‌برداری ازطرح جامع زیرساخت اراضی در مازندران

تصویرسازی از عبور نور اختروش‌ها از میان ابر‌های میان‌کهکشانی

تساوی نساجی و تراکتور در 45 دقیقه نخست

محمد مهاجری: آقای وزیر کشور برای رهبری هزینه نتراشید/گمان کرده‌اید اگر اسم گشت ارشاد را به طرح‌نور تبدیل کنید قضیه تغییر ماهیت می دهد؟

طرح نور تعطیل می شود؟

پذیرش بدون آزمون استعداد‌های درخشان کارشناسی ارشد پیام نور کیش

منطقه فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد، منطقه برتر گردشگری تهران در نوروز

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

حمایت تمام قد علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد / بنای نیروی انتظامی بر برخورد و مقابله نیست / «آیا بی حجابی از یک تخلف رانندگی نازل‌تر است؟»

ترکیب هجومی نساجی مقابل تراکتور

جابه‌جایی 3 تراکتوری با جدایی خمس

وقوع هرگونه انفجار در عراق تکذیب شد /تایید شناسایی اشیا خارجی پرنده در حریم هوایی‌