پیام مازند

آخرين مطالب

تغذیه در ایام نوروز؛ بایدها و نبایدها علمي

تغذیه در ایام نوروز؛ بایدها و نبایدها
  بزرگنمايي:

پیام مازند- پرفسور رضا اسماعیل‌زاده کناری اظهار کرد: در این ایام چه افراد سالم و چه افراد بیمار باید برنامه غذایی خود را بر اساس اصول تغذیه ای صحیح و بر محور تعادل، تناسب و تنوع تنظیم کنند و از همه گروه‌های غذایی شامل کربوهیدارت، چربی، پروتئین، سبزیجات و لبنیات استفاده کنند و تعادل را در میزان انرژی دریافتی با میزان انرژی مصرفی برقرار کنند.

وی تصریح کرد: در ایام عید نوروز باید در مصرف شیرینی و شکلات اعتدال رعایت شود. بهتر است برای جلوگیری از اضافه وزن و چاقی، به جای شیرینی‌ های خامه‌ ای و شکلاتی، ژله‌ای و مربایی که حاوی مقدار زیادی کالری هستند، از انواع خشک و ساده آنها در اندازه کوچک استفاده شود همچنین به جای مصرف شیرینی و شکلات، بهتر است از میوه استفاده شود.

عضو هیئت علمی گروه مهندسی صنایع غذایی دانشگاه علوم کشاورزی ساری با اشاره به اینکه میوه ‌ها به دلیل دارا بودن مقدار قابل توجهی ویتامین و مقادیر مناسبی املاح و همچنین آب، می ‌توانند به حفظ سلامت انسان کمک کنند، خاطرنشان کرد: فیبر موجود در میوه‌ ها از ابتلا به سرطان پیشگیری می‌ کند. افراد عادی می ‌توانند در روز 4-2 عدد میوه مصرف کنند اما برای افراد چاق و دارای اضافه وزن، این میزان به 2 عدد میوه متوسط در روز کاهش می ‌یابد. از آنجا که میوه‌ ها حاوی قندهای ساده‌ هستند که منجر به افزایش قند خون در افراد دیابتی می ‌شود بهتر است این افراد به میزان کمتر و با احتیاط میوه مصرف کنند.

اسماعیل‌زاده با بیان اینکه کودکان نیز بهتر است بیش از دو واحد میوه در روز استفاده نکنند زیرا مصرف زیاد میوه توسط کودکان باعث بی اشتهایی در آنها شده و آنها را از مصرف مواد غذایی اصلی باز می ‌دارد، گفت: در ایام نوروز به علت تغییر در برنامه روزانه، مصرف سبزی و سالاد کاهش می ‌یابد. از آنجایی که سبزی ‌ها حاوی مقدار قابل توجهی آب هستند، آب مورد نیاز بدن را تا حدود زیادی تأمین می ‌کنند و از بروز کم آبی در بدن و یبوست جلوگیری می کنند. همچنین سبزی ‌ها، حاوی ویتامین ‌ها و مواد معدنی ضروری برای سلامتی انسان هستند که عدم مصرف یا کمبود مصرف آنها سبب کمبود ویتامین در بدن فرد می ‌شود که عواقب زیادی در پی دارد. 

وی با اشاره به اینکه در این ایام مانند دیگر ایام سال، آب باید به اندازه کافی مصرف شود، تاکید کرد: افراد روزانه باید 6-8 لیوان آب مصرف کنند تا دچار بیماری ‎‌های دستگاه گوارش و یبوست نشوند، نوشیدن نوشابه و آب میوه‌ های صنعتی که حاوی قند افزوده هستند باید به حداقل رسیده و از آب و یا دوغ‌ های کم نمک و بدون گاز و شربت ‌های سنتی کم شیرین استفاده کنند.

عضو هیئت علمی گروه مهندسی صنایع غذایی دانشگاه علوم کشاورزی ساری خاطرنشان کرد: از آنجایی که نوشیدن مقدار زیاد چای در مهمانی ‌ها با افزایش ادرار موجب دفع آب از بدن خواهد شد بهتر است مصرف چای را به حداقل رسانیده و اگر مایل به مصرف چای هستید بهتر است از چای کمرنگ استفاده کنید. همچنین از آنجایی که معمولا همراه با چای از مواد شیرین هم استفاده می‌ شود با کم‌کردن مصرف چای می ‌توانید مصرف شیرینی‌ ها را هم کاهش دهید. 

وی با بیان اینکه شیرینی ‌ها، جزو مواد غذایی پرچرب و دارای کالری بالایی هستند که مصرف آنها به افراد چاق و افرادی که به بیماری ‌های قلبی- عروقی و دیابت مبتلا هستند، توصیه نمی‌شود. افراد سالم نیز بهتر است آن را با احتیاط و به مقدار کم مصرف کنند، گفت: افزایش مصرف شیرینی‌ در ایام نوروز می‌تواند منجر به پوکی استخوان شود چون طی روزی که فرد شیرینی می‌ خورد، مقدار زیادی کلسیم با ادرارش دفع خواهد شد و این موضوع می ‌تواند عاملی برای بروز بیماری پوکی استخوان باشد.

رعایت اصول علمی تغذیه‌ای در ایام نوروز

اسماعیل‌زاده افزود: به جای مصرف شکلات ‌های نامرغوب بهتر است از شکلات و کاکائوی تلخ و با کیفیت استفاده شود که هم برای سلامتی سیستم قلب و عروق مفید هستند و هم به راحتی از سطح دندان ‌ها پاک می ‌شوند.

وی با اشاره به اینکه شیرینی‌ های تر نیز حاوی چربی ‌های اشباع و اسید های چرب ترانس هستند و مصرف آنها به افراد دارای چربی خون و بیماران قلبی - عروقی توصیه نمی‌شود. اظهار کرد: افراد مبتلا به دیابت نیز، بهتر است از شکلات‌ های رژیمی مخصوص دیابت استفاده کنند. شیرینی در کودکان نیز باعث کاهش اشتهای آنها می ‌شود و باید 2-3 ساعت بعد از وعده غذایی و به میزان کم استفاده شود.

این تولید کننده صنعت غذا در ادامه با تاکید بر اینکه افراط در مصرف شیرینی جات و مواد نشاسته ای، می ‎‌تواند علاوه بر چاقی منجر به افزایش تری گلیسیرید خون نیز شود، گفت: تری گلیسیرید یکی از انواع چربی ‌های نامطلوب خون است و افزایش دراز مدت آن در خون موجب بالا رفتن سایر چربی ‌های نامطلوب و بروز اختلالات قلبی عروقی  می ‌شود. همچنین مصرف مواد شیرین به سلامت دندان ‎ها نیز لطمه می ‌زند و باعث پوسیدگی مینای دندان و فساد دندان ‌ها می‌شود بنابراین بهتر است به جای قند و شیرینی از کشمش، توت خشک یا خرما استفاده کنید.

اسماعیل زاده ادامه داد: در ایام نوروز اعتدال در مصرف آجیل از مواردی است که باید بسیار مورد توجه قرار گیرد. انواع مغزها و آجیل که شامل بادام، پسته، فندق، تخمه، بادام زمینی، بادام هندی و گردو می ‌باشند، حاوی ارزش تغذیه ای بالایی هستند و مصرف متعادل آنها برای سلامت مفید است. انواع مغزها حاوی مقادیر مناسبی پروتئین هستند. آجیل از منابع خوب ویتامین ‌های گروه B محسوب می ‌شود و نیز حاوی مقادیر مناسبی کلسیم، فسفر، منیزیم، آهن و روی است.


وی افزود: با اینکه آجیل ارزش تغذیه ای بالایی دارد اما رعایت یکسری نکات در مصرف آن باید مورد توجه قرار گیرد، به عنوان مثال افراط در مصرف انواع آجیل‌ های بو داده شده و پرنمک منجر به افزایش فشار خون می ‌شود. بنابراین مصرف آجیل پر نمک و شور مفید نیست و به سلامت انسان آسیب می‌ زند. نکته‌ قابل توجه در مورد آجیل‌ های بو داده شده این است که معمولا آجیل و مغزهایی که تازه نبوده و از کیفیت خوبی برخوردار نیستند، بو داده می ‌شوند تا بوی ماندگی آن رفع شود بنابراین بهتر است تا حد امکان از خرید و مصرف آجیل‌های بو داده شده جلوگیری کنید. 

عضو هیئت علمی گروه مهندسی صنایع غذایی دانشگاه علوم کشاورزی ساری با اشاره به اینکه مغزها چون حاوی مقدار زیادی چربی هستند، موجب افزایش وزن و چاقی می ‌شوند و برای افراد چاق، افراد مبتلا به دیابت، فشار خون، بیماری ‌های قلبی- عروقی مناسب نیستند و باید با احتیاط مصرف شوند، تاکید کرد: همچنین به علت دارا بودن چربی زیاد موجب کاهش اشتها و بروز احساس سیری می‌شوند. این امر به خصوص برای کودکان که کنترل زیادی در خوردن ندارند و حجم معده شان نیز کم است، اهمیت زیادی دارد.

این تولید کننده صنعت غذا با بیان اینکه استفاده از پروتئین ‌های دیرهضم مانند تخم مرغ در وعده صبحانه می ‌تواند به ثابت ماندن قند خون کمک کرده و هوس خوردن تنقلات را در طی روز کاهش می ‌دهد، یادآور شد: سعی کنید در مصرف آجیل زیاده روی نکنید و از انواع آجیل ‌های بدون نمک و یا کم نمک استفاده کنید. به جای تخمه ‌هایی مانند آفتابگردان و تخمه جابانی و امثال آن از تخمه کدو استفاده کنید و گردو و بادام را به صورت باز شده استفاده نکنید چون باید در زمان مصرف شکسته شوند و یا زمان کوتاهی از شکسته شدنشان گذشته باشد.

اسماعیل زاده با اشاره به اینکه در این ایام میزان مصرف لبنیات کاهش پیدا می‌ کند بنابراین هنگام تعطیلات هم باید مصرف لبنیات مانند روزهای گذشته مورد توجه قرار داد. به این معنا که روزانه دست‌کم باید دو واحد لبنیات یعنی یک لیوان شیر و یک کاسه ماست مصرف شود، تاکید کرد: با رعایت موارد فوق می ‌توانیم در ایام نوروز سلامتی و تناسب انداممان را حفظ کنیم.

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/253498/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

نقشه مهندسی فرهنگی خراسان جنوبی آماده رونمایی است

ذخیره‌سازی 2831 تن مرغ در سردخانه‌های مازندران

برگزاری نشست دبیران کانون‌ خدمت رضوی شهرهای مازندران

27 رقم برنج در کشور معرفی شده است

تجمع مردمی و بانوان کرمانشاهی در حمایت از اجرای «طرح نور»

توزیع انواع بذور اصلاح و گواهی شده برنج بین کشاورزان شهرستان بابل

بیانیه حوزه علمیه خواهران استان یزد در حمایت از طرح نور فراجا

روند تکمیل نیروگاه زباله‌سوز ساری شتاب می‌گیرد

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

تردد این خودروها در جاده چالوس ممنوع شد

کشف محموله میلیاردی باتری‌های قاچاق در بابل

تجمع حافظان نور در حرم حضرت معصومه (س)

(تصاویر) شکوفه‌های بهاری مازندران

سهراب و فروغ برای هم شعر می‌خواندند/ فرح پنج بار برای افتتاحیه نمایشگاه سهراب آمد ولی او در نمایشگاه حاضر نمی‌شد؛ هیچ دلیل سیاسی هم نداشت

لزوم افزایش صندوق اعتباری فناوری مازندران

خصوص واقعی قبل از هیاهوی واگذاری!

بهره برداری از دفتر بسیج ورزشکاران شهرستان ساری

برگزاری تجمع حمایتی مردم و بانوان کرمانشاهی از اجرای «طرح نور»

همه مسئولان باید برای اجرای طرح نور کمک کنند

راهپیمایی « جمعه خشم» در مازندران برگزار می شود

برگزاری تور بین المللی دوچرخه‌سواری خزر؛ اواخر اردیبهشت

(تصاویر) رانش زمین در جاده عباس‌آباد به کلاردشت

مازندران؛ مهد علم و دانش و نیروی انسانی کارآمد

کیش در صدر مناطق آزاد نشست/ تقدیر ویژه‌ی معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد از مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان رتبه‌ی برتر روابط عمومی و تصویرسازی

دیدار چهره به چهره مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با جامعه معظم ایثارگری

کسب مقام قهرمانی و سومی تیم گیلان در رقابت‌های آب‌های آرام کشور

لوکاشنکو: غربی‌ها برای کنترل اوکراین، آن را به معتاد پول و سلاح تبدیل کرده‌اند

حمایت بیش از هزار استاد حوزه علمیه قم از اجرای طرح «نور» در زمینه حجاب

دعوت 60 کاراته‌کا به مرحله دوم انتخابی تیم امید و جوانان

نفرات دعوت شده به مرحله دوم انتخابی تیم ملی کاراته مشخص شدند

شرکت 20 هزار بسیجی در المپیاد جام شهید عجمیان

روزهای گرم اردیبهشتی در آسمان مازندران

انهدام باند سارقان و کشف 26 فقره سرقت در شهرستان خرم‌آباد

کسب مدال طلای المپیاد کشوری ریاضی توسط دانش‌آموز بابلی

محسن رضایی:باید از ظرفیت فرماندهان ارشد جنگ برای تربیت راویان جوان بهره برد

ماسه‌خواری پرونده همیشه باز در سواحل مازندران

لزوم توجه به باورهای فرهنگی جامعه

اعمال محدودیت ترافیکی در جاده کرج- چالوس و آزادراه تهران - شمال

پیش‌بینی وضع هوای مازندران در 6 روز آینده

مبادله تجاری 11 میلیون دلاری گمرکات مازندران و پاکستان

ادامه مراسم جمعه‌های خشم در مازندران

ضرب‌الاجل استاندار لرستان برای تعیین‌تکلیف برج‌های خرم‌آباد

شکوفه های بهاری در مازندران

ثبت بیش از 64 میلیون تردد در جاده های مازندران

پیش بینی تولید 1500 قلم کالای دانش بنیان در مازندران

حمایت حوزه‌های علمیه خواهران و جامعه‌الزهرا (س) از طرح نور

محمودآباد میزبان تور بین‌المللی دوچرخه سواری خزر شد

لزوم تقویت دانشگاه فرهنگیان

گسترش حمایت از دانش‌بنیان‌ها در مازندران