پیام مازند

آخرين مطالب

سیزده هیرکانی مازندران؛ بی‌نظیر اما حساس مقالات

سیزده هیرکانی مازندران؛ بی‌نظیر اما حساس
  بزرگنمايي:

پیام مازند- جنگل‌های هیرکانی که پس از سال ها انتظار و کش مکش در تیر ماه سال 98 وارد فهرست میراث جهانی یونسکو شد ، یکی از پهنه های زیستی و بسیار حساس سبز جهان است. این پهنه سبز به عنوان قدیمی‌ترین نوع جنگل‌های جهان در حالی ثبت جهانی شد که سهم مازندران نیمی از این وسعت پهنه‌های پیشنهادی به یونسکو بود.

جنگل‌های هیرکانی که پس از کویر لوت به عنوان دومین اثر بزرگ طبیعی کشور در فهرست میراث جهانی قرار گرفت ، از معدود پهنه های سبز جهانی است که تقریباً موجودیتش بر لبه تیز انقراض قرار دارد. 

جنگل های هیرکانی با 1.9 میلیون هکتار وسعت، از آستارا در شمال استان گیلان تا گُلی‌داغ در شرق استان گلستان، در گستره‌ای به طول تقریبی 800 کیلومتر و عرض 20 تا 70 کیلومتر پراکنش دارد. البته لازم به ذکر است که بخشی کوچکی از این جنگل‌ها نیز در کشور آذربایجان قرار دارد.

در زمان حاضر جنگل‌های هیرکانی، زیست بوم 296 گونه پرنده و 98 گونه پستاندار است. همچنین 150 گیاه بومی درختی و بوته‌ای (مانند شمشاد و انجیلی) نیز در آن یافت می‌شود.

وسعت بیشتر،زخم بزرگ‌تر

لازم است بدانیم استان مازندران دارای بیش از یک میلیون هکتار عرصه جنگلی است که معادل 53 درصد کل جنگل‌های شمال کشور می‌باشد، در حالی که دو استان دیگر گلستان و گیلان فقط 47 درصد از وسعت جنگلی شمال کشور را در اختیار دارند. این نسبت در ثبت جنگل‌های هیرکانی نیز حفظ شده است به طوری که از 12 لکه جغرافیایی ثبت شده در میراث جهانی یونسکو 6 لکه مربوط به مازندران است.

از آمار و ارقام و نقشه های خسته کننده جغرافیایی که بگذریم، آنچه برای گردشگری و گردشگران در مورد این جنگل‌ها مهم بوده و است، زیبایی‌های سبز بی نظیرش است که مردم ایران و حتی کشورهای همسایه را از دورترین نقاط، به قلب این هنر نقاش بزرگ طبیعت می کشاند که البته همواره این سیر و سیاحت خراش های بزرگی بر پیکر سبز هیرکانی وارد کرده است. علاوه بر این آتش سوزی های عمدی و سهوی نیز در آسیب رسانی بر پیکر سبز هیرکانی مازندران زخمی عمیق و تقریبا التیام ناپذیر وارد می کنند.

اما شاید شناخت بهتر بخشی از این جنگل ها در قالب ثبت جهانی بتواند در درک بهتر مسافران و گردشگری از این داشته های کهن چند میلیون ساله کمک بزرگی کند تا شاید نسل های آینده نیز از نعمت حضور سبز برخودار باشند. آیین کهن سیزده به‌در که همصدا با آشتی انسان و طبیعت است می تواند علاوه بر کسب لذت از طبیعت در دل جنگل های هیرکانی، زمینه ای برای اصلاح رفتار و تلاش در جهت حراست همگانی این داشته های ارزشمند باشد.

جنگل بولای ساری

یکی از سایت‌های هیرکانی ثبت شده در میراث جهانی « بولا » است که در واقع بخش عمده‌ای از منطقه حفاظت شده بولا و پناهگاه حیات وحش دودانگه و چهاردانگه شهرستان ساری را در بر می‌گیرد که مساحتی معادل 17 هزار و 516 هکتار دارد. این جنگل نمونه‌ی بارزی از جنگل‌های راش هیرکانی است که تحت تأثیر مستقیم اقلیم نیمه مرطوب هیرکانی و نیمه خشک ایران و تورانی قرار دارد.

البته منطقه بولا خود دارای منطقه حفاظت شده نیز است. منطقه حفاظت شده بولا، منطقه‌ای با مساحت سه هزار و 907 هکتار است که در نزدیکی پارک ملی کیاسر و هم‌مرز با پناهگاه حیات وحش دودانگه و چهاردانگه و منطقه حفاظت‌شده پرور است.

از اینکه بگذریم بولا مکانی کوهستانی است با دو دامنه شمالی و جنوبی و شیب‌های تند است که در حد بالایی جنگل‌های خزری واقع شده و بخش‌هایی از آن را نیز مراتع ییلاقی تشکیل می‌دهد.

شیب‌های تند، جنگل‌های بکر و مناطق دست نخورده و دور از دسترس این سایت زیستگاه مناسبی برای پستانداران بزرگی چون پلنگ، خرس قهوه‌ای و کل و بز و مرال فراهم کرده است.

سیزده هیرکانی مازندران؛ بی‌نظیر اما حساس

جنگل الیمستان آمل

عرصه دیگر ثبت شده در میراث جهانی جنگل الیمستان شهرستان آمل است. این پهنه ثبتی بخشی از منطقه حفاظت شده الیمستان می باشد که مساحتش 394 هکتار است. همچنین دامنه تغییرات ارتفاعی سایت از 1190 تا 2402 متر بوده و کوه امامزاده قاسم مهم ترین ارتفاعات منطقه را تشکیل می‌دهد. طیف وسیعی از رویشگاه‌های کوهستانی، جنگلی، صخره‌ای، رودخانه‌ای و مرتعی در منطقه شناسایی شده است.

علت نامگذاری این جنگل به نام الیمستان رویش گیاه «الیما» است که در اردیبهشت ماه رشد می‌کند. از جاذبه‌های جنگل الیمستان آمل اختلاف دما و تنوع پوشش در طول مسیر الیمستان می‌باشد که بسیار مثال‌زدنی است. در جایی، هوای مسیر آفتابی و شرجی است، جای دیگر مطبوع و بهاری. جایی مه است و خنک، جای دیگری باد تندی می‌آید، یکجا انبوه جنگل است، مسیر بعدی تبدیل به دشت می‌شود.

قله الیمستان یکی دیگر از جاذبه‌های روستای الیمستان است که با زمستان‌های پر برف و بهارهای همیشه سرسبز، کوهنوردان زیادی را به خود فرا می‌خواند. قله‌ای که حدود 2510 متر ارتفاع دارد و یکی از بهترین گزینه‌های کوهنوردی در زمستان به‌شمار می‌رود.

منطقه قلاردن در مسیر این جنگل است که در اردیبهشت ماه دارای دشت گل گاوزبان می‌شود و میزبان مردم محلی و مردم از استان‌های دیگر برای چیدن این گیاه با ارزش و دارویی است.

سیزده هیرکانی مازندران؛ بی‌نظیر اما حساس

جنگل هیرکانی واز

جنگل واز یکی از جنگل‌های بکر ایران و مازندران به شمار می رود که زیبایی‌های منحصر بفردی را در خود جای داده است. این جنگل زیبا واقع در استان مازندران و شهرستان نور است و مساحتی به بزرگی 9 هزار هکتار واقع در جنوب شهر چمستان را شامل می شود که ابتدا در سال 1380 به عنوان منطقه‌ای حفاظت شده اعلام شد. منطقه کوهستانی دارای اقلیم مرطوب و سرد با رودهای فراوان که از جنگل‌های هیرکایی و مراتع ییلاقی پوشیده شده است.

سایت جهانی واز با مساحتی معادل 6 هزار و 910 هکتار بخشی ازمنطقه حفاظت شده منطقه واز بوده و تقریباً کوهستانی همراه با رویشگاه‌های جنگلی، بیشه زار و صخره‌ای است که بخش وسیعی از آن دارای شیب بیش از 50 درصد می‌باشد.

وجود پستی بلندی های فراوان، منابع آبی متنوع، پوشش گیاهی انبوه، جنگل‌های راش از میانبند تا ارتفاعات جنگل‌های هیرکانی از مشخصه‌های این سایت است. بر اساس مطالعات انجام شده حدود 237 گونه گیاهی در این سایت شناسایی شده است و وجود گونه‌های اندمیک هیرکانی از جمله مشخصات این سایت است.

جمعیت پستانداران بزرگ در این سایت مناسب بوده و گونه‌هایی چون پلنگ، سیاه گوش، کبک، شغال، گراز، بز وحشی، خرس قهوه‌ای و مرال از جمله گونه‌های جانوری شاخص منطقه می‌باشند.

سیزده هیرکانی مازندران؛ بی‌نظیر اما حساس

سایت هیرکانی کجور نوشهر

سایت کجور با مساحتی معادل 14 هزار و 891 هکتار در واقع بخشی از منطقه حفاظت شده البرز مرکزی است که در شمال ایران، بین چالوس و نور قرار دارد.گونه‌های متنوع، درختان قطور و کهنسال، منابع آبی فراوان و توپوگرافی متنوع سیمای اصلی این سایت را تشکیل می‌دهد.

این منطقه با پوشش گیاهی و جنگلی انبوه و دارا بودن دشت‌های مرتفع و علفزارها، دارای جانوران متنوعی مثل پلنگ، گوزن، خرس، بز کوهی، شوکا، مرال، و… همچنین پرندگانی همچون عقاب، شاهین، قرقاول، کبک، بلدرچین، دارکوب است.

خشکه داران تنکابن

پارک جنگلی خشکه‌داران در کیلومتر 30 محور تنکابن به چالوس در حد فاصل نشتارود و شهرستان عباس آباد در کنار جاده واقع شده و تنها 120 متر با دریا فاصله دارد. این منطقه حفاظت شده به عنوان تنها جنگل جلگه‌ای و بکر و از آخرین بازمانده‌های اکوسیستم‌های جنگلی جلگه‌ای شمال ایران با مساحت تقریبی 2 میلیون و ششصد هزار متر مربع است

انواع مختلف گونه‌های گیاهی مانند توسکا از نوع کرک که در ایران رو به انقراض است و سه قلو انجیلی، انار، ممرز، بلوط، لیکلی یا کرات خرمندی، لرگ، ملج، انواع مهم شمشاد، ازگیل جنگلی و یاس وحشی در این جنگل است.

گونه‌های متنوع و فراوان جانوری نیز از قدیم در آن می‌زیستند و در حال حاضر زیستگاه حیوانات وحشی نظیر شغال، گرگ، خوک، گربه وحشی و پرندگانی مثل حواصیل خاکستری، قره، غاز، مرغابی‌ها، دار غاز باکلان، اگوت بزرگ و کوچک است.

با این حال به دلیل حضور انسانی در جای جای عرصه جنگلی منطقه ثبت شده در میراث فرهنگی یونسکو جنگل خشکه داران نیز وسعت کمتری از کل جنگل را شامل می‌شود.

سایت خشکه داران با وسعتی معادل 217 هکتار و با وجود وسعت کم منطقه، حدود 18 گونه گیاهی اندمیک دارد که نشان دهنده ارزش بالای آن در حفظ تنوع زیستی جنگل‌های هیرکانی است.

سیزده هیرکانی مازندران؛ بی‌نظیر اما حساس

سایت چهار باغ چالوس

چهارباغ شهرستان چالوس منطقه حفاظت شده در حوالی منطقه سیاه بیشه در کیلومتر 90 محور کرج چالوس واقع است. منطقه جنگلی چهار باغ با مساحتی بالغ بر 19 هزار هکتار که شامل اکوسیستمی جنگلی کوهستانی و رودخانه‌ای و در برگیرنده روستاهای زیادی از جمله دلیر، ایلت، مچر، نوکرس، واسپول، دزماکوی، کیجان، انگورن، چهار باغ، پولاد کوه و است.

همچنین دارای گون‌های جانوری از جمله پازن (کل و بز)، خرس، پلنگ، مرال، شوکا، روباه، گرگ، خوک، کب دری، کبک معمولی، عقاب طلایی، است و از نظر زیست محیطی از اهمیت فراوانی برخوردار است.

این منطقه که در سال 1380 تحت حفاظت قرار گرفت دارای اقلیم نیمه مرطوب سرد و منطقه‌ای است. کاملاً کوهستانی بوده و با دره‌های عمیق و پر آب، جنگل‌های نیمه انبوه و کم نظیر هیرکانی و مراتع ییلاقی چهار باغ در غرب منطقه حفاظت شده البرز مرکزی قرار دارد و رودخانه‌های چالوس، مکا رود و انگوران در آن جاری هستند.

گونه‌های اصلی جانوری منطقه عبارتند از: مرال، شوکا، خرس قهوه‌ای، پلنگ، گراز، بز و پازن، گربه جنگلی، گرگ، تشی (جوجه تیغی)، روباه معمولی، شغال، سمور جنگلی، کبوتر جنگلی، جی جاغ، انواع سنگ چشم، انواع سارگپه و عقاب جنگلی.

علاوه بر این وجود تنوع زیستی بالا جنگل‌های کم نظیر هیرکانی، گونه‌های باارزش شوکا و مرال زمینه فعالیت‌های علمی را در منطقه فراهم آورده است.

اما وسعت ثبتی سایت چهار باغ شامل مساحتی معادل 6 هزارو 866 هکتار می‌شود. سایت چهارباغ محل تقاطع دو رویشگاه هیرکانی و ایران و تورانی است و به دلیل تنوع ارتفاعی، پوشش گیاهی منطقه تنوع وسیعی از گونه‌های درختی، درختچه‌ای و علفی را تشکیل می‌دهند.

هشدار آتش سوزی با گرم شدن هوا در روز طبیعت

معاون امور چنگل های اداره کل منابع طبیعی مازندران با بیان اینکه  با توجه به اطلاعیه هواشناسی در روزهای شنبه و یکشنبه افزایش دما پیش بینی شده است گفت:با توجه به به گرم شدن هوا  و سهل انگاری مردم در روز طبیعت ، احتمال آتش گرفتن این عرصه ها بسیار زیاد است.

فتح الله غفاری با اشاره به اینکه بیش تر آتش سوزی ها در عرصه های جنگلی توسط عوامل انسانی اتفاق می افتد، افزود: لازم است مردم بیش از پیش مراقب عرصه های طبیعی باشند تا با بی احتیاطی  روز توجه به طبیعت را به روز نابودی آن تبدیل نکنند.

وی ادامه داد: جنگل های هیرکانی میراث ماندگار مازندران است وبرما واجب می باشد در حفظ و نگه داری این میراث تلاش کنیم تا بتوانیم آن را در اختیار نسل های آینده قرار دهیم.

معاون امور جنگل های اداره کل منابع طبیعی مازندران از مردم خواست از برپایی آتش در عرصه های طبیعی جددا خودداری کنند و یا در صورت برپایی آتش از خاموش شدن آن اطمینان حاصل نمایند.

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/254600/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

طولانی‌ترین تونل ریلی خاورمیانه در لرستان احداث می شود

معرفی نفرات برتر رده سنی نوجوانان دختر کاراته قهرمانی کشور

پیگیری تکمیل راه آهن دورود به خرم‌آباد

تکمیل راه‌آهن دورود - خرم‌آباد از منابع مختلف پیگیری می‌شود

اعلام حمایت قاطع دستگاه قضایی استان کرمانشاه از طرح نور فراجا

توان نیروگاهی نکا برای تولید برق افزایش یافته است

(تصاویر) اجتماع مردم قم در حمایت از طرح نور فراجا

اجاره آپارتمان 30 تا 50 متر در تهران؛ رستاخیز یکخوابه‌ها

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

حمایت هزار استاد حوزه علمیه قم از بازگشت ون‌های گشت ارشاد

اجتماع بزرگ مردم قم در حمایت از طرح نور عفاف و حجاب فراجا

حجاب هیچگاه مسئله امنیتی نیست

تکمیل راه‌ دورود - خرم‌آباد مطالبه جدی مردم است

اردوی جهادی دامپزشکی در شوراب خرم آباد

سردار رادان: حجاب هیچگاه مسئله امنیتی نیست

آئین غبارروبی گلزار شهدای خرم‌آباد

ضرورت لایروبی حوضچه نیروگاه نکا/ پیشرفت زباله سوز ساری شتاب گرفت

مردم همراه و حامی پلیس برای اجرای طرح نور هستند

12 زنجیره ارزش در مازندران تعریف شد/ حضور 27 واحد تولید در اکسپو

سردار رادان: در طرح نور، رئیس جمهور از ما حمایت کرده است

سردار رادان: در طرح نور، ما حمایت رئیس جمهور و قوه قضائیه را داریم

حسن یزدانی به تشک برگشت

طرح نور طرحی برای صیانت از عفاف و حجاب دختران ایران

اعلام نرخ جدید کرایه تاکسی در خرم آباد

اجتماع دختران دانش آموز در حرم حضرت معصومه (س)

آئین تجلیل از، برترین‌های المپیاد‌های علمی دانش آموزی در بابل

نوجوان 16 ساله ناپدید شده در جنگل‌های رامسر پیدا شد

حمایت قاطع بسیج اساتید حوزه علمیه استان همدان از طرح نور فراجا

اجرای اقدام عملی برای رفع چالش‌های پیش‌روی توسعه اقتصادی مازندران

پول رسید، پرسپولیسی‌ها خندیدند

سردار رادان: در طرح نور به‌دنبال حجاب و عفاف و صیانت از دختران و خواهران خودمان هستیم/ شهادت می‌دهم که رئیس قوه قضائیه در حمایت از طرح حجاب و عفاف مردانه کنار ما بوده/ شهادت می‌دهم رئیس‌جمهور از ما حمایت کرده است

رادان: طرح نور، طرح امنیتی انتظامی نیست

سردار رادان: طرح نور اصلا طرح امنیتی و انتظامی نیست

تجمع مردمی و بانوان کرمانشاهی در حمایت از اجرای طرح نور

ریتم شبانه‌روزی یا ساعت بدن چیست؟

جلسه شورای فرهنگ عمومی - ساری

لبخند شکوفه های بهاری در مازندران

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

نقشه مهندسی فرهنگی خراسان جنوبی آماده رونمایی است

ذخیره‌سازی 2831 تن مرغ در سردخانه‌های مازندران

برگزاری نشست دبیران کانون‌ خدمت رضوی شهرهای مازندران

27 رقم برنج در کشور معرفی شده است

تجمع مردمی و بانوان کرمانشاهی در حمایت از اجرای «طرح نور»

توزیع انواع بذور اصلاح و گواهی شده برنج بین کشاورزان شهرستان بابل

بیانیه حوزه علمیه خواهران استان یزد در حمایت از طرح نور فراجا

روند تکمیل نیروگاه زباله‌سوز ساری شتاب می‌گیرد

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

تردد این خودروها در جاده چالوس ممنوع شد