پیام مازند

آخرين مطالب

تابلو به‌دستان اجاره دهنده ویلا ، زشتی عیان گردشگری رامسر مقالات

تابلو به‌دستان اجاره دهنده ویلا ، زشتی عیان گردشگری رامسر
  بزرگنمايي:

 پیام مازند- راننده خودروی عبوری که پلاکش مربوط به یکی از استان های مرکزی است سرعتش را با دیدن تابلو کم می کند. جوان تابلو به دست بدون توجه به ترافیکی که پشت سر خودروی عبوری ایجاد شده ، با اشاره دست از راننده اش می خواهد تا در حاشیه خیابان توقف کند. شیشه خودرو که پایین کشیده می شود ، جملات تکراریش را که احتمالا هر روز برای سرنشینان دهها دستگاه خودرو مسافران بازگو می کند ، بدون وقفه بر زبان می آورد. ماموریتش متقاعد کردن مسافر برای اجاره ویلایی است که برایش کار می کند. می گوید : «بلوار معلم، ویلای لوکس، مستقل و حیاط دار،  بدون صابخونه دارم . شبی یک و پونصد . این قیمت برای اواسط اسفنده و گرنه شب عید همین ویلا بالای دو تومن تومن اجاره می ره» .

اجازه فکر کردن به مسافر نمی دهد و تلاش دارد به جایش تصمیم بگیرد. ادامه می دهد :« داداش خسته ای . تازه از راه رسیدی . دنبال چه ویلا با چه قیمتی هستی ؟ بگو برات پیدا کنم. لب ساحل، جنگلی، استخر دار، فقط یک کارت ملی بدی حله . از راه رسیدی ، با زن و بچه آمدی، برو سریع استراحت کن، برای خودت می گم.»

تا مسافر سری بجنباند و یا فرصت مشورت با بقیه اعضای خانواده را پیدا کند ، گوشی موبایل را از جیبش بیرون می آورد ، بازش می کند و به طرف مسافر می گیرد تا تصاویری را که به گفته خودش ویلاهای اجاره ای در دسترس و خالی است ، نشان بدهد. مسافر از او آدرس هتلی را می پرسد. بدون پاسخ دادن به پرسش مسافر ، می گوید : « داداش هتل راحت نیستی. با همین قیمتی که برای هتل می خوای بدی ، ویلا اجاره کن . هر ساعتی خواستی برو و بیا. هتل با خونواده خیلی سخته.» 

مسافر که می فهمد از او آدرس هتل را نمی تواند بگیرد ، شیشه را بالا می کشد و حرکت می کند. اگر این کار را نمی کرد ، تابلو به دست او را متقاعد می کرد دستکم از ویلاهایش بازدید کند. معمولا بیشتر ویلاها با بردن مسافر برای بازدید اجاره می روند چون هم فرصت تعریف و تمجید بیشتری باقی می ماند و هم گاهی برای ارائه خدمات جانبی تبلیغ می شود. این مورد بیشتر برای مسافران مجرد کاربرد دارد. برای خانواده ها از امکانات موجود تبلیغ می شود. گاهی هم تبلیغ اقامت سلبریتی ها یا شخصیت های سرشناس در ویلا می تواند مسافرانی را متقاعد به اجاره و ماندگاری کند.

دیدن چنین افرادی در حاشیه خیابان های بیشتر شهرهای مازندران بویژه در مناطق غربی مانند رامسر در تمامی فصول سال به امری عادی تبدیل شده است. در بعضی از مناطق مانند رامسر ، ورودی و حاشیه‌های شهر سال‌هاست که در تصرف تابلوبه‌دستان اجاره ویلا قرار دارد که به باورِ کارشناسان نه تنها چهره زشتی برای گردشگری این شهر ایجاد کرده‌اند، بلکه به دلیل خودجوش بودن و نبود قانون مشخص بیشترین تخلفات حوزه گردشگری را مرتکب می‌شوند.

کار آنان انگار شیفت بندی است. از صبح تا پاسی از شب و تا زمانی که خودرویی در خیابان تردد کند ، ادامه دارد. گویی خستگی ناپذیرند. قدری که کنارشان پرسه بزنی متوجه می شوی ماشین های پلاک غیر بومی را که از دور می بینند با تابلو هایی که رویشان کلمه ویلا نوشته شده ، تا وسط خیابان جلو  می روند. خودروی مسافرانی که قصد اجاره ویلا دارند با علامت آنان قدری جلو پارک می کنند. به دیالوگ هایشان که دقت کنی متوجه می شود که با توجه به نوع و مدل خودرو ، از ادبیات متفاوتی استفاده می کنند. مثلا وقتی به خودروی لوکسی بر می خورند که سرنشینانش جوان هستند ، دیگر از امکانات ویلا تعریف نمی کنند بلکه از آزاد بودن اقامت و نیاز نداشتن به سپردن مدارک هویتی معتبر صحبت می کنند. قیمت ها را هم بالاتر از حد معمول پیشنهاد می دهند. از کلماتی مانند «جای دنج» ، « بدون مزاحم » یا نداشتن «صابخونه » حرف می زنند. زمانی هم که خودرو معمولی و سرنشینانش از طبقه متوسط به پایین باشند ، اجاره ویلا به طرز عجیبی کاهش پیدا می کند:«شبی 300 تومن . اگه سه شب اقامت کنید کمتر هم می شود، فقط یک کارت ملی کافیست.... 

تابلو به‌دستان اجاره دهنده ویلا ، زشتی عیان گردشگری رامسر

به جای مسافر 

رامسر . روز یکشنبه 15 اسفند 1400 . حوالی ساعت 12.  بلوار معلم، سه راه چهارصد دستگاه. خودم را به جای مسافر جا می زنم تا کمی بیشتر در باره این تابلو به دستان و چند و چون کارشان اطلاعات به دست بیاوریم.

خبرنگار : ببخشید آقا، ویلا توی بلوار معلم، برای پنجشنبه و جمعه، با چه قیمتی دارید ؟

تابلو به دست : بستگی به این داره که چند نفر هستید و چند تا ماشین دارید ؟ قیمت قبل از پنجشنبه شب و جمعه شب با بقیه شب ها متفاوت است. اگر قبل از پنجشنبه شبی 300 باشه ، پنجشنبه شب به 500 تومان هم می رسه. حالا شما دو خوابه با سه خوابه می خوای ؟ با صابخونه یا بدون صاحبخونه؟ خانواده هستید یا مجردی ؟

خبرنگار : بدون صاحبخانه می خوام . مجردیم . چهار نفریم و شناسنامه و کارت ملی هم همراه نداریم .

تابلو به دست : ویلای تر و تمیز 800 تا 900 دارم. قیمت دقیق تر را باید بپرسم. اگر مدارکی ندارید و خانواده نیستید قیمت متفاوت است. البته خودم چنین ویلایی ندارم باید از کسی بپرسم. می خوای بپرسم؟

خبرنگار : بله زحمت بکشید .  

تابلو به دست تماس می گیرد. از فرد پشت خط می پرسد « ویلا داری؟ فقط  شناسنامه همراه ندارند.» تلفن را قطع می کند و می گوید « مشکلی نیست . دو شب، دو تومان. فقط یک نفر با کارت ملی قرارداد می بنده، پلاک ماشین و مشخصات قید می شه، خانه را همانطور که تحویل گرفتین تحویل می دهید.»

خبرنگار : شما که وابسته به کیوسک ها نیستید و در واقع رسمی نیستید، پس چرا قرارداد میخواید؟ 

تابلو به دست : درسته که رسمی نیستیم، اما خوب اجاره ویلا به افراد مجرد و یا دختر و پسر فرق داره . یک سری از حالت عادی خارج می شن، سابقه داشته زدن شیشه تلویزیون را شکستن ، به هر حال باید به هر حال پاسخگو باشن

خبرنگار: چقدر باید به شما پرداخت کنیم؟

تابلو به دست : 100 تومان شما باید به من بدید.

خبرنگار : ببخشید پس فرق شما با کیوسک دارها چیه ؟

تابلو به دست : فرقش اینه که اونا رسمی هستن و از سازمان گردشگری مجوز دارند. من بیشتر کارها را تلفنی انجام می دم. تعدادی ویلا و تعدادی شماره از افرادی که ویلا اجاره می دن دارم و اجاره می دم .به جایی پاسخ گو نیستم، ضمن این که اونا در سال یک مبلغی را به سازمان گردشگری پرداخت می کنن که برای ما اینطور نیست. برای اونا وقتی مسافر از راه رسیده باید از ماشین پیاده شه، با خستگی فرم‌ پر کنه ، گاهی سر کیوسک دار شلوغه معطل می شه ، اما ما بدون دردسر فرم و این قبیل کارای وقتگیر ، ویلا با امکانات و هر سفارش دیگری در اختیار مسافر قرار می دیم. تا به امروز هم مشکلی پیش نیومده. هم خانه های ثبت در سیستم اماکن هم خانه های خارج از سیستم به خوبی اجاره می ره.

تابلو به‌دستان اجاره دهنده ویلا ، زشتی عیان گردشگری رامسر

امپراطوری تابلو به‌دستان 

پیگیری های بیشتر در مورد تابلوداران ویلا نشان می دهد که آنان تعداد مشخصی ندارند و به صورت خودجوش اقدام به این کار می کنند، در تعطیلات و فصول گردشگری پرتعداد ظاهر می شوند و در روزهای غیر تعطیل هم اگرچه هستند، اما تعدادشان اندک است. برخی از آنها بومی هستند، واحدی برای اجاره دارند و صرفا برای اجاره یک سوییت که در محوطه حیاط خانه اشان احداث کرده اند سر چهار راه ها به دنبال مسافر هستند، اما تعدادی هم هستند که با تعدادی شماره از ویلا داران و چند ویلا و سوییت که در اختیار دارند مسافرگیری می کنند، آنان به طور معمول برای اجاره هر ویلا 20 درصد از صاحبخانه و 10 درصد از مسافر اخذ می کنند، قیمت ها را هم خودشان تعیین می کنند.

فرمانروایی تابلو به دست ها برای اجاره ویلا در حاشیه و ورودی رامسر به تاریخ مسافر پذیری این شهرستان باز می گردد، از زمانی که ساماندهی مشخصی برای اجاره ویلا به مسافران وجود نداشت و افراد به شکل سنتی و خودجوش به این سبک روی آورده بودند، وضعیتی که تنها مختص به رامسر هم نبوده و نیست چرا که دیگر شهرهای گردشگر پذیر مازندران نیز با وجود توسعه روزافزون وسایل ارتباطی همچنان با زشتی های ظاهری و آسیب های اجتماعی و فرهنگی که پسِ پرده این فعالیت های خودجوش درجریان است، دست به گریبان هستند.

گذشته از این گمان می رفت در سال های اخیر با رویکرد ساماندهی و روند مجوز دار شدن خانه های مسافر، فناوری های نوین و رزرو آنلاین ویلا حضور پرتعداد و همیشگی این افراد به حاشیه رانده شود، اما بر خلاف تصور، تجمع آنان در ورودی شهرها، بویژه در هر تعطیلات ثابت کرد که سایه سنگین این فعالیت خودجوش و قانون گریزانه بر چهره گردشگری رامسر و سایر شهرهای گردشگر پذیر استان به سادگی برطرف نمی شود و می بایست برای توقف آسیب های ناشی از آن به فکر چاره ای اساسی بود.

توصیف دقیق این وضعیت تماشای ورودی شهر رامسر است، یعنی درست سمت راست میدان شهید خلعتبری و چند قدم بالاتر از درب ورود و خروج فرودگاه رامسر، در نقطه ای که نخستین مواجهه مسافران با این شهر رقم می خورد، از سوی جمعیت تابلو به دستان قرق شده است. به معنای دیگر جایی که باید بهترین منظر شهری برای معرفی و خوشامد گویی باشد، محل تجمع افرادی است  که تا عرض خیابان با تابلو های رنگارنگ و سر وضعی نه چندان مرتب برای جلب نظر و توقف خودروی مسافران جلو می آیند، آنقدر که در هجوم آنان و توقف ناگهانی خودرو ها گاهی بیم وقوع یک تصادف زنجیره ای نیز وجود دارد. جالب این که ورودی شهر تنها محل تجمع آنان نیست، چرا که آسودگی خیال و حاشیه امن نبود قانون مشخص برای ساماندهی آنان سبب شده که در خیابان تاریخی معلم، ابتدای خیابان طالقانی، خیابان لیدو و وردی رامسر از سمت گیلان هم تحت تصرف آنان قرار گیرد.

در این بین از ظاهر ناخوشایند و تنزل وجه گردشگری رامسر به دلیل حضور آنان که بگذیریم، عمق فاجعه در پس پرده این فعالیت ها در جریان است، چرا که به گفته مسوولان شهرستانی این افراد عموما دارای سابقه کیفری و بزهکاری هستند و 80 درصد از جرایم حوزه اقامت و گردشگری هم از سوی آنان رخ داده است. در عین حال بدون آن که به جایی پاسخگو باشند می توانند با داشتن یک تابلو به انحای مختلف کسب دارمد کنند. برای مثال از میزان سه هزار خانه مسافر در شهرستان رامسر تنها تعداد یکهزار و 500 خانه مسافر دارای مجوز هستند که آنها هم از طریق کیوسک ها اجاره داده می شوند. بنا بر این تابلو به دستان اجاره دهنده ویلا  برای بقیه خانه های مسافر قانون گریز هم همیشه مسافر دارند و قانون را دور می زنند، آنقدر که می توانند سرخود قمیت هر شب اقامت را تعیین کنند و در مقابل هر آنچه را که مسافران طلب کنند در اختیارشان قرار دهند.

تابلو به‌دستان اجاره دهنده ویلا ، زشتی عیان گردشگری رامسر

فعالیت در حاشیه امنِ نبود قانون

مدیر عامل شرکت خدمات گردشگری چهار فصل شهرستان رامسر با بیان اینکه تابلو داران اجاره دهنده ویلا در ورودی و حاشیه رامسر معضلی برای وجه گردشگری رامسر و به تهدیدی برای امنیت اجتماعی و فرهنگی تبدیل شده اند ، گفت : عموم این افراد بزهکار و دارای سوابق کیفری هستند که صلاحیت ارتباط با مسافر و انجام این فعالیت ها را ندارند چرا که پیامدهای منفی آن با وجه گردشگری این شهرستان ارتباط مستقیم دارد. با این وجود حاشیه امن فعالیت آنان به گونه ای است که برای مثال در میدان فرودگاه که سه کیوسک دارای مجوز برای اجاره ویلا به مسافر مستقر شده است آنان هم به راحتی فعالیت می کنند.

امیر قاسمی در تشریح فعالیت این افراد توضیح داد: آنان به طور معمول برای اجاره هر ویلا 20 درصد از صاحبخانه و 10 درصد از مسافر اخذ می کنند. قیمت ها را هم خودشان تعیین می کنند، ضمن این که اخیرا افراد غیر بومی از شهرهای دیگر هم به آنان اضافه شده اند که رصد آنان در صورت بروز مشکل کار سختی است. این درحالی است که خانه های مسافر و کیوسک های دارای مجوز در سال هزینه ها و عوارض و نوسازی سایر موارد را به شهرداری پرداخت می کنند، در صورتی که تابلو به دست ها نه تنها هزینه ای پرداخت نمی کنند بلکه  با سوء رفتارهایی که دارند به گردشگری شهرستان آسیب می زنند، به طوری که نمونه آن هم در بحث اتباع خارجی پیش آمده بود، چرا که بعضی از آنها به اصطلاح شکارچی اتباع خارجی هستند، از آنان هزینه های بسیار بالایی دریافت در مقابل بستر رفتارهای خلاف اجتماعی را هم برای آنان فراهم می کنند.

وی گفت : با این وجود نیروی انتظامی هم برای مقابله با این افراد طرح هایی را به اجرا گذاشت، اما در ادامه به دلیل خلا قانونی و اینکه جرمی برای این کار تعریف نشده است آنان نیز معتقد هستند که اگر این تابلو داران ویلا را از سطح شهر جمع آوری کنند امکان آن که آنان را به دستگاه قضایی معرفی کنند وجود ندارد.

 او در توضیح عملکرد و وجه تمایز کیوسک ها و افراد دارای مجوز هم گفت: سلامت فردی و سو پیشینه متصدی های رزرواسیون ویلا از سوی اماکن نیروی انتظامی و گردشگری تایید و روند پذیرش مسافر هم به دقت از سوی این افراد ثبت می شود و در مسیر درست قرار می گیرد،ضمن اینکه این افراد برای برخورد با مسافران آموزش می بینند و لباس های مشخص دارند.

قاسمی در عین حال توضیح داد : از سوی دیگر در میان تابلو به دست ها شهروندان رامسری هم هستند که برای اجاره خانه خود به این جمع ها می پیوندند که معتقدم این افراد به دلیل آن که نیاز به کسب درآمد دارند، می بایست از یک تهدید به فرصت تبدیل شوند، چرا که ما دنبال قطع درآمد این افراد نیستیم چون به هر حال نیروی کار هستند و می توانند با تایید صلاحیت فردی و پیوستن به کیوسک ها فعالیت قانونی داشته باشند.

تابلو به‌دستان اجاره دهنده ویلا ، زشتی عیان گردشگری رامسر
ذهنیت  سازی منفی 

در این بین کارشناسان حوزه گردشگری می گویند بر اساس بررسی ها و تحقیقات انجام شده از مسافران،‌ مشخص شده است که گاهی نوع برخورد نامناسب این افراد با گردشگران باعث ایجاد تصویری منفی در ذهن آنان شده است، به طوری که رفتار ناخوشایند، تجربه یک اقامت بد به دلیل هدایت نادرست به اقامتگاه های نامناسب سبب شده است که آنان دیگر تمایل به اقامت بیشتر نداشته باشند و یا اینکه این شهر را دیگر برای سفر انتخاب نکنند.

 یک کارشناس گردشگری با اشاره به تحول فناوری های ارتباطی و تغییرات روزافزون این بخش پذیرش مسافر به این شکل را منسوخ شده و عامل خدشه دار شدن برند گردشگری رامسر دانست و افزود : این افراد به دلیل نا آگاهی، فقدان آموزش های لازم در عرصه گردشگری و برخوردهای نامناسب و زمینه سازی برای برخی معضل ها آسیب های جبران ناپذیری را به وجه گردشگری رامسر وارد می کنند.

آرمین گلی تهدید امنیت مسافران در اقامتگاه های معرفی شده، عدم رضایت نسبت به برخورد فرد مسافرگیر و نداشتن اطلاعات مناسب به گردشگران و گمراهی آنان، ایجاد ضررهای مالی، عدم آسایش روحی و روانی و ایجاد منظری نامناسب را از پیامدهای حضور این افراد در حاشیه خیابان ها شهر برشمرد.

وی با اشاره به بین المللی شدن‌فرودگاه رامسر، حضور گردشگران داخلی و خارجی گفت : این وضعیت مناسب شهری با آوازه جهانی نیست بنا بر این می بایست هرچه سریع تر ابتدا افراد شناسایی شوند و سپس به هر فرد واجد شرایط گواهی اصالت داده شود. اقامتگاه های معرف آنها مشخص شود تا امنیت اجتماعی، جان و مال گردشگران هم تامین گردد.

گلی وجود کیوسک ها برای اجاره ویلا  را ایده خوبی توصیف کرد و اظهار داشت : از سوی دیگر باید از حضور افراد فاقد کیوسک در خیابان ها جلوگیری شود، همچنین ضمن اینکه ساماندهی آنان هم می تواند تنها از طریق ایجاد سایت و به صورت مجازی باشد، در این صورت هر فرد مانند راننده های تاکسی های اینترنتی تپسی و اسنپ دارای شناسنامه می شود، ویلای موزد نظر با مشخصات که در سایت است را در سامانه انتخاب می کنند و گردشگران می توانند آنها را انتخاب کرده و در تماس باشند.

تابلو به‌دستان اجاره دهنده ویلا ، زشتی عیان گردشگری رامسر

جای خالی متولی مسوول

بررسی این موضوع نشان می دهد با وجود اینکه فعالیت این افراد آسیب های اجتماعی و فرهنگی زیادی در پی دارد، اما گمان می رود به دلیل آنکه این سبک از اجاره خانه به مسافر مدت زمانی طولانی به این شکل برقرار بوده و از سوی دیگر با معیشت خانواده های آنان گرده خورده مسوولین تصور می کنند که جمع آوری این افراد و برخوردهای سلبی با آنان با تبعات اجتماعی اقتصادی همراه می شود. به عبارتی به نظر می رسد فعالیت آنان به نوعی از سوی نهادهای متولی تحمل شود و یا حداقل اینکه هر نهادی به نوعی برخورد با آنان را به نهاد دیگری مرتبط می داند، به طوری که از تصمیم جدی برای ساماندهی این موضوع که دیگر در دنیای امروز گردشگری معنایی ندارد، فرار می کنند.

رییس اداره میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی شهرستان رامسر هم می گوید حضور تابلو داران ویلا چهره و منظر شهر را در شرایط ناخوشایندی قرار داده است، این که در زمان تحولات دنیای ارتباطات 15 تا 20 نفر در ورودی رامسر تابلو به دست مسافرگیری کنند، به هیچ عنوان زیبنده شهرهای گردشگری بویژه رامسر با نام آوازه بین المللی نیست.

نادر سحرخیز افزود : میراث فرهنگی بارها اعلام کرد که فعالیت این افراد غیر مجاز است، اما جمع آوری آنان بر عهده میراث فرهنگی نیست و در حال حاضر امکان این کار هم وجود ندارد، ضمن این که نهادهای دیگری می بایست برای ساماندهی این وضعیت ورود کنند، برای مثال شهرداری می تواند تحت عنوان واحد سد معبر و به دلیل تجمعی که دارند از حضور آنان جلوگیریی کند و یا اینکه پلیس راهنمایی رانندگی به دلیل توقفی که این افراد در مسیر ماشین های عبوری ایجاد می کنند و بسیار خطرناک است از تجمع آنان جلوگیری کند، ما وظیفه داریم واحدهای غیر مجازی را که مجوز ندارند به نیروی انتظامی معرفی کنیم که این کار را هم همیشه انجام دادیم.

وی ادامه داد : در عین حال به دنبال این هستیم که این معضل را از طریق راهکارهای فرهنگی برطرف کنیم،یعنی این افراد را به کیوسک ها دارای مجوز معرفی کنیم تا از این طریق کسب درامد کنند. در واقع اما ساماندهی به معنای بگیر و ببند نیست، بلکه به معنای آموزش های فرهنگی است، چرا که معتقدیم در شهرهای گردشگری زیباترین ظاهر و نوع رفتار باید از سوی افرادی باشد که می خواهند با مهمانان یک شهر در ارتباط باشند، از کیوسک اجاره خانه مسافر تا صاحب هتل، رستوران، راننده توی یک شهر گردشگری و غیره .

سحرخیز گفت : در حال حاضر وضعیت کیوسک های خانه مسافر هم در شرایط مناسبی نیست، بر اساس ظرفیت شهرستان رامسر ما به 17 کیوسک نیاز داریم و این درحالیست که در حال حاضر 100 کیوسک در رامسر فعالیت دارند، ضمن اینکه متصدی کیوسک ها هم دارای لباس فرم قابل قبولی نیستند، این افراد می بایست تراکت هایی را در بین مسافران پخش کنند، هتل های شهرستان را معرفی کنند و در تمام 24 ساعت شبانه روز فعالیت کنند، اما آنها فقط شب ها فعالیت دارند.


رویای مسافرپذیری هوشمند

شهردار رامسر هم در همین ارتباط می گوید:  در ورودی شهرها چه کیوسک داران مجوز دار و چه افرادی که خود جوش مسافر گیری می کنند به هر شکل مبلغ هویت یک شهر هستند، بنابراین برای آن که هویت خوشایندی را از این شهر به مسافران و گردشگران القا کنیم قطعا وضعیت فعلی مناسب نیست و می بایست ساماندهی شود، اما در شرایطی که نهاد های متولی دیگر نظیر میراث فرهنگی و نیروی انتظامی نیز با شهرداری تعامل کنند تا راهکار مناسب و هدفمندی برای رفع این معضل اندیشیده شود.

علی امینی شاد نوع رفتار و گفتار تابلو داران ویلا و همچنین کیوسک داران را با اهمیت برشمرد و توضیح داد: این افراد خواه نا خواه انتقال دهنده نخست فرهنگ و هویت شهر میزبان برای گردشگران هستند، بنابراین تمامی نهادهای متولی می بایست نسبت به پیامد هایی که این فعالیت ها دارند حساسیت داشته و برای تعدیل و برون رفت از آن چاره اندیشی کنند.

وی افزود : این درست است که تابلو داران ویلا به دلیل تحت تاثیر قرار دادن منظر شهری و همچنین عدم ارتباط با فضای اجتماعی و فرهنگی تهدید محسوب می شوند اما در عین حال می توان با هدایت درست آنان و ‌ساماندهی اصولی این تهدید را به فرصت تبدیل کرد، چرا که آنان می توانند به بازوهایی برای تبلیغ هویت و عناصر فرهنگی شهر تبدیل شوند و اجرا کننده بخشی از اهداف سازمانی شهرداری در حوزه گردشگری باشند.

او در عین حال گفت : ضمن لزوم ساماندهی این افراد با تعامل و همراهی سایر نهادهای متولی،در عین حال شهرداری از وضعیت کیوسک هایی که مجوز فعالیت دارند هم راضی نیست ، چرا که فعالیت های این افراد هم می بایست از حالت سنتی به سیستم هوشمند جی ای اس متصل شود.

امینی شاد توضیح‌ داد:به همین خاطر طی یک ماه پیش جلساتی را با کیوسک داران دارای مجوز برگزار کردیم و پس از آن شهرداری یک مسوول مشخص صرفا برای تدوین طرح جامع جانمایی و ساماندهی کیوسک ها مشخص کرد که در حال حاضر مشغول تهیه پروپوزال این طرح هستند.

او گفت : در این طرح اطلاعات مسافر از زمان ورود به شهرستان و پذیرش از سوی متصدی کیوسک ها جمع آوری و ثبت می شود،ضمن اینکه افراد برای ارتباط با مسافران و همچنین نحوه ثبت اطلاعات نیز آموزش می بینند، بنا بر این تحرکات مسافر از زمان مراجعه به اپراتور تا استقرار در خانه مسافر با تمام جزئیات ثبت شود، این وضعیت کمک می کند اطلاعات در سیستم جی آی اس ذخیره و تمامی فرایند ها به طور هوشمند انجام  شود.

امینی شاد با بیان اینکه برای مدیریت بهتر می بایست که در شهرداری واحد گردشگری دایر شود توضیح داد:تبدیل  فعالیت کیوسک ها از حالت سنتی به هوشمند کمک ‌می کند اطلاعات مستندی برای برنامه ریزی شهری تولید شود.

وی این داده ها را برای برنامه ریزی شهری مهم توصیف کرد و ادامه داد:برای مثال این اطلاعات و آمار و ‌ارقام کمک می کند تا بر مبنای آن بیشترین فراوانی حضور مسافران در محله ها و مناطق شهر مشخص شود و به دنبال آن میزان تولید پسماند ها در هر منطقه مورد ارزیابی قرار گیرد، به بیان دیگر بحث برقراری عدالت اجتماعی و برنامه ریزی برای محله ها با تکیه بر این داده ها و به صورت علمی تدوین و عملیاتی می شود و در عین حال برای پدافند غیر عامل هم مورد استفاده قرار می گیرد.

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/253752/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فحش های پول ساز / 450 میلیون درآمد فدراسیون از 3 پرونده

راننده ضارب دانش‌آموزان آملی دستگیر شد

کودک 5 ساله خرم‌آبادی خاله‌ 14 ساله‌اش را کشت!

وقوع زمین لرزه در مرزن آباد/ خسارتی ثبت نشد

مصدومیت 3 دانش آموز آملی براثر تصادف

تیراندازی مرگبار کودک 5 ساله به سمت خاله 14 ساله‌

اظهارات جدید وزیر کشور درباره گشت ارشاد و طرح نور

دستگیری ضارب دانش‌آموزان آملی

کشف 3 تن چوب جنگلی قاچاق در تنکابن

بارانی که بوی شکوفه‌های بهار نارنج می‌دهد

سیلاب در دلیجان

نخستین روز کاری استاندار جدید مازندران

واریز پول؛ دقیقا یک روز پس از فروش پرسپولیس

اجرای سند تحول قضایی در مازندران

وزیر کشور: اجرای حجاب یک دستور قانونی است/ بانوانی که در این زمینه دچار اهمال و غفلت باشند با تذکر باید به آن احترام گذارند؛ اگر توجه نکنند طبق قانون ورود می‌شود/ فراجا با ورود افراد آموزش دیده اقدام به اجرای طرح نور کرده است

وزیر کشور: اجرای حجاب یک دستور قانونی است

مرزن آباد لرزید

ضارب دانش آموزان آملی دستگیر شد

لزوم ایجاد اقتصاد دریاپایه در مازندران

اجرای موفق طرح نور در کرمانشاه

ضرورت رسیدگی به پرونده‌ها در کمترین زمان

تصادف مینی بوس با کامیون در بابل 2 مصدوم داشت

تودیع و معارفه‌ استاندار مازندران از گلایه‌ها تا مطالبات

سند تحول قضایی در مازندران اجرایی شود

دعا برای زیاد شدن نور چشم | دستورالعمل برای زیاد شدن نور چشم

17 هزار تن توت فرنگی در مازندران تولید می‌شود

مراسم تکریم و معارفه استاندار مازندران

زلزله در مرزن‌آباد

سقف جدید برداشت از حساب های بانکی ابلاغ شد

مراسم بزرگداشت شهید سپهبد قرنی در خرم آباد

باغداران مبارزه به موقع با آفات درختان مرکبات را جدی بگیرند

تجهیز کریدورهای حمل بار مازندران به سامانه هوشمند توزین

پلاژ‌های دولتی در سواحل باید مورد استفاده مردم قرار گیرد

طرح ارتقای تصفیه خانه آب رامسر آغاز شد

تجارت گمرکات مازندران و پاکستان از مرز 11 میلیون و 700 هزار دلار گذشت

تجارت گمرکات مازندران و پاکستان از مرز 11 میلیون دلار گذشت

معرفی سرپرست جدید نهاد نمایندگی در دانشگاه پیام نور همدان

واکنش میرسلیم به ادعای تذکر رهبری به برخی مسئولان درباره گشت ارشاد /هرکسی در مقابل احکام الهی بایستد آدم فاسقی است

کاهش طغیان رودهای مازندران با رشد چهار برابری لایروبی

واگذاری سهام باشگاه پرخرج به هلدینگ خلیج فارس غیرقانونی است

گام اساسی دولت سیزدهم در عرصه دیپلماسی اقتصادی

انتخاب بهترین دوربین کانن: چالشی جذاب برای عکاسان!

افزایش چهار برابری لایروبی رودخانه‌های مازندران.

نماینده مجلس: از فراجا برای اجرای طرح نور حمایت می‌کنیم

سفر وزیر کشور به استان مازندران

جاده هراز بازگشایی شد

طرح تعیین حریم گسل‌های قائمشهر به اتمام رسید

بیشترین میزان بارش باران با 53 میلی‌متر در آمل به ثبت رسید

برگزاری کنفرانس علمی ادواری «بازتوانی بیماری های عصبی – کمر درد»

ثبت هوشمند تخلفات اضافه تناژ ناوگان باری در مازندران