پیام مازند

آخرين مطالب

زباله‌های سرگردان در طبیعت چهاردانگه ساری مقالات

زباله‌های سرگردان در طبیعت چهاردانگه ساری
  بزرگنمايي:

پیام مازند - ساری – ایرنا – زباله‌های رها شده در منطقه زیبای «گَردره» بخش چهاردانگه شهرستان ساری به دلیل محصور نبودن محل و دفع و دپوی غیراصولی، مدت‌هاست که به جزئی از طبیعت این نقطه از منطقه ییلاقی تبدیل شده‌ اند و به دلیل بادخیز بودن منطقه در بخش زیادی از طبیعت و باغ‌های اطراف پراکنده می‌شوند.

به گزارش ایرنا، طبیعت مازندران بویژه در مناطق کوهستانی این روزها و در آستانه بهار حال و هوای جذاب و خاصی دارد. البته اگر چالش‌های محیط زیستی و بویژه زباله‌ها بگذارند که طبیعت به ساز خودش برقصد و باد به جای گرداندن برگ و گلبرگ در فضا، کیسه‌های پلاستیکی و زباله‌های مختلف را پخش نکند ؛ مانند آن‌چه که مدت‌هاست در منطقه «گَردره» کیاسر به چشم می‌آید.
حدود چهار کیلومتر که از ورودی شهر کیاسر به سمت روستای چالو حرکت کنیم، همین‌طور که زیبایی‌های طبیعت را می‌بینیم و از تماشای آن لذت می‌بریم، کم‌کم چشم‌مان به زباله‌های اطراف جاده و رها شده در طبیعت اطراف مسیر هم می‌افتد. حتی ممکن است زباله‌هایی را در حال پرواز هم ببینیم. ردِ زباله‌ها را که بگیریم به دره‌ای در کنار جاده می‌رسیم که انبوهی از زباله در آن رها شده و سرچشمه‌ اصلی زباله‌های رها شده در منطقه «گَردره» است.
کلاغ‌ها با پروازشان در فضای بالای محوطه رهاسازی زباله‌ها نشان می‌دهند که جای خوبی برای یافتن همیشگی غذا پیدا کرده‌اند. البته کلاغ‌ها تنها بهره‌برداران زباله‌دان گردره نیستند؛ مدت‌هاست که تعدادی سگ هم به جمع‌شان اضافه شده‌اند. جای مناسبی است برای این که سگ‌ها آزادانه و بدون مشکل و مزاحم، بویژه در نیمه نخست سال که منطقه هوای مناسبی دارد غذا پیدا کنند و گشتی بزنند و با زاد و ولد پرتعدادشان بر جمعیت خود بیفزایند.
برخی اهالی می‌گویند با گرم شدن هوا، بوی بدی هم از این زباله‌دانِ جا خوش کرده در دل طبیعت بلند می‌شود ؛ بویی که هیچ سنخیتی با چشم‌انداز این منطقه ندارد. فصل شکوفه دادن درخت‌های سیاه‌ریشه که شروع بشود، رنگ‌ها در این منطقه چشم‌نوازی می‌کنند. همین حالا هم رنگِ بهار را می‌توان در گَردره دید ، اما زباله‌ها دست‌کم در این نقطه بر بوی بهار غلبه می‌کنند. حتی به کمک باد روی شاخه‌های درختان هم قرار می‌گیرند.

پیام مازند


البته این فقط ظاهر ماجراست. چون شیرابه‌ها هم به شکل دیگر طبیعت را آزار می‌دهند ، بویژه در این نقطه که شیب‌دار بودن محل رهاسازی زباله به نفوذِ بیشتر شیرابه‌ها در روان‌آب‌ها و بستر زمین و سفره‌های زیرزمینی کمک می‌کند ، آن‌ هم در منطقه‌ای که میوه‌ها و برخی محصولات باغی‌اش مانند خیار از شهرت خاصی برخوردار است و حتی اگر به سلامت مصرف‌کنندگان آسیب نرساند، دست‌کم می‌تواند شهرت محصولات منطقه را خدشه‌دار کند.
برنامه‌ریزی برای انتقال زباله‌ها
محل رهاسازی زباله‌ها در محدوده شهر کیاسر قرار ندارد، اما طبیعتا نزدیکی با شهر این شائبه را ایجاد می‌کند که زباله‌ها مربوط به شهر کیاسر باشد و توسط شهرداری در این نقطه تخلیه شود ؛ شائبه‌ای که شهردار کیاسر در گفت‌وگو با ایرنا آن را رد می‌کند و البته از برنامه‌ریزی شهرداری برای پاکسازی منطقه نیز می‌گوید.
معین رضایی کلانتری با بیان این‌که زباله‌های موجود در گردره از سال‌های گذشته دپو شده و عمدتا نیز از روستاهای اطراف به این نقطه انتقال داده شد، اظهار می‌کند: شهرداری کیاسر زباله‌ها را هر روز برای انتقال به سایت زباله آق‌قلا توسط شهرداری ساری به ساری می‌فرستد. میزان زباله روزانه شهر کیاسر در هر روز نهایتا یک تن است که با یک وانت نیسان حمل زباله به ساری منتقل می‌شود.
وی می‌افزاید: زباله‌هایی که در این نقطه دیده می‌شود طی سال‌های اخیر عمدتا از روستاهای اطراف اینجا رهاسازی شد. به مرور هم این نقطه تبدیل به محلی برای رهاسازی زباله‌ها تبدیل شد و با توجه به این‌که محصور نیست و اقدامات اولیه دفع اصولی زباله در این نقطه انجام نشد، شاهد پراکنده شدن زباله‌ها در طبیعت منطقه هستیم.

پیام مازند


شهردار کیاسر از برنامه‌ریزی برای پاکسازی این منطقه خبر می‌دهد و تصریح می‌کند: پیگیری‌های جدی برای دریافت زمین مناسب به منظور دپوی اصولی و همچنین تفکیک زباله را در دست انجام داریم. در فاصله چهار کیلومتری از همین منطقه زمینی را انتخاب کردیم و درخواست دادیم تا به ایجاد زیرساخت‌های دفع و دپو و تفکیک زباله اختصاص یابد. اگر این هدف محقق شود به مرور برای انتقال زباله‌ها نیز اقدام خواهد شد.
رضایی کلانتری می‌گوید: البته انتقال زباله‌ها با توجه به هزینه زیادی که برای شهرداری دارد فعلا برای ما مقدور نیست. با این حال امیدواریم که در سال آینده پس از نهایی شدن تکلیف زمین مد نظر و واگذاری آن به شهرداری کیاسر و ایجاد زیرساخت‌های لازم، بتوانیم انتقال زباله‌ها را نیز آغاز کنیم. اقداماتی مانند ریختن خاک روی زباله‌ها برای جلوگیری از پراکنده شدن زباله‌ها در منطقه با باد را مد نظر داریم. محصور کردن این نقطه نیز از دیگر اقداماتی است که مد نظر داریم. البته تکمیل نیروگاه زباله‌سوز ساری می‌تواند بخش زیادی از این مشکلات را حل کند که امیدواریم این پروژه در آینده نزدیک به سرانجام برسد.
با توجه به این‌که بخشداری‌ها مسئولیت پیگیری مسائل مرتبط با پسماند روستاها را دارند، برای دریافت دیدگاه بخشدار چهاردانگه با این مسئول تماس گرفته شد. اما پیگیری‌های ایرنا برای انجام گفت‌وگو با بخشدار چهاردانگه و جویا شدن آخرین اقدام انجام شده بابت جمع‌آوری زباله‌های رها شده در منطقه گردره بی‌نتیجه ماند.
سیمای مخدوش گردشگری چهاردانگه
صرف‌نظر از همه پیامدهای محیط زیستی، این زباله‌های سرگردان در منطقه‌ای پر از استعدادهای گردشگری که به دلیل وجود جاذبه‌های متعدد طبیعی و تاریخی یکی از مقصدهای سفر گردشگران داخلی و حتی خارجی محسوب می‌شود، چهره زخمی و مخدوشی از چهاردانگه را در ذهن گردشگران می‌توانند ثبت کنند.
بخش چهاردانگه در شهرستان ساری به دلیل تنوع گیاهی و جانوری و وجود مناظر چشم‌نواز جنگلی، کوهستانی، باغی و کشاورزی و دشت‌های گسترده و زیبا یکی از مناطق زیبا و منحصربه‌فرد از نظر جاذبه‌های طبیعی در مازندران محسوب می‌شود ؛ منطقه‌ای که علاوه بر جاذبه‌های طبیعی متعددش، به دلیل وجود برخی جاذبه‌های خاص مانند چشمه سورت و دریاچه میانشه یا قله‌های شاه‌دژ و سفیدکوه برای طبیعت‌دوستان داخلی و خارجی از اهمیت خاصی برخوردار است. جاذبه‌های تاریخی نیز در چهاردانگه کم نیستند. آخرین اثر تاریخی مهمی که در این منطقه شناسایی شد، محوطه تاریخی وستمین کیاسر است که بقایایی از دوران اشکانیان از آن کشف شد و قرار است که به سایت‌موزه تبدیل شود.
انتخاب ساری به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو در سال جاری و آماده شدن این شهر و شهرستان برای برپایی رویداد بین‌المللی ساری2022 نیز اهمیت رسیدگی به این قبیل چالش‌های آشکار و گل‌درشت را افزایش می‌دهد. این منطقه زیبا و مهم از نظر کشاورزی و طبیعی و گردشگری که سال‌هاست به دلیل دپو شدن هزاران تن زباله در منطقه گویچاله با چالش‌های محیط زیستی مواجه است، یقیناً ظرفیت وجود یک زباله‌دان دیگر –هرچند در اندازه‌های کوچک‌تر از گویچاله- را ندارد.
برچسب‌ها
کیاسر مدیریت پسماند مازندران چهاردانگه دفع زباله آلودگی پلاستیکی تخریب محیط زیست

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/253698/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

محدودیت‌های ترافیکی جاده‌های شمالی کشور

اعمال محدودیت‌های ترافیکی پایان هفته در محورهای مواصلاتی مازندران

قهرمانی اراک در مسابقات والیبال دانشجویان منطقه پنج دانشگاه آزاد

تدوین نقشه مهندسی فرهنگی استان مازندران

سالگرد درگذشت دست‌نشان با حضور کادرفنی نساجی

زنجیره مردمی حمایت از عملیات «وعده صادق» در سواحل دریای مازندران

موضوع ایثار و شهادت موضوع بسیار مهم دولت سیزدهم است/بکارگیری ظرفیت های مردمی از برنامه های جدی بنیاد است

گردهمایی فعالان هنری مساجد مازندران

مطالبه عمومی برای اجرای طرح نور درمازندران

لزوم استفاده از ظرفیت‌های دانشگاه آزاد برای پویایی و شکوفایی کشور

فریدونکنار؛ میزبان مرحله استانی جام شهید عجمیان

هشدار در مورد احتمال آتش سوزی جنگل‌ها در مازندران

ساخت 11هزارمین مسکن روستایی دراستان مازندران

30 دانشگاه در فاز اول رویکرد خود را به حکمت بنیان تغییر می‌دهند

اعلام محدودیت‌های ترافیکی در این محور شمالی

رهایی محکوم به قصاص از چوبه دار در کجور

شهدا، فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه زنده نگه داشته اند

رشد اقتصادی ایران به روایت صندوق بین‌المللی پول

حکم شرعی امتیاز خودروی واگذار شده چیست؟

حمایت مردم شهرستان نور از عملیات سپاه و فراجا

هشدار آتش سوزی در جنگل های مازندران

اعمال محدودیت ترافیکی در جاده کرج- چالوس و آزادراه تهران - شمال

6 مدال بانوان مازندرانی در مسابقات کوراش قهرمانی کشور

پایان جولان سارق سیم کابل برق در ساری

زنجیره انسانی مازندرانی‌ها در سواحل دریا

مطالبه گری مازندرانی ها برای اجرای طرح « نور»

بیش از 90 درصد مردم کردستان از اجرای طرح نور استقبال کردند

مبنای قانونی اقدامات پلیس در برخورد با مسئله‌ی حجاب در قالب طرح نور چیست؟

1500 حلقه چاه بدون پروانه در مازندران تعیین تکلیف شد

گروه‌های مردمی مسوولان را در اجرای «طرح نور» در ورامین یاری کنند

همه آمدند/ زنجیره انسانی از گلوگاه تا رامسر در حاشیه خزر

سهم یک چهارمی ساخت خانه‌های روستایی در طرح نهضت ملی مسکن مازندران

استحکام پایه‌های جامعه از نور و انرژی شهدا است

منطقه زیبای پامنار خوزستان

اجرای مرحله چهارم طرح پیشگامان امنیت در مازندران

زنجیره انسانی مردم ولایتمدار چالوس در ساحل دریا

زنجیره انسانی حمایت از عملیات وعده صادق در سواحل مازندران

مبارزه با بیماری‌های گندم در مزارع بهشهر

هشدار آتش‌سوزی در جنگل‌های مازندران

محدودیت‎های ترافیکی در محورهای مواصلاتی مازندران

جمعه بازار صنایع‌ دستی در شهرملی گلیچ بهشهر برگزار می‌شود

دوربین insta360 X4 چه مشخصاتی دارد؟

اجرای طرح « نور» مطالبه عمومی است

تغییر استاندار مازندران شایعه است/ حسینی پور می ماند

تبریک مدیرکل تبلیغات اسلامی مازندران درپی قهرمانی تیم ملی کشتی

عجیب‌ترین اسکناس‌های دنیا را بشناسید

توقیف خودروی bmw قاچاق در ساری

ماجرای تنبیه بدنی وحشتناک دانش‌ آموز مرزن‌ آبادی

بهره برداری از شبستان امامزاده عبدالله به زودی

افزایش دمای هوا تا یکشنبه در مازندران