پیام مازند

آخرين مطالب

میانکاله در عطش جرعه‌ای آب/ بهشت پرندگان 42 بار سوخت مقالات

میانکاله در عطش جرعه‌ای آب/ بهشت پرندگان 42 بار سوخت
  بزرگنمايي:

پیام مازند- امسال 450 هکتار از پناهگاه میانگاه در آتش سودجویی و کینه‌توزی سوخت و تاکنون 15 هزار هکتار از عرصه‌هایش به دلیل بی آبی خشک شد و این وضعیت در حالی است که بیش از 80 گونه پرنده مهاجر و نادر در آن زیست و زادآوری می‌کنند.

آهنگ سفر قریب الوقوع دولت به مازندران شنیده می‌شود و خبرگزاری  تلاش می‌کند با تهیه و انتشار گزارش‌هایی، مطالبات مردم استان را در بخش‌های مختلف منعکس کند. مازندران مهد و میعادگاه تالاب‌ها است و تالاب‌های متنوعی از جمله میانکاله در آن وجود دارد و سالانه شمار زیادی پرندگان مهاجر به میانکاله سفر می‌کنند و این پناهگاه حیات وحش همواره دستخوش چالش‌ها و آسیب‌های فراوانی است.

از مرگ دسته جمعی پرندگان طی دو سال گذشته گرفته تا آتش سوزی و خشکی همیشه میانکاله را تهدید می‌کند و محیط‌بانان با دست خالی و امکانات ابتدایی از این ذخیره‌گاه زیست کره صیانت می‌کنند. پارسال بوتولیسم و مرگ دسته جمعی پرندگان دغدغه محیط‌بانان در میانکاله بود و زمستان امسال هم آتش سوزی پناهگاه را طعمه خود کرده است.


در آخرین آتش سوزی 140 هکتار از میانکاله در آتش سوخت و بررسی‌های کارشناسی رد عوامل انسانی و سودجویان را در بروز آن دخیل می‌داند، حسینعلی ابراهیمی مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه بررسی‌ها نشان از دخیل بودن عوامل انسانی در بروز حادثه دارد، افزود: متأسفانه کسی در این زمینه شناسایی نشده است.

امسال 42 بار میانکاله سوخت

وی با بیان اینکه به نظر می‌رسد آتش سوزی عمدی رخ داده است، از آتش سوزی اخیر به عنوان گسترده‌ترین حریق در سال جاری یاد کرد و گفت: امسال 42 بار آتش سوزی در میانکاله رخ داد و در مجموع 430 هکتار از پناهگاه حیات وحش دچار حریق شده است.

ابراهیمی با عنوان اینکه در آخرین حریق 142 هکتار از عرصه میانکاله دچار حریق شد، گفت: وسعت و حجم حریق به گونه‌ای گسترده است و به دلیل تراکم بالا و خشک بودن عرصه، پناهگاه تحت تأثر آتش سوزی قرار می‌گیرد و مهار آن گاه چندین ساعت طول می‌کشد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران با اظهار اینکه در برخی حوادث آتش سوزی شاهد بروز آسیب به گونه‌های حیات وحش و جانوری نیز بودیم، گفت: عرصه میانکاله وسیعی است و برخی از گونه‌ها دچار آسیب شدند.

وی با اشاره به حضور و استقرار سه دستگاه بالگرد در استان اظهار داشت: در آخرین حریق که اخیراً روی داد به دلیل فاصله جزیره‌ای دچار حریق شده بود، نتوانستیم از بالگرد استفاده کنیم.

تنها جزیره میانکاله به نام اسماعیل سای امسال در آتش سوخت و نبود تجهیزات و وجود نیروی انسانی محدود سبب می‌شود همواره بخش‌هایی از میانکاله خاکستر شود، این جزیره زیبا دهه 70 و 80 به دلیل افزایش تراز آب خزر به زیر آب رفته بود و طی دهه اخیر به دلیل کاهش تراز توسعه یافت.

علاوه بر آتش سوزی، خشکسالی نیز وجب به وجب در میانکاله پیش روی می‌کند و تاکنون بیش از 15 درصد این تالاب بین‌المللی و زیست کره خشک شد و حق آبه تالاب تاکنون محقق نشده است.

سفر قریب‌الوقوع دولت به مازندران، احیای تالاب و تأمین حق آبه و تأمین نیرو و تجهیزات از مهمترین مطالبات دوستداران حیات وحش و محیط زیست به شمار می‌رود

برای احیای تالاب قرار بود هفت مترمکعب در ثانیه آب در نظر گرفته شود اما به دلایل مختلف، این مصوبه اجرایی نشد و سفر قریب الوقوع دولت به مازندران، احیای تالاب و تأمین حق آبه و تأمین نیرو و تجهیزات از مهمترین مطالبات دوستداران حیات وحش و محیط زیست به شمار می‌رود. از سوی دیگر بهره‌گیری از فناوری نوین و ایستگاه پایش هوشمند باید در دستور کار دولت در میانکاله قرار گیرد.

محمدی یکی از دوستداران حیات وحش و محیط زیست با اشاره به زیست گونه‌های نادر جانوری و حیات وحش در میانکاله، مهاجرت صدها گونه پرندگان مهاجر و پوشش و تنوع گیاهی بی نظیر در میانکاله، راه اندازی ایستگاه هوشمند پایش را در این ذخیره گاه الزامی دانست.

وی در گفتگو با خبرنگار مهر با عنوان اینکه بررسی آتش سوزی‌های میانکاله، شکار و صید رویه گونه‌های مختلف و دست اندازی به میانکاله عمدتاً جنبه انسانی و عمدی دارد، بهره‌گیری از فناوری نوین و ایستگاه هوشمند پایش را برای کنترل پناهگاه و جلوگیری از آسیب‌ها ضروری خواند.

تجهیز میانکاله به امکانات مجهز اطفای حریق، توقف صدور مجوز احداث سدها و استخر پرورش ماهی جدید و رعایت کردن و لحاظ حق آبه تالاب باید در برنامه کاری دولت قرار گیرد تا از خشک شدن تدریجی تالاب و از بین رفتن آن جلوگیری شود.

مصوبه نجات بخشی میانکاله نیازمند توجه دولت است

در حال حاضر 90 درصد آب تالاب از دریا تأمین می‌شود و این در حالی که آب منطقه‌ای یک ضلع پازل احیا و اجرای مصوبه نجات بخشی تالاب است، محمدابراهیم یخکشی مدیرعامل آب منطقه‌ای مازندران با اظهار اینکه به دلیل اختلاف شیب توپوگرافی تالاب و دریا، باید آب تالاب از دریا تأمین شود، بهره‌گیری از آب‌های سطحی را از جمله راهکارها برای نجات تالاب ذکر کرد.

وی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: طبق تصمیم شورای مدیریت بحران سال قبل نیز بخشی از آب سد برای احیای تالاب رهاسازی شد، گفت: برای احیای تالاب و نجات از خشکی به چند میلیارد لیتر آب نیاز است که تأمین آب تا حدودی دشوار است.

وی با اشاره به تهیه طرح احیا و نجات بخشی میانکاله گفت: برای احیای تالاب نیازمند حمایت‌های ملی و دولت هستیم.

میانکاله و دوستدارانش منتظر سفر دولت به مازندران است تا با مصوبه‌های سفر، کام تشنه تالاب و ذخیره گاه زیست کره برای همیشه سیراب شود و مشکلات دیرینه آنکه نتیجه کم توجهی، نبود تجهیزات و امکانات مورد نیاز است برطرف شود.

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/253390/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اقامه نماز جمعه خرم آباد به امامت حجت الاسلام والمسلمین شمسی فر

تردد روان خودرو‌ها در جاده های مواصلاتی مازندران

وزارت کشور عراق وقوع انفجار در این کشور را تکذیب کرد

شنیدن شدن صدای چندین انفجار در عراق و سوریه

شنیده شدن صدای انفجاری در استان بابل عراق

نساجی در خانه دوباره قرمز می‌پوشد

جراحت سنگین داور، بازداشت و حکم جلب؛ فرجام تلخ کشتی نونهالان

ضرب سکه طلا را ‌خیانت‌ به مملکت می‌دانیم

با ورود مستقیم کشاورزان به بورس برنج، دست سودجویان قطع می‌شود

وضعیت راه‌های کشور؛ترافیک نیمه سنگین در جاده چالوس و آزادراه تهران–پردیس

اجرای برنامه‌های شاد برای کودکان و نوجوانان خرم آبادی

کشاورزان مازندران به استقبال کشت زراعی جدید رفتند

برنامه‌ریزی ناسا برای تجدید قوای کاوشگر ستاره‌های نوترونی

نخستین نشای مکانیزه مازندران آغاز شد

افزایش 20 درصدی فوتی ناشی از حوادث کار در مازندران

رهایی محکوم به قصاص از چوبه دار در مازندران

غایب بزرگ مقابل تراکتور: یک گلزن

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

غیور مردان بوشهری در بِستر غیور زنان بوشهری شکوفا شدند

تغییر استاندار مازندران تکذیب شد

شتاب ساخت مسکن مازندران در دولت سیزدهم

جیب بارانه بگیران پر پول شد

زنجیره انسانی مازندرانی‌ها ‌در حمایت از عملیات وعده صادق

کشف انبار لوازم خانگی 12 میلیارد ریالی قاچاق در خرم آباد

شکل‌گیری زنجیره‌ علوی‌تباران در حمایت از عملیات وعده صادق

رشد هزار میلیاردی خروج سرمایه از بورس

مدیریت هوشمندنیاز اساسی مازندران در آموزش عالی

حمایت مردم اردبیل از اجرای طرح «نور» فراجا

تنبیه دانش‌آموز مرزن‌آبادی توسط معلم در حال پیگیری است

توت فرنگی جویبار در سبد میوه مناطق مختلف کشور

اولین نشای برنج در مازندران انجام شد

عزل معاون متخلف به‌دلیل تنبیه دانش‌آموز مرزن‌آبادی

شکل‌گیری زنجیره‌ علوی‌تباران در نوار ساحلی مازندران در حمایت از عملیات وعده صادق

شالیکاری در مازندران مکانیزه شود

قدردانی از زحمات نیروی انتظامی استان یزد

قدردانی نماینده ولی‌فقیه در استان از اجرای طرح نور

رد شایعات تغییر استاندار مازندران

(تصاویر) تشکیل زنجیره انسانی در ساحل مازندران

برگزاری جشن گلریزان، دست‌های ماندگار در نوشهر

حمایت مردم محمودآباد از عملیات « وعده صادق»

زنجیره انسانی در ساحل نکا

اجرای 12 پروژه آبرسانی در رامسر

رهایی محکوم به قصاص از چوبه دار در کجور مازندران

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

محدودیت‌های ترافیکی جاده‌های شمالی کشور

اعمال محدودیت‌های ترافیکی پایان هفته در محورهای مواصلاتی مازندران

قهرمانی اراک در مسابقات والیبال دانشجویان منطقه پنج دانشگاه آزاد

تدوین نقشه مهندسی فرهنگی استان مازندران