پیام مازند

آخرين مطالب

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی مازندران:

25 هزار هکتار از شالیزارهای مازندران زیرکشت قراردادی برنج می رود اقتصادي

25 هزار هکتار از شالیزارهای مازندران زیرکشت قراردادی برنج می رود
  بزرگنمايي:

پیام مازند - آمل- معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران، از اجرای کشت قراردادی در 25 هزارهکتار از شالیزارهای استان در سال زراعی جدید براساس دستورالعمل وزارت جهاد کشاورزی خبر داد.

مجید بهادری در گفتگو با خبرنگار مهر در آمل اظهار داشت: در نخستین سال از اجرای کشت قراردادی محصول برنج 45 هزار هکتار درکشور مشمول این طرح است که حدود 25 هزار هکتار آن در شالیزارهای مازندران کشت خواهد شد.
وی افزود: اجرای طرح کشت قراردادی امسال در 15 شهرستان مازندران پیش بینی شده که از این مقدار، حدود 15 هزار هکتار ارقام پرمحصول و 10 هزار هکتار ارقام محلی کشت خواهد شد.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی در توضیح اجرای کشاورزی به روش کشت قراردادی گفت که همزمان با روی کار آمدن دولت سیزدهم وزارت جهاد کشاورزی تاکنون کشاورزی قراردادی برای محصولات صنعتی مانند چغندرقند، کلزا و پنبه انجام داده و نیمه دوم سال 1400 معاونت برنامه‌ریزی و اقتصادی این وزارت خانه کشت قراردادی سیب‌زمینی و برنج را ابلاغ کرده است.
بهادری افزود: کشت قراردادی مبتنی بر تولید است که مطابق توافق بین خریدار و کشاورز و تعیین شرایط تولید و بازاریابی محصول انجام می‌شود. وی اضافه کرد، در این نوع کشت تمرکز کشاورزان برنامه ریزی برای تولید محصول باکیفیت با کمترین هزینه‌ها است و دیگر دغدغه‌ای برای فروش محصول خود نخواهد داشت که همین امر موجب عزت و اقتدار کشاورزان می‌شود.
منافع و تولید کیفی برای کشاورزی در طرح کشت قراردادی
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران، با توضیح اینکه برای موفقیت در اجرای طرح کشت قراردادی باید کارشناسان پهنه در عرصه باشند تا منافع کشاورزان تأمین شود، توضیح داد: هدف اصلی اجرای کشت قراردادی کمک به کشاورزان است و با اجرای این طرح، آموزش‌های لازم به کشاورزان ارائه می‌شود و کشاورزانی که از بضاعت مالی کافی برخوردار نیستند، کشاورزی برای آنان به صرفه و اقتصادی خواهد شد.
بهادری افزود: حمایت از کشاورزی در زمینه افزایش تولید، افزایش بهره وری کمی وکیفی از شالیزارها، ساماندهی و نظم بخشی درخرید و فروش برنج از دیگر هدف‌های مهم در طرح کشت قراردادی برنج است.
توزیع رایگان نهاده‌های کشت قراردادی به کشاورزی
وی اضافه کرد: در طرح کشت قراردادی برنج، همه نهاده‌های مورد نیاز کشت ازجمله بذر، کود و انواع سموم کشاورزی و بیولوژیکی از سوی کارگزاری دولتی ویا مباشران دولتی ویا بخش خصوصی به عنوان بسته حمایتی رایگان واگذار می‌شود ودر زمان تحویل برنج پس از برداشت، هزینه مربوط به نهادهای داده شده از کشاورز کسر می‌شود.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران ادامه داد: برای حمایت و پشتیبانی از طرح کشت قراردادی، پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش با بهره مناسب هم برای مجریان طرح کشت قراردادی و کشاورزان نیز پیش بینی شده است.
کشاورزان متقاضی به مراکز جهاد کشاورزی مراجعه کنند
بهادری در پاسخ به این پرسش که کشاورزان علاقمند به اجرای این طرح از کجا وبه چه نحوی باید پیگیری کنند، پاسخ داد، کشاورزان برای اجرای کشت قراردادی با مراجعه به نزدیک ترین مرکز خدمات جهاد کشاورزی محل سکونت و دریافت معرفی نامه برای این طرح به مراکز خصوصی یا دولتی مجری این طرح معرفی و مطابق قرارداد دو طرف فرایند کارها شروع می‌شود.
وی ادامه داد: به طور یقین وقتی کشاورزان یک روستا به صورت یکپارچه از تسهیلات نقدینگی امکانات بذر تا نشا مکانیزه و برداشت برخوردار شوند هزینه تولید کاهش محسوسی می‌یابد.
پذیرفته شدن کشاورزی قراردادی به عنوان یک اصل مهم
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: کشاورزی قراردادی باید به عنوان یک اصل پذیرفته شود و همه باید تلاش کنیم این فرهنگ در کشاورزی مازندران نهادینه شود تا شاهد افزایش کمی و کیفی تولید محصولات کشاورزی باشیم.
بهادری، با اظهار اینکه باید قطعات بزرگ برنجکاری برای اجرای طرح کشت قراردادی برنج در نظر گرفته شود و به عنوان پایلوت اجرایی شود، گفت: این طرح برای جبران بخشی از هزینه‌های تولید ناشی از افزایش قیمت نهاده‌های محصولات کشاورزی است.
نقش محوری پایانه صادرات برنج در اجرای کشت قراردادی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران همچنین به نقش مرکز بین المللی تجارت و پایانه صادرات برنج ایران به عنوان یکی از مجریان اصلی وبال اقتصادی وحمایتی در امر زنجیره خرید برای کشاورزان استان یاد کرد و گفت: از سهم 25 هزارهکتاری کشت قراردادی مازندران در سال جاری، حدود 10 هزار هکتار توسط مرکز بین المللی تجارت و پایانه صادرات برنج ایران مستقر در شهرستان آمل پشتیانی و حمایت خواهد شد.
بهادری یادآور شد: این مرکز در سال‌های اخیر توفیقات زیادی در بحث کنترل و ساماندهی برنج مازندران داشته و قطعاً یکی از بازوان اصلی جهاد کشاورزی مازندران در اجرای کشت قراردادی خواهد بود و برنجکاری یکی از مهم‌ترین فعالیت کشاورزی در مازندران و منبع مهم درآمد کشاورزان استان است و با تولید بیش از یک میلیون تن، 42 درصد برنج مورد نیاز کشور از این استان تأمین می‌شود.
وی افزود: در حال حاضر کشاورزان مازندران مشغول شخم و شیار، خزانه گیری و آماده سازی زمین‌های شالیزاری برای کشت کار سال آینده هستند. هرسال در 215 هزار تا 220 هزار هکتار از شالیزاری مازندران، برنج کشت می‌شود.

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/254588/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

طولانی‌ترین تونل ریلی خاورمیانه در لرستان احداث می شود

معرفی نفرات برتر رده سنی نوجوانان دختر کاراته قهرمانی کشور

پیگیری تکمیل راه آهن دورود به خرم‌آباد

تکمیل راه‌آهن دورود - خرم‌آباد از منابع مختلف پیگیری می‌شود

اعلام حمایت قاطع دستگاه قضایی استان کرمانشاه از طرح نور فراجا

توان نیروگاهی نکا برای تولید برق افزایش یافته است

(تصاویر) اجتماع مردم قم در حمایت از طرح نور فراجا

اجاره آپارتمان 30 تا 50 متر در تهران؛ رستاخیز یکخوابه‌ها

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

حمایت هزار استاد حوزه علمیه قم از بازگشت ون‌های گشت ارشاد

اجتماع بزرگ مردم قم در حمایت از طرح نور عفاف و حجاب فراجا

حجاب هیچگاه مسئله امنیتی نیست

تکمیل راه‌ دورود - خرم‌آباد مطالبه جدی مردم است

اردوی جهادی دامپزشکی در شوراب خرم آباد

سردار رادان: حجاب هیچگاه مسئله امنیتی نیست

آئین غبارروبی گلزار شهدای خرم‌آباد

ضرورت لایروبی حوضچه نیروگاه نکا/ پیشرفت زباله سوز ساری شتاب گرفت

مردم همراه و حامی پلیس برای اجرای طرح نور هستند

12 زنجیره ارزش در مازندران تعریف شد/ حضور 27 واحد تولید در اکسپو

سردار رادان: در طرح نور، رئیس جمهور از ما حمایت کرده است

سردار رادان: در طرح نور، ما حمایت رئیس جمهور و قوه قضائیه را داریم

حسن یزدانی به تشک برگشت

طرح نور طرحی برای صیانت از عفاف و حجاب دختران ایران

اعلام نرخ جدید کرایه تاکسی در خرم آباد

اجتماع دختران دانش آموز در حرم حضرت معصومه (س)

آئین تجلیل از، برترین‌های المپیاد‌های علمی دانش آموزی در بابل

نوجوان 16 ساله ناپدید شده در جنگل‌های رامسر پیدا شد

حمایت قاطع بسیج اساتید حوزه علمیه استان همدان از طرح نور فراجا

اجرای اقدام عملی برای رفع چالش‌های پیش‌روی توسعه اقتصادی مازندران

پول رسید، پرسپولیسی‌ها خندیدند

سردار رادان: در طرح نور به‌دنبال حجاب و عفاف و صیانت از دختران و خواهران خودمان هستیم/ شهادت می‌دهم که رئیس قوه قضائیه در حمایت از طرح حجاب و عفاف مردانه کنار ما بوده/ شهادت می‌دهم رئیس‌جمهور از ما حمایت کرده است

رادان: طرح نور، طرح امنیتی انتظامی نیست

سردار رادان: طرح نور اصلا طرح امنیتی و انتظامی نیست

تجمع مردمی و بانوان کرمانشاهی در حمایت از اجرای طرح نور

ریتم شبانه‌روزی یا ساعت بدن چیست؟

جلسه شورای فرهنگ عمومی - ساری

لبخند شکوفه های بهاری در مازندران

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

نقشه مهندسی فرهنگی خراسان جنوبی آماده رونمایی است

ذخیره‌سازی 2831 تن مرغ در سردخانه‌های مازندران

برگزاری نشست دبیران کانون‌ خدمت رضوی شهرهای مازندران

27 رقم برنج در کشور معرفی شده است

تجمع مردمی و بانوان کرمانشاهی در حمایت از اجرای «طرح نور»

توزیع انواع بذور اصلاح و گواهی شده برنج بین کشاورزان شهرستان بابل

بیانیه حوزه علمیه خواهران استان یزد در حمایت از طرح نور فراجا

روند تکمیل نیروگاه زباله‌سوز ساری شتاب می‌گیرد

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

تردد این خودروها در جاده چالوس ممنوع شد