پیام مازند

آخرين مطالب

سایه سنگین نابسامانی بر زیبایی‌های ساحل چپکرود دریای مازندران مقالات

سایه سنگین نابسامانی بر زیبایی‌های ساحل چپکرود دریای مازندران
  بزرگنمايي:

پیام مازند- سواحل دریای مازندران همیشه برای گردشگران و کسانی که عاشق سفر هستند اولویتی مهم به شمار می‌آید چرا که آنان در هوای آزاد سواحل گوش به صدای امواج دریا می سپارند و بازی تعقیب و گریز آب و شن های ساحل را به نظاره می نشینند تا به دور از هیاهوی زندگی روزمره بتوانند آرامش روحی و سلامت جسمانی را برای ساعاتی تجربه کنند و روزشان را با خوشی و شادی به شب پیوند بزنند.

چنین انتظاری این روزها در ساحل چپکرود شهرستان جویبار که روزگاری تمیزترین ساحل دریای مازندران به شمار می رفت چندان موجه به نظر نمی رسد. مسافران نوروزی که طی دو هفته گذشته ساحل چپکرود را به عنوان مقصد گردشگری انتخاب کردند، این حس خوشایند را ندارند و با دیدن جاده و ورودی نامناسب و چهره زشت وجود زباله در این ساحل به نوعی از عزیمت به این شهرستان پشیمان هستند و می‌گویند که ساحل چپکرود نه تنها نتوانست آسایشی برای آنان به ارمغان بیاورد ، بلکه منطقه‌ای ناامن برای تردد خانواده‌هایشان در زمان عزیمت به لب دریا به دلیل تردد بی‌محابای خودروها در ساحل بوده است.

نوروز 1401 می‌توانست رویشی جدید برای توسعه گردشگری در ساحل چپکرود جویبار باشد ، اما مشکلات زیرساختی و بهداشتی از جمله نبود نیروهای اورژانس، هلال احمر و نجات غریق در این منطقه ساحلی به مثابه زخم کهنه‌ای که دوباره سر باز کرده باشد از یک سو باعث ناراحتی بومیان منطقه شده که معتقدند نتوانستند میزبان خوبی برای گردشگران نوروزی باشند و از سوی دیگر گلایه گردشگرانی را به دنبال داشته است که این ساحل را مقصد خودشان قرار دادند.

منطقه ساحلی و گردشگری چپکرود که در 18 کیلومتری شهر جویبار قرار دارد و از دو مسیر جاده فرح‌آباد و کوهی‌خیل قابل دسترسی  است این روزها به باور بومیان منطقه و مسوولان امر تعریف چندانی ندارد.

براساس آمارهای رسمی از 28 اسفند 1400 تا هشتم فروردین 1401 بیش از 15 هزار نفر از ساحل چپکرود بازدید کردند که به گفته صاحبنظران در صورت رفع مشکلات زیرساختی و بهسازی، این منطقه ظرفیت پذیرایی از 100 هزار گردشگر در ایام نوروز را دارد.

سایه سنگین نابسامانی بر زیبایی‌های ساحل چپکرود دریای مازندران

نبود نجات غریق و نیروی امدادی

یکی از مولفه‌های اساسی که زمینه را برای آرامش خیال مسافران و گردشگران در سواحل دریایی و یا هر مکان گردشگری دیگر فراهم می‌کند، استقرار نیروی‌ امداد و نجات است ، اما به گفته ولی آقاپور، مسوول طرح سواحل چپکرود، از اول فروردین سال جاری تاکنون نیروی‌های نجات غریق، اورژانس و هلال احمر به دلیل کمبود نیروی انسانی در منطقه حاضر نشدند و اکنون هیچ نهادی پاسخگوی صدمه احتمالی یا غرق شدن مسافران در منطقه نیست.

آقاپور در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اضافه کرد: در هفته‌های گذشته به‌صورت مستمر اهمیت استقرار نیروهای امداد و نجات غریق را به مسوولان بالادستی اطلاع دادیم اما متاسفانه تا امروز که باشما در حال صحبت هستم، این نیرو ها در منطقه حاضر نشدند.

وی تصریح کرد: متاسفانه از ورودی‌های مختلف و فرعی، مسافران با خودروهای سواری وارد ساحل می‌شوند و گردشگرانی که چادر و زیلوهای خود را برپا کردند هر لحظه دغدغه این را دارند که خودروهای عبوری با آنان در ساحل برخورد نکند و با وجود تمام احتمالات خسارت‌های جانی و مالی، نیروهای امدادی در ساحل چپکرود حضور ندارند که این موضوع بسیار نگران کننده است.

مسوول طرح ساحل چپکرود جویبار افزود: تنها نیروی انتظامی به صورت مستمر در منطقه حضور دارد که جا دارد از زحمات این عزیزان تشکر کنیم اما دیگر نیروهای خدمات‌رسان هیچ‌گونه فعالیتی در منطقه ندارند و به دلیل ترافیک قابل توجه جاده‌های استان، تمام نیروهای امدادی اکنون در محورهای مواصلاتی استان مستقر هستند.

ورودی و جاده دسترسی غیر استاندارد  

از سوی دیگر مسافران نوروزی که ساحل جویبار را برای مسافرت نوروزی خود انتخاب کردند می‌گویند که انتظار دارند راه دسترسی و همچنن ورودی منطقه گردشگری چپکرود ساماندهی و زیبا شود و معتقدند  جاده دسترسی به طرح دریا اصلاً مناسب تردد در ایام پرترافیک به ویژه نوروز نیست.

یکی از گردشگرانی که از استان همدان به منطقه چپکرود سفر کرده است در گفت و گو با ایرنا افزود:  با توجه به این که مسافران نوروزی شب و روز در این جاده تردد دارند، باید تمهیدات لازم در خصوص خط کشی و نصب علائم صورت گیرد.

جلال خطیب زاده ادامه داد: هدف اصلی مسافرانی که در نوروز 1401 به مازندران سفر کردند، دریا است اما تردد در جاده چپکرود به دلیل دو بانده بودن جاده و ترافیک قابل توجه، هر لحظه امکان برخورد وسایل نقلیه با یکدیگر وجود دارد که باید مسوولان امر برای رفع این چالش و چهار بانده کردن این جاده اقدام کنند.

وی تصریح کرد: ورودی ساحل هم به هیچ عنوان دلنشین نبود و وجود نخاله‌های ساختمانی و انباشت زباله چهره زشتی به منطقه بخشیده و در ساعت‌هایی که در منطقه حضور داریم می‌بینیم که هیچ پاکبان یا مسوول نظافتی در منطقه حضور ندارد و انباشت زباله در ساحل بسیار نگران کننده است.

خطیب زاده اضافه کرد: شهرستان جویبار با وجود ظرفیت‌های قابل توجهی که دارد اما از لحاظ زیرساخت‌های ساحلش فقیر است و مسوولان امر وقتی به دنبال رونق گردشگری هستند باید برای مسافران و مهمانان خود تجربه مثبتی را رقم بزنند اما به معنای واقعی امکانات در این منطقه زیر صفر است.

سایه سنگین نابسامانی بر زیبایی‌های ساحل چپکرود دریای مازندران

وفور ته‌مانده سیگار و پلاستیک

یکی از فعالان محیط زیست شهرستان جویبار هم می‌گوید بیشترین زباله موجود در منطقه ساحلی چپکرود، ته مانده سیگار و پلاستیک است و به دلیل بی‌توجهی مسوولان امر در پاکسازی منطقه و همچنین بی‌توجهی مسافران در نریختن زباله باعث شده که ساحل چپکرود این روزها وضعیت اسف باری در بحث انباشت زباله داشته باشد.

محمد خیری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در روزهای گذشته به صورت مستمر بازدیدی از منطقه داشتم اما حتی یک پاکبان هم در منطقه رویت نشد و به اعتقاد بنده مسوولان امر برای پاک و تمیز نگه داشتن این منطقه گردشگری هیچ برنامه‌ای ندارند.

وی تصریح کرد: از سوی دیگر مسافران نوروزی هم به هیچ عنوان نظافت را رعایت نمی‌کنند و ظروف یکبار مصرف غذا، ته مانده توتون و سیگار و زغال قلیان را در محلی که چادر برپا کرده بودند، رها می‌کنند اما قرار است که در روزهای آینده با همراهی چند تن از طبیعت دوستان برای پاکسازی منطقه اقدام کنیم.

این فعال زیست محیطی گفت : انگیزه جذب گردشگر بدون توجه به مسایل زیرساختی در منطقه چپکرود بسیار جای تامل دارد و مسوولان محلی بدون در نظر گرفتن زیرساخت ها، درب این منطقه را برای ورود مسافران باز گذاشتند و مسافران هم بدون توجه به آداب زیست محیطی زباله‌ها را در کنار دریا رها می‌کنند.

وی افزود : البته مشکلاتی که در زمان حاضر مطرح می‌شود در سال‌های گذشته هم وجود داشت و به دلیل شرایط کرونایی و کاهش مسافرت‌ها از این دغدغه‌ها در دو سال اخیر چشم‌پوشی شد اما برای سال جاری باوجود آنکه از ماه‌ها قبل مسوولان ارشد استان از دستگاه‌های اجرایی خواسته بودند برای ورود گردشگر به مازندران برنامه‌ریزی کنند اما در عمل می‌بینیم که صحبت‌های مدیران استان در منطقه چپکرود به روی زمین مانده است.

گلایه بومیان

شهرام قائمی‌پور عضور شورای اسلامی شهر جویبار هم در گفت و گو با ایرنا گفت : به هیچ عنوان از شرایط زیرساختی موجود در منطقه چپکرود رضایت نداریم و بارها مشکلات را به مسوولان امر یادآوری کردیم اما متاسفانه هیچ نهادی زیر بار تذکرات ما نمی‌رود.

وی اضافه کرد: مگر می‌شود منطقه چپکرود را به عنوان منطقه گردشگری و ساحلی معرفی کنیم و از مسافران بخواهیم به این منطقه بیایند ، اما زیرساخت‌ها پیش افتاده از قبیل غریق نجات، اورژانس در آن استقرار نداشته باشد؟ بومیان منطقه و مسوولان امر و همچنین گردشگران از وضع موجود گلایه دارند و از شهروندان و هموطنان بابت این مشکلات عذرخواهی می‌کنیم.

قائمی‌پور گفت: قرار است در روزهای آینده در ادامه تعطیلات نوروزی چند تن از نیروهای هلال احمر و نجات غریق در منطقه حاضر شوند که به طورحتم با استقرار این نیروها بخشی از مشکلات تامین امنیت بهداشتی و ایمنی منطقه برطرف خواهد شد.

این عضو شورای شهر جویبار تصریح کرد: کارکنان نجات غریق در ساحل چپکرود مطالباتی از تابستان سال گذشته در راستای خدمات‌رسانی به مسافران دارند که امیدواریم طلب این عزیزان هرچه سریع‌تر پرداخت شود و این کارکنان خدوم در ادامه نوروز و تابستان سال جاری به شهروندان خدمات‌رسانی کنند.

سایه سنگین نابسامانی بر زیبایی‌های ساحل چپکرود دریای مازندران

نبود فروشگاه مواد غذایی

یکی دیگر از گردشگران که در ساحل چپکرود با خبرنگار ایرنا مصاحبه کرده است،از نبود امکاناتی مانند بوفه تهیه مایحتاج گله کرد و گفت : از تمام هموطنانی که قصد مسافرت به این ساحل را دارند می‌خواهم مانند ما گرفتار نشوند و مواد غذایی به همراه داشته باشند چراکه در این مکان گردشگری هیچ فروشگاهی برای تامین مایحتاج عمومی وجود ندارد.

محمد عصمتی که از تبریز مهمان چند روزه جویباری‌ها در ساحل چپکرود بوده است، افزود: به‌گمان این که در منطقه فروشگاه وجود دارد، مواد غذایی در مسیر خریداری نکردیم و بعد از طی کردن مسافت طولانی دوباره برای خرید مجبور شدم به روستا اطراف عزیمت کنم و از سوپر مارکت یک محله روستایی خرید کنم.

وی تصریح کرد: از طریق اینترنت و گشت و گذار در سامانه‌های گردشگری فضای مجازی با منطقه چپکرود آشنا شدم و در ارتباط با زیرساخت‌های گردشگری منطقه در فضای مجازی زیاد نوشته بودند و به این دلیل به منطقه سفر کردیم اما معتقدم در انتخاب‌مان اشتباه کردیم و با هزینه میلیونی که در طول مسیر انجام دادیم می‌توانستیم در مکان بهتری حضور یابیم و قصد داریم با گذراندن یک شب دیگر در چپکرود، در ادامه در دیگر مناطق ساحلی مازندران حضور یابیم.

این مسافر نوروزی اضافه کرد: متاسفانه انباشت زباله و همچنین تردد بی‌امان خودرو در ساحل باعث می‌شود که نگران برخورد وسایل نقلیه با کودکانی که لب دریا در حال بازی هستند، باشیم و واقعا باید با رویکرد مدیریتی این شرایط را مسوولان امر تغییر دهند و با این سیستم نمی‌شود منطقه را گردشگر پذیر کرد.

عصمتی گفت: نیروهای امدادی قوت قلب مسافرانی هستند که دل به دریا می‌زنند و آنان با هشدارهایی که می‌دهند از بروز غرق شدگی جلوگیری می‌کنند و همچنین غرق شدگان را نجات می‌دهند اما به دلیل نبود غریق نجات به هیچ عنوان جرات نمی‌کنیم که وارد آب دریا شویم.

وی خاطر نشان کرد: از سوی دیگر اگر فردی دچار مشکل قلبی شود و یا اتفاقی برایش در این منطقه رخ دهد، هیچ نیروی اورژانسی در ساحل نیست و با این وضع شهروندان آرامش خیال برای امداد و نجات بموقع ندارند و به عنوان یک مسافر با دیدن این زیرساخت تمایلی برای انتخاب مجدد این منطقه ساحلی برای مسافرت های بعدی ندارم.

به گزارش ایرنا، شهرستان جویبار 18 کیلومتر از مجموع 440 کیلومتر نوار ساحلی استان مازندران را در اختیار دارد. چپکرود، دهستانی است از توابع بخش گیل‌خوران شهرستان جویبار و جمعیت آن بر اساس سرشماری سال 1395 2 هزار و 334 خانوار و 9 هزار و 465 نفر جمعیت است.

بر اساس آمارهای ثبت شده در سامانه جامع نظارت، آمار و اطلاعات تاسیسات گردشگری از 26 اسفند تا پایان هفتمین روز فروردین در مجموع دو میلیون و 346 هزار و 609 بازدید از جاذبه‌های گردشگری شناسنامه‌دار مازندران اعم از تاریخی، طبیعی، فرهنگی و گردشگری ثبت شد که بیشترین سهم بازدید با یک میلیون و 87 هزار و 551 مورد بازدید مربوط به جاذبه‌های طبیعی استان بود.

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/254563/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آغاز ماراتن علمی 38 هزار داوطلب آزمون سراسری در مازندران

آبشار زیبای داله‌لان نور‌آباد+فیلم

39 تغییر کاربری غیر مجاز در ساری قلع و قمع شد

آغاز نوبت اول کنکور 1403 در مازندران

ثبت رکورد 17 میلیون قطعه جوجه ریزی در مازندران برای اولین بار در کشور

صحبت های دادستان کل کشور درباره اجرای طرح نور

حضور مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان گلستان در برنامه زنده صبح عالی

بنیاد باید به نهاد راهبردی و مطالبه‌گر تبدیل شود

تکریم و سپاسگزاری استاندار و مدیرکل بنیاد مازندران از والدین معزز شهیدان والامقام سروی

فعالیت 21 بانک نشا در آمل/کشت مکانیزه 24 هزار هکتاری

فواید و مضرات باران 48 ساعته مازندرانی‌ها

توجه به زیرساخت‌های حوزه امنیت غذایی یک ضرورت است

برگزاری بیش از 300 برنامه هفته کار و کارگر در مازندران

خروج 5 پزشک خانواده از چرخه بهداشت و درمان در جویبار

فاز دوم شهرک صنعتی محمودآباد راه‌اندازی می‌شود

برگزاری دوره‌های رایگان آموزش صنایع دستی در لرستان

شرکت 27 واحد تولیدی مازندران در نمایشگاه اکسپو

ربودن کودک 4 ساله از مقابل چشمان مادرش

تغییراتی در چشم که باید نگران تان کند!

چرا رهبری درباره گشت ارشاد و طرح نور تذکر داده بودند؟

حادثه تلخی که برای یک اتوبوس در اصفهان رخ داد

قابلیت جدیدی از اندروید 15 برای استفاده از گوشی در تاریکی

اعلام حمایت طلاب حوزه علمیه خواهران استان آذربایجان شرقی از طرح نور فراجا

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

انتخابات در خرم‌آباد و چگنی به صورت الکترونیکی برگزار می‌شود

تاثیر سفر‌های نوروزی در بازار مسکن شمال

چگونه کشور‌های جهان از خورشید طلا و از باد پول می‌سازند؟!

رصد صفحات فضای مجازی قم در قالب طرح نور /به 150 نفر تذکر داده شد

توضیحات پلیس درباره طرح نور/ 90 درصد تذکر گیرندگان حجاب، پوشش خود را اصلاح کردند

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

خادم: پیچ هرز را هر چقدر بپیچانی، هرز است

40 درصد روستاهای بابل از نعمت گاز برخوردارند

تاخیر در واریز وجه قابل پرداخت کالابرگ فروشندگان را به دردسر انداخت

(تصاویر) اسکناس دوره ناصرالدین شاه قاجار چه بود و ارزش آن چقدر بود؟

استقلال سیاسی کشور ایران بی‌مثال است / تداوم جدی در اجرایی شدن طرح نور

تجمع بانوان قمی حمایت از طرح نور عفاف و حجاب

بازدید منتخبان مردم قم در مجلس از مرکز تحقیقات اسلامی نور

محمد خوش‌چهره: «اقتصاد» میدان شلغم‌فروشان شده است!

تجمع بانوان قمی در حمایت از طرح نور عفاف و حجاب

وضعیت راه‌های کشور؛ ترافیک سنگین در جاده‌های چالوس، هراز و آزادراه تهران - شمال

حمایت همه جانبه دستگاه قضایی استان از طرح نور فراجا

بازدید جامعه ورزش کشور از یادمان‌های جنوب غرب خوزستان

اظهارات سردار جعفری در مورد طرح نور، ماجرای تذکر رهبر انقلاب و لایحه حجاب/ فرمانده قرارگاه فرهنگی اجتماعی بقیه الله (عج) سپاه: همه باید از طرح نور حمایت کنند

پرونده مافیایی در دنیای ایجنت‌ها؛ وقتی کمیسیون انتقال منجر به تهدید می‌شود

قدردانی بانوان در مرکز گلستان از مجریان طرح ملی «نور»

وضعیت ویتامین دی مازندرانی ها رو به بهبود است

نرخ جدید عوارض آزادراه خرم آباد - پل زال اعلام شد

حمایت بیش از هزار استاد حوزه علمیه قم از اجرای طرح «نور» فراجا