پیام مازند

آخرين مطالب

گرانی برنج و ضرورت اصلاح زیرساخت های اراضی کشاورزی در مازندران گفتگو

گرانی برنج و ضرورت اصلاح زیرساخت های اراضی کشاورزی در مازندران
  بزرگنمايي:

پیام مازند- بابک مومنی  اظهار کرد: به گفته متولیان بخش کشاورزی اعم از نمایندگان و مسئولین اجرایی، با همه چالشهایی که به سبب افزایش قیمت نهاده ها، نوسانات قیمت ارز و هزینه های کارگری گریبانگیر تولید برنج در سال زراعی گذشته بود، گرانی اخیر محصول برنج چندان متاثر از هزینه های تولید نیست، چرا که در نهایت برنجی که تولید کننده به بازار عرضه کرده حدودا بین 30 تا 35 هزار تومان بوده اما رقم های حدود 60 هزار تومان که به شکل کاذب گاهی تا بیش از 90 هزار تومان هم عنوان شد ربطی به تولید ندارد بلکه ناشی از مشکلاتی است که در مدیریت بازرگانی این محصول وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه بنکدارانی که از فرصت انبارداری بهتری برخوردارند نقش پررنگ تری را در بازار ایفا می کنند، تصریح کرد: بر خلاف بسیاری از محصولات و غذایی دیگر مانند مرکبات و کیوی، برنج و غلات در رده محصولات فساد ناپذیر قرار دارند و مسلما هر چه درصد فساد پذیری محصول کمتر باشد در شرایط نامناسب نظارتی ضریب احتکار آن افزایش پیدا می کند.

عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور مازندران با بیان اینکه نظام عرضه و تقاضا در مورد برنج خصوصا در بخش عرضه عمدتا چندان روشن و شفاف نیست و ساختار سنتی موجود با چالش های جدی مواجه است خاطرنشان کرد: متاسفانه سالهاست که آمار رسمی سطح زیرکشت ثابت مانده و با توجه به تغییر کاربری اراضی خصوصا در غرب مازندران و شرق گیلان نسبت به سطح واقعی زیرکشت تولید برنج در کشور و میزان برنجی که از آن استحصال می شود ابهامات زیادی وجود دارد.

مومنی عرضه کمتر از میزان تقاضا در بازار را اصلی ترین عامل رشد و افزایش قیمت ها دانست و افزود: بر اساس آمار اگر صحیح باشد نباید در سال بیش از 400 تن نیاز وارداتی وجود داشته باشد درحالی که گاهی سالانه تا یک و نیم میلیون تن واردات برنج در کشور وجود دارد و مشکل بازار برنج حل نمی شود.

ضرورت تغییر و اصلاح زیرساخت های اراضی کشاورزی

وی با بیان اینکه متاسفانه سطح زیر کشت خصوصا در استان گیلان و حتی بخش عمده دشت هراز عمدتا ارقام سنتی و کم محصول است، ادامه داد: ارقام پرمحصول بدلیل دوره رشد طولانی تر و ویژگی های فنولوژیک نیازمند بسترهای کشت مکانیزه است اما حتما میزان برداشت بالاتری را نیز به دنبال دارد. از بهترین ارقام سنتی نهایتا 6 تن محصول برداشت می شود اما در ارقام پرمحصول این برداشت تا 13 تن در واحد هکتار و حتی به مراتب بیشتر اتفاق می افتد که این ارقام دو برابری می تواند میزان حجم نیاز بازار را تا حد خوداتکایی کشور جبران کند. در این راه نیازمند تغییر و اصلاح در زیر ساخت های اراضی شالیزاری شامل اصلاح و استقلال سامانه های آبیاری و خصوصا زهکشی مزارع، بهبود جاده های دسترسی و بازچرخانی آب با استفاده از ظرفیت آب بندانهای بهسازی شده هستیم.

عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور مازندران با ابراز تاسف گفت: سال ها بیان شد که تمام بخش زیرساخت های استان های شمالی را می توان با هزینه دو سه سال واردات برنج نوسازی و به سطح مطلوب و ایده آل کشت و کار مدرن رساند اما متاسفانه انجام نشده و سال های سال ارز بری بسیار بالایی را از منابع و سرمایه ملی به این موضوع در فضایی که خیلی هم شفاف نیست اختصاص داده می شود.

تبدیل شدن شالیزارها به ویلازارها در آینده

مومنی یادآورشد: کشاورز با حداقل عایدی و با توجه به رشد هزینه های تولید و قیمت زمان عرضه با توجه به کشش بازار کشش، محصول را عرضه می کند که با واقعیت های امروز صرفه و جذابیتی ندارد و در کنار آن جاذبه هایی که سوداگری زمین در شمال کشور به وجود آورده و نرخ های کاذب خرید و فروش اراضی کشاورزی به ویژه در غرب ایتان چالش اساسی را با خود همراه کرده است و این نگرانی برای پیداکردن اراضی شالیزاری در سال آینده وجود دارد وبا این روند باید عمده شالیزارها را در حال تبدیل به ویلا زارها ببینیم.

وی با اشاره به اینکه نقش واسطه های خرده پا که خیلی سیستم تجاری مثبت و روشنی ندارند در نظام  بازرگانی برنج بسیار بالاست، گفت: متاسفانه انتظاری که در قالب بورس برنج یا پایانه برنج به عنوان عوامل کنترلی می رفت علیرغم تلاش همه دلسوزان این بخش به سطح قابل قبولی نرسیده هرچند معتقدیم که پتانسیل بالقوه بسیار بالایی در این قسمت ها وجود دارد به شرطی که فارغ از شعارها و نظریه پردازی ها اهداف مدنظر در میدان عمل دنبال شود.

کشت قراردادی برنج زمزمه این روزها

عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور مازندران بیان کرد: کشت قراردادی برنج یکی از موضوعاتی است که این روزها طرح آن طرفداران فراوانی پیدا کرده و انصافا در نظام مدیریت بازار محصولات باغی غالبا فسادپذیر یا زراعت گندم یا گیاهان صنعتی و دارویی که مخاطبان دولتی یا خاص دارند می تواند منشا تحولات چشمگیری باشد اما یادمان نرود  برنج نظام عرضه پیچیده ای پیدا کردا و اصولا بازار آن مخاطب عام دارد و پیاده کردن الگوی کشت قراردادی در مورد آن به سهولت محصولات گفته شده نیست.

شناسنامه دارکردن خریداران در اولویت باشد

مومنی ادامه داد: معمولا کشاورز برای فروش محصول خودش با کمبود خریدار مواجه نیست، مسئله اصلی ضرورت تعریف شناسنامه بازرگنای برای همه خریداران واسطه یا ساماندهی اتحادیه های بازرگانی برنج به شکل شفاف و اصولی است تا پس از خارج شدن محصول از دست کشاورز تا با درنظر گرفتن هزینه های انباداری، کارگری و ... و سود معقول قابل عرضه به بازار  باشد و تا زمانی که این بخش شناسنامه دار نشود قطعا با رشد فزاینده و غیر قابل پیش بینی و غیر شفاف قیمت ها حالا تحت هر عنوانی خواهیم بود.

وی با بیان اینکه در شرایط نامناسب شفافیت هم کشاورز و هم مصرف کننده ناراضی است، ادامه داد: دنبال ظرفیت های شفاف سازی بازار، دیجیتال مارکتینگ، بازار هوشمند و حتی بازارهای عرضه مستقیم نوین مطابق با استانداردها و روشهای تجربه شده جهانی تحت نظارت های قانونی بر بازرگانی باشیم. یادمان نرود قرار نیست ما چرخ را از اول اختراع کنیم. با یک پیوست فرهنگی و جامعه شناختی درست برنج و از طریق آگاهی بخشی به واحدهایی که حق دارند در خرید و فروش این محصول حضور داشته باشند، نظیر اتحادیه های بازرگانان و کشاورزان مردم پایه نه دولت ساخته که خودشان آنقدر توانمند شده باشند که قادر به مدیریت عرضه محصول  باشند براحتی می توان تجربیات جهانی را بومی سازی کرد تا هم مصرف کننده این همه استرس را تحمل نکند و هم منافع و عواید  به شکل معقول تری به جیب کشاورز برود. می‌شود! اگر مجریان ضرورت تدسعه استارتاپ ها و تحقیق و توسعه را در بخش کشاورزی و بازار آن باور کنند و به جوانان اهل علم اعتماد نکنند تا بیش از این شاهد فرسودگی و پیرتر شدن جامعه کشاورزی نباشیم.

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/253321/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

انتخابات در خرم‌آباد و چگنی به صورت الکترونیکی برگزار می‌شود

تاثیر سفر‌های نوروزی در بازار مسکن شمال

چگونه کشور‌های جهان از خورشید طلا و از باد پول می‌سازند؟!

رصد صفحات فضای مجازی قم در قالب طرح نور /به 150 نفر تذکر داده شد

توضیحات پلیس درباره طرح نور/ 90 درصد تذکر گیرندگان حجاب، پوشش خود را اصلاح کردند

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

خادم: پیچ هرز را هر چقدر بپیچانی، هرز است

40 درصد روستاهای بابل از نعمت گاز برخوردارند

تاخیر در واریز وجه قابل پرداخت کالابرگ فروشندگان را به دردسر انداخت

(تصاویر) اسکناس دوره ناصرالدین شاه قاجار چه بود و ارزش آن چقدر بود؟

استقلال سیاسی کشور ایران بی‌مثال است / تداوم جدی در اجرایی شدن طرح نور

تجمع بانوان قمی حمایت از طرح نور عفاف و حجاب

بازدید منتخبان مردم قم در مجلس از مرکز تحقیقات اسلامی نور

محمد خوش‌چهره: «اقتصاد» میدان شلغم‌فروشان شده است!

تجمع بانوان قمی در حمایت از طرح نور عفاف و حجاب

وضعیت راه‌های کشور؛ ترافیک سنگین در جاده‌های چالوس، هراز و آزادراه تهران - شمال

حمایت همه جانبه دستگاه قضایی استان از طرح نور فراجا

بازدید جامعه ورزش کشور از یادمان‌های جنوب غرب خوزستان

اظهارات سردار جعفری در مورد طرح نور، ماجرای تذکر رهبر انقلاب و لایحه حجاب/ فرمانده قرارگاه فرهنگی اجتماعی بقیه الله (عج) سپاه: همه باید از طرح نور حمایت کنند

پرونده مافیایی در دنیای ایجنت‌ها؛ وقتی کمیسیون انتقال منجر به تهدید می‌شود

قدردانی بانوان در مرکز گلستان از مجریان طرح ملی «نور»

وضعیت ویتامین دی مازندرانی ها رو به بهبود است

نرخ جدید عوارض آزادراه خرم آباد - پل زال اعلام شد

حمایت بیش از هزار استاد حوزه علمیه قم از اجرای طرح «نور» فراجا

حمایت 220 ایرانی خارج از کشور از ایتام مازندرانی

رائفی پور: 600 میلیون تومان پول به یکی از دوستانم داده ام، هر ماه سود آن را می دهد /مستاجرم

ضارب دانش‌آموزان آملی بازداشت شد

راه‌های روستایی متاثر از سیلاب مازندران باز شد

دو هزار اصله درخت جایگزین ویلاهای غیرمجاز نوشهر شد

شرکت 20 هزار نفر در المپیاد ورزشی فرهنگی بسیجیان مازندران

سردار رادان: هیچ ماموریتی حساس‌تر از اجرای «طرح نور» نیست

سردار رادان با اشاره به طرح نور: در قلمرو انتظامی هیچ ماموریتی حساس تر از این ماموریت وجود ندارد/ 90 درصد تذکرگیرندگان رفتار و پوشش خود را اصلاح و با پلیس همکاری کرده‌اند/ پلیس در کنار طرح نور، از دیگر ماموریت‌های خود غافل نخواهد شد

افزایش ذخایر آبی سدهای مازندران

فعالیت بیش از 400 هزار سفیر سلامت در مازندران

سردار رادان: پلیس اصراری به انتقال خودرو‌های توقیفی با جرثقیل ندارد

آغاز به کار مرکز خدمات جامع سلامت فارابی کیش در گرامیداشت هفته سلامت

افتتاح پایگاه سلامت خانواده با محوریت مادر وکودک درمجتمع مسکونی مهستان کیش

بهره گیری از مشارکت حامیان ایتام خارج از کشور

حمایت از اجرای طرح عفاف و حجاب نور

زلزله در مرزن‌آباد ؛ جدیدترین گزارش‌ها از زلزله 3.7 ریشتری در نزدیکی چالوس

گلایه نماینده ولی فقیه در مازندران از انتصاب وزیر سابق به استانداری

تداوم طرح نور با جدیت

مازندران قهرمان جوانان و گیلان قهرمان زیر 23 سال آب‌های آرام شد

اصلاح رفتار و پوشش 90 درصد تذکر گیرندگان در طرح نور

طرح نور در مجتمع های تجاری اطراف حرم رضوی اجرا می‌ شود

بزرگترین دورهمی فرهنگی تربیتی دختران مازندران برگزار شد

محدودیت‌های ترافیکی آخر هفته جاده‌های کشور