پیام مازند

آخرين مطالب

کارنامه سیاه کرونا در مازندرانِ 1400 کارنامه سیاه کرونا در مازندرانِ 1400 مقالات

کارنامه سیاه کرونا در مازندرانِ 1400 کارنامه سیاه کرونا در مازندرانِ 1400
  بزرگنمايي:

پیام مازند- مازندران یکی از معدود استان‌هایی است که در دوران کرونا فشاری بیشتر از ظرفیت را متحمل شد. در دسترس بودن این استان برای پایتخت‌نشینان سبب شد که از ابتدای شیوع کرونا همواره زیر فشار حضور مسافران و خوش‌شینان قرار بگیرد. اقدامات و تمهیدات در نظر گرفته شده برای جلوگیری از حضور مسافران هم تقریبا فایده‌ای نداشت. چون به هر شکل ممکن مسافران خود را به مازندران می‌رساندند. مسافرانی که عمده آن‌ها به دلیل داشتن ملک و مسکن در این استان خود را مسافر نمی‌دانند، اما عملا نقش مهمی در افزایش سرعت شیوع کرونا در این استان به عهده داشتند. در این بین البته عادی‌انگاری خود مازندرانی‌ها نسبت به پروتکل‌های بهداشتی و کم‌توجهی‌شان به کرونا نیز کم‌اثر نبود.

 سال 1400 نیز مانند سال 1399 با خبرهای هر روزه کرونایی گذشت. سالی که مانند سال 1399 مازندران سه موج کرونایی را در ان تجربه کرد .کرونا در این سال با سه سویه کرونای انگلیسی، دلتا و اومیکرون مازندران را بحرانی کرد و جان حدود سه هزار مازندرانی را گرفت. از نظر وضعیت کرونایی می‌توان سال گذشته را به دو نیمه کاملا متفاوت تقسیم کرد. نیمه نخست که روزهای سیاه و تلخ کرونایی در آن به ثبت رسید نیمه دوم سال که عمده روزهای آن با ثبات وضعیت کرونایی و آمارهای کم مربوط به کرونا سپری شد.

مجموع قربانیان کرونا در مازندران طی سال 1400 طبق آمارهای رسمی دو دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل 2957 نفر بود که 2384 نفر از این تعداد در نیمه نخست سال جان خود را از دست دادند و مابقی، یعنی 573 نفر دیگر در نیمه دوم سال بر اثر ابتلا به کرونا جان باختند. به عبارتی دیگر تعداد مرگ‌های کرونایی ثبت شده در مازندران طی نیمه نخست سال بیش از چهار برابر نیمه دوم سال بود. بیش از یک سوم مجموع مرگ‌های کرونایی مازندران در سال 1400 هم مربوط به مرداد است که 1029 نفر طی 31 روز جان‌شان را در بیمارستان‌های مازندران بر اثر ابتلا به کرونا از دست دادند.

به بهانه پایان سال 1400، نگاهی مختصر بر وضعیت شیوع کرونا در مازندران و چگونگی شکل‌گیری سه موج چهارم، پنجم و ششم داشتیم. طبیعتا ابعاد کرونایی یک استان با جمعیت سه میلیون و 300 هزار نفری و میلیون‌ها نفر جمعیت شناور بسیار بیشتر از آن‌چه است که در این گزارش ثبت شده است. اما تلاش شده تا با استناد به آمارهای رسمی، تصویری کلی از کرونای مازندران در سال 1400 و سه موج کرونای انگلیسی، دلتاکرونا و اومیکرون در مازندران به ثبت برسد.

فروردین؛ تحویل سال با کرونای انگلیسی

عید پارسال برای دومین سال پیاپی مازندرانی‌ها مانند مردم سراسر کشور یک مهمان شوم و نحس ناخوانده داشتند؛ کرونا. سویه انگلیسی از آخرین روزهای سال 1399 در مازندران جولان خود را آغاز کرد و از دومین روز سال نیز آمارهای کرونایی را در مسیر افزایشی قرار داد تا سال 1400 برای مازندرانی‌ها با موج چهارم کرونا آغاز شود.

دهم فروردین بنا به آمارهای رسمی کرونای انگلیسی همه شهرستان‌های مازندران را درگیر کرد. در این روز تعداد مجموع بستری‌شدگان کرونایی مازندران در بیمارستان‌های استان به 540 نفر رسید و یک روز بعد هم قائمشهر به عنوان نخستین شهرستان نارنجی مازندران در موج چهارم کرونایی معرفی شد. رنگ قائمشهر در روز 13 فروردین از نارنجی به قرمز تغییر کرد تا نخستین چراغ قرمز کرونایی مازندران در سال 1400 روشن شود.

 طبق آمارها تعداد بیماران کرونایی مازندران در تعطیلات نوروز 1400 حدود 65 درصد افزایش یافته بود. 17 فروردین هم تعداد مجموع بستری‌شدگان کرونایی مازندران چهار رقمی شد و یک روز بعد رنگ قرمز کرونایی 18 شهرستان مازندران را در بر گرفت. تا جایی که کرونای انگلیسی سبب شد نقاهتگاه بیماران کرونایی در قائمشهر فعال شود و همه نمازجمعه‌ها، مراکز تعویض پلاک، مدارس و بسیاری از مراکز خدمات عمومی را بار دیگر تعطیل شوند.

 بستری بیماران کرونایی مازندران در 22 فروردین به یک‌هزار و 468 نفر رسید و رکورد پیک موج سوم کرونا در مازندران را شکست. یک روز بعد هم ظرفیت تخت‌های بیمارستانی قائمشهر با افزایش تعداد بیماران کرونایی به طور کامل پر شد. پایان فروردین 250 مرگ کرونایی طی نخستین ماه سال در بیمارستان‌های مازندران ثبت شد.

کارنامه سیاه کرونا در مازندرانِ 1400

اردیبهشت؛ خروج مازندران از وضعیت قرمز

موج چهارم کرونا در نخستین روز اردیبهشت به گفته مسئولان دانشگاه علوم پزشکی مازندران به پیک رسید و روند کاهشی آمارها آغاز شد. 6 اردیبهشت نیز 14 شهرستان مازندران از وضعیت قرمز کرونایی خارج شدند. اما شیوع سویه هندی کرونا در برخی کشورها این نگرانی را ایجاد کرد که شاید موج جدید کرونا در استان با توجه به عادی‌انگاری‌های اجتماعی زودتر از تصورات موجود شکل بگیرد. با این حال روند کاهشی آمارهای کرونایی مازندران در این ماه ادامه یافت تا این‌که در چهاردهمین روز اردیبهشت رنگ قرمز کرونایی موج چهارم به طور کامل از مازندران خارج شد و تعداد بیماران بستری کرونایی مازندران پس از چند هفته چهار رقمی بودن، به زیر یک‌هزار نفر رسید. 25 اردیبهشت نیز تعداد شهرستان‌های با رنگ زرد کرونایی استان به 10 شهرستان رسید.

در این ماه دانشگاه‌های علوم پزشکی مازندران همراه با 6 دانشگاه علوم پزشکی دیگر در کشور میزبان اجرای کارآزمایی بالینی واکسن کووپارس تولید مشترک ایران و کوبا شدند و 6 هزار سهمیه کارآزمایی برای مازندران در نظر گرفته شد. تزریق واکسن‌های کارآزمایی بالینی در مازندران از 21 اردیبهشت آغاز شد. از نخستین روزهای اردیبهشت نیز واکسیناسیون افراد بالای 80 سال در مازندران آغاز شد.

اعمال مربوط به شب‌های ماه مبارک رمضان و بویژه شب‌های قدر در این ماه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و برنامه‌ریزی‌تر و گسترده‌تر از ماه مبارک رمضان در سال 1399 در سراسر مازندران برگزار شد. البته کرونا برگزاری مراسم راهپیمایی روز قدس را در استان به طور کامل لغو کرد.

سفر به مازندران در تعطیلات عید فطر نیز ممنوع اعلام شد. با این حال سفرها به مازندران انجام شد و هشت هزار و 500 خودرو در مبادی ورودی مازندران جریمه شدند.

تعداد مرگ‌های کرونایی مازندران در اردیبهشت 1400 فراتر از مجموع مرگ‌های فروردین رفت. در این ماه پرونده زندگی 279 مازندرانی در بیمارستان‌های این استان بر اثر ابتلا به کرونا بسته شد.

خرداد؛ آرامش پیش از طوفان دلتاکرونا

سومین ماه سال برای مازندران با آرامش کرونایی محسوسی آغاز شد. آرامشی که خیال خیلی‌ها را برای بازگشتن به روال عادی زندگی راحت کرده بود. غافل از این که همه در آرامش پیش از طوفان قرار داشتند. با این که روند شیوع کرونا در مازندران طی دو دهه نخست خرداد کاهشی بود، اما برپایی تجمعات و مهمانی‌ها و حضور مسافران نگرانی‌هایی را بابت شیوع احتمالی موج پنجم کرونا در این استان ایجاد کرده بود. نخستین نشانه‌ها نیز قرار گرفتن شهرستان‌های غرب مازندران در وضعیت نارنجی کرونایی از ابتدای هفته دوم خرداد بود.


 تعطیلات میانه خرداد نیز این نگرانی‌ها را بیشتر کرد. به همین دلیل ورود خودروهای پلاک غیربومی به مازندران از 12 خرداد تا پایان تعطیلات ممنوع شد. در دهه سوم خرداد که تزریق دُز دوم واکسن کارآزمایی بالینی واکسن مشترک ایران و کوبا در مازندران آغاز شد، نشانه‌های پیشروی کرونا در این استان نیز کم‌کم مشاهده شد.

 21 خرداد دانشگاه علوم پزشکی مازندران در اطلاعیه‌ای هشدار داد که عادی‌انگاری‌ها می‌تواند شرایط این استان را بحرانی کند. پیش‌بینی هشداردهنده‌ای که درست از آب در آمد و مازندران را در وضعیتی فوق بحرانی قرار داد. تزریق واکسن کرونا نیز که در دهه سوم خرداد به دلیل کمبود واکسن با وقفه مواجه شده بود، در آخرین روز خرداد از سر گرفته شد.

روند آرام کرونا در مازندران طی سومین ماه سال 1400 به مرگ 66 نفر در استان انجامید .

تیر؛ آغاز موج سیاه دلتاکرونا

تیرماه برای مازندران آغاز سیاه‌ترین روزهای کرونایی بود. آمارهای کرونایی با سویه دلتاکرونا از دو روز پایانی خرداد نرم و آهسته در روند صعودی قرار گرفتند و با آغاز تیر نیز این روند به مرور سرعت بیشتری گرفت. از هفته دوم تیر نیز سرعت افزایشی شدن آمارها و تعداد مرگ‌های کرونایی در استان بیشتر شد. از هشتم تیر نیز به طور رسمی اعلام شد که مازندران وارد موج پنجم کرونا شده است.

 نخستین شهرستان مازندران که در این موج وارد وضعیت قرمز شد نیز آمل بود که برای مدتی طولانی در وضعیت قرمز باقی ماند و قربانیان زیادی را ثبت کرد. ورود به مازندران برای خودروهای غیربومی در این ماه نیز ممنوع بود، اما عملا ترددها به اشکال مختلف انجام می‌شد. در عین حال عادی‌انگاری اجتماعی نسبت به پروتکل‌های بهداشتی نیز روز به روز بیشتر به چشم می‌آمد.

 15 تیر رسما اعلام شد که کرونای شیوع یافته در مازندران از نوع دلتاست. سویه‌ای که با دوبرابر سرعت نسبت به چهار موج قبلی در حال درگیر کردن مازندران بود. از دهه سوم تیر مرگ‌های کرونایی مازندران نیز روند افزایشی قابل توجهی گرفت و بیشتر شد. در این روزها افزون بر نیمی از شهرستان‌های مازندران در وضعیت قرمز قرار گرفت و رکورد بستری روزانه بیماران کرونایی در برخی شهرستان‌ها شکسته شد.

 در روزهای پایانی تیر اعلام تعطیلی 6 روزه تهران و کرج برای مهار کرونا، موجی از سفرهای غیرمنتظره را به سمت مازندران روانه کرد. تا حدی که ازدحام خودروهای غیربومی ترافیک در جاده هراز و سوادکوه را قفل کرد. با حضور میلیونی مسافران در این استان، شیوع دلتاکرونا در مازندران سرعت بیشتری گرفت. در آخرین روزهای تیرآمارهای کرونایی مازندران از پیک‌های سوم و چهارم هم سبقت گرفت و تعداد مجموع بستری‌شدگان از مرز 2 هزار نفر گذشت.

تعداد مرگ‌های کرونایی مازندران در این ماه 101 نفر بیشتر از خرداد شد؛ 167 نفر در یک ماه.

کارنامه سیاه کرونا در مازندرانِ 1400

مرداد؛ سیاه‌ترین روزهای کرونایی مازندران

مرداد سیاه مازندران با استمرار روند عجیب و فوق بحرانی کرونایی این استان آغاز شد. تا جایی که بخش‌های مختلف بیمارستان‌های مازندران کم‌کم در تصرف کرونا قرار گرفت و به بیماران کرونایی اختصاص داده شد. در روزهای ابتدایی مرداد شمار بیماران سرپایی کرونایی در مازندران از مرز هشت‌هزار نفر عبور کرد.

 چهارم مرداد هم دانشگاه علوم پزشکی مازندران رسما وضعیت کرونایی استان را فوق‌حاد اعلام کرد تا شرایط وخیم کرونایی استان را برای مردم تبیین کند. ششم مرداد با مرگ 23 مازندرانی بر اثر کرونا در بیمارستان‌های استان، رکورد مرگ‌های کرونایی مازندران طی یک شبانه‌روز در سال 1400 شکسته شد. رکوردی که در همین ماه بارها شکست و تا 50 نفر در یک شبانه‌روز نیز رسید.

 از هفتم مرداد شهرستان بابل با پر شدن همه ظرفیت‌های بیمارستانی، وارد مرحله برپایی اقامتگاه بیماران کرونایی شد. یک روز بعد هم مجموع بستری‌شدگان کرونایی مازندران از مرز سه هزار نفر گذشت. شرایط مازندران در هفته دوم مرداد به گونه‌ای شد که 20 شهرستان این استان در وضعیت قرمز و کبود کرونایی قرار گرفتند.

آمارها نشان می‌داد که مازندران پیشتاز روند صعودی کرونا در کشور است و بر همین اساس برخی فرمانداران درخواست تعطیلی یک هفته‌ای شهرستان تحت مدیریت‌شان را به استانداری ارائه کرده بودند. 15 مرداد تعداد مجموع بستری‌شدگان کرونایی مازندران از چهار هزار نفر هم فراتر رفت. شرایط مازندران به گونه‌ای بود که ضریب خطر ابتلا به کرونا در این استان به دو برابر آمار میانگین کشوری رسید.

کارنامه سیاه کرونا در مازندرانِ 1400

با این شدت افزایشی کرونا در مازندران، بسیاری از مراکز درمانی استان برای تأمین اکسیژن با مشکل مواجه شدند و پویش‌های متعددی برای تأمین اکسیژن بیمارستان‌ها در استان به راه افتاد. تعداد مرگ‌های کرونایی مازندران در روزهای 17، 18 و 19 مرداد به بالاترین تعداد رسید و طی هر شبانه‌روز 50 مرگ کرونایی در این استان ثبت شد. تکمیل ظرفیت بیمارستان‌ جویبار باعث شد که نقاهتگاه بیماران کرونایی جویبار نیز راه‌اندازی شود. 21 مرداد نیز تعداد مجموع بستری‌شدگان کرونایی مازندران به 4076 نفر رسید که بیشترین آمار بستری‌شدگان کرونایی مازندران از ابتدای شیوع این ویروس تا این زمان محسوب می‌شود.

 اما پس از آن روند کاهشی آمارهای کرونایی استان آغاز شد. با این حال افسارگسیختگی کرونا در شهرهای مختلف مازندران زیر سایه عادی‌انگاری همچنان ادامه داشت. به چالش‌های کرونایی مازندران در این ماه باید کمبود داروهای کرونا و اطلاع‌رسانی نامناسب بابت نبود واکسن در مازندران را نیز افزود.

اعلام تعطیلات سراسری 6 روزه در پایان مرداد هم نگرانی‌ها بابت وضعیت فوق بحرانی مازندران را بیشتر کرد. شبیخون غیربومی‌ها به مازندران کرونازده، حتی با وجود مسدود شدن همه مسیرهای ورودی این استان ادامه داشت. بسته شدن مسیرهای ورودی مازندران تصاویر عجیبی از اصرار بر قانون‌شکنی ثبت کرد.

 در عین حال واکسیناسیون نیز در مازندران با سرعتی متوسط در حال انجام بود. 33 مرکز تجمیعی تزریق واکسن کرونا طی این روزها در مازندران فعال بودند. اما شدت شیوع کرونا به حدی بالا بود که در دهه دوم مرداد رسما اعلام شد نیازی به انجام تست کرونا در مازندران نیست و هر علامتی از سرماخوردگی قطعا نشان دهنده ابتلا به کروناست.

مرداد که برای مازندران با مجموع 2251 بیمار کرونایی بستری شده آغاز شده بود، پس از ثبت رکورد 4076 بستری در 21 مرداد، با 3031 بیمار بستری شده در روز 31 مرداد به پایان رسید.

 دلتاکرونا پس از چند هفته جولان بی‌رحمانه در مازندران، رکورد 1029 مرگ کرونایی طی یک ماه را در مرداد برای مازندران ثبت کرد و سیاه‌ترین ماه این استان را طی سال‌های اخیر رقم زد.

کارنامه سیاه کرونا در مازندرانِ 1400

شهریور؛ سراشیبی خروج از موج پنجم

روند کاهشی آمارهای کرونایی مازندران نیز در این ماه ادامه یافت. هر چند که تعداد مجموع بستری‌شدگان همچنان بیش از دو هزار نفر بود و از موج‌های قبلی کرونا در استان وضعیت وخیم‌تری را نشان می‌داد. در نخستین روز شهریور تعداد مجموع بستری‌شدگان کرونایی مازندران به کمتر از سه هزار نفر رسید و 2937 نفر بستری کرونایی ثبت شد.

با وجود شرایط فوق بحرانی کرونایی در مازندران، واکسن‌هراسی یکی از چالش‌های جدی مدیریت کرونا در مازندران محسوب می‌شد. با این حال آمارها نشان می‌داد که واکسیناسیون سالمندان سبب شده که به شکل مشهودی در موج پنجم کرونا میزان بستری افراد کرونایی بالای 60 سال کاهش یابد.

 با اضافه شدن محموله‌های واکسن کرونا از اوایل شهریور، روند تزریق واکسن کرونا در استان شتاب بیشتری گرفت. در پنجمین روز شهریور با خروج 15 شهرستان مازندران از وضعیت قرمز، عملا فشار سنگین کرونایی از این استان خارج شد و سرازیری آمارهای کرونایی مربوط به موج پنجم نیز کماکان ادامه یافت تا این‌که 19 شهریور پس از 65 روز یک بار دیگر آمار مجموع بستری‌شدگان کرونایی مازندران به کمتر از هزار نفر رسید و سه رقمی شد. 20 شهریور هم مرگ‌های کرونایی مازندران در هر شبانه‌روز پس از 56 روز دو رقمی بودن، یک رقمی شد.

شهریور برای مازندران با 529 بیمار کرونایی بستری شده در بیمارستان‌های مازندران تمام شد. اما مرگ‌های کرونایی ثبت شده در این ماه برای مازندران زیاد و تلخ بود؛ 593 نفر در یک ماه.

مهر؛ بازگشت به روزهای آرام کرونایی

هفتمین ماه سال 1400 برای مازندرانِ کرونازده با ورود رنگ آبی به نقشه کرونایی این استان آغاز شد و آمارهای کرونایی هم کماکان در مسیر کاهشی قرار داشتند. اما اعلام برداشته شدن محدودیت سنی برای واکسیناسیون در شرایطی که از نظر تعداد واکسن‌های ارائه شده به استان‌ها هنوز محدودیت وجود داشت، موجی از تقاضای دریافت واکسن را ایجاد کرد که سبب فشار بر مراکز واکسیناسیون و ازدحام و سرگردانی متقاضیان در مازندران شد.

از آغاز هفته دوم مهر تعداد شهرستان‌های با رنگ آبی کرونایی به پنج نقطه افزایش یافت. این روند کاهشی در مرگ‌های کرونایی هم مشاهده شد و دهم مهر پس از 89 روز، یک شبانه‌روز بدون مرگ کرونایی در مازندران ثبت شد.

 16 مهر هم رنگ نارنجی کرونایی از مازندران خارج شد. با این‌ حال بی‌توجهی به پروتکل‌های بهداشتی این احتمال را در ماه مهر ایجاد کرده بود که از اوایل آبان موج ششم کرونا در این استان آغاز شود. آمار مجموع بستری‌شدگان کرونایی مازندران در این ماه همواره بین 340 تا 430 نفر در نوسان بود. اما در پایان ماه تعداد مجموع بستری‌شدگان 390 نفر بود. در این ماه 97 بیمار کرونایی در بیمارستان‌های مازندران جان خود را بر اثر ابتلا به کرونا از دست دادند.

آبان؛ ورود رنگ آبی کرونایی به مازندران

از نخستین روزهای آبان طبق پیش‌بینی‌ها نشانه‌هایی از افزایشی شدن آمارهای کرونایی مشاهده شد و حتی در برخی روزها آمار مراجعات روزانه به دوبرابر روزهای قبل افزایش یافت. اما واکسیناسیون تاثیرش را گذاشت و اجازه نداد که کرونا بار دیگر در مازندران جولان دهد. بر همین اساس نیز 11 آبان دانشگاه علوم پزشکی مازندران اعلام کرد که در صورت تسریع و تداوم تزریق واکسن کرونا در گروه‌های هدف و رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی، حداکثر تا دو ماه آینده کرونا کنترل و مهار می‌شود. البته این اتفاق نیفتاد و حدود دو ماه بعد مازندران در آستانه موج ششم کرونا قرار گرفت.

 در نیمه آبان سه شهرستان تنکابن، نور و قائمشهر در وضعیت نارنجی کرونایی قرار گرفتند و نگرانی بابت احتمال آغاز شدن موج ششم تشدید شد. این نگرانی‌ها با افزایشی شدن آمارهای کرونایی در استان‌های همسایه مازندران بیشتر شده بود. در این ماه تزریق دُز سوم واکسن کرونا نیز در مازندران آغاز شد.

کارنامه سیاه کرونا در مازندرانِ 1400

با وجود همه نگرانی‌ها بابت افزایش آمارهای کرونایی، از میانه‌های آبان دوباره روند کاهشی آمارهای کرونایی در مازندران مشاهده شد و از ابتدای دهه سوم این ماه نیز گستره رنگ آبی کرونایی در مازندران بیشتر شد. ثبات وضعیت کرونایی مازندران تا پایان آبان نیز ادامه داشت و پیش‌بینی‌ها بابت احتمال آغاز موج ششم در مازندران طی این ماه درست از آب در نیامد.

تعداد مجموع بستری‌شدگان کرونایی مازندران در نخستین روز این ماه 407 نفر و در آخرین روز ماه 355 نفر بود. 67 مرگ ناشی از ابتلا به کرونا نیز در این ماه برای مازندران ثبت شد.

آذر؛ ثبت کمترین مرگ کرونایی مازندران

در نهمین ماه سال ثبات آماری کرونایی تا حد زیادی خیال مردم و مسئولان را بابت مهار کرونا راحت کرد. با کاهش آمارهای کرونایی استان و ثبات وضعیت کرونایی استان، در نخستین روز آذر زنگ آموزش حضوری مدارس مازندران پس از ماه‌ها تعطیلی کرونایی و نیمه‌تعطیل بودن فعالیت‌های حضوری این واحدهای آموزشی به دلیل شیوع کرونا به صدا در آمد. اما تأکید شد دانش‌آموزان 12 سال به بالا که واکسن نزدند اجازه حضور در کلاس درس را ندارند.

 البته وضعیت کرونایی مازندران در ابتدای این ماه با آبی شدن رنگ کرونایی 19 شهرستان به وضعیت کاملا آرامی رسید. ادارات مازندران هم از 21 آذر طرح مدیریت هوشمند کرونا را آغاز کردند. تزریق دُز سوم واکسن در مازندران نیز از دهه سوم آذر آغاز شد. در آخرین روزهای آذر بخش عمده نقشه کرونایی مازندران آبی شد و فقط تنکابن و رامسر در وضعیت زرد قرار داشتند.

تعداد مرگ‌های روزانه کرونایی طی این ماه بیشتر از سه نفر در روز نرفت و 6 روز بدون مرگ کرونایی در این ماه ثبت شد. در مجموع طی این ماه 43 بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های مازندران جان باختند که کمترین تعداد مرگ‌ ماهانه کرونایی مازندران در سال 1400 بود.

دی؛ ثبت بیشترین روزهای بدون مرگ کرونایی

دهمین ماه سال برای مازندران پس از حدود سه ماه آرامش کرونایی با زمزمه‌های احتمال شیوع سویه اومیکرون در کشور و این استان آغاز شد. چهارم دی هم نخستین فرد مبتلا به اومیکرون مازندران در بابل شناسایی شد. اما روند آماری کرونایی در استان وضعیت باثباتی را نشان می‌داد. بویژه این‌که تعداد روزهای بدون ثبت مرگ کرونایی در مازندران در 10 روز نخست دی قابل توجه بود؛ پنج روز بدون مرگ کرونایی.

از هفته دوم دی با وجود آبی بودن رنگ کرونایی 21 شهرستان استان، نشانه‌هایی از آغاز روند افزایشی ابتلا به اومیکرون در مازندران مشاهده شد و زنگ خطر موج ششم کرونا در مازندران به صدا در آمد. تا این‌که از 23 دی روند افزایشی آمارهای کرونایی استان آغاز شد.

در مجموع دی 1400 برای مازندران با ثبت 9 روز بدون مرگ کرونایی گذشت که بیشترین تعداد روز بدون مرگ کرونایی در 12 ماه سال 1400 برای مازندران است. در این ماه 44 مازندرانی بر اثر ابتلا به کرونا جان باختند.

بهمن؛ موج ششم با اومیکرون

از ابتدای این ماه روند افزایشی آمارهای کرونایی مازندران بیشتر به چشم آمد و مازندران رسما وارد موج ششم کرونا شد. در پایان نخستین هفته بهمن میزان مراجعات سرپایی کرونا در مازندران سه برابر شد و طی یک شبانه‌روز تعداد بستری‌شدگان 100 درصد افزایش یافت.

 در هشتمین روز بهمن هم رنگ نارنجی کرونایی پس از 77 روز به مازندران بازگشت و شهرستان‌های رامسر و سوادکوه نارنجی شدند. 9 بهمن نیز تعداد بستری‌شدگان کرونایی شهرستان بابل پس از دو ماه سه رقمی شد. یک روز بعد رامسر به عنوان نخستین شهرستان مازندران در موج ششم کرونا وارد وضعیت قرمز شد. در نوشهر نیز طی دو هفته تعداد مراجعان کرونایی 10 برابر افزایش یافت.

کارنامه سیاه کرونا در مازندرانِ 1400

با توجه به سرعت بالای همه‌گیری اومیکرون نسبت به سویه‌های قبلی، تعداد بستری‌شدگان روز به روز در حال افزایش بود. 13 بهمن نیز تعداد شهرستان‌های با وضعیت قرمز در مازندران به پنج شهرستان رسید.

 آمار مرگ‌های کرونایی مازندران نیز در 14 بهمن پس از 138 روز یک بار دیگر دو رقمی شد. دو روز بعد تعداد شهرستان‌های با وضعیت قرمز کرونایی در مازندران به 14 شهرستان رسید. 21 بهمن تعداد مجموع بستری‌شدگان کرونایی در بیمارستان‌های مازندران پس از حدود پنج ماه بار دیگر چهار رقمی شد.

 نکته قابل توجه در این موج، بستری شدن تعداد زیادی کودک در بیمارستان‌های مازندران به دلیل ابتلا به کرونا بود. 26 بهمن آمار ماهانه مرگ‌های کرونایی مازندران پس از چهار ماه در این استان یک بار دیگر سه رقمی شد و میانگین روزانه مرگ‌ بر اثر کرونا در این استان نسبت به دو ماه ماقبل بیش از سه برابر افزایش یافت.

 اما از آخرین روزهای بهمن با تثبیت آمارهای روزانه کرونایی، روند کاهشی آمارها آغاز شد. با این حال در پایان بهمن تعداد شهرستان‌های با وضعیت قرمز کرونایی مازندران به 19 شهرستان افزایش یافت.

با وجود ثبت پنج روز بدون مرگ کرونایی برای مازندران در ماه بهمن، تعداد قربانیان کرونا در این ماه به 159 نفر رسید.

اسفند؛ خداحافظی با موج ششم کرونا

اسفند برای مازندران با ثبت 886 بیمار کرونایی بستری شده در بیمارستان‌های مازندران آغاز شد. اما روند کاهشی آمارهای کرونایی مازندران که از هفته پایانی بهمن آغاز شده بود در اسفند نیز ادامه یافت. با این حال مسئولان حوزه بهداشت و درمان مازندران هشدار دادند که در صورت کم‌توجهی به پروتکل‌های بهداشتی، اومیکرون این ظرفیت را دارد که چند پیک پشت سر هم ایجاد کند.

سیر نزولی آمارها ادامه‌دار شد تا این که در روز 28 اسفند مازندران به طور کامل از وضعیت قرمز کرونایی خارج شد و در وضعیت زرد قرار گرفت. آمار مجموع بستری‌شدگان کرونایی هم پس از ماه‌ها به زیر 200 نفر رسید. مجموع بستری‌شدگان کرونایی مازندران در 29 اسفند به 172 نفر رسید که کمترین تعداد مجموع بستری‌شدگان کرونایی مازندران در سال 1400 محسوب می‌شود. در این ماه مجموعا 163 مازندرانی بر اثر ابتلا به کرونا جان باختند و پرونده عمرشان پیش از رسیدن به پایان سده چهاردهم بسته شد.

تا اواخر سال 1400 از 2 میلیون و 795 هزار نفر جمعیت هدف واکسیناسیون در استان، 84.8 درصد جمعیت هدف واکسیناسیون مازندران نوبت نخست واکسن کرونا را دریافت کردند و میزان پوشش دُز دوم واکسن کرونا در این استان نیز حدود 80 است. نزدیک به 45 درصد این جمعیت نیز اقدام به دریافت نوبت سوم واکسن کردند.

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/254357/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

خرم‌آباد در انتظار ساخت 2 سد/ چشمه‌های شهر لطفاً خشک نشوید!

نقاط حادثه خیز رودخانه های مازندران شناسایی می شود

برگزاری انتخابات الکترونیک در خرم‌آباد و چگنی

هشدار اسحاق جهانگیری درباره مهاجرت رتبه‌های اول کنکور از ایران

تخلیه غلات 101 فروند کشتی در بندر امیرآباد بهشهر

نوری؛ استاندار: برای پیشرفت مازندران برنامه داریم

تخلیه غلات 101 فروند کشتی در بندر امیرآباد

چگونه کشور‌های جهان از خورشید طلا و از باد پول می‌سازند؟

پایداری هوا در مازندران

استمرار محدودیت‌های ترافیکی پایان هفته در جاده‌های مازندران

8000 میلیارد ریال صرف اصلاح و توسعه آبرسانی مازندران شد

رقابت 38 هزار و 510 داوطلب کنکور در مازندران

آسمان مازندران تا اواسط هفته آینده صاف و آفتابی

افزایش 20 درصدی تعداد نمونه‌های بانک خون بند ناف در سیستان و بلوچستان

آغاز ماراتن علمی 38 هزار داوطلب آزمون سراسری در مازندران

آبشار زیبای داله‌لان نور‌آباد+فیلم

39 تغییر کاربری غیر مجاز در ساری قلع و قمع شد

آغاز نوبت اول کنکور 1403 در مازندران

ثبت رکورد 17 میلیون قطعه جوجه ریزی در مازندران برای اولین بار در کشور

صحبت های دادستان کل کشور درباره اجرای طرح نور

حضور مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان گلستان در برنامه زنده صبح عالی

بنیاد باید به نهاد راهبردی و مطالبه‌گر تبدیل شود

تکریم و سپاسگزاری استاندار و مدیرکل بنیاد مازندران از والدین معزز شهیدان والامقام سروی

فعالیت 21 بانک نشا در آمل/کشت مکانیزه 24 هزار هکتاری

فواید و مضرات باران 48 ساعته مازندرانی‌ها

توجه به زیرساخت‌های حوزه امنیت غذایی یک ضرورت است

برگزاری بیش از 300 برنامه هفته کار و کارگر در مازندران

خروج 5 پزشک خانواده از چرخه بهداشت و درمان در جویبار

فاز دوم شهرک صنعتی محمودآباد راه‌اندازی می‌شود

برگزاری دوره‌های رایگان آموزش صنایع دستی در لرستان

شرکت 27 واحد تولیدی مازندران در نمایشگاه اکسپو

ربودن کودک 4 ساله از مقابل چشمان مادرش

تغییراتی در چشم که باید نگران تان کند!

چرا رهبری درباره گشت ارشاد و طرح نور تذکر داده بودند؟

حادثه تلخی که برای یک اتوبوس در اصفهان رخ داد

قابلیت جدیدی از اندروید 15 برای استفاده از گوشی در تاریکی

اعلام حمایت طلاب حوزه علمیه خواهران استان آذربایجان شرقی از طرح نور فراجا

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

انتخابات در خرم‌آباد و چگنی به صورت الکترونیکی برگزار می‌شود

تاثیر سفر‌های نوروزی در بازار مسکن شمال

چگونه کشور‌های جهان از خورشید طلا و از باد پول می‌سازند؟!

رصد صفحات فضای مجازی قم در قالب طرح نور /به 150 نفر تذکر داده شد

توضیحات پلیس درباره طرح نور/ 90 درصد تذکر گیرندگان حجاب، پوشش خود را اصلاح کردند

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

خادم: پیچ هرز را هر چقدر بپیچانی، هرز است

40 درصد روستاهای بابل از نعمت گاز برخوردارند

تاخیر در واریز وجه قابل پرداخت کالابرگ فروشندگان را به دردسر انداخت

(تصاویر) اسکناس دوره ناصرالدین شاه قاجار چه بود و ارزش آن چقدر بود؟